Andere kijk op bepakking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Andere kijk op bepakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:00

Eind jaren negetienzestig begin zeventig werd in het toenmalig Rhodesië een bereden verkenningseenheid in het leven geroepen. Deze ging te paard op patrouille en op acties. Lichte, snelle en geheel zelfvoorzienende eenheden van 6 - 12 ruiters die voor enkele dagen tot weken het veld in gingen.

Ze evolueerden naar minimale bepakking reden op McClellan-zadels en de primaire bewapening was een karabijn.

Ik heb gevraagd of ik er fotos van deze Grey's Scouts mag plaatsen maar helaas.

De crux is dat ze een soort 'lichaamstas' ontwikkelden. Een licht, lastdragend vest met daarop tasjes, twee veldflessen aan de zijkant, een ruime tas achterop en daaronder een compacte rugzak.
Ze hadden op het paard verder erg weinig bij zich.
Het werd de basis voor het zgn. SAAV M-83 vest. Dit vest met een drinkzak achterop is in principe een goed idee voor ruiters mits je het niet met zware dingen aflaadt. Het rugpand van het camelpack is vaak gepolsterd en geeft daardoor rugbescherming.

Hieruit is alweer ruim 10 jaar terug voor hobby-avonturiers een vrijetijdsversie ontwikkeld met namen als Camelbak.
Ikzelf heb met een eenvoudige uitvoering jaren enduros (motorfiets) gereden en gebruik dit ding ook op langere (dag)tochten te paard.

Deze Afbeelding

Die van mij heeft 1½ liter waterzak, geïntegreerde rugbeschermer, geen rugzak, wel een netje achterop en drie tasjes met rits in een geïntegreerde draagband. Ik heb hoefpik, ehbo-spul en geld hierin mee.
Een enkele keer steek ik een mars of iets dergelijk in het ruimere achtertasje.
In het netje kan je een dunne plastic/nylon poncho meenemen.
Bovenaan zit een klepje waaronder een kaartje met mijn persoonlijke gegevens, noodnummer en bloedgroep.
Aan de schouderbanden kan je op je borst als je dat wil nog elk een tasje hangen voor een mobiel of wat je wil.
Leuk dat er een strip reflectiemateriaal op zit maar dat stelt niets voor.

Het hele ding is makkelijk schoon te houden doch de drinkzak en slang zijn een beetje gemier om fris te houden. Maar goed, als dat het enige is....
Kostte me destijds omgerekend 50 euro en gaat al 7 jaar mee.
Merk Zefal type Dakar en is nog steeds te koop via winkels voor terreinfietsers en enduro/raid-rijders.

hc

Huertecilla

Re: Andere kijk op bepakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:13