zwemmen met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zwem je graag met je paard?

Poll eindigt op

Ja, het is heel leuk
42 (80%)
nee, ik vind er niets aan
1 (1%)
soms
9 (17%)

Totaal aantal stemmen: 52

First_Unique

zwemmen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:16

Hallo Allemaal!!

Dir topic gaat over zwemmen met je paard..
Ik heb al zoveel geweldige fotos gezien dat mensen met hun paardjes aan het zwemmen zijn..
Het lijkt me super gaaf om dat ook met mijn paard te doen..
maar ik ben een beetje bang voor het diepere water..
ik vraag me af tot hoe ver ik het water in kan gaan?
Zwemmen de paarden zelf (voetjes van de grond) of is dat absoluut niet de bedoeling.
Ik ben bang als ik dat dalijk ga doen dat ie verdrinkt ofzo..
Phoe daar moet ik dus echt niet aan denken hoor!

Dus mijn vragen:

* Tot hoe ver het water in?
* wat kan ik het beste aan doen? mezelf/paard
* enig verschil tussen bepaalde meertjes/plassen?

Alvast bedankt!!!

Groetjes Ilse

debje18

Re: zwemmen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:39

Haa ils

Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar wat allemaal mogelijk is. Maar ik denk dat je makkelijk het iets diepere in kan hoor! Een paard verdrinkt zo makkelijk ook weer niet, ik denk als jij hem goed begeleid dat alles wel goed komt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:27

ik heb vaak gezwommen met Chico in Nederhorst den Berg.
Ik ging er met hoofdstel en zonder zadel heen,( maar met zadel kan ook hoor)
Het paard loopt er gewoon in en je voelt vanzelf wanneer hij geen grond meer voelt, ze zwemmen als hondjes...
Je blijft er een beetje boven hangen en laat je meevoeren.
Zodra ze grond voelen springen ze nl omhoog en als je ernaast hangt zonder zadl lig je eraf....

Als je je gewicht erin drukt als ze zwemmen duw je ze zo onder dus pas daarvoor op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:29

ElCamino schreef:
ik heb vaak gezwommen met Chico in Nederhorst den Berg.
Ik ging er met hoofdstel en zonder zadel heen,( maar met zadel kan ook hoor)
Het paard loopt er gewoon in en je voelt vanzelf wanneer hij geen grond meer voelt, ze zwemmen als hondjes...
Je blijft er een beetje boven hangen en laat je meevoeren.
Zodra ze grond voelen springen ze nl omhoog en als je ernaast hangt zonder zadl lig je eraf....

Als je je gewicht erin drukt als ze zwemmen duw je ze zo onder dus pas daarvoor op.

Kleine aanvulling: doe een touw om de hals om je aan vast te houden, dat geeft je houvast, zonder dat je het paard hindert.

Ik ging vroeger vaak in het diepmeerven. Als je mazzel had, kon je zwemmen, mijn paard was 1,64 en in het diepste stukje kwam ze net los.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:04

let wel goed op voor stromingen enzo. dus ga niet in meertjes zwemmen waar er voor stromingen wordt gewaarschuwd. en voor je eerste keer met je paard zal ik niet gelijk echt gaan zwemmen. gewoon tot de buik, flanken erin. om alletwee wat vertrouwen in het water te krijgen. de volgende keer ga je wat dieper. en als je het vertrouwt een stukje zwemmen. niet te lang, gewoon een klein stukje. als het paard het goed doet en er aan gewend is ga je een stukje verder. op deze manier kunnen jij en je paard vertrouwen krijgen in het zwemmen en in het water. en op deze manier leer je ook je paard te luisteren naar jou in het water.

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:06

Nog nooit gedaan
Maar het lijkt me wel heel gaaf ! Haha!
Maar dan wel in een rustig meertje zonder stroming.
xxx

karliienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:07

Pff ik denk niet dat mijn pony dat zo doet!
Lijkt me wel eens leuk om te doen Ja.. Maar hij gaat al niet door een waterplasje!
Hij kijkt wel uit! Straks worden z'n dierbare voetjes nog nat Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:09

Ben een keer naar een hondenstrand gegaan. Daar ben ik te paard naar toe gereden en mijn vriend ging er met de auto heen. Hij nam badkleding mee en borg het zadel op in de auto. Ik had een katoenen hoofdstel en een longeerlijn meegenomen en waterschoenen aangedaan. Ze vond het in het begin eng om er in te lopen als ik er op zat dus liep ik ernaast erin en daar erop gesprongen. Veel in het water laten lopen vond ze wel leuk en ging huppelen was een heel raar gevoel. Ik heb haar één keer laten zwemmen puur als ervaring maar doe het niet nog een keer want het is niet zo goed voor hun rug omdat ze deze wegdrukken. Dus niet te vaak doen dus. Ze kon goed zwemmen maar ben er bewust niet op gaan zitten hield haar aan de longe.

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:14

Ik heb het vaker in Frankrijk gedaan. In mijn bikini, zonder zadel. Wel moet je zoals sommige al schreven niet de teugels te strak nemen dan kan het zijn dat je paard onder gaat.
Zwemmen met een paard is wel echt super!! De moeite waard om het eens te doen!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:01

Als eerste iedereen bedankt voor de enthousiaste reacties!! ik vind het fijn om wat ervaringen te horen, ik heb nog nooit echt gezwommen, wel in een grote plas met mn ponytje gereden, water kwam tot de knietjes en dat was egt geweldig! maar goed, ik heb weer heel wat bijgeleerd van jullie! Haha! super relax! meer aanvullingen en reacties zijn natuuuurlijk welkom!! Haha! Haha!

@ ikke ; woon je ook in noord-brabant? wij hebben namelijk ook een diepmeerven Haha! wel leuk als we over hetzelde hebben Haha!

Groetjes!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:13

Ik heb het nog nooit gedaan (heb geen plaats hier) Maar wil het wel dolgraag doen Haha!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:14

als je je paard echt laat zwemmen en je wil weer naar de kant kan je hem dan wel sturen?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:59

Ik zou dit ook zo graag eens willen doen Haha!

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:08

Zazoo schreef:
als je je paard echt laat zwemmen en je wil weer naar de kant kan je hem dan wel sturen?

Ja, je kunt je paard gewoon sturen! Ja

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:16

ok! das mooi dat we dat dan ook weer weten!! Haha! ik zou zo de fout in gaan als ik dit allemaal nog niet wist!! Haha! dankje lottesmokey! Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:27

Ik heb het ook nog nooit gedaan, maar wil het zeker nog wel een keer doen!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:40

Ik wilde het dus ook eens gaan doen. Mijn pony stond tot zijn buik in het water toen er vogels op het water gingen landen. Daar schrok mijn pony zo van dat hij opzij sprong en omviel.
Pony en ik koppie onder...
Gevolg: pony ervandoor!!
Dus blijf goed opletten en neem iemand mee!!
Ik had toen mijn vader mee op zijn fiets dus hij kon achter mijn pony aan om hem te vangen.
Maar als het goed gaat denk ik zeker dat het heel gaaf is.
Ik heb het na die tijd nog niet weer gedaan...

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:25

Ik ben al lang naar een geschikte plek aan het zoeken...
Probleem hier is dat de oevers te steil zijn zodat het paard er niet makkelijk meer uitkan... Ook hebben we hier vaak moeras zodat ze geen grib meer hebben... :s

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:03

woow ja das wel eng koppie onder.. unique schrikt ook van de stomste dingen, vogeltjes ofzo, maar een tractor kijkt ie niet naar om!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:06

En let op dat er geen water in de oren komt, dan gaan ze ook plots omhoog vaak... Stress...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:08

Afgelopen zondag met het tweespan door het meer geweest (tot over hun buiken, verder ga ik niet want ik kan de bodem dan niet beoordelen en als er een gat zit heb je toch echt een probleem met de wagen erachter)
Maandag met mijn shet en een minishet naar het meer. Pony's vonder het geweldig. Lekker spatteren, kop onder water stoppen enz. Mini hadden we aan de longeerlijn en die heeft echt gezwommen. Koppie verdween soms wel even onder water maar het was haar eerste keer.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:39

ik ga met mooi weer altijd naar een plas hier in het bos meestal met een vriendin, dan doen we gewoon bikini aan zonder zadel erop halster om met teugeltje eraan geknoopt, rijden we lekker naar de plas toe en dan gaan we erin,

het is een plas waar je aan alle kanten erin en eruit kan, stevige bodem alleen in het midden zo diep dat ze moeten zwemmen als je door de lengte erdoor gaat moeten ze ongeveer 10 m zwemmen dwars erdoor ongeveer 5 m als ze gaan zwemmmen glijden we eraf en zwemmen aan de zijkant mee, zo min mogelijk aan het paard zitten en zodra ze weer bodem hebben trekken we onszelf er weer op,

we zijn daarmeestal de hele dag, veel gras om die plas heen dus paarden lekker laten grazen terwijl jij lekker ligt te zonnen of zwemmen

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:24

waaah ELpatcho egt vet om te horen Haha! da wil ik ook! alleen moet dan nog iemand vinden om mee te gaan:P whaha maar da gaat zeker komen, wj hebben ook 2 mooie plassen in de buurt, 1tje is niet zo heel diep en ben ik vaak door gegaan met mn ponytje, maar die ander weet ik niet, ben er nog nooit geweest, maar mensen bij mij op stal wel.. dus daar wil ik wel eens gaan kijken, en dat is ook een stukje dieper!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:17

splash1999 schreef:
Ben een keer naar een hondenstrand gegaan. Daar ben ik te paard naar toe gereden en mijn vriend ging er met de auto heen. Hij nam badkleding mee en borg het zadel op in de auto. Ik had een katoenen hoofdstel en een longeerlijn meegenomen en waterschoenen aangedaan. Ze vond het in het begin eng om er in te lopen als ik er op zat dus liep ik ernaast erin en daar erop gesprongen. Veel in het water laten lopen vond ze wel leuk en ging huppelen was een heel raar gevoel. Ik heb haar één keer laten zwemmen puur als ervaring maar doe het niet nog een keer want het is niet zo goed voor hun rug omdat ze deze wegdrukken. Dus niet te vaak doen dus. Ze kon goed zwemmen maar ben er bewust niet op gaan zitten hield haar aan de longe.

aha, dat wist ik niet, bedankt voor de tip! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:55

Zwemmen is juist heel erg goed voor paarden (net als voor mensen)
Er zijn zelfs stallen (in het buitenland, in nederland weet ik niet) waar ze een speciaal paardenzwembad hebben voor revalideren en als ondersteuning van de training.

Ik zou het heel graag eens met Anouar willen doen, alleen ik weet niet zo goed waar dat kan.
Bij kootwijk kan het, alleen ik hoorde dat de boswachter daar dol is op zwemmende paarden en ruiters