Mobiele telefonie en paardrijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:36

Wie 'belt' wanneer en waar?

Het is helder dat veel ruiters geen idee hebben waar ze horen te rijden en dat nog meer flexibel met de regels omgaan, maar hoe zit dit met bellen.
Nagenoeg elke ruiter schijnt een gsm mee te hebben. Hoe wordt die gebruikt? Staat het ding uit? Neem je op als hij aanstaat en afgaat? Wat doe je als je wil bellen? Waarom bel je?
Híer zie ik ruiters met een dingus aan hun oor door het dorp rijden. Afgelopen weekeinde nog, compleet in vaquero-uitmonstering, miep in stippeljurk achterop ....

hc

Beauty_yana0

Berichten: 1913
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Didam

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:38

Ik heb hem altijd op stil staan.
En als er gebelt word pak ik de ene keer wel op en de andere keer niet, ligt eraan waar ik mee bezig ben.
Met rijden zelf bel ik zelf nooit naar iemand, of ik moet eraf gejoekelt zijn en niet meer kunnen lopen of iets Clown

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:40

Waarom ben je hier eigenlijk benieuwd naar als ik vragen mag? Ik heb ook altijd een mobieltje bij me Lachen Mocht ik eraf vallen dan kan ik snel iemand voor hulp bellen. Dus hij staat niet uit, want mocht er wat gebeuren dat duurt het wel ffies voordat ie aan is. Als ik gebeld word kijk ik eerst wie het is, en soms neem ik dan ook op ja. Het paard dat ik rij zal niet snel schrikken (en dat kan natuurlijk áltijd gebeuren!) dus vind het wel kunnen. Mijn telefoongesprekken zijn dan ook niet lang ofzo Lachen

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:41

Mobiel altijd bij me en die staat aan. Keren dat we het nodig hebben gehad:

Afgelopen jaar:
- alleen op pad en later veel later terug dan afgesproken
- alleen op pad en paard kreeg onderweg een blessure (en moest met de trailer worden opgehaald)

Jaren daarvoor:
- met groep op pad en een paard ging zonder ruiter naar huis
- met groep op pad en even overleg over de te rijden route

Oh ja, ook nog een keer 6-7 jaar geleden: alleen op pad paard besloot alleen naar huis te gaan. Alleen jammer dat ruiter met mobiel in het zeewater was gevallen waardoor het alsnog een moeilijk verhaal werd voordat het thuisfront gebeld kon worden Haha!

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:42

Zodra ik bij de paarden ben, gaat dat ding op stil. Als ik aan het rijden ben laat ik hem in mijn poetskist liggen of ik heb hem in mijn jas zak of bodywarmer zitten. Als ik naar buiten ga met mijn paard heb ik hem altijd bij me, mijn ma kocht jaren geleden toen de mobiel net een beetje opkwam in Nederland een mobiel en had een week later een ongeluk op de weg en heeft direct met haar mobiel naar stal gebeld zodat ze de paarden konden opvangen omdat die de benen hadden genomen en ze heeft ook direct zelf een ambulance weten te regelen, ik mag van haar dus niet de weg op zonder mijn mobiel.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:44

Ok.
De jouwe staat 'stil' en je belt alleen voor noodhulp.

Beauty_yana0 schreef:
En als er gebelt word pak ik de ene keer wel op en de andere keer niet, ligt eraan waar ik mee bezig ben.


Als je draaft wel en als je galopeert niet, of op de weg wel en ruiterpad niet of? Stop je, stap je af?

hc

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:45

Prinslover schreef:
Waarom ben je hier eigenlijk benieuwd naar als ik vragen mag?


Dat staat al in de inleiding.

hc

CrazyCat

Berichten: 4733
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:46

Ik heb hem altijd op mijn lijf bij me, maar dat is puur voor noodgevallen. Ik heb als ik een rustgevend ritje ga maken geen behoefte om die opdringere telefoon op te nemen.

Snap mensen die dat doen ook niet zo goed ik heb genoeg gezelschap aan mijn paard.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:49

Het ligt er helemaal aan op wat voor paard ik zit en waar ik mee bezig ben op dat moment.
Mijn mobiel gaat echter wel áltijd mee. Ik ging ook vaak alleen op pad en in geval van nood wil ik kunnen bellen. Ook als ik gezamenlijk op pad ga, dan wil ik iig van nood kunnen bellen, stel; je mede ruiter schiet ervandoor en raakt uit het zicht, dat is o.a. in geval van nood Lachen

Als ik gebelt wordt en ik ben op dat moment aan het rijden in de bak op een paard wat ik goed ken en niet te heet is, neem ik op. Ik blijf of stil staan of ik blijf stappen, dat ligt er net aan hoever ik in het rij-proces zit.
Zit ik op een heet paard, dan rij ik zowiezo niet alleen en ligt de telefoon meestal in mn jas, op stil, aan de kant van de bak.

Wordt ik gebelt op een buiten rit, dan ook ligt het er net aan waar ik ben en op wat voor paard ik zit. De telefoon staat wel op stil en trillen.
Zit ik midden in het bos op een rustig paadje en het paard kan het, dan neem ik op. Steek ik net de openbare weg over, dan mag ie lekker blijven trillen Lachen

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:54

ik heb hem altijd bij me, en altijd gewoon aan.
Ik neem ook altijd op.... ben in de gelukkige positie dat in stap,draf of galop ik gewoon mijn telefoon kan opvissen uit mijn broekzak en kan bellen....

Tijdens groepsbegeleiding erg handig als je een pauze-plek hebt bedacht en er staan koks met gaspitjes in de trailer soep warm te maken op een regenachtige rit..... hihi... en we zijn een kwartier later...

Of overleggen waar we zitten als we met gesplitste ghroepen rijden... vaak bellen ze me met vragen over de route...

ik weet dat het erg luxe is zo'n ding te pas en te onpas gebruiken en niet zo padvinderachtig... maar ik vind het prima zo...

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:55

Lavandula schreef:
Als ik gebelt wordt en ik ben op dat moment aan het rijden in de bak


Uiteraard doel ik op rijden binnen het kader van dit forumdeel.

hc

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:56

proest..... in de bak is voor sommigen ook heel erg "buitenrijden" hoor HC....

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:57

Neem met rijden Altijd op , behalve als ik op jong paard zit, maarja ik word eigenlijk nooit gebeld haha krijg meestal smsje dusja die lees ik als ik even aan stappen ben..

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:57

ooh ja nee ik rijd ook nooit op buitenrit dusja sorry (a)

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:58

Huertecilla schreef:
Uiteraard doel ik op rijden binnen het kader van dit forumdeel.

hc

Ik noem alleen maar even alle voorbeelden op.
Als het jou alleen maar om het buitenrijden gaat, dan is mijn antwoord simpel: Ja dan gaat de telefoon altijd mee, en ja 9 vd 10 neem ik ook op ook, of ik bel terug zodra de gelegenheid dat toestaat Lachen

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:01

Gaat altijd mee, maar goed ik ben freelancer en dus is de telefoon een deel van je werk. Bel ook gerust in draf en galop.
Weet ik het van te voren, dan doe ik zelfs m'n "oortje" in. Zo zijn werk en ontspanning zelfs nog een beetje te combineren.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:07

ElCamino schreef:
ik weet dat het erg luxe is zo'n ding te pas en te onpas gebruiken en niet zo padvinderachtig... maar ik vind het prima zo...


Waarom zou je 'luxe' niet gebruiken als dat zinvol is. Ik rij tenslotte graag met stijgbeugels bijvoorbeeld ook al kán ik zonder Knipoog

Wordt er echter van dit zonder meer nuttige veiligheidshulpmiddel correct gebruik gemaakt? Weten ruiters wat wel/niet mag en houden ze zich daaraan?

hc

liseke
Berichten: 564
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Kontich, België

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:09

ik neem mijn gsm altijd mee. ik neem bijna nooit op (als ik bezig ben, heb ik niet eens door dat hij belt). Stel dat er iets gebeurt, is het wel zo fijn om hulp te kunnen inroepen.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:11

Nee, ik heb hem mee, maar laat hem altijd in mijn poetskist liggen als ik ga rijden, geen zin om gestoord te worden tijdens het rijden. Wel neem ik hem mee als ik ga rijden in het bos. Stel ik val eraf, kan ik stal bellen dat mijn paard er aan komt (als hij weg loopt) en ik kan bellen als ik niet meer kan lopen ofzo..

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:18

Nou, zo'n oortje vind ik dus levensgevaarlijk...
Heb al een keer iemand in de arena gehad die al kwekkend gewoon tegen me aanreed... was een interessant gesprek denk ik...
Of ze rijdenmet hun oortje en muziek aan... vind ik ook erg storend, je bent toch niet echt aan het opletten vind ik. Dan liever een radio aan in de bak...

Met buitenrijden vind ik een oortje ok als hij puur voor het beantwoorden van een gesprek is..misschien wel veiliger als hem ergens opvissen, maar met muziek vind ik weer niet kunnen ivm invloeden van buitenaf.

Wat de wet betreft: gee idee... denk dat je bestuurder bent en officieel niet mag bellen maar of dat echt zo is???

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:27

CrazyCat schreef:
Ik heb hem altijd op mijn lijf bij me, maar dat is puur voor noodgevallen. Ik heb als ik een rustgevend ritje ga maken geen behoefte om die opdringere telefoon op te nemen.

Snap mensen die dat doen ook niet zo goed ik heb genoeg gezelschap aan mijn paard.


Hoezo snap jij die mensen niet?
Als je gebeld word pak je toch gewoon op? Misschien is er wel iets ergs aan de hand of moet iemand je dringend spreken.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:29

ElCamino schreef:
Wat de wet betreft: gee idee... denk dat je bestuurder bent en officieel niet mag bellen maar of dat echt zo is???


E is in ieder geval geen uitzonderende bepaling dus ik ga er van it dat je handsfree of gestopt (op een toegestane plek) moet bellen.
Of een oordingel als handsfree gezien wordt weet ik niet. Strikt genomen is het dat wel. Of het veílig is, is vraag twee.

hc

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:30

Heb mobieltje eigenlijk altijd mee buiten. Pak hem inderdaad ook rustig op in (volle) galop. Ik houd geen hele verhalen aan de telefoon, ik ben aan het rijden voor m´n ontspanning òf ik ben ingespannen met m´n paard bezig. Maar het is vaak wel handig als ik bereikbaar ben voor m´n werk.

Het enige moment waarop ik geen telefoon bij me heb? Als ik aan het zwemmen ben met m´n powny.

In m´n auto bel ik, indien noodzakelijk, handsfree. Maar voor autorijden heb ik twee handen nodig, en voor paardrijden maar eentje.

ik kan me wel weleens irriteren aan andere ruiters in het bos, die terwijl ze niets om zich heen zien, hun hele leven uit zitten leggen aan de persoon aan de andere kant van het mobieltje...

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:33

Ik vraag me af hoe de wet dat zou zien, handsfree? Ik rijd buiten altijd met 1 hand, dan heb ik de andere hand toch vrij om te bellen? En als ik iets uit m´n zadeltassen haal, een trui aantrek of m´n handen in m´n jaszak heb omdat het heel koud is heb ik helemaal geen `handen aan het stuur´, teugels hangen om de zadelknop.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:39

Climax schreef:
Als je gebeld word pak je toch gewoon op? Misschien is er wel iets ergs aan de hand of moet iemand je dringend spreken.


Ik leef heel gelukkig vrijwel zonder mobiel. Denk je dat ik ergens op een buitenrit ook maar íets kan doén anders dan mezelf en paard in gevaar brengen?! Als mijn huis in de fik staat moeten ze de brandweer bellen. Als ergens bloed uit loopt een arts. Etcetera.

Ik heb alleen bij hoge uitzondering en om een duidelijke reden een gsm mee, uit, in een taske aan mijn zadel (want niet als noodhulproeper) en bel alleen op een veilige plek afgestapt.

@Gaucho
'handsfree' is voor de wegenverkeerswet mbt paardrijden niet ander dan mbt automobielen. Gebeurt er een ongeval = beltest. Was jij met je gsm aan je oor = de pisang.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-08-07 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt