Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:26

Hallo

Mijn situatie even schetsen:
13 jaar geleden reed ik in manege (ong 6 maand) en af en toe dus ook buitenritten. Ik ging tot half-gevorderde.
Nu, dus 13 jaar later, rijd ik 1x/week in manege in de beginnersgroep (sinds een 9 maand). Onlangs een privélesje genomen om de galop eens te proberen, ging wel maar ik vind het een beetje eng, die snelheid. Jammer genoeg gaan we met de manege nooit op buitenrit (waarschijnlijk omdat het beginnersgroep is).

Heb sinds een 3 weken een eigen D-pony, héééél braaf beestje, werd hiervoor bereden door een meisje van 12 die alleen buitenritten deed met haar. Zij doet wel aan jumping dus heeft vast meer rij-ervaring dan ik.

Nu heb ik een 3-tal buitenritten achter de rug met mijn vriendin die veel ervaring heeft. We gaan enkel in stap. Maar soms denk ik: het is onverantwoord om al buiten te rijden.. En zeker als ik hier lees over de 'ergste vallen' die jullie al hebben gehad.

Nu hoor ik graag van jullie hoe goed jullie konden rijden voor je naar buiten ging rijden en of jullie ook zo'n schrik hadden..??

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:29

ik kon nog stap draf en galop en toen gingen mam en ik al met zijn tweeën buitenrijden, ik was toen 6 ongeveer,
nooit ongelukken gebeurt.. pas toen ik meer begon te rijden en ook alleen weg ging Tong uitsteken dan deden we nog wel us domme dingen, toen ik een nieuwe pony kreeg gingen we als eerste er mee buitenrijden Tong uitsteken met mn nieuwe paard hetzelfde verhaal Knipoog en de laatste 4 jaar heb ik al geen enge ongelukken gehad Tong uitsteken

Imre

Berichten: 14210
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:31

Het lijkt me goed dat je samen met iemand buitenrijdt. Ja Of het onverantwoord is dat is vanaf hier niet te zeggen. Wij kunnen natuurlijk niet zien hoe braaf jouw pony is of hoe goed jij kan rijden. Ik denk dat je erg goed bezig bent door alleen te stappen. Blijf dat doen totdat je eraan toe bent om een drafje te proberen en begin dan mt korte stukjes.

Mijn vriend rijdt ook weleens een stukje op mijn IJslander in het bos. Hij kan absoluut niet rijden, maar mijn paard is 300% verkeersmak en schrikt nergens van. Ik fiets mee, en hij stapt en draaft. Uiteraard met een cap op. Gaat prima. Je moet het toch leren. Uiteraard is het misschien verstandiger om te wachten tot je alle gangen in de bak beheerst, maar die keuze is aan jou.

Ik heb zelf veel buitenritten begeleid op Vlieland met mensen die nog nooit hadden paardgereden. Ik kan eerlijk zeggen dat er tijdens mijn ritten nooit iets ergs is gebeurt. Lachen

Veel plezier! Lachen

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:35

Tot hiertoe voel ik me rustiger worden, want was volledig van m'n melk door het lezen van de 'val-verhalen'. Misschien moet ik niet zo snel paniekeren.

Ik hou het écht heel rustig. Ik rij wel op straat (maar woon heel rustig) waardoor vallen me een harde aangelegenheid lijkt. Ik zou liever aardewegen doen, maar mijn vriendin haar paard moet 'harde ondergrond' hebben ivm peesprobleem..

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:37

Gewoon toen we met de groep van de manege buiten gingen rijden. Ik denk dat ik toen nog geeneens een jaar reed..
Je kunt wel bang gaan worden van dat topic 'ergste vallen' maar het kan net zo goed in de bak gebeuren.
Als je je gewoon fijn en zeker voelt op je pony en je bent onder begeleiding, waarom niet? Gewoon je cap opzetten en gaan Ja

xxmanouxx
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: achterhoek xD

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:41

Hee,

Ik reed al vanaf mijn 6e buiten! ik had toen ook een hele brafe pony!
Een bodyprotector en een mobiel! En dan komt alles goed.
Als je het nog niet helemaal durft neem dan je vader of iemand die er verstand van heeft mee!
stap eerst gwoon dan een beetje draf en die keer daarna galop
je moet het rustig opbouwen
Het komt vast wel goed Ach gut
succes Tong uitsteken

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:44

ik deed vroeger eerst ook nooit galop hoor, vooral omdat mn pony kei harde rengalop deed in buitenrit Tong uitsteken de eerste keer zei mn mam op een zand pad : gewoon teugels iets langer maken, je vast houden aan het zadel en gaan! Tong uitsteken maar omdat het voor die pony al tijdje geleden was dat die kon gaan in een buitenrit (mn broer was gestopt met rijden Tong uitsteken) begon ze leuk te bokken enz Tong uitsteken en sodermieterde ik er keihard af Tong uitsteken toen werd ik toch ff bang van buitenrijden met die pony.. maar 3 weken later deden we het opnieuw en nu ben ik nog steeds een scheurmonster Tong uitsteken

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:50

Fantastisch dat jullie zo zelfzeker zijn. Da's pas 'genieten' van een buitenrit.

Als ik de varkensboerderij voorbij moet, wordt het altijd even een strijd tussen ik en m'n paardje. En dat vind ik al heel gevaarlijk. Dit zorgde er ook mede voor dat ik nu zo begin te twijfelen.

Hoewel het eigenlijk niet goed is, stap ik toch maar af voor m'n eigen gemoedsrust. Er komt hopelijk wel een dag dat ik m'n beestje er onder het zadel voorbij krijg.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:51

afstappen is indd geen goed idee!.. misschien andere route en op de trg weg er langs? zijn ze meestal al wat makkelijker Tong uitsteken

Imre

Berichten: 14210
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:55

Paarden houden vaak niet van varkens. Het geluid vinden ze vreemd en het stinkt. Afstappen is een prima idee.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:56

Ja terugweg lukt wél. Dan praat ik er heel gemoedelijk tegen en mijn vriendin loopt voor met een weidegenootje. Maar in het doorgaan lukt het niet.

Probleem is dat m'n weide in dezelfde straat ligt. En als ik de andere kant uitga kom ik op een iets drukkere weg terecht. Dus 't is kiezen: de drukkere weg of de varkensgeur..

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:57

dus dat is op dat moment beetje aanstellerij als hij op de heen niet maar op de trg wel erlangs wilt, als je dan afstap heeft hij zeg maar gewonnen, dus door rijden zou ik zeggen..

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:06

Nou 't is niet dat zij er 'zomaar' langs gaat in de terugweg. Ik moet haar erdoor praten en als we er echt naast zijn ging ze spontaan in een drafje om er toch maar voorbij te zijn. En ik voelde ook dat ze heel gespannen was.

Toen ik in het doorgaan ben afgestapt, moest ik echt sleuren om haar erlangs te krijgen. We hadden al verschillende dingen geprobeerd (toen ik er nog opzat). Ze bleeft maar achteruit gaan en zich draaien en ik draaide haar telkens terug om maar 't werd alsmaar heftiger. Toen nam m'n vriendin m'n teugel vast zodat we zij-aan-zij konden stappen en dat ging voor 4 passen en toen rukte ze zich om en moest ik echt roepen 'los' of m'n vriendin lag mee van haar paard.

Dus ik gaf even de strijd op..

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:07

jaah ik weet het wij hebben ook varkensschuur in de buurt.. 1 pony is er nooit aan gewent, andere wel, dus er is hoop Knipoog

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:08

Zolang jij je veilig voelt is het goed.
Je bent oud genoeg (neem ik aan) om zelf gevaar in te zien

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:54

Bijna 27 dus dat wel denk ik. Het zijn vooral mijn kindjes die zorgen voor dat gevoel van verantwoordelijkheid. Voor hen 'moet' ik op veilig spelen. MAar dat maakt ook dat ik er meteen ALLE gevaar in zie..

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:32

Benieuwd naar nog reacties!! Lachen

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:39

He ga je ook wel eens wandelen met je pony? Wat nou als je gewoon een stukje gaat wandelen met hem met hoofdstel, zadel en alles erop en aan. En als je dan op een rustig stukje bent, zonder verkeer en mensen enzo, dat je er even op klimt een stukje gaat stappen en dan weer af stapt. Dat stukje steeds verder uit bereiden, tot je ook langs wat 'engere' stukjes durft.

Ik zou als ik jou was (en je alleen gaat wandelen) wel lekker het bos in gaan, als dat daar kan, daar is het toch een stuk rustiger dan over de weg.

Junip

Berichten: 5507
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: NL

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:43

Mijn eerste ponyritje was buiten in het bos.
Op de manege ook regelmatig en op verzorgpony's altijd
Nu rij ik altijd buiten want we hebben geen bak Huilen van het lachen

Milou90

Berichten: 1607
Geregistreerd: 25-05-07
Woonplaats: NL

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:34

Ik denk dat het prima kan hoor, de buitenritjes die je nu doet. Zo te lezen heb je een hele brave pony en met iemand anders er bij heb je nog minder kans dat het fout gaat!
Die val-verhalen, daar zou ik me niet te veel van aantrekken Lachen De meeste vallen komen voor bij mensen die op jonge, drukke of moeilijke paarden rijden, en aangezien jouw pony hardstikke braaf is lijkt het me niet waarschijnlijk dat je heel snel met ernstige verwondingen in het ziekenhuis belandt Lachen!

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:36

ik zou niet te voorzichtig worden! je hebt een pony die naar buiten kan, jij kan rijden, je bent oud genoeg om verkeerssituaties enz in te zien, lekker gaan met die banaan, gaandeweg leer je heel veel wat je beter wel en niet kan doen, maar dat moet je gewoon meemaken!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:40

Ik denk dat het gewoon kan hoor met een brave pony en iemand die meegaat.
Zelf reed ik 2 jaar op een manege voordat ik zelf buitenritjes ging maken met verzorgpony's. Nu ik een eigen pony heb mag iedereen erop en naar buiten (dus ook beginners) zolang ik er zelf bij ben. Het is een brave pony. Zolang jijzelf verstandig blijft is de kans op ongelukken heel klein.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:41

Probleem is dat ik meteen zo panikeer als ze vb even struikelt, of als ze schrikt van iets en effe opzij springt. Dan denk ik altijd: ja nu is het zover.

Je hebt gelijk, beetje meer genieten en minder zrogen maken..

Nog eerste buitenritjes??

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:43

Gewoon veel naar buiten, dan leer je, je pony vanzelf vertrouwen. Lekker vaak rijden, ook in bak, dan leer je je pony goed kennen.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:45

Ha jij bent dus de reden waarom ik 'Lieke' niet meer kon nemen Lachen

Spijtig genoeg heb ik geen trailer, en ligt de manege op een uur wandelafstand, dus ik rijd in de manege op andere pony's. Stom hé..