Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:20

Hoi,

Door omstandigheden ben ik altijd alleen als ik ga buitenrijden (ons andere paardje is overleden)
Eigenlijk vind ik alleen maar alleen.

Bovendien ben ik met de jaren niet alleen ouder maar ook veel voorzichtiger geworden.
Ik ben eerlijk gezegd soms bang dat m'n paardje op buitenrit gaat schrikken en dat er iets zou gebeuren : dat ik val en dat hij vb een drukke straat oploopt en een ongeluk veroorzaakt.

Volgens mij beinvloedt hem dat niet goed, terwijl hij een echt goed wandelpaard is.
Sinds ik altijd alleen moet ga ik bijna nooit meer wandelen omdat ik er niet meer zoveel plezier aan beleef.
En ja, ik ken eigenlijk niemand die zou kunnen meegaan.

Wat te doen?

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:55

Ikzelf ga altijd alleen naar buiten, heerlijk! Wel neem ik altijd mijn mobiel mee met daarin de nummers van stal, veearts en de beheerder van het gebied voorgeprogrammeerd. Ook meld ik altijd op stal waar ik heen ga en wanneer ik verwacht terug te komen.

Ik ben zelf nog nooit in een vervelende situatie gekomen waarbij ik hulp nodig had. Wel ben ik wel eens paarden tegengekomen welke hun ruiter kwijt waren, maar dit waren altijd paarden uit een groep vandaan. Met mijn mobiel was ik er meestal snel achter waar het paard vandaan kwam en waar de groep zich bevond. Mijn advies is dan ook, neem je mobiel mee en ga lekker genieten van mooie ritten met je paard!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:39

Ik kies er juist voor om alleen te gaan omdat de kans dat er wat fout gaat exponentieel toeneemt met het aantal ruiters.
Ik en mijn paarden zijn goed voorbereid op onze dagelijkse buitenritten.
Ik heb geen mobiel bij me want ik vind dat mijn drang naar 'avontuur' niet de plicht van een ander is me uit de poep te halen als er wat fout gaat.

Verder is het sterk van de ts dat ze in de gaten heeft dát ze onzeker is én dat dit effect op haar paard heeft OK dan!

hc

paasei_

Berichten: 941
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:46

heerlijk toch alleen buitenrijden?!, daar kies ik ook altijd voor met mn verzorg pony's als je pony's schrikt daar leer je juist veel van. neem wel altijd je mobiel mee voor het geval dat... rij je in het bos en dergelijke buiten of waar het juist heel druk is?
mischien kan er wel gewoon een paar keer een kennis mee fietsen ofzo (hoeft niet perze van paarden te houden!), wandel of rij je buiten met je pony?

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:50

ik ga meerdendeel altijd alleen. heb mn mobiel bij. heb altijd alleen gereden ook. met allebei mn paarden. mn pony blijft bij me staan als ik erf val mn paard weet ik niet nog niet gebeurt in het bos. mijn paarden kennen zelf heel goed de weg in het dorp en weten precies hoe ze thuis moeten komen. ik vind het vaak ook lekkerder alleen gewoon door de natuur trekken en wat crossen. ook als je alleen gaat des te braver wordt je paar dop den duur.

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:50

Misschien kan je voor je geruststelling jouw nummer, veearts en hoefsmid nummer op je paard bevestigen? En altijd een briefje bij je dragen met gegevens wie ze moeten bellen, mocht er wat gebeuren?

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 16:01

Bovendien doe ik altijd dezelfde rondjes en zou ik veel liever een langere wandeling te doen.

@ Huartecilla : DAGELIJKS? HOe weer jij je dan tegen het barslechte weer ? of woon jij in zonnige oorden?

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 16:03

marielle_p schreef:
heerlijk toch alleen buitenrijden?!, daar kies ik ook altijd voor met mn verzorg pony's als je pony's schrikt daar leer je juist veel van. neem wel altijd je mobiel mee voor het geval dat... rij je in het bos en dergelijke buiten of waar het juist heel druk is?
mischien kan er wel gewoon een paar keer een kennis mee fietsen ofzo (hoeft niet perze van paarden te houden!), wandel of rij je buiten met je pony?



Ik rij buiten met mijn paard.
En eigenlijk schrikt hijzelf niet zo snel. Tis eerder een schatje. Alleen kijkt hij wel naar alles wat hij ziet.
Ik denk gewoon altijd aan het worst case scenario dat hij een ongeval met IEMAND ANDERS veroorzaakt.


Misschien moet ik gewoon op zoek naar enkele andere 'tourtjes'.
Zouden daar brochures voor bestaan?

hmnee

Berichten: 3
Geregistreerd: 15-07-07

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:02

Jamaar dat je paard een ongeluk veroorzaakt zou ook kunnen gebeuren als er iemand anders bij is dus daar moet je niet over nadenken

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 18:25

Misschien hebben jullie wel gelijk Lachen

Hij houdt zo van wandelen maar ik zou graag zo'n hele lange ritten doen en dat zit er niet in momenteel...

Naar 't schijnt zou er een brochure bestaan met alle paardenwandelroutes uit België...
Misschien eens bestellen

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:37

Annefie schreef:
@ Huartecilla : DAGELIJKS? HOe weer jij je dan tegen het barslechte weer ? of woon jij in zonnige oorden?


Op alle vragen, zie profiel en site Pling

hc

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:50

Ik ga heel erg vaak alleen op pad, t kan best gezellig zjn met zijn tweeën maar ik vind het zo'n zaligheid om gewoon op de rug van je paard lekker een paar uur onderweg te zijn......maak me geen zorgen of er iets gebeurt, dat zou mijn plezier verpesten. Kijk wel altijd goed uit en probeer situaties van te voren in te schatten.

Kaartje aan je zadel met NAW gegevens is best een goed plan, dat ga ik ook eens fabriceren denk ik. Mobiel heb ik wel altijd bij me.

Narya

Berichten: 5230
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:54

Ik ben ook zo iemand die alleen op pad gaat uit noodzaak. Er is niet altijd iemand beschikbaar om mee te gaan. Paps en mams zouden een hartaanval krijgen als ze wisten dat ik alleen buiten rij, maar ik vind het veiliger om alleen te gaan, omdat het paard dan lang niet zo opgefokt en gestresst is als met iemand erbij. Mobiel heb ik altijd bij, nummer van de veearts erin is een goed idee, dat gaat gebeuren.

SplashIsLief

Berichten: 33032
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:50

Ik ga nooit alleen. Gewoon voor de veiligheid.

Als ik niemand te paard kan vinden ga ik met pa op de fiets of gewoon helemaal niet Lachen

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:26

Ik rijd heel vaak alleen buiten. Maak me nooit zo druk. Echte braverd is het ook niet altijd. Als er iemand op stal is die ook buiten wil rijden gaan we altijd wel samen. Maar ik ga net zo makkelijk alleen. Hij is misschien iets schrikkeriger alleen maar verder is hij hetzelfde als met andere paarden. Alhoewel hij drukker wordt naarmate er meer paarden mee gaan. Hij wil altijd voorop haha. Zal wel komen omdat ik ook zo vaak alleen rijd.
Heerlijk vind ik dat.
Heb wel een penning aan zijn zadel met zijn gegevens en waar hij staat en met telefoonnummer. Mocht er onverhoopt iets zijn dan weten mensen waar hij thuishoort.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:47

Ik rij ook altijd alleen, heerlijk als je het eenmaal ondekt hebt. In het begin vond ik het ook wel eens saai, maar nu baal ik als er een aantal dagen achtereen iemand met me mee wandelt.

Alleen ben ik meer met mijn paard bezig en weet ik beter hoe zij in haar vel zit. En het vertrouwen bouw je ook langzaam op.

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 05:41

Huertecilla schreef:
Annefie schreef:
@ Huartecilla : DAGELIJKS? HOe weer jij je dan tegen het barslechte weer ? of woon jij in zonnige oorden?


Op alle vragen, zie profiel en site Pling

hc


Ja sorry. In een ander topic hier over buitenrijden zag ik een andere foto, nu snap ik het plaatje :d Jij woont in het 'buitenritten'-paradijs zo te zien !

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:55

Hey

ik las de titel en dit kon evengoed een topic van mij geweest zijn..

Ik durf ook niet (ben nog te onervaren ook hoor) maar ik denk dat ik het nooit zal durven. Ik denk altijd maar: wat als m'n paardje op hol slaat, mij eraf kiepert en ik lig ergens in één of andere berm te sterven.. Dan ben ik zelf niet meer in staat om te bellen. Heb graag iemand bij mij die de hulpdiensten kan bellen in het slechtste geval.

Zou hier 10 jaar geleden niet voor teruggedeinsd hebben, maar nu met 2 kindjes, je wordt toch een pak banger hé..

En eigenlijk belachelijk want met de fiets durf ik wél nog buiten, terwijl dit tegenwoordig al even gevaarlijk is..

Ik bewonder al die mensen die het wel aandurven en er lekker kunnen van genieten.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:07

Ik rij regelmatig mee in een groep. Soms zelfs van 10 à 15 ruiters. Dat is echt niet gemakkelijk want de paarden zijn echt opgefokt soms. Het liefst rij ik dus gewoon rustig op mijn eigen. Dat vind ik veel veiliger. Maar jij zegt zelf dat je zich niet zeker voelt alleen... Dan zou'k een partner zoeken om mee te rijden.

Qimm

Berichten: 15200
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:12

er zijn 3 oplossingen:
1. je gaat niet
2. je zoekt een buitenrit maatje
3. je leert jezelf aan toch meer te ontspannen (de moeilijkste weg Clown )

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:30

Ik ga nooit alleen op buitenrit, ik mag het niet.
Mijn moeder had vroeger een vriendinnetje die altijd alleen op buitenrit ging en die is er dus in het bos afgevallen en daar overleden.

Ik zou zeggen plaats advertenties her en der voor een buitenrit maatje.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:26

Ik rijdt ook vaak alleen.
Als je je mobieltje bij je hebt dan is het al een stuk veiliger.
En verder kan er altijd wat gebeuren, ook als je met een groep rijdt...

vluggejip
Berichten: 247
Geregistreerd: 03-03-05

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:05

Ook ik rijdt regelmatig alleen naar buiten, vind gezelschap heel erg leuk, maar ik vindt het ook heerlijk om alleen met mijn paard door de bossen de wandelen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:01

De meest ernstige ongelukken kunnen er gebeuren, maar normaal gesproken houdt je je daar niet bewust mee bezig, tenzij er net wat voorgevallen is. Elke rit welke goed verloopt, zou jouw zelfvertrouwen en het vertrouwen in je paard moeten kunnen versterken. Angst is niet slecht, maar moet niet regeren. Jammer dat het je plezier zo vergalt.

Edit: Je zou wel een "schrik"training kunnen volgen, zodat je jezelf op risicosituaties kunt trainen.

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:07

In feite is het eigenlijk mijn omgeving die steeds commentaar geeft.

Wanneer ik eens een langere rit maak - ook al heb ik daarvoor verwittigd- komen ze mij met de auto zoeken (!!).
Ook altijd, pas op, is gevaarlijk enzovoort.

Mijn paardje vindt dat denk ik wel jammer want we amuseren ons altijd goed en hij is een echte schat.

Maar hier zijn de wegen nogal druk en het zijn smalle baantjes en ik denk dan vooral aan schade aan een auto ofzo.
Mijn paard zelf heeft geen schrik van auto's maar je weet nooit. Lachen