Buitenrijden: altijd zweep mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Buitenrijden: altijd zweep mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 21:39

Ik maak sinds kort (kleine) buitenritten alleen en kreeg de tip van iemand om altijd een zweepje mee te nemen, zodat je in geval van nood je paard vooruit kunt drijven als beenhulpen niet voldoende werken, of als je bijv belaagd wordt door een aanvallende hond ...

Best handig lijkt me, al moet ik daar wel aan wennen want ik rijd western en dan rijd je in principe zonder zweep. Ik rijd echter ook zonder sporen, dus wat achter de hand is misschien idd wel handig als ik iets tegen kom en mijn paard wil niet verder.

Wat doen jullie? Ook altijd zweep mee naar buiten?

Wendel

Re: Buitenrijden: altijd zweep mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:43

jep altijd zweep mee. Ook voor het laatste 'zetje' te kunnen geven als de paarden vol op de rem gaan en been geven niets meer helpt. Ook inderdaad om felle honden, maar denk ook aan zwanen ( tja ervaring!!) op afstand te kunnen houden als ze wel aanvallen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:44

Ik rijd vrijwel altijd buiten en heb ook inderdaad een zweepje bij me. Meestal voor de sier, maar af en toe ook noodzakelijk. Zo heb ik het eens gehad dat zo'g brugmug met een stel vriendjes stoer wilde doen en mijn fjord een trap gegeven heeft.

Gelukkig is de fjord niet zo snel onder de indruk en bleef het bij een zijsprongetje. Een ander wilde het nog weleens dunnetjes over doen, maar na een zwieper van de zweep was ineens alle overmoed weg. Daarom ben ik blij dat ik een zweepje mee heb.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:45

Als je paard in de ritten die je hebt gereden niet langzaam ging lopen, of zelf helemaal neit wou, zou ik geen zweep meenemen. Als je hier normaal niet mee rijd, kun je je paard alleen maar op gaan fokken met zo'n zweep. Als je iets tegen komt waar je paard niet verder wil, heeft hij hier waarschijnlijk een reden voor. Als hij bijvoorbeeld neit over een brug wil, moet je niet gelijk een zweep gaan gebruiken. Je kunt beter afstappen en hem geruststellen dat er niks eng aan is...Maarja, das mijn mening

matthew3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:46

Altijd meenemen! tenzij je paardje er helemaal panies van word ,dat kan ook natuurlijk.
Maar ik zou hem mee nemen al is t voor de veiligheid

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:47

ja altijd een zweep mee! is het niet voor je oaard, dan voor bescherming van dingen buitenaf zoals honden ed. ben ook al eens aangevallen door een hond. was godsblij dat ik een zweep bij me had hahaha. dat heeft mij en me paardje gered hahaha

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:48

fjordnina schreef:
Zo heb ik het eens gehad dat zo'g brugmug met een stel vriendjes stoer wilde doen en mijn fjord een trap gegeven heeft.

Bloos! Bloos! Bloos! Bloos!

Sorry?? Even offtopic hoor. Wat belachelijk! Hoe halen sommige het in hun hoofd he!
Hoe kom je erbij om zoiets te doen?? Wat debiel.

Verder vind ik eigenlijk wel dat je altijd een zweepje mee moet nemen.
Ik ben er in elk geval voorstander van! Je weet niet wat er gebeurd en het is je (als het goed is) niet tot last..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:48

Altijd een zweep bij je hebben. Is het niet voor je paard dan is het wel voor honden, enge mannen, vliegen wegjagen etc. etc. etc..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:51

wielrenners zijn ook zo erg die slaan ook rustig op je paard ze kont nou ik geef dan een ram met me zweep af blijven Cool Cool !!!

Junip

Ik heb ook altijd een zweep bij me!

fjordnina

@ Elzepelze: tja dat vinden ze nu eenmaal "stoer" Vooral in een groep van een man of 30. Ik moet altijd langs een route waar dat stelletje over naar school moet fietsen. Wilde bijtijds een buitenrit maken vanwege de warmte en kwam er dus middenin terecht om kwart voor 8. Dat je wat opmerkingen naar je hoofd krijgt, dat zal allemaal wel, gewoon laten afglijden, maar hier had ik ook niet bepaald op gerekend Clown

JML

Ik neem er geen mee. Mijn paard heeft toch al haast en als ze stopt dan moet ze gewoon even kijken en dan gaan we weer.
Maar ik ben er wel voorstander van om er eentje mee te nemen hoor, je weet maar nooit wat je tegenkomt aan eng 'wild'.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:55

Ik heb echt nooit een zweep bij me, Comotu zou me haten! Hij heeft een trauma voor zwepen. Ik kan in noodgevallen altijd nog een takje afbreken. Al ben ik van mening dat als Comotu niet verder wil dat hij er dan een reden voor heeft, en dan ga ik hem zeker niet slaan. Of als ik daar de tijd niet voor heb, weggalopperen voor een vent en naar een hond galoppeer ik juist toe.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:58

neem altijd me zweep meee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 23:03

Zweepje gaat buiten inderdaad altijd mee, niet om het paard te activeren, ze meer dan actief genoeg, maar wel om ons visueel breder te maken langs ander verkeer, om signalen te kunnen geven naar ander verkeer, om vliegen te kunnen wegvegen van diverse delen waar ze er zelf niets aan kan doen tijdens de rit en in geval van nood zou het als slagwapen gebruikt kunnen worden (nooit voor nodig gehad, verwacht het eerlijk gezegd ook niet Whoosh! ) Enne, hij is knal- en knalgeel met zwarte uiteindes, valt echt goed op Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 07:06

Ik neem altijd een zweep mee. En om heel eerlijk te zijn kom ik zonder zweep niet heel erg ver. Op de hoek bij het bos loopt Anouar altijd te zeuren dat hij naar huis wil. Hij gaat dan stil staan en als ik hem dan geen tik geef blijven we daar eeuwig staan. Eenmaal over dat punt is er niks meer aan de hand.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 07:10

Altijd.
Het kan zo handig zijn. Ja Als je paard wat ziet en er niet langs wilt kun je hem/haar met een zweep een tik geven als aanmoediging.

Dat is ook de reden dat ik sporen en zweep gebruik op buitenrit. Bloos

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 07:17

Als ik een zweep meeneem, dan heb ik in 3 minuten het hele bos gezien met omstreken Knipoog

Voor mij en mijn paard geen zweep, aangezien ze bang is voor zwepen. Mocht het nodig zijn dan pluk ik een takje en die gebruik ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 07:20

Ik heb nooit een zweep bij
Als Kawa iets engs ziet moet ik dat met rust oplossen, tik ik hem dan bij dan hebben we pas kans op ongelukken Lachen
Ik heb wel altijd een spoortje aan in het bos, zodat ik hem als het nodig is wel eens extra attent kan maken op de beenhulp. zodat hij bij iets engs in de berm niet helemaal scheef gaat lopen oid.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:04

Bedankt voor jullie reacties! Het is me duidelijk dat het toch wel handig is om een zweep te hebben buiten, ik zal dus maar eens beginnen met zo'n klein springzweepje, en kijken hoe ze er op reageert. (Ze is overigens ook niet erg onder de indruk van mijn longeerzweep tijdens het longeren, al heeft ze er wel respect voor, ik hoef niet te slaan), dus het zal wel loslopen. Ik hoor nu toch een hoop voordelen van buitenrijden met zweep.

Valeriie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:06

Ik heb altijd wel een zweepje bij me, of het nou nodig is of niet

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:07

Ja ik heb ook altijd zweepje mee om hem in geval van nood even het laatste zetje te kunnen geven ergens langs te gaan mocht dat nodig zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:08

ik heb ook altijd bij me, maar meer voor het geval dat, dan dat ik het nodig heb. is maar kort zweepje, omdat ze bij begin vaker staakte, omhoogkwam en omdraaide, of heel hard achterwaards wilde gaan. Flinkte tik op kont en drijven, en nu niks meer aan de hand.
heb wel nog bij me voor het geval dat, of als een hond of zo me aan wil vallen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:09

Ik rij sinds kort ook met een springzweepje, wel even wennen want ik rij normaal echt nooit met zweep. Maar soms is het watbetrefd de dazen zo erg dat een arm verlenger (om de dazen dood te slaan) wel handig is, maar dat is ook het enige waar ik hem voor gebruik. (mijn paard is voorwaarts genoeg Clown )

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:19

Ik heb altijd een zweepje bij soms vind mijn paard weleens niet eng en dan heeft ze net niet genoeg aan me benen.
En me paard is ook weleens aan der achterbenen gegrepen door een hond en toen was ik wel blij dat ik een zweep bij me had