Paard ervandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjoleinnnn
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-07-07

Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:04

Hebben jullie tips voor als je paard ervandoor gaat buiten??

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:29

Stuur je paard op een volte zodra je de mogelijkheid hebt (berm, akker etc)

Als het structureel is, kun je beter eerst gaan wandelen aan de hand.

T0rnad0

Berichten: 285
Geregistreerd: 15-07-07

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 02:13

Leg eerst eens uit waar/waneer/hoe ?

Is die ergens van geschroken of is die je 'gewoon' aan het uit proberen...

Maar volte maken is de beste oplossing en als het echt niet lukt en je komt zelf in de problemen (bv door weg/fietspad) zoek dan een 'boom' op (als die er is).

Of ga met een ander paard naar buiten en zorg dat je er achter blijft !

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:07

Zorgen dat hij er niet vandoor gaat. Snel reageren als hij wil gaan en hem leren dat dit niet de bedoeling is.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:21

De tip van Lenneke is natuurlijk het beste; voorkomen is beter dan genezen, maar mocht dat uiteindelijk toch niet lukken zorg dan dat je het paard van te voren de one-rein-stop aangeleerd hebt. Op www.paardnatuurlijk.nl staat een uitleg over het hoe en waarom.

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:47

T0rnad0 schreef:
Leg eerst eens uit waar/waneer/hoe ?

Is die ergens van geschroken of is die je 'gewoon' aan het uit proberen...

Maar volte maken is de beste oplossing en als het echt niet lukt en je komt zelf in de problemen (bv door weg/fietspad) zoek dan een 'boom' op (als die er is).

Of ga met een ander paard naar buiten en zorg dat je er achter blijft !

op een boom afsturen..... een paard dat echt op hol is zal er langsheen vliegen, en dan lig jij met een gebroken been naast de boom....

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:22

fransis schreef:
T0rnad0 schreef:
Leg eerst eens uit waar/waneer/hoe ?

Is die ergens van geschroken of is die je 'gewoon' aan het uit proberen...

Maar volte maken is de beste oplossing en als het echt niet lukt en je komt zelf in de problemen (bv door weg/fietspad) zoek dan een 'boom' op (als die er is).

Of ga met een ander paard naar buiten en zorg dat je er achter blijft !

op een boom afsturen..... een paard dat echt op hol is zal er langsheen vliegen, en dan lig jij met een gebroken been naast de boom....

Een paard wat niet echt op hol is ook Huilen van het lachen

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:40

Idd de volte opsturen als het niet meer te voorkomen is dat je paard echt aan de haal gaat. Tot die tijd: proberen je balans te bewaren en niet constant een stophulp te geven, maar aan-los-aan-los. Dat heeft meer effect dan alleen heel hard proberen te stoppen aan 1 stuk door.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:26

Ligt aan de situatie en hoeveel ruimte ik heb. Heb ze wel eens op de volte gedraaid en dat werkte en ik heb ook wel eens been gegeven van zo als jij hard wil dan doe je dat maar maar dan stop je wel pas als ik dat wil(moet je wel durven ook). Dus als hij dan zelf terugkomt dan spoor ik hem nog extra aan. Maar goed is altijd even kijken welke methode het beste werkt bij je paard.
En inderdaad zoals Angela zegt...niet continu trekken maar aan-los-aan-los. Als je continu trekt trekken ze meestal alleen maar harder terug.

Milou90

Berichten: 1607
Geregistreerd: 25-05-07
Woonplaats: NL

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:37

Zo snel mogelijk een volte sturen. Eindeloos in de mond trekken heeft geen zin, maar als je je paard op een volte stuurt móet hij wel snelheid minderen, want je kan niet in volle rengalop zo'n bocht maken Knipoog

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:58

Moschino schreef:
Zo snel mogelijk een volte sturen. Eindeloos in de mond trekken heeft geen zin, maar als je je paard op een volte stuurt móet hij wel snelheid minderen, want je kan niet in volle rengalop zo'n bocht maken Knipoog

Vanuit een volle rengalop stuur je niks op een volte, dan gaat het paard tegen de vlakte en jij erbij Blauw oog
Verder is het afhankelijk van de situatie wat je kunt doen. Om te beginnen moet je zorgen dat je op één of andere manier weer contact krijgt met het paard (uitgaande van een blinde ren na schrik), hoe je dat doet maakt eigenlijk niet veel (meer) uit, prijs voor elegante oplossingen krijg je namelijk toch al niet meer No Cheer Pas als je contact hebt kun je effectief een remprocedure gaan uitvoeren, zoals pompend remmen, stelling vragen (nou ja, eisen) al dan niet voor een volte (meestal geen ruimte voor buiten).
Mijn voorkeur heeft het inderdaad, zoals Lenneke ook zegt, om te voorkomen dat je paard ervandoor gaat. Die one-rein-stop vind ik persoonlijk een beetje onzin, als je de moeite kunt nemen om je paard die aan te leren, kun je je paard ook gewoon leren om te luisteren. En bij blinde paniek zal ook een one-rein-stop niet helpen

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:22

Nee dat is ook waar. In volle rengalop is een volte niet heel handig. Heb ook wel eens (vroeger) gewoon mijn ogen maar dicht gedaan in de hoop dat ie ooit eens tot stilstand zou komen. Haha!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:25

Voorkomen dat je dier zijn vluchtmechanisme in werking zet Haha!

Je zorgt door training in de bak dat je dier gehoorzaam is,jouw hulpen begrijpt en van jou op aan kan.
Vervolgens ga je na iedere training een stukje naar buiten waar je de training gewoon voortzet.
Buiten is dan net zoiets als een hele grote bak Haha! waarbij je dier meer op de ruiter let dan op zijn omgeving.
Gebeurd er toch iets onvoorziens dan zal ie terug komen op je hulp,rustig worden en gehoorzamen.
Zie en dat siert de goede ruiter en het goed opgevoede dier.

In geval van echt blinde paniek heeft niets meer zin,zelf het sturen naar een boom heeft tot resultaat dat beide in de kreukels liggen.
Zit een dier in die geestvernauwing dan heeft inwerking,zelf met grof geweld geen enkele zin,vluchten in zijn overlevingsinstinct.

Je moet dus door gedege training van dier en ruiter voorkomen dat buitenrijden een grote ellende wordt.
En gelukkig kan dat gewoon.
Grapjes van even hard gaan,bitje vastpakken en andere ongein zijn wel te ondervangen door als er de ruimte is voor het op de volte zetten,rustig blijven en op je zit terugrijden.
Ook hier geldt dat door het juist trainen dit ook zeer sterk te beperken is.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:18

dagmach schreef:
Voorkomen dat je dier zijn vluchtmechanisme in werking zet Haha!

Hoe blind de paniek van mijn paard was, kun je over disciëren, feit was dat ie het op een lopen zette, 0-100 in twee galopsprongen; knappe kop die boven blijft. Dit hebben we opgelost door hem aan de lange lijnen te nemen en zodra hij wilde "vluchten" gewoon blijven staan. Hij liep met zo'n rotplap in het bit, dat ie na twee keer bedacht dat stoppen en kijken misschien wel eens een minder pijnlijke actie zou kunnen opleveren. Op zo'n moment moet je natuurlijk wel BELONEN!!!!!
Dit even ter leering ende vermaeck.

Kort gezegd, als je paard een gewoonte heeft om het op een lopen te zetten, dan heb je als ruiter ergens iets niet begrepen/gemist in de opleiding van het paard. Indien plotselinge schrik de oorzaak is, heiligt het doel alle middelen, netjes lukt het dan toch al niet meer.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:38

T0rnad0 schreef:
Leg eerst eens uit waar/waneer/hoe ?


Is fundamenteel anders nl.

'Er vandoor gaan' is voor míj drie situaties.

- bewuste ongehoorzaamheid
- escalerende adrenalinehyper door galop -> rengalop
- vlucht na schrik

Het laatste moet je voorkomen. Op zich is het meestal en maar wat geluk niet zó'n 'ramp' want weg van de oorzaak is zonder verdere prikkels de vlucht met een 50 hooguit 100 meter weer over.
Mócht het eens voorkomen, probeer dan een veilige route te sturen.
De ors is een aangeleerde reflex die als je geluk hebt in déze situatie werkt tussen schrik en vlucht.

Een escalerende hyper moet je aan voelen komen.Ga dan niet trekken maar ontspan je. Laat het paard een bocht maken of stuur het een stuk op waar het zwaar moet werken. Een rul veld door of een helling op.

Tegen bewuste ongehoorzaamheid helpt niet veel. Wat voor een vólgende keer werkt is het paard dan ook écht laten werken. ALs het na een paar honderd meter galop wil afremmen, dán moet ie door.... Bijvoorbeeld.
Een ors proberen is in een dergelijke situatie erg riskant. Als je pech hebt wendt het paard snel en ga jij eraf. Een paard hoeft NIET eerst te remmen voor het een haak slaat.

hc

MendyGinger

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Dorpje in Gelderland

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:51

Op een volte rijden lijkt mij het best.
Dan gaat je pony/paard ook langzamer en kun je hem of haar makkelijk stoppen.
Zelf heb ik er niet zo veel ervaring mee, maar als je er echt bang van bent kun je er in het begin er iemand naast laten lopen tot je het vertrouwt.

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:54

fransis schreef:
T0rnad0 schreef:
Leg eerst eens uit waar/waneer/hoe ?

Is die ergens van geschroken of is die je 'gewoon' aan het uit proberen...

Maar volte maken is de beste oplossing en als het echt niet lukt en je komt zelf in de problemen (bv door weg/fietspad) zoek dan een 'boom' op (als die er is).

Of ga met een ander paard naar buiten en zorg dat je er achter blijft !

op een boom afsturen..... een paard dat echt op hol is zal er langsheen vliegen, en dan lig jij met een gebroken been naast de boom....

Mijnes spring er over heen denk ik Nagelbijten / Gniffelen Je moet vooral stevig in je zadel blijven zitten en remmen, als je het aan voelt komen ( dat heb ik altijd ) kan je je er op voorbereiden. Knipoog

Malin
Berichten: 53
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:44

Mijn ervaring is dat als een paard ergens van schrikt hij niet als een dolle maar blijft rennen en rennen tot hij ergens tegen op loopt. Mocht hij er toch vandoor gaan (natuurlijk kan je beter voorkomen dan genezen, maar om je paard nou express flink hard tegen het bit in te laten lopen zoals ikke voorstelt...) doe dan net of het je bedoeling was om 'm zo hard weg te laten rennen. Ga 'n beetje voorover zitten (ook handig tegen laaghangende takken want die doen verdraaid zeer als je er met zo'n rotvaart tegenaan galoppeert), vuur je paard nog wat extra aan, en op het moment dat je merkt dat hij zichzelf weer is ga je rustig rechterop zitten en zet je het remproces in werking. Voltes kunnen ook werken, maar niet op een bospad. Bovendien, als je paard echt hard rent is opzij een redelijk onmogelijke optie. Je moet alleen wel de ruimte hebben om je paard terug te kunnen rijden. Als je met meer mensen aan het buitenrijden bent, zal je paard ook eerder stoppen omdat het terug naar de anderen wil. Tenzij die er ook vandoor zijn gegaan natuurlijk :S Je kan een paard niet afleren te schrikken, wel hoe hij er mee omgaat, maar dan nog kun je in onverwachte situaties terechtkomen waar je paard van schrikt en waar je niets aan kan doen.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:15

Malin schreef:
Mijn ervaring is dat als een paard ergens van schrikt hij niet als een dolle maar blijft rennen en rennen tot hij ergens tegen op loopt. Mocht hij er toch vandoor gaan (natuurlijk kan je beter voorkomen dan genezen, maar om je paard nou express flink hard tegen het bit in te laten lopen zoals ikke voorstelt...) doe dan net of het je bedoeling was om 'm zo hard weg te laten rennen. Ga 'n beetje voorover zitten (ook handig tegen laaghangende takken want die doen verdraaid zeer als je er met zo'n rotvaart tegenaan galoppeert), vuur je paard nog wat extra aan, en op het moment dat je merkt dat hij zichzelf weer is ga je rustig rechterop zitten en zet je het remproces in werking.

Jij gaat helemaal niet meer zitten als je paard 0-100 in twee galopsprongen weg is, no way, geen schijn van kans, je ligt gewoon beneden en hebt het nakijken. Niet geloven? Voor eigen rekening en risico mag je het komen proberen, ik zal de ambulance klaarzetten...............

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:31

ikke schreef:
Malin schreef:
en op het moment dat je merkt dat hij zichzelf weer is ga je rustig rechterop zitten en zet je het remproces in werking.

Jij gaat helemaal niet meer zitten als je paard 0-100 in twee galopsprongen weg is, no way, geen schijn van kans, je ligt gewoon beneden en hebt het nakijken.


Ik denk dat ik iets mis.

Bij beíden. Hoe lager je zwaartepunt, dus hoe díeper je zit, hoe minder snel je eraf gaat. Ook bij plotseling wendingen is zo diep en zo recht mogelijk blijven ZITTEN de veiligste optie.
Hoef j niet aan te nemen van míj, want er zijn veel beter praktijkbewezen experts genoeg die dit uitleggen. Bv. Dom Duarte die te paard met vader en broers Portugal op de Moren veroverde Knipoog

Oorlogen, tournooien, jacht op weerbaar wild, bepaald 'schrik'-elementen genoeg om geharnasd geen technische fouten te willen maken.

hc

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:39

Malin schreef:
Mijn ervaring is dat als een paard ergens van schrikt hij niet als een dolle maar blijft rennen en rennen tot hij ergens tegen op loopt. Mocht hij er toch vandoor gaan (natuurlijk kan je beter voorkomen dan genezen, maar om je paard nou express flink hard tegen het bit in te laten lopen zoals ikke voorstelt...) doe dan net of het je bedoeling was om 'm zo hard weg te laten rennen. Ga 'n beetje voorover zitten (ook handig tegen laaghangende takken want die doen verdraaid zeer als je er met zo'n rotvaart tegenaan galoppeert), vuur je paard nog wat extra aan, en op het moment dat je merkt dat hij zichzelf weer is ga je rustig rechterop zitten en zet je het remproces in werking. Voltes kunnen ook werken, maar niet op een bospad. Bovendien, als je paard echt hard rent is opzij een redelijk onmogelijke optie. Je moet alleen wel de ruimte hebben om je paard terug te kunnen rijden. Als je met meer mensen aan het buitenrijden bent, zal je paard ook eerder stoppen omdat het terug naar de anderen wil. Tenzij die er ook vandoor zijn gegaan natuurlijk :S Je kan een paard niet afleren te schrikken, wel hoe hij er mee omgaat, maar dan nog kun je in onverwachte situaties terechtkomen waar je paard van schrikt en waar je niets aan kan doen.

En wat doe je met de wandelaars (al dan niet met kinderwagen of net lopende kindertjes) die daar toevallig ook rondlopen? En hoe leg je het uit aan die boer wiens net ingezaaide land volkomen tot gort gereden is omdat jij je paard nog eens extra aanspoorde in zijn vluchtroute?
Beter om je paard te leren (desnoods door hem heel pijnlijk in het bit te laten lopen) om NIET als een dolle te gaan rennen bij schrik, dan dat je op een plek waar je hem niet uit kunt laten rennen hem zou moeten gaan aansporen. Buiten dat, het paard leert dan ook nog eens dat vluchtgedrag door jou wordt toegestaan. Je hebt gelijk dat een paard dat vlucht niet blijft rennen, maar voordat hij stopt kan er in dit dichtbevolkte landje al heel veel misgegaan zijn, dus heb ik liever geen vluchtreactie bij mijn paarden.
Heb je trouwens andere suggesties dan het in het bit lopen voor het afleren van vluchtgedrag? Ben ik heel benieuwd naar.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:40

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Jij gaat helemaal niet meer zitten als je paard 0-100 in twee galopsprongen weg is, no way, geen schijn van kans, je ligt gewoon beneden en hebt het nakijken.


Ik denk dat ik iets mis.

Bij beíden. Hoe lager je zwaartepunt, dus hoe díeper je zit, hoe minder snel je eraf gaat. Ook bij plotseling wendingen is zo diep en zo recht mogelijk blijven ZITTEN de veiligste optie.
Hoef j niet aan te nemen van míj, want er zijn veel beter praktijkbewezen experts genoeg die dit uitleggen. Bv. Dom Duarte die te paard met vader en broers Portugal op de Moren veroverde Knipoog

Oorlogen, tournooien, jacht op weerbaar wild, bepaald 'schrik'-elementen genoeg om geharnasd geen technische fouten te willen maken.

hc

Als je paard onverwacht er vandoor gaat, omdat ie schrikt, en vertrekt aan 0-100 in twee galopsprongen, dan lig je beneden, alle mooie theorie ten spijt.
Je kent ongetwijfelt het trucje van het tafelkleed wat onder het servies vandaan getrokken wordt, nou datzelfde deed mijn paard, in dezelfde snelheid en tijd. Hier kun je je theorie op loslaten zoveel je wilt, mijn doel was kort en simpel: AFLEREN!! Hoe, dat heb je kunnen lezen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:45

Huertecilla schreef:
Bij beíden. Hoe lager je zwaartepunt, dus hoe díeper je zit, hoe minder snel je eraf gaat. Ook bij plotseling wendingen is zo diep en zo recht mogelijk blijven ZITTEN de veiligste optie.

Technisch klopt je verhaal, het probleem zit erin dat de meeste paarden een soort waarschuwing geven voor ze feitelijk vertrekken, zodat de ervaren ruiter inderdaad zit en dat je verhaal dus werkt. Alleen zijn er ook paarden die zonder dat waarschuwinkje weg zijn en dan moet je extreem goede reflexen hebben om mee te komen. En daar zit het probleem van dat zitten dus. Clown

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:28

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:
Bij beíden. Hoe lager je zwaartepunt, dus hoe díeper je zit, hoe minder snel je eraf gaat. Ook bij plotseling wendingen is zo diep en zo recht mogelijk blijven ZITTEN de veiligste optie.

..zodat de ervaren ruiter inderdaad zit en dat je verhaal dus werkt.


Ik zit altijd.
Verder is 'truuk' twee is je lendenen lóslaten.
Goede fotovoorbeelden vind je op het web onder 'rejoneo' en 'western' op paarden met cow-sense.

Het werkt bij míj in de praktijk en ík heb geen teugels dus misschien werkt het omdat ik de juiste techniek wel moét beheersen Knipoog

hc

natascha78
Berichten: 58
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:06

Als je paard nog niet al te hard gaat en je zit op een heel breed stuk gewoon groot een volte maken..
en tjaa.. Als je paard er egt vandoor gaat, dan heel de tijd kneepjes maken, en dan weer wat langer terug houden en dan weer kneepjes maken, meestal helpt dat wel