Op de 'bonnefooi'? Hoe doe je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Op de 'bonnefooi'? Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 18:45

Tsja hoe doe je dat, een trektocht rijden, zonder dat je vantevoren alles al vastlegt waar je gaat overnachten.

We hebben nu een kaart met campings waar paarden kunnen overnachten, overige adressen etc. Maar toch blijf je 'overnachtingsgaten' houden op je kaart.

Wie heeft er weleens een trektocht gereden en gewoon halverwege de dag een overnachtingsplek gezocht?

Wat zijn de do's en don'ts en andere tips?

Ons plan is om in Bunnik te beginnen en dan richting Nijmegen en dan Duitsland in, naar beneden en dan via Belgie weer omhoog of nog verder omlaag (we hoeven gelukkig niet weer in Bunnik te eindigen dat scheelt, we worden opgehaald Go jij! Go jij!)

MamaMiesje

Re: Op de 'bonnefooi'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:47

(Heel) klein tentje mee? (Of is er ook paard&wagen?) En bij boeren vragen om je paard te stallen en kamperen in de wei???
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 11-07-07 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Re: Op de 'bonnefooi'? Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 18:48

We hebben een klein tentje en we zijn verder zelfvoorzienend, minikookpitje en 1 pannetje mee. En opvouwbaar 'servies' ja joh je kan het zo gek niet bedenken Clown

Gelukkig hebben de bergsporters een hoop dingen voor ons uitgevonden die wij heeeeel goed kunnen gebruiken Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:33

Wow Arno, dat is alsof je met een caravan op pad bent Knipoog
Ik wóón in de bergen en die sporters mogen al die spullen houden Haha! Wat je niet mee hebt weegt niets en is ook probleemloos Pling

Ik heb een multifunctioneel grondzeiltje en eten maken begin ik niet aan = veel te veel gesjouw. Ergens gedurende dag gekochte homp brood, stuk kaas/worst 'overleef' je ook wel een nacht op. Een eenvoudige doch voedzame 'warme' maaltijd nuttig ik onderweg overdag wel. Of eens niet.
In mijn water'pistool'houders past ook exact (uiteaard toevallig) een halfje wijnfles en dat is ook gelijk prima ration voor een bivak.
Vers brood, kaas, wijn, direct onder de hemel..... 'héh, geen scheten laten jij!' Niet dat het beta-light van de kaart(en boek-)lezer vlam vat maar voor de komische noot Haha!

Het énige probleem is toestemming voor de knollen. Je slaapmatje uitrollen is één ding, maar je kan niet zomaar ergens je paarden op het land van een ander zetten.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:35

'later als we groot zijn' komen we een keer te paard naar jou toe HC. Dat is weer eens wat anders dan Santiago de Compostella Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:53

arno8 schreef:
'later als we groot zijn' komen we een keer te paard naar jou toe HC. Dat is weer eens wat anders dan Santiago de Compostella Clown

Zeker minder dertien in het dozijn ja, maar beter van niet. De bergen, ondergrond en klimaat hier zijn niks voor een NL-polderpaard. Santiago de Compostella is pas halverwege zuidwaards. Zelfs als je zonder pauzedagen op wijn-en-brood doorjakkert over alle bergmassieven heen ben je 100+ dagen onderweg hierheen.
Traileren heeft ook geen zin want een niet ecotoop paard trekt het hier gewoon niet. Één ritje met mij mee overleeft die letterlijk niet en waarom zou je. Europa is groot, mooi en heeft in beter passende omstandigheden voor een heel mensenleven zát te bieden terwijl je paard dan ook lol kan hebben.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:59

Je wil ons gewoon niet op bezoek hebben.... *huil*

Ach, we proberen het gewoon, omdraaien kan altijd nog.
En anders kopen we gewoon een huisje naast jouw huis, leggen daar met zachte tegels een paddockje aan en laten onze paarden rustig wennen aan het gebied Haha!

Dan komen we ook iedere dag tot vervelens toe op de koffie en we zetten zoals het echte Hollanders betaamt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat keihard Frans Bauer op zodat de hele buurt (inclusief jij) mee kan genieten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 07:58

arno8 schreef:
Wie heeft er weleens een trektocht gereden en gewoon halverwege de dag een overnachtingsplek gezocht?

Te paard nog nooit, maar te voet en per fiets heb ik dat dik tien jaar iedere zomer gedaan. Meestal ook nog eens met vijf tot tien pubers er bij (jeugdbeweging Knipoog) en dat is toch ook niet voor de hand liggend om daar zonder enige voorbereiding een slaapplaats voor te organiseren.

Maar! niets dan goede ervaringen. Ok, beetje avontuur soms, maar dat lukt best, als je de mensen open en vriendelijk benaderd krijg je dat vertrouwen ook terug. Ik kan alleen over de Belgische Ardennen en Limburg meespreken maar we hebben IEDERE keer een vriendelijke boer of boerin gevonden waar we in de schuur, in een bijgebouw of op de weide konden kamperen Cool.

Tips: begin rond 2 u in de namiddag langs de route uit te kijken en stop gelijk als je wat goed hebt, niet twijfelen.
Maar omgekeerd ook, ga op je gevoel af, als mensen of een plaats je een slecht gevoel geven, bedank vriendelijk en ga gelijk verder.
Als je een winkeltje passeert, neem dan altijd iets vers of iets extra mee. 'Gaan winkelen' vanuit de kampeerplaats zit er dikwijls niet meer in, en iets klein extra is een feest als je 's avonds echt moe bent.
Idem voor een bank.
Neem wat mee voor de mensen die je onderdak geven (wij hadden een groepsfoto van de jeugdbeweging met achteraan de namen en 'bedankt' er op). Soms zijn de mensen niet aanwezig als je wil vertrekken en dan is het handig dat je toch een kaartje kan achterlaten.
Iedere avond nodig als je met een groep mensen trekt: de ehbo. Nooit voor wat erg, maar wel voor tientallen kwaaltjes. Geen idee hoe dat met paarden zou zijn, maar een klein pijntje kan hééél ondermijnend zijn voor de sfeer als iemand er een hele dag last van heeft.

Iets anders, misschien wel veel moeilijker met paarden. We hebben ooit geprobeerd of je met tien mensen kan rondtrekken en wild kan kamperen in ons overbevolkte landje, zonder verjaagd of opgepakt te worden uiteraard Knipoog . En ja hoor, dat kan! Je kan met tien slaapzakken nog genoeg verdwijnen in het landschap om er helemaal 'niet te zijn' Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:53

arno8 schreef:
En anders kopen we gewoon een huisje naast jouw huis, leggen daar met zachte tegels een paddockje aan en laten onze paarden rustig wennen aan het gebied Haha!

Casilla Pedrosa is te koop en als je scherp onderhandeld voor 450.000 euro.

Helaas is 'laten wennen' een illusie. Ecotoop worden ze nooit. Mensen met paarden die deze kant op komen dienen zich gewoon te accepteren. Een paard kan zich heel aardig aanpassen doch 'naturals' worden het nooit.

Citaat:
....van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat keihard Frans Bauer op zodat de hele buurt (inclusief jij) mee kan genieten.

Ach, bij Malaño en Demonio staan een paar honderd geiten met geile bokken en leidgeiten met bellen.
Zelf hebben we varkens die tot 120 decibel produceren en het hengstenbal hier 's nachts is .... onderhoudend Haha!
Oh, en vandaag komt mijn vuursteenslotgeweer. 'oh sorry, was dat de geluidsbox?! Haha!

Zo, koffie is op, nu zoonlief met de motorfiets naar zomerschool brengen...

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:29

Euh.... zomaar wat vraagjes...
Wat moet je met een geweer uit de 18e eeuw?
Werkt hij nog?

450.000 euro... eh.... dat wordt sparen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:00

arno8 schreef:
Euh.... zomaar wat vraagjes...
Wat moet je met een geweer uit de 18e eeuw?
Werkt hij nog?

Nieuw gemaakte onderdelen. Ik bouw het ding verder zelf en ja dat schiet. Waarom? Wel, waarom dwarsveld ik te paard en niet met een moderne terreinmotor Knipoog

Een vuursteenslotgeweer is een geweldig 'mechanisch' instrument waar je een rijkdom aan didactisch verantwoorde leerstof mee kan leren aan je zoon Pling
Zeker omdat we het ding samen gaan bouwen is het een Lijst aan vaardigheden, kennis en vooral.... begríp.
Zoek ook het woord 'trabuco' maar eens op.....

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:06

Maar waarom een geweer? Waarom niet iets waar je ook wat leuks of nuttigs mee kan doen en waarbij je niet het risico loopt je eigen kop eraf te schieten? Als je toch motor rijdt, leer je zoon dan alvast hoe een brommer in elkaar steekt, dat kan ie straks iig gebruiken als hij onderweg pech heeft.

Straks zit hij in de middle of nowhere met een kapotte brommer en dan kan hij wel een vuursteenslotgeweer in elkaar zetten.... maar geen bougie losdraaien en oppoetsen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:57

Waarom niet?
Met motorvoertuigen gebeuren meer ongevallen dan etc... Kwestie van keuzes en prioriteiten.
De grote truuk is dat zwartkruit en een vuusteenslotgeweer ideaal zijn om veilig met vuurwapens om te leren gaan en geen van onze directe buren heeft géén jachtgeweer.

Waarom ga jij er trouwens van uit dat je met zo'n 'antiek' ding niets leuks en nuttigs kan doen. Jouw subjectieve waardeoordeel op basis van jouw perceptie wellicht?!

Heb je nu al opgezocht wat 'trabuco' betekent?

HC

p.s. andere vaardigheden doet hij spelenderwijze ook op. Ik ga nu een paar ruiten inzetten en een zelfgefrutte wastafel monteren. Daar helpt hij altijd bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:52

Misschien is het een idee om ook de adressen en tel nr's van maneges te zoeken op de plaatsen waar er overnachtingsgaten zijn?? Dan kunnen de paarden daar misschien op een wei of paddock voor de nacht, en jullie in een tentje in de wei??

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:37

@Angela: goed idee! Volgens mij was Arabesk daar al mee bezig.

@HC: volgens mij is een trabuco ook een een of ander geweer?

Maar wat kun je dan nog meer met een geweer? naast schieten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:39

Bij maneges maak je denk ik een redelijke kans, de paarden staan 's nacht meestal toch binnen... Knipoog

Verder misschien een oproep op bokt of er nog plekken zijn waar je een nachtje kunt vertoeven???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:42

oja, arno, stuur mij even een pm met jou of ara's email adres, dan kijk ik even of ik foto's van de ruiterkaarten kan doorsturen. (heb ara wel doorgegeven welke ruiterkaart voor heel de omgeving te krijgen is, maar weet niet of ze die bestelt heeft). Heeft ze dat niet, laat dan even weten langs welke plaatsen jullie willen gaan rijden, dan maak ik van die kaarten foto's en mail ik ze door.