Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiggert

Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:46

Hallo,
ik ben in het bezit van 2 leuke pony's, moeder en dochter.
Dochter is 3 jaar, 2 dagen in de week in de bak onder het zadel.
En een 3e dag in de week, een blokje om, wandelen, longeren.
Nu ben ik vandaag voor het eerst een stap blok om geweest, op moeders, en zij er naast.

ze vonden het super, alleen heb gemerkt dat ik een iets langer touw nodig heb, dan een halster touw.

waar zou ik een langer touw kunnen halen?
En wat gebruiken jullie voor touw?

En werken jullie ook met commando's voor als ze naast je moet lopen, of achter je.

ik kan haar dit na 1 keer al goed duidelijk maken met stem, en handgebaren haha, dit bedoel ik niet door te slaan, maar als ik der op der wang duw, moet ze de berm in, als ik der op der neus duw, moet ze achter lopen, en gewoon de commando's van de snelheod.

mischien dat jullie nog leuke tips, of dingetjes hebben..

groetjes jenny

tiggert

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:54

Nog een vraagje, zou dit een leuke afwisseling zijn voor longeren etc.
of zou een jong paard dit erbij kunnen doen, en dan voorlopig alleen stappen, en niet ritten van een paar uur..
Klein beginnen..

gr, jenny

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:56

Een langer touw had je nodig ?
Daarvoor kan je toch een longeerlijn gebruiken?
Of misschien een parelli touw?

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:58

Ik heb 2 verzorgpony's, een fjord en een mini. De mini is ook 3 en gaat gewoon mee.
Tegenwoordig aan de fiets (wij zijn met z'n 2en dan gaat dat) Maar daarvoor bonden we haar gewoon 'vast' aan de fjord. dmv 2 halstertouwen. Tegenwoordig gaan we aan de fiets omdat ze buiten meestal wat harder gaat dan de fjord Tong uitsteken Wel gecontroleerd hoor Knipoog Je ziet dan gewoon dat ze het leuk vind.. Oortjes erop en strekken/showen Tong uitsteken En als je dan hooo zegt gaat ze draven of stappen (wat jij wil). Ik zal wel even kijken of ik een foto kan vinden Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:58

Ik zou denk ik een leadrope gebruiken. Die zijn rete sterk, maar heel soepel en makkelijk. Ik enk idd dat dit een leuke afwisseling is Lachen Zo leert ze alles kennen enzo.
Misschien idd wel klein beginnen, en dan groter uitbouwen. Gewoon voorzichtig aan Lachen
Groejtes, mij

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:59

longeertouw is veeeel te lang, ik gebruik wel altijd gewoon een lang halstertouw. Leadrope lijkt me wel relaxed ja

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:02

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:03

Wat ziet dat er vreselijk leuk uit Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:07

Ik heb een speciaal touw opgezocht, langer dan halstertouw maar geen longeerlijn want dat is veel te onhandig. Het touw wat ik gebruik is zo'n 3 meter lang.

Je moet vooral zorgen dat het paard waar je op zit het dominante paard is anders is het niet te doen.
Het handpaard moet goed opgevoed zijn en reageren op de minste druk op het halster, vooal voor de snellere gangen is dit heel belangrijk. Ik laat zelf de neus van het handpaard nooit voor de schouder van het rijpaard komen anders kom je in de problemen als het handpaard een keer opzij springt of iets te enthousiast wordt.
Een jong paard kan gewoon mee stappen, draven en gallopperen, dat doen ze in de wei ook. Bovendien is het minder belastend dan longeren omdat je op rechte lijnen rijdt en wordt je paard zo ook nog eens verkeersmak. Dus 2 a 3 keer per week een half uur mee moet zeker kunnen.

Zelf neem ik alle paarden en pony's regelmatig mee als handpaard, ik rijd altijd op het paard wat het hoogst in de rangorde staat(of het moeten heel goede vriendinnen zijn, dan maakt het niet uit).
Regelmatig heb ik een handpaard wat te vrolijk wordt en begint te bokken, dan is een langer touw zeker een must en een dominant rijpaard ook anders loopt het handpaard over het rijpaard heen.
Overigens vind ik dit prettiger dan naast de fiets meenemen, dan ben je veel kwetsbaarder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:05

Vroeger deed ik heel veel handpaarden.

Daarvoor heb ik veel grondwerk gedaan, zodat hij commandoos kende.

Mijn leidpaard kan ik op 1 pinkje sturen, dat vind ik wel heel belangrijk , zodat je kan ingrijpen wanneer het handpaard niet meewerkt.

Ik doe dit met een leadrope van 3,5 meter lang.

tiggert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:54

Leadrope, oke zal ik daar snel eens naar zoeken.
Weet iemand ook een site waar te bestellen?

't zijn moeder en dochter, ze hebben echt een hele leuke band met mekaar.
Ik haalde ze zo iedere keer al uit het land, op moeders zonder zadel, en haar mee.
Vandaag heb ik het gewoon geprobeerd, en ben nu echt super enthousiast.
Hun vinden het leuk, en ik ook, mijn pony loopt gewoon zoals ze alleen op buitenrit ook loopt, Mooi rustig en met 1 hand te sturen.
't scheelt ook een heel eind, dat 'dochter' veel in handen is geweest, verkeersmak is, en goed luistert, en het bovendien erg leuk vind om overal bij te zijn.

nog even over de tip: longeertouw, is wel erg onhandig denk ik, ben je meer met een lijn bezig dan met de paarden.
Merkte vandaag met een halstertouw, dat ik net een metertje miste, we kwamen waterplassen tegen, banjerde er met mijn pony door, maar lorain vond het eng en bleef staan.

en dat was meteen ook het enige 'probleem'pje wat ik tegen kwam.

bedankt voor de leuke tips en verhalen.
Hopelijk heb ik binnenkort ook eens leuke foto's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:14

jenny schreef:
Leadrope, oke zal ik daar snel eens naar zoeken.
Weet iemand ook een site waar te bestellen?

Je kunt net zo goed een stuk touw halen bij een landbouwshop oid. Dan kun je je eigen lijn mooi op maat knippen, musketon eraan maken en klaar.
jenny schreef:
nog even over de tip: longeertouw, is wel erg onhandig denk ik, ben je meer met een lijn bezig dan met de paarden.
Merkte vandaag met een halstertouw, dat ik net een metertje miste, we kwamen waterplassen tegen, banjerde er met mijn pony door, maar lorain vond het eng en bleef staan.

Een longeerlijn moet je echt niet doen. Is veel en veel te lang en ben je veel te druk met die hele bos lijn bij je houden.
Een halstertrouw is gevaarlijk, zoals je zegt, als het paard blijft staan voor een plas of ergens van schrikt ben je zo door die 1,5 meter halstertouw heen en loopt je paard los op straat. In stap valt het nog wel mee maar ga maar eens draven en je paard schrikt ergens van, dan heb je echt wel 3 á 4 meter lijn nodig.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:03

Toch longeerlijn nemen een softe, die kan je inkorten. Doe je aan het eind een panieksluiting dan kan je hem losmaken wanneer je wilt!
Houd de leadrope vast, zodat het handpaard niet vóór je rijpaard komt. Zorg dat handpaard altijd (schuin) náást rijpaard loopt. Ingeval van vluchten lopen ze elkaar anders omver.
Ik zou in verband met de veiligheid van jullie allemaal het handpaard niet vastmaken aan het rijpaard, maar dat kan een overweging zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:11

Hoezo een softe longeerlijn die je in kunt korten?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:28

anneliesdj schreef:
Hoezo een softe longeerlijn die je in kunt korten?

Lijkt me niet zo moellijk: je kunt een longeerlijn (ik zou een 'softe' neme die snijdt niet zo erg in je handen) in korten (d.w.z. de schaar erin zetten) en een panieksluiting maken aan het eind. Ik denk dat je die zelfs nog met een naaimachine erin kunt naaien. Of een zadelmaker vragen dat te doen. Of met popnagels vastzetten. Desnoods met de hand vastnaaien met ijzergaren.
Als er nog geen lus in de lijn zit die erin maken, dat eind houd je vast.
Je kunt hem dan net zo lang maken als je zelf wenst; kan geen leadrope tegenop.
Lang genoeg om gemak van te hebben en niet te lang dat ie erover struikelt. Je zou er eigenlijk een oprolautomaatje op moeten hebben, zodat ie altijd strak staat.(maar of dat bestaat?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:30

Maar een longeerlijn kost je je € 15,- en dan knip je hem ook nog in stukken...
Ik zou toch echt liever een stuk soepel touw halen bij de landbouwwinkel. Heb je 50m voor een tientje, kun je 4 longeerlijnen van maken!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:34

anneliesdj schreef:
Ik zou toch echt liever een stuk soepel touw halen bij de landbouwwinkel. Heb je 50m voor een tientje, kun je 4 longeerlijnen van maken!

Ik wist niet dat het zoveel scheelde. Dan doe je dat toch!
Soms zijn longeerlijnen goedkoper tijdens tentenkampen enzo. Laat je nog een foto zien hoe je het gedaan hebt?
Wat een luxe trouwens, dat je een manpaard kunt hebben. Ik heb er maar één. Zit er dus altijd op!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:38

ik heb mijn pony of paard ook vaak mee als handpaard. ik pak mn slofteugel ervoor(dient hij toch nog ergens voor) is mooi net wat langer en ook niet te lang of ik pak een lang halstertouw.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:08

Ik heb Macy wel eens naast Anouar meegenomen. Ik had gewoon het halstertouw met een lus erin, Macy moet toch naast Anouar z'n schouder blijven, dus dan heb ik geen lang touw nodig.
Ze vonden het allebei helemaal geweldig.

Alleen één klein probleem. De eerste keer in het bos was ik lekker aan het draven, toen Anouar ineens iets zag en op de rem ging, maar Macy liep natuurlijk door Clown Dus ik hing helemaal scheef en het enigste wat ik dacht was: ik moet ze allebei vasthouden.
Hoe ik het heb gedaan weet ik niet, maar ik kwam óp m'n voeten terecht met in allebei de handen een pony Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:36

anneliesdj schreef:

Als je van dat nylontouw bedoelt, dat zou ik dus niet doen. Als dat door je handen schiet, heb je direct de blaren in je handen staan.
Leadrope is een goed alternatief, dat is over het algemeen prettig touw om mee te werken en van een goede lengte (3 á 4 meter wil je hebben). Als je een zeilwinkel in de buurt hebt, kun je daar ook eens kijken voor geschikt touw.
Wij hebben een aantal lange touwen op de Equitana laten maken, daar kun je zelf kiezen welk materiaal, kleur, haak en lengte.
Handpaard nooit vastmaken aan leidpaard, maar touw met een boogje in beide eigen handen houden. Leg een paar knopen in het leidtouw als referentie van lengte die je hebt en als "stopper" mocht het paard opeens trekken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:31

Lenneke_ schreef:
Ik heb Macy wel eens naast Anouar meegenomen. Ik had gewoon het halstertouw met een lus erin, Macy moet toch naast Anouar z'n schouder blijven, dus dan heb ik geen lang touw nodig.
Ze vonden het allebei helemaal geweldig.

Alleen één klein probleem. De eerste keer in het bos was ik lekker aan het draven, toen Anouar ineens iets zag en op de rem ging, maar Macy liep natuurlijk door Clown Dus ik hing helemaal scheef en het enigste wat ik dacht was: ik moet ze allebei vasthouden.
Hoe ik het heb gedaan weet ik niet, maar ik kwam óp m'n voeten terecht met in allebei de handen een pony Clown

Haha ,dat had ik graag zien gebeuren. Durfde je Macy niet los te laten?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:29

ik heb een zwaar trekpaard en eeen Welshje en ik neem het Welshje mee aan een leadrope van ong, 3 meter, heb ik speciaal voor hem laten maken door Lovelance met een wat kleinere musketon eraan.

Mijn pony is erg gehoorzaam op de stem (heb hem nog niet zo lang) en mijn paard is een Parellipaard, die rijd ik grotendeels met stick (zonder bit/teugels enz). Het handige in mijn geval is dat de pony meer verkeersmak is als het paard, dus zijn taak is ons overal langs loodsen en dat gaat prima!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:32

Macy is af en toe een echte shetlander en redelijk hardleers. In begin ging ze steeds voor Anouar staan. Haar weer terug zetten en verder rijden had weinig effect, dus ik heb d'r na de zoveelste waarschuwing gewoon een tik met de zweep gegeven tegen d'r hoofd. Dat was duidelijk, daarna is ze er niet meer voor gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:10

Ik rijd zelf ook met handpaard. Ik doe het handpaard dan wel altijd een hoofdstel met bit in, longeerbittussenstukje eraan, en dan het (extra lange) halstertouw eraan. Alleen aan halster raad ik af. Je hebt over het handpaard een stuk minder te zeggen, dus moet je soms hard inwerken (rem bijv. als ze ervandoor kletteren in galop) met een halster kan je dan niet genoeg te zeggen hebben.

Mijn halstertouw is krap 3 meter lang. Ik zoek nog een goed touw (katoen, niet te dik, stevig, fijn in de hand liggend) van zo'n 3,5 m. Leadrope is te lang (7 m toch meestal?) en te duur. Ik heb de paarden altijd trouwens vrij dicht op elkaar lopen, en heb de touw in een vierende lus beet, ik kan heel makkelijk de lengte verkorten of verlengen te paard. Ook heb ik een dikke knoop aan het uiteinde, zodat het touw niet uit mijn handen kan schieten. Mijn halstertouw heeft trouwens een bullsnap als uiteinde, ik vind die toch fijner dan een gewone klip. De gewone klip kan haperen en dan openschieten (heb ik al een keer gehad, gelukkig toen ik net op de grond stond om de singel van rijpaard te controleren.

Ik zie nu een foto van een shet aan een Fjord. Klopt het dat die shet aan de Fjord vast zit? Levens en levensgevaarlijk. Als er wat gebeurd dan zitten ze aan elkaar vast. Als er eentje in paniek slaat, moet de ander ook mee. Nee, ik heb het touw altijd in mijn hand, en kan ze desgewenst desnoods losgooien.

Het belangrijkste is dat het handpaard ook heel goed op stemcommando's reageert. Ik rijd mijn paarden sowieso met stemcommando's voor de overgangen in tempo en dat werkt heel fijn.

Tussen mijn paarden is het niet heel duidelijk wie er de dominantste is, dat wisselt. Momenteel heeft mijn tink een veulen, dus is die de dominante, toch is zij altijd handpaard, omdat zij het best luistert (mijn haf gaat gewoon vreten of haar eigen plan trekken). Verder heb ik een redelijk tempo verschil tussen de paarden. Mijn tink loopt een stuk sneller dan de haf in draf, dus die loopt dan ook wel eens voorop. Bij ons gaat dat ook zonder problemen Lachen

Paar foto's :
Op smalle stukken lopen ze dus zo dicht op elkaar :
- http://groups.msn.com/_Secure/0RQA1DzYV ... 0466537180
Op deze foto kan je het touw zien wat ik ervoor gebruik :
- http://groups.msn.com/_Secure/0RAD!DgAT ... 9420767331

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:12

Ik doe idd ook een bit in met het touw erdoorheen