Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:53

Hallo

Ik hoop dat het goed staat..

Ik heb een hele lieve merrie van 5 jaar oud. Ik heb haar nu iets langer dan een jaar en het gaat heel goed, ik ben super blij met haar. Alleen vind ik 1 ding erg jammer..
Ze is niet verkeersmak te krijgen, teminste zolang er iemand naast loopt gaat alles goed.. Dan kunnen de grootste vrachtwagens langskomen, geen probleem. Maar zodra je er op zit zonder dat er iemand naast loopt, is werkelijk ALLES eng. Een verkeersmak paard ervoor/erachter/erbij heb ik geprobeerd, maar ook dan is nog alles eng. Strand en bos gaat prima, daar is ze heel braaf..
Maar op straat is het een ramp.. Ik heb vorig jaar zomer elke dag een half uur langs de weg gewandeld.. dat een maand.. daarna erop met iemand ernaast, ook een paar weken. Toen met een verkeersmakpaard voorop, ik er achter aan en alleen maar het laantje af. Kwam een fietser aan, Vanja ( mijn paard) geeft een mega bok.. zo fietser in de bosjes ( gelukkig had paard,fietser,fiets allemaal helemaal niks).. Dus toen weer overnieuw begonnen.. Weer er naast stappen daarna erop en daarna weer zonder iemand er naast.. Maar weer alles eng, opzij schieten, stukjes aan de kletter gaan,bokken, drammen, enorm schrikken van niks, voor auto's springen ect.
Kijk als ze op het strand een sprongetje maakt vind ik dat niet zo erg, maar op de weg is dat gewoon al snel gevaarlijk.. Het laantje af doen we niet, maar ook hier komt soms een auto of fiets. En dan is het gelijk mis. Ik doe dit nu al anderhalf jaar.. Met veel geduld en veel belonen en gerust stellen daar waar nodig.. Met of zonder een ander paard, met iemand er naast of zonder iemand er naast.. Maar het lukt gewoon niet.. Ze blijft gevaarlijke situaties veroorzaken.. En ik vind het zooo jammer, want ze is nog zo jong en ik wil graag gewoon naar de natuurgebieden in de buurt kunnen rijden, ik kan niet zelf met een trailer rijden.. Dus nu ga ik alleen afentoe met iemand met trailer naar het strand.. Terwijl dat een uurtje stappen is.. Als ze verkeersmak was deed ik dit elke week!

Ik baal hier enorm van, maar durf het laantje ( 5 min heen, 5 min terug) niet af, dat is echt te gevaarlijk...
Heeft iemand misschien tips?
Groetjes,
Agnes

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:56

Toch voorlopig iemand ernaast laten lopen.
Gaat het daarna in je eentje weer fout zou ik er toch maar eens iemand anders op laten die misschien wat relaxter is, dan lijkt het me toch dat jij (onbewust) een verkeerd signaal geeft..

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:58

Ik ga nu al een jaar met iemand er naast.. Dat is het juist, je zou denken dat ze wel wat ontspannender wordt na een jaar.. Maar dat is niet het geval..
Er is al meerdere keren iemand anders op gegaan en ik ben ook al 2 keer helemaal niet mee gegaan..
Daarom snap ik het ook niet, ik probeer zo'n beetje alles wat mogelijk is..

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:42

zet een hindernis baan op in de bak. dus met alles en nog wat dat je kunt bedenken. wapperende plastic zakken enzo. vraag aan iemand of die er met de auto in kan gaan staan en de motor kan laten draaien. en iemand op de fiets. en paraplu's en enge borden en wapperende vlaggetjes en noem maar op. daar ga je dus mee oefenen. gewoon erop en alleen dus niemand ernaast. als dit goed gaat en ze vertrouwt je genoeg dan kan je het langs de weg proberen.

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:21

Er worden hier regelmatig een schrikcursus gehouden, maar op bekend terein of bak is zij niet bang en ook niet snel onder de indruk. Ze vond alleen het zeiltje eng, maar daar ging ze met wat aaien en geduld ook over heen.
Op straat is het gewoon een heel ander paard, op het strand is ze wel heel erg braaf..

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:13

Ga twee weken op trektocht met enkele ervaren mensen en paarden. Ga hierbij zoveel mogelijk door het verkeer, dwars door dorpjes en dat soort dingen. Ik moet de eerste nog meemaken die daarna niet verkeersmak is.......

Lariek0ek
Berichten: 36
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:31

Laat haar wennen aan dingen die ze eng vind door er rondjes om te lopen:D Als dat er goed gaat probeer er dan op te gaan zitten met iemaNd ernaast lopen. Daarna alleen enz. Steeds een stapje verder XD

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:34

stipje

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:22

ikke schreef:
Ga twee weken op trektocht met enkele ervaren mensen en paarden. Ga hierbij zoveel mogelijk door het verkeer, dwars door dorpjes en dat soort dingen. Ik moet de eerste nog meemaken die daarna niet verkeersmak is.......


Ik durf dus niet zo goed in "echt" verkeer te gaan met haar, ik wil absoluut geen gevaarlijke situaties voor mezelf, mijn paard, mede weggebruikers veroorzaken..

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:46

Laat haar zoveel mogelijk aan alles wennen in een veilige omgeving. Dus als je op je terrein een tractor/busje/vrachtwagen hebt of wel eens langskrijgt, vraag dan of ze 'm willen laten draaien en laat je paard er heel rustig aan wennen tot ze er aan ruikt en merkt dat het niet eng is. En zo ook met alles wat ze eng vindt verder: fietsers - vraag iemand op de oprijlaan/het erf te gaan staan met z'n fiets in de hand en laat haar maar wennen; vervolgens met fietser op rijdende fiets langs laten rijden; auto's, etc, noem het maar op. Ik laat mijn paard (ook niet 100% verkeersmak) altijd aan alles ruiken wat ze eng vindt en ze mag pas verder lopen als ze rustig heeft gesnuffeld en inziet dat het toch niet eng is. En de keer erop als we er weer langskomen vindt ze het doorgaans stukken minder eng. Dus misschien is het handig om eerst op het erf te oefenen met dingen die ze eng vindt om gevaarlijke situaties te voorkomen (heb ik zelf ook gedaan met tractor met lopende motor bijvoorbeeld - ideaal). Natuurlijk is het dan nog steeds wel wat enger als ze 'm op straat tegenkomt, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting. En vervolgens dus verder oefenen op de weg: ga rijden/wandelen als het rustig op straat is (zondagochtend bv) en als je een beetje 'geluk' hebt kom je een stilstaande vrachtwagen tegen die misschien ook nog wel staat te draaien - hier kan je dan weer hetzelfde toepassen tot ze er netjes rustig voorbij kan.
Misschien is dit een idee, hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee!

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 21:03

Goed idee, bedankt. ga dit eens proberen Lachen

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:28

Nessah schreef:
ikke schreef:
Ga twee weken op trektocht met enkele ervaren mensen en paarden. Ga hierbij zoveel mogelijk door het verkeer, dwars door dorpjes en dat soort dingen. Ik moet de eerste nog meemaken die daarna niet verkeersmak is.......


Ik durf dus niet zo goed in "echt" verkeer te gaan met haar, ik wil absoluut geen gevaarlijke situaties voor mezelf, mijn paard, mede weggebruikers veroorzaken..

Daar heb je die ervaren mederuiters en -paarden voor.
Alle tips die hier staat zijn wel leuk en aardig en zullen ook wel werken, maar wil je ECHT en in één keer van je probleem af zijn, dan is zo'n trektocht toch een van de zeer weinige mogelijkheden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je medereizigers ECHT ervaren zijn in dit soort zaken en daar schort het aan. Er zijn niet zoveel mensen te vinden die hier echt veel ervaring mee hebben.

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:47

Nee daarom, waar vind ik die mensen.. waar vind ik die trektochten? Hier in de buurt weet ik niks.
Bij ons op stal staan zo'n 100 paarden, maar wat het probleem is, is dat je hier een hele drukke weg over moet en daar ook nog vrij lang langs rijden voordat je in natuurgebieden komt. Dan gooi ik me zelf en mijn paard wel heel erg in het diepe..

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:10

Nessah schreef:
Nee daarom, waar vind ik die mensen.. waar vind ik die trektochten? Hier in de buurt weet ik niks.
Bij ons op stal staan zo'n 100 paarden, maar wat het probleem is, is dat je hier een hele drukke weg over moet en daar ook nog vrij lang langs rijden voordat je in natuurgebieden komt. Dan gooi ik me zelf en mijn paard wel heel erg in het diepe..

Nou, heel simpel: www.nvvr.info en voor alle details mag je ook PB-en.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:14

Net wat Ikke zegt, je moet het gewoon doen, hoe moeilijk het ook is.
Anouar was altijd als de dood voor vrachtwagens. Toen hij naar een andere stal verhuisde en we een klein industrieterrein over moesten naar het bos was het gewoon onvermijdelijk om vrachtwagens tegen te komen.
De eerste keren heb ik hem gewoon aan de kant gezet (in een oprit) met z'n neus naar de vrachtwagen. Doodeng vond hij het. Maar het ging wel steeds makkelijker.
Nu interesseert het hem helemaal niks meer, ookal komen er aan twee kanten vachtwagens langs en staat hij ertussen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:24

Of laat het aan het Balingehof over... daar hebben ze een no-cure no pay. En van een verkeersmakpaard heb je altijd plezier....

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:00

Ik ben altijd van mening dat hoe meer je gaat belonen en op het gemak gaat stellen, hoe meer je bevestigt dat er ook werkelijk iets engs is.
Gewoon rijden, gewoon doorgaan, niet reageren als er iets potentieels engs is, gewoon voorwaarts rijden en niet aanstellen.
Als ze vervolgens wel normaal reageert uiteraard wel wat belonen.

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 10:48

Eergister was het droog en waaide het niet hard. Iemand van stal is erop gegaan en ik er naast. En we zijn een half uurtje naar buiten gegaan, langs een rustig gedeelte. Het ging erg goed. Ze is wel een heel aantal keer geschrokken en veel fietsers moesten afentoe even wachten.. Maar het ging aardig. Ik ben er zelf niet op gegaan voor het geval dat ik zenwachtig ofzo zou worden. We gaan dit nu vaker op deze manier doen. Want zo gaat het goed.. En dan maar kijken wanneer ze niet meer zo schrikkerig is.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:43

Nog een paar ideeen: Oefen op de weg wanneer het nog heel rustig is, dus heel vroeg in het weekend bijv. Dan legt ze de route af zonder dat er enge dingen langskomen en wordt ze bevestigd dat het daar niet altijd eng is (ook niet als jij er op zit).
Zo ben ik met onze merrie ook voor het eerst hier bij stal de weg op gegaan. Ze vond het niet eng (nou ja, op een vuilniszak langs de weg na dan Haha! , vrachtauto's geen probleem .... Knipoog ).

Ook zou je op de weg kunnen afwisselen tussen er naast lopen en er op zitten (er van uitgaande dat je makkelijke op- en afstappen kan met haar).

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:06

ik ben het met Goof eens,,
ik denk dat je paard er een klein beetje een spelletje van maakt.
hij word beloont als hij gek doet, dus zal hij altijd gek blijven doen.
denk dat een keer streng toespreken, en flink been in dit stadium beter zal helpen, eventueel aan de longeerlijn, dat je wel iemand met extra ''controle'' heb.

Lauren_1
Berichten: 81
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:05

Ik zou ook toch met iemand ernaast, en als je met een hele grope verkeersmakke paarden mee gaat ?

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:52

Ik denk ook dat je paard er een spelletje van maakt om dezelfde reden wat Luf_Midnight zegt.

Ik heb met mijn vorige paard een soort gelijk probleem gehad. Altijd aan het klieren langs de weg, bermkabouters, het liefst voor de auto's springen, niet voorop willen lopen, het liefst zo hard mogelijk achterwaarts richting de sloot.

Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ze er iedere keer weer een spelletje van maakte, dat ik heel erg boos ben geworden. Ik heb mijn teugel (westernteugels) gepakt en over mijn hoofd op haar billen getikt. Ik heb een flinke bok terug gehad. Dit heb ik niet afgestraft, omdat ik vond dat ze het recht heeft om te reageren. Hierna was het over, ze liep vrolijk voorop en heeft nooit meer achterwaarts richting een sloot gelopen.

Dit moet je niet elke keer doen. 1 keer 1 flinke tik is genoeg. Als je het op het juiste moment doet is het voor het paard duidelijk en houdt hij wel op met klieren.

lllinsey
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-07-07

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:12

je heb ook professionele schriktrainingen,
(ff googlen heb je het zo)
en je heb (heb ik op jumping a'dam gezien) ook een methode van parelli, en dat is ook een soort schriktraining.
(mischien wel leuk om er wat in te gaan verdiepen)

maar was wel heel raar om te zien, want het paard was aan de hand heel mak, en zodra die man erop ging raakte die een beetje in paniek (lees vuurwerk, rook, expres schreeuwende mensen).

succes!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:13

Al de voorgaande adviezen kan je doen, maar ik mis er nog een................ Neem er de tijd voor. Geef je paard de tijd om te zien waar ze bang voor is.
Ga niet te snel voorbij aan die vuilnisbak, draai haar hoofd naar die luidruchtige tractor (en zorg dat ie blijft lopen, de bestuurder moet hem niet uitzetten, want dáárvoor ga je juist naar die tractor toe), laat haar snuffelen aan 'enge' dingen en nog veel meer. Laat haar kennismaken met die fiets of brommer. Zoek die fanfare op die gaat spelen tijdens de intocht van de vierdaagse of wat ook.
Als dat goed gaat, pas dan mag je als je merkt dat ze aan het klieren is boos worden. Eerder niet!

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Paard niet verkeersmak te krijgen,iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:23

Ik laat ze juist stelling naar de andere kant nemen, van het enge weg. Been eraan en doorlopen. Paard moet leren je te vertrouwen, dus als jij standvastig doordrijft zal het wel `veilig` zijn.

Zou een mooie boel worden om dan ook maar op wedstrijd voor elk eng dingetje te blijven staan en snuffelen