Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:51

Hoi Francis,
Ik ben heel benieuwd naar je weblog maar kan hem niet vinden.
Kun je voor mij hier een direkte link neerzetten?
Ik ben in dat soort dingen niet handig en druk hier op bokt ook nog al eens op het verkeerde knopje.
Laat je nog wat van je horen?
Alvast bedankt.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:08

Nog interesse in een huifkar? Er staat er een te koop in Scherpenisse 0166662795 of: 06-27-03-11-85 J.v.d. Werf. doe je best en vertel ons van de avonturen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:42


Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 20:21

Sandrina schreef:
Nog interesse in een huifkar? Er staat er een te koop in Scherpenisse 0166662795 of: 06-27-03-11-85 J.v.d. Werf. doe je best en vertel ons van de avonturen.


Dank je voor de tip, we gaan nog geen huifkar aanschaffen.
(volgens mij man je geen telefoon nrs vermelden op bokt trouwens)
Joey is nu nog te jong voor zón tocht, hij is nu ruim 4.
We zullen eerst wachten tot hij ouder is om de beslissing te maken of we er 1 gaan kopen.

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 20:22


bicci

Berichten: 5113
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: breda

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:34

al gedaan...
op de bonafoi naar frankrijk voor het goede doel...
http://www.brefratrail.org/journaal/index.php
2jaar gelee...
we wisten smorgens niet of we sávonds een plek zouden vinden en al helemaal niet waar...
of er toilet zou zijn...of douce?
of alleen een sloot..
was echt suuuuuuuuuuuper...
ik heb denk ik wel wat antwoorden op je vragen hoor...
overigens gaan we dit jaar hetzelfde doen naar duitsland..
viewtopic.php?f=4&t=709492

dus als je wat weten wilt of tips kan gebruiken....
dan hoor ik het wel..
Knipoog

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 13:53

Bicci, bedankt voor je reaktie, ik ga je reisverslag lezen en je topic op bokt ook.
Alleen niet nu, ik moet even wat andere dingetjes doen.
Als ik vragen heb kom ik bij je terug. Knipoog

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:33

Bicci, bedankt voor je pb.
Ik stel mijn vragen hier, want misschien is het leuk als je antwoord in dit topic.
Ik weet dat er mensen meelezen die het interressant vinden dus voor hen zijn de antwoorden van jou misschien ook interessant.
Daar gaat ie...
1. Als je een paar weken gaat trekken wat raad je dan aan een huifkar of kan ik gewoon af met mijn marathonwagen.
2. Is het makkelijk om overnachting te regelen (ter plekke of beter van te voren plannen?)
3. Hoeveel km per dag afleggen (en is dit anders dan een paard onder het zadel)
4. Wat neem je mee of vooral niet mee?
5. Welk jaargetijde of welk jaargetijde vooral niet doen?
6. Welke leeftijd vind jij dat een paard minimaal of maximaal moet hebben voor zon zware tocht?
7. Wat wil je nog meer kwijt aan mij/ons en raad je ons aan wel of niet te doen.

Nou ga je gang.....

bicci

Berichten: 5113
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: breda

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:11

Janine_L schreef:
Bicci, bedankt voor je pb.
Ik stel mijn vragen hier, want misschien is het leuk als je antwoord in dit topic.
Ik weet dat er mensen meelezen die het interressant vinden dus voor hen zijn de antwoorden van jou misschien ook interessant.
Daar gaat ie...

1. Als je een paar weken gaat trekken wat raad je dan aan een huifkar of kan ik gewoon af met mijn marathonwagen.

ik zou een huifkar aanraden..gewoon omdat je daarin al je bagage droog kunt vervoeren.en mocht je slecht weer treffen je zelf ook droog kunt zitten en dus minder verkleumd.
dat is natuurlijk wel afhankelijk van het gewicht van de huifkar en of je je paardje er dus niet teveel mee belast.
een marathon wagen kan uiteraard wel..maar dan mis je dus al die voordelen en luxe ervan


2. Is het makkelijk om overnachting te regelen (ter plekke of beter van te voren plannen?)

over het algemeen mag je bij boeren en manege's best komen hoor, mits je groepje niet te groot is.
je moet rekening houden met dat mensen als je zomaar aanklopt schrikken van een grotere groep mensen die ze natuurlijk helemaal niet kennen.3 of 4 personen dat lukt vast wel.(mits deze er weer niet uitzien als opgeschoten tuig Haha!
over het algemeen zal je niet altyd bij de 1ste poging worden toegelaten..dus begin niet pas net voor winkel-sluitings-tyd met het aanbellen en zoeken naar een plekje om te mogen slapen,want als je dan iets hebt gevonden..moet je nog eten ook natuurlijk.
als je verzekerd wilt zijn van je overnachtingen doe je slim tevoren deze te regelen...nadeel is dan wel dat heteen deel van het avontuurlijke wegneemt,omdat je route daardoor ook al vastligt


3. Hoeveel km per dag afleggen (en is dit anders dan een paard onder het zadel)

dit ligt een beetje aan de conditie van je paardje en zijn stokmaat.
ik deed gemiddeld 25-30km(gemiddelt 6uur) per dag,dat was dan onder het zadel.
of daar verschil in zit aangespannen denk ik niet,omdat ik dit jaar met een ezelhuifkar erbij dit ook ga doen en de eigenaresse heeft laten weten dat dit geen probleem zou zijn


4. Wat neem je mee of vooral niet mee?

zo min mogelijk!!
kleding kun je eventueel onderweg wassen,eten kun je onderweg kopen..koelkast-materiaal bv..beter niet of in heeeeeel kleine porties..meer dag-voorraad dan..als je dat toch meeneemt...niet teveel borstels e.d. wel 2 hoevenkrabbers..das zo'n beetje het belangrijkste wat je meeneemt..

een extra setje ijzers(kant en klaar gesmeden,zodat die er echt alleen onder hoeven te worden geslagen,mocht je er 1 verliezen,dat kost minder tyd en dan zal een hoefsmid eerder zeggen dat hij je komt helpen,bovendien weet je zeker dat de ijzers goed zijn,want je vertrouwd je eigen hoefsmid.

regenkleding...
goed veilig mes dat niet uitzichzelf openschiet voor de noodgevallen
identiteitsbewijzen
je zorgverzekeringspasje..(denk aan acute tandpijn bv,natuurlijk word je toch wel geholpen maar met die spullen bij je loopt alles vlotter)


5. Welk jaargetijde of welk jaargetijde vooral niet doen?

trailen kan altyd..houd rekening met je kleding zoals je dat altyd doet.
tydens vakantie-tyd...zijn mensen wel vrolijker en behulpzamer omdat iedereen een beetje vrij gevoel heeft in die periode van het jaar.


6. Welke leeftijd vind jij dat een paard minimaal of maximaal moet hebben voor zon zware tocht?

ik heb het toen der tyd overlegt met de dierenarts..iedereen zal weer ongetwijfelt een eigen mening hebben..
hij kwam toen op de minimale leeftyd van 7jaar uit...dit omdat je dier dan echt helemaal volgroeit en volwassen is..(ook in zn bol en dat is echt ook heel erg belangrijk)
en nee...trailen is niet hetzelfde als gewoon paardrijden..met trailen vraag je erg veel van een paard..de verhouding lag als ik het me goed herrinner ongeveer als...
een avond vierdaagse heeft ook verschillende leeftydsgroepen..das niet voor nx..
een trail is voor een goed volgroeit dier...


7. Wat wil je nog meer kwijt aan mij/ons en raad je ons aan wel of niet te doen.

[b]de beste raad van alles is denk ik.....LUISTER naar wat je dier je verteld..
zijn houding en gedrag verteld wat hij nodig heeft..
dwing hem niet tot het eten wat JIJ belangrijk vind..maar laat hem dit zelf kiezen..voorop gesteld natuurlijk dat hij niet bij giftige planten loopt..
onze dieren wilden bv geen hooi of brok..
maar gras...de meest uiteenlopende soorten gras..soorten die ze thuis voorbijlopen..zit kennelijk op dat moment in wat ze nodig hebben...
wat wel lekker is voor ze is half pakje roggebrood smorgens en savonds..
zit veel in..en deelt lekker uit..kost ook bijna nx..
kijk bij aankoop wel ff naar de houdbaarheids datum.. Clown


Nou ga je gang.
uhm....zo goed?
wel lang verhaal geworden he?
als je meer weten wilt hoe wij dat aangepakt hebben...
dan hoor ik het wel he?
groetselsssss
bic
....

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 07:52

Dank je wel voor al je antwoorden.
Het is altijd interessant om te lezen hoe andere het heben gedaan en er je voordeel mee te doen.
Dat ijzerverhaal gaat bij ons dan weer niet op want onze paardjes lopen op blote voeten evt. in combinatie met de hoefschoenen.
Ik heb op internet gelezen dat het rijden/reizen met schoenen ook heel goed werkt.
Nogmaals bedankt voor alle info.
En jij heel veel succes met je reis in september.

bicci

Berichten: 5113
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: breda

Re: Trektocht met paard en wagen, wie..hoe...wat..wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:56

astu astu.. Knipoog