'Off the road' rijden op de Veluwezoom? Vergunning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

'Off the road' rijden op de Veluwezoom? Vergunning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 09:29

Ja, mag je 'off the road' dus buiten de paden rijden op de Veluwezoom. Ik heb dat eens horen noemen, maar kan het nergens officieel vinden.
En moet je een speciale pas/vergunning hebben om rond de camping Boszicht te mogen rijden? Ik heb mijn ruiterbewijs.

JECKYLL

Re: 'Off the road' rijden op de Veluwezoom? Vergunning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:36

Je mag daar niet buiten de paden komen, en je hebt er idd een vergunning voor nodig. Ruiterbewijs geldt daar niet in de omgeving. Op de Hooge Veluwe mag je wel buiten de paden rijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:25

Kijk eens op www.dewoudlooper.nl (dan bij paarden)
Die geven eens per jaar een rit 'buiten de paden' misschien is dat wat voor je? dan heb je ook geen vergunning nodig

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:26

Nee mag niet, ik ben eens gepakt erop en de boswachter was niet bepaald blij, ik heb een ruiterbewijs trouwens. Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:10

Nee, wel in het PARK de Hoge Veluwe mag je off the road.

Verder heb je voor de Veluwezoom een vergunnig nodig.
Rond Boszicht heb je die niet nodig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:31

Alleen in het Park "de hoge veluwe" is het toegestaan om buten de ruiterpaden te rijden.
Dit om verspreiding van beschermde beestjes en plantjes te bevorderen etc. Die schijne het goed te doen in de omgewoelde hoefafdrukken en de mest etc.

Je kunt je afvragen of je dat wel wilt met je paard, als je bedenkt dat je wel erg dicht bij de begroeiing komt ( teken) en struikelen op de paadjes die lekker dichtgegroeid zijn, over wortels etc.
Vergeet ook de konijnenholen niet...

Verder is af en toe verdwalen al een leuk grapje als je op de paden rijdt, laat staan als je in het wilde weg gaat rijden...je weet dan echt niet meer war je precies bent als je aan het kwekkenbent en zo...

Klinkt misschien erg negatief maar ikgeef de voorkeur aan de juiste ruiterpaden, een goede kaart en het idee dat ze me kunnen terugvinden als er iets is..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:20

ElCamino schreef:
Alleen in het Park "de hoge veluwe" is het toegestaan om buten de ruiterpaden te rijden.
Dit om verspreiding van beschermde beestjes en plantjes te bevorderen etc. Die schijne het goed te doen in de omgewoelde hoefafdrukken en de mest etc.

Je kunt je afvragen of je dat wel wilt met je paard, als je bedenkt dat je wel erg dicht bij de begroeiing komt ( teken) en struikelen op de paadjes die lekker dichtgegroeid zijn, over wortels etc.
Vergeet ook de konijnenholen niet...

Verder is af en toe verdwalen al een leuk grapje als je op de paden rijdt, laat staan als je in het wilde weg gaat rijden...je weet dan echt niet meer war je precies bent als je aan het kwekkenbent en zo...

Klinkt misschien erg negatief maar ikgeef de voorkeur aan de juiste ruiterpaden, een goede kaart en het idee dat ze me kunnen terugvinden als er iets is..

Ja, en vergeet de poema niet. Die is tenslotte nooit gevonden ROFL

HC

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:59

HC: Ja maak er maar grapjes over, ieder zijn mening toch?
De meeste zijn hier niet gewend om over iets anders dan nette paden te rijden. meeste knollen gaan op hun bek op die paadjes omdat ze niet anders doen dan over vlakke paden rijden f in de bak.

Jij en ik zullen wel voorzichtig doen maar neem de ruiters die maar aan raggen op zulke paadjes en cowboy spelen.
Je kunt op je vingers uittellen dat er veel paarde zullen zijn die kreupel van zo'n ritje terugkomen.

Jouw dieren zijn dat gewend, dat weet ik, ik volg je topics.
Maar ik denk niet dat de standaard ruiter in Nederland dit kan met zijn paard

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:26

Yooow, de ruiters die met hun paard raggend door de bossen gaan terwijl hun paarden het niet gewend zijn (of door het onmogelijke te eisen) mogen ze afschieten. Dat paarden het niet gewend zijn ligt er vaak aan dát er alleen maar op de nette paadjes wordt gereden.
Het is aan te raden om is van de gebruikelijke strakke wegen af te dwalen, maar niet meteen gaan raggen natuurlijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:50

Het beste is het paard eerst onbelast specifiek te trainen en dan belast. Wij doen dat vanuit een aanhanger achter de LandRover, als handpaard en er zelf naast rennend. Het complete programma wat wij doorlopen duurt 7 maanden.

Zelfs dán kan een paard nooit veel beter worden dan de ondergrond waarop het opgegroeid is, leeft.

Bedenk ook dat een paard zélf hindernissen en zwaar terrein het liefst vermijdt. Met een ruiter er bovenop is de belasting dus veel zwaarder dan het zelf zou kiezen.

Kortom, inderdaad is 'zomaar' wat gaan rossen wellicht lol mét- maar niet noodzakelijkerwijze vóór de knol.
Om een bekende uitdrukking te verminken 'rijdt maar cross met mate'
Knipoog

HC

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:33

Andor vond het GEWELDIG dat hij zomaar tussen de struiken door mocht banjeren. Haha!
Hij koos het pad en hij groeide daar enorm van.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:47

Wel jammer dat de TS niet meer reageerd...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:51

Antheman schreef:
Verder heb je voor de Veluwezoom een vergunnig nodig. Rond Boszicht heb je die niet nodig.

Sorry, maar rond Boszicht heb je zeker wel een vergunning nodig! Eh, tenzij je het bos niet ingaat natuurlijk... Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:11

Ik ben een aantal keer in het park geweest en vond het echt leuk om van de paden af te gaan.
Oke, je moet wel oppassen dat je niet in een konijnenhol komt, maar Anouar kijkt zelf wel waar hij loopt. Die is ontzettend handig met z'n benen (moet ook wel, ik ga niet constant opletten waar hij z'n poten neerzet, dat doet ie zelf maar)

En tja, teken, daarvan heb ik zo onderhand een plaag in de wei. Gewoon goed controleren dan is er echt niks aan de hand hoor.

Ik heb nu een gps waar ik het begin/eind punt kan instellen. Heel handig, dan weet ik altijd welke kant ik op moet richting huis/uitgang

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:44

LiNdA1986 schreef:

Nee, ik heb nog niet gereageerd, maar wel elk commentaar gelezen. Nu weet ik het niet meer. Heb je nu bij/rondom Boszicht wel of geen vergunning nodig? Ga er in september een weekje op paardenvakantie dus ik wil het wel graag weten.

Ik hoef niet te weten hoe er in Spanje getraind wordt.

Ik wil slechts weten of je op de Veluwe in Nederland off the road mag rijden en ik lees dat je dat soms inderdaad mag doen. Dank allemaal voor jullie commentaar.
In de bossen waar het is toegestaan zal ik met voldoende beenbescherming gaan rijden uiteraard. Wendy kan heel goed bepalen waar ze haar voetjes neerzet. In stap beginnen en blijven. Ik zie nu al die oortjes naar voren staan met voor mij de boodschap:'Oh vrouwtje, wat doen we samen een leuke dingen hè?'
Ik verheug me op de septembervakantie en nadere info of een vergunning nodig is of niet rond Boszicht.

Linda dank voor je link van de Woudlooper. Dat kan een leuk idee zijn om met mijn ventje eens mee uit te nemen om Herten te horen burlen of iets dergelijks.
Dank allemaal Sandrina

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:59

Sandrina schreef:
Nu weet ik het niet meer. Heb je nu bij/rondom Boszicht wel of geen vergunning nodig? Ga er in september een weekje op paardenvakantie dus ik wil het wel graag weten.

Dan bel je toch even met die camping? Die weten echt wel hoe het daar zit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:24

In het park de hoge veluwe mag je van de paden. Hier moet je wel entree betalen. Er zijn ingangen bij Otterlo, Hoenderlo en Schaarsbergen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:01

Sandrina schreef:
LiNdA1986 schreef:

Nee, ik heb nog niet gereageerd, maar wel elk commentaar gelezen. Nu weet ik het niet meer. Heb je nu bij/rondom Boszicht wel of geen vergunning nodig? Ga er in september een weekje op paardenvakantie dus ik wil het wel graag weten.

Ik hoef niet te weten hoe er in Spanje getraind wordt.

Ik wil slechts weten of je op de Veluwe in Nederland off the road mag rijden en ik lees dat je dat soms inderdaad mag doen. Dank allemaal voor jullie commentaar.
In de bossen waar het is toegestaan zal ik met voldoende beenbescherming gaan rijden uiteraard. Wendy kan heel goed bepalen waar ze haar voetjes neerzet. In stap beginnen en blijven. Ik zie nu al die oortjes naar voren staan met voor mij de boodschap:'Oh vrouwtje, wat doen we samen een leuke dingen hè?'
Ik verheug me op de septembervakantie en nadere info of een vergunning nodig is of niet rond Boszicht.

Linda dank voor je link van de Woudlooper. Dat kan een leuk idee zijn om met mijn ventje eens mee uit te nemen om Herten te horen burlen of iets dergelijks.
Dank allemaal Sandrina

Ir111 staat vlakbij Boszicht. Haha!
Zij zal het heus weten.
Excuses dat ik verkeerde info gaf. Ik ging er vanuit dat het ten noorden van Arnhem NIET nodig was om met vergunning te rijden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:09

Sandrina schreef:
Heb je nu bij/rondom Boszicht wel of geen vergunning nodig? Ga er in september een weekje op paardenvakantie dus ik wil het wel graag weten.

Ja, je hebt er beslist eentje nodig! Haha! Mijn paard staat daar ongeveer naast dus ik ben bekent met de regeltjes in dat gebied. De vergunning is bij Boszicht te kopen, wellicht handig om van te voren even af te stemmen met de camping.

Je mag hier overigens dus niet buiten de paden rijden, wel in Park de Hoge Veluwe, Lenneke geeft hierboven de ingangen al aan.

Ik wens je iig een heeeeele fijne vakantie toe, je kunt bij ons prachtig rijden en boszicht is echt een topplek om te staan, dus je gaat vast veel plezier hebben!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:01

Ir111 schreef:
Sandrina schreef:
Heb je nu bij/rondom Boszicht wel of geen vergunning nodig? Ga er in september een weekje op paardenvakantie dus ik wil het wel graag weten.

Ja, je hebt er beslist eentje nodig! Haha! Mijn paard staat daar ongeveer naast dus ik ben bekent met de regeltjes in dat gebied. De vergunning is bij Boszicht te kopen, wellicht handig om van te voren even af te stemmen met de camping.

Je mag hier overigens dus niet buiten de paden rijden, wel in Park de Hoge Veluwe, Lenneke geeft hierboven de ingangen al aan.

Ik wens je iig een heeeeele fijne vakantie toe, je kunt bij ons prachtig rijden en boszicht is echt een topplek om te staan, dus je gaat vast veel plezier hebben!

Dank je wel Ir 1111. Ik heb er ook goede hoop op dat het een leuke vakantie gaat worden. Ik hoop op weer zoals vandaag; beetje wind, droog, niet te warm en zonnig. Wat wil een mens nog meer?
Ik zal met Boszicht contact opnemen voor een pas/vergunning. Hoeveel kost zo'n ding of is ie van de camping zelf?
Op de paden rijden is net zo leuk en geeft minder blessures heb ik al begrepen. Heb vandaag de Ginkelseheide verkend met paarden en vriendin, gewoon weg heerlijk!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:06

Boszicht is iig een leuke camping

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 08:19

Lenneke_ schreef:
Boszicht is iig een leuke camping

Ik heb er tot nu toe alleen maar goede berichten van gehoord. Ik heb er veel zin in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:22

Vergunning kost geloof ik 12 euro. Je kunt ze bij boszicht kopen. Of ze ze ook te leen/huur hebben? Geen idee.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:34

Ir111 schreef:
Vergunning kost geloof ik 12 euro. Je kunt ze bij boszicht kopen. Of ze ze ook te leen/huur hebben? Geen idee.

Dank voor je duidelijke antwoord, groeten Sandrina