conditie op bouwen voor trektocht ... hoe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

conditie op bouwen voor trektocht ... hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:43

Haaaiiii

ik en een vriendin Hadas@bokt gaan in de zomervakantie met de paarden naar drenthe , om daar in de bossen te rijden Lachen
mijn paard heeft wel aardig conditie , maar het kan altijd beter Knipoog
maar het paard van hadassah is nog niet zo heel veel gewend. Hij is naar een tijd stil staan net weer een beetje onder het zadel (hij is nu 6 jaar ) dus conditie heeft hij nog niet.
hoe bouw je de conditie het beste op? is daar een soort schema voor? (dat zou namelijk wel erg handig zijn Haha! ) en als iemand zo schema heeft zou je die hier dan neer willen zetten???

alvast bedankt Lachen

Renee__

Re: conditie op bouwen voor trektocht ... hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:29

Zelf buiten gaan rijden? En dan af en toe wat langer en weer keer in de bak enz.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:45

dat doen we nu ook al ... maar er zal vast wel een schema zijn om een paard goed op conditie te brengen.
het hangt er ook vanaf hoe je buitenrijd he Knipoog

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:51

*Volg het even*

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:05

Ik volg het ook, ga 24 juni naar zeeland Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 07:49

hoe doen jullie dat nu dan?
ik doe nu veel buitenrijden met tempowisselingen ...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:33

Als ik train voor trektochten doe ik eigenlijk maar wat, heb daar geen schema voor. Bij heel weinig conditie begin ik met 10 kilometer. Soms rij ik dan een paar dagen niet of dressuurmatig. Vervolgens bouw ik de kilometers uit. Ik kijk altijd naar mijn paard hoeveel ik het kan uitbouwen. Als de benen naar mijn idee ietsjes dikker zijn krijgt ze rust. Qua tempo laat ik mijn paard het helemaal zelf bepalen als ze aangeeft dat ze moe wordt gaan we weer stappen, meestal geeft zij daarna wel weer aan dat het harder kan. Ik train net zolang tot ze 4 dagen achter elkaar ongeveer 20 kilometer per dag loopt en daar de volgende dag weer helemaal van is hersteld en klaar voor de volgende tocht. 4 of 5 dagen voor een trektocht geef ik haar helemaal rust. Of dit goed is of niet weet ik niet, maar zo doen wij het.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:47

okay. ik ben altijd zo bang dat ik te ver ga! hoe weet ik dat? waar aan kan ik dat zien of merken?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:35

Je traint eerst de duur, dus de lengte. Kunnen ze eenmaal een bepaalde afstand aan, dan voer je het tempo op.

Hoe? Dan hangt van je paard en de basis conditie af. Hier is geen schema voor. Kijken naar je paard, dat is het aller belangrijkste.

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:42

Wij doen ongeveer 2 maanden over het op conditie zetten van onze paarden voor de trails.....

Eerste 2 weken beginnen met om de dag 2 uur rijden....Bij ons hebben ze één dag rust, dus een week heeft 6 werkdagen en één rustdag.... volgende week weer om de dag rijden en de andere dag een half uur aan de longe op hoog tempo.
De vierde en vijfde week gaan we weer om de dag rijden, maar dan 4 uur
De zesde week om de dag rijden, de andere dag weer half uur aan de longe op hoog tempo.
De zevende en achtste week pakken we om de dag rijden.... afwisselend tussen de 4 en de 6 uur rijden....

En dan zijn ze klaar voor de trails......

Het is effe doorbijten..... maar dan is je paard er helemaal klaar voor Cool

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:35

Kijk ook eens op het endurance forum, daar staan wel wat schema's (al zijn die natuurlijk meer gericht op het maken van snelheid en dat zal niet zo belangrijk zijn voor jullie, denk ik).

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:31

lekker veel buitenrijden Lachen
en dat steeds opbouwen naar iets meer..
beginnen met 2 uur dan 2,5 uur daarna 3 uur... en misschien daarna zelf al een klein dagtochtje maken van 2x 2,5 uur...

zo train ik voor de trektocht Knipoog
het steeds meer opbouwen, is niet alleen voor jou conditie goed maar ook voor je paard Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:35

_mistique_ schreef:
beginnen met 2 uur dan 2,5 uur daarna 3 uur... en misschien daarna zelf al een klein dagtochtje maken van 2x 2,5 uur...

het steeds meer opbouwen, is niet alleen voor jou conditie goed maar ook voor je paard Lachen

okej thnx Lachen ik rij nu ook al veel buiten Lachen meestal zo 10 a 15 km per x , en met dit mooie weer kan ik dat mooi wat gaan opbouwen Haha! bedankt voor je advies

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:36

Ik denk dat je het rustig moet opbouwen met elke dag steeds langer rijden en met veel tempowisselingen. Zowel binnen als buiten. Een echt schema weet ik niet, maar misschien kun je er zelf één maken met je vriendin? Succes iig!

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:59

XxSultanxX schreef:
_mistique_ schreef:

okej thnx Lachen ik rij nu ook al veel buiten Lachen meestal zo 10 a 15 km per x , en met dit mooie weer kan ik dat mooi wat gaan opbouwen Haha! bedankt voor je advies

graag gedaan Knipoog
buiten is het ook wat moeilijk voor je paard met landschapswisselingen.

misschien kan je ook afwisselen, met de stenen grond,grasveld,ruiterpad en andere landschaps veranderen weet niet of je bij het strand kan? (zacht en hard zand...dat zachte zand is echt een goeie training!)
of heuveltje op en af Knipoog ?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:52

JerInTho schreef:
Wij doen ongeveer 2 maanden over het op conditie zetten van onze paarden voor de trails.....

Eerste 2 weken beginnen met om de dag 2 uur rijden....Bij ons hebben ze één dag rust, dus een week heeft 6 werkdagen en één rustdag.... volgende week weer om de dag rijden en de andere dag een half uur aan de longe op hoog tempo.
De vierde en vijfde week gaan we weer om de dag rijden, maar dan 4 uur
De zesde week om de dag rijden, de andere dag weer half uur aan de longe op hoog tempo.
De zevende en achtste week pakken we om de dag rijden.... afwisselend tussen de 4 en de 6 uur rijden....

En dan zijn ze klaar voor de trails......

Het is effe doorbijten..... maar dan is je paard er helemaal klaar voor Cool

Dat om de dag rijden zou ik ook aanraden Ja en inderdaad afwisselend duur en tempo los van elkaar trainen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:44

Veel lange afstanden rijden, in stap, draf, veel tempo wisselingen.
En indd wat arno8 zeg.