Hoe vind je de buitenrit die bij je past?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Hoe vind je de buitenrit die bij je past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 19:37

Na de topics over strand- en buitenritten ben ik toch benieuwd hoe je kunt uitvinden of de stijl van een buitenrit een beetje bij je past. Ikzelf ben niet zo'n enorme held, en heb dus graag een ontspannen rit. Ik hou best van een stevig galopje, als het allemaal keurig verloopt. Maar geen racegedoe, geen rare fratsen etc. Sommige anderen zouden de ritten die ik fijn vind, waarschijnlijk slaapverwekkend vinden Lachen

Maar hoe vind je nou een rit die qua stijl bij je past, zonder dat je bij de beginners komt? Ontspannen hoeft namelijk allerminst langzaam te zijn, 1 van de snellere ritten die ik heb gemaakt was ook de meest ontspannene, omdat geen paard een voet verkeerd zette, er geen noodstops of botsingen waren die weer moesten worden opgelost, en alles gewoon enorm vloeiend ging, zodat alles heel relaxt en snel ging.

Wat moet je vragen om een indruk te krijgen? De ene manege ziet nergens gevaar, en zegt: "oh, Pietje is heel braaf, hij bokt afentoe en op stal is 'ie niet zo lief maar dat valt allemaal best mee". En vervolgens mis je een stuk vinger of krijg je toch een bok... Knipoog
En een andere zegt: "nou, Japie is wel wat pittiger hoor, die moet je een beetje in de gaten houden" en alles wat 'ie doet is zijn oren wat enthousiast spitsen.

Ik overdrijf een beetje, maar toch niet enorm. Wat de ene rustig noemt, vindt de ander onverantwoord - en hoe kom je er nou achter welk bedrijf bij je past?

Anoniem

Re: Hoe vind je de buitenrit die bij je past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:19

leuke vraag.
Ik denk dat je bij je zelf heel duidelijk moet nagaan, wat je zelf voor rit wilt maken, dat kenbaar maken bij de manege waar je een buitenrit. Ik heb een aantal jaren bij een manege gereden waar we altijd naar t strand gingen, en die ritten waren behoorlijk pittig. Een voordeel heeft t wel, je leert wel blijven zitten.. Maar nu geef ik toch de voorkeur aan de ritten op de (westernaangereden) paarden van een andere stal, die veel relaxer zijn, af en toe een goede galop op t strand, maar voornamelijk genieten van de omgeving en rit. Tis natuurlijk heel persoonlijk, dus uitproberen zou ik zeggen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:31

Leuke vraag, maar ook lastig te beantwoorden.

Ik heb heel veel ritten begeleidt en je kunt de ene week een prima ontspannen rit hebben en de week daarop heb je met exact dezelfde paarden een rampzalige rit.

Waar dat dan aan ligt? Kan ook nog liggen aan de mensen die mee zijn, soms wordt rij-ervaring overdreven of wordt niet gemeld dat iemand bijvoorbeeld wat angstig is. Hierdoor kan de indeling op de paarden al wat minder goed gaan.

Verder kunnen paarden de ene week heel braaf zijn en de volgende week staat er bijvoorbeeld harde wind, schrikken ze ergens van, is er een extern incidentje op de rit. Noem maar op.

Wat dat betreft heel lastig om een rit in te schatten. Een goede begeleider gaat altijd uit van de zwakste ruiter in de groep, maar je wil toch ook graag de rest bieden waar ze voor komen.

Dan nog, het is altijd een samenspel tussen paarden, ruiters en begeleiding. Je kunt 100 keer zeggen 'achter mij blijven in galop', maar als er dan twee toch willen racen en je voorbij knallen dan is het maar hopen dat de rest van de groep het nog leuk vindt.

Een rit kan zo verschillend verlopen van keer tot keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:37

[quote="

Een rit kan zo verschillend verlopen van keer tot keer.[/quote]

Hier wil ik mij ook bij aansluiten, ik bedacht net nog, dat elke combinatie ook anders is, elk paard reageert anders op zijn/haar berijder

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 20:58

Apple schreef:
Verder kunnen paarden de ene week heel braaf zijn en de volgende week staat er bijvoorbeeld harde wind, schrikken ze ergens van, is er een extern incidentje op de rit. Noem maar op.

Uiteraard, het blijven paarden Haha! Ik vraag ook echt niet om 100% zekerheid, maar er is wel een groot verschil tussen de verschillende maneges en verschillende begeleiders... Bij de ene komen de incidentjes echt sporadisch voor, bij de andere toch haast elke week - het blijven onvoorspelbare situaties maar je kunt veel van die zaken toch voor zijn. Het is vaak ook wat de begeleider nog verantwoord vindt of niet, en wanneer die besluit om een stapje terug te doen.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:30

Je kunt bij de paarden gaan kijken hoe de uitstraling is. Beetje aaien kijken hoe die reageerd.
Maar uiteraard blijven en paarden, en kunnen ze van allerlei dingen schrikken.
Als je op het paard zit moet je je goed voelen, als je dat niet voelt kun je beter een ander paard gaan kiezen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:23

Daar had ik gister toevallig nog een discussie over tijdens een strandritje op Vlieland. Een van de andere klanten vertelde dat ze in het buitenland liever aangeeft dat ze wel wat kan rijden, maar niet dat ze al 20 jaar paarden heeft omdat ze dan allerlei engerds meekrijgt. Ik vind het heel belangrijk om klanten en paarden te matchen, zou hou je beide namelijk tevreden. Op Vlieland probeerde ik ook zoveel mogelijk door te vragen naar de rijervaring en wensen van klanten. Daarbij is het dus wel belangrijk dat je de paarden zelf goed kent om te kunnen inschatten of het past.

Ik heb ook liever een gecontroleerde rit dan een hele wilde, maar wil geen saaie tocht maken. Je betaald er immers behoorlijk wat geld voor! Als begeleider moet je inderdaad rekening houden met je 'slechtste' ruiter en daar je rit op afstemmen.

Het blijft moeilijk hoor. Als ik bij een manege een paard zou huren zou ik ook zeggen dat ik graag een paard wil met een rem, maar dat wel voldoende looplust heeft. En dan maar hopen dat je iets leuks meekrijgt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:24

goed topic, ik vind dit ook heel moeilijk en vaak vallen de ritten daarom tegen. Ik hou van lange ritten op een flink tempo, en vaak wordt er teveel pauze gehouden naar mijn mening, of bijna geen galop....

Bij de Besmanninckhoeve zijn de ritten altijd heel relaxed, veel stap, veel pauze en kleine stukjes galop

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:25

ja, in Tsjechie vroegen ze een keer of wij profi waren. Dus wij zeiden nou niet echt profi, maar we kunnen wel rijden... Toen kregen we alle bejaarde en drachtige paarden mee en mochten we niet eens galopperen....

Je weet van tevoren ook niet echt hoe je aan moet geven wat je wil en in een andere taal wordt het meestal nog lastiger...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:36

Sim0ne schreef:
ja, in Tsjechie vroegen ze een keer of wij profi waren. Dus wij zeiden nou niet echt profi, maar we kunnen wel rijden... Toen kregen we alle bejaarde en drachtige paarden mee en mochten we niet eens galopperen....

Terwijl mijn exvriend (die 2 halfuurslesjes en 3 simpele buitenritjes had als ervaring) als 'expert' werd gezien bij een buitenrit in Slowakije Nagelbijten / Gniffelen (waar ik goddank niet bij was. Een hele club volkomen onervaren mensen in rengalop over een ongelijke vlakte! De nachtmerrie )

Wind: ik denk dat matchen op karakter en niet alleen op rijervaring al wel een stuk scheelt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:49

Gister hadden we een 'slome' ruiter mee. Een passagier die ondanks vele jaren rijervaring geen snars deed. Ze zat op een heel lief en leuk paard, maar die viel bij haar gewoon in slaap en was niet vooruit te branden. Niet gevaarlijk, maar wel irritant voor de andere ruiters. Ze liep iedereen voor de voeten en wilde geen aanwijzingen opvolgen en een zweepje in je hand houden (niet eens gevraagd of ze hem wilde gebruiken!) was zielig. En we hebben het hier over een volwassene van zeker 30 jaar oud (Duitse), geen onervaren pennymeisje. Ze komt nog de hele week rijden, hopelijk vinden ze een paard dat wel actief blijft bij haar (een van de anderen was ook geen succes). Normaal zou dat een kandidaat voor Jónas zijn, maar die heb ik inmiddels gekocht. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:21

Oh, dat lijkt me inderdaad ook hyperirritant - ruiters die totaal geen opmerkingen volgen. Vreselijk, dan verpest je het wel voor een boel mensen. En dan kun je er als beleiding ook weinig meer aan doen. Scheve mond

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:28

Neem eens een kijkje op http://www.ropersranch.nl
Wij rijden met kleine groepjes mensen.
Houden rekening met de wensen van de ruiter, en hebben superlieve paarden.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:05

Zelf organiseer ik ook buitenritten,één op één,wel zo leuk en je kunt zelf bepalen hoe de rit verloopt.
Ik gebruik hier 2 arabieren voor,die superbraaf zijn.
2 weken geleden heb ik een meisje van 11 jaar mee het bos ingenomen en dat ging geweldig,eerst even in de bak,kennis maken met elkaar en voelen of je je vertrouwd voelt met het dier,dan lekker het bos in.
Ook komt er wel eens iemand langs waar ik 1,5 uur alleen maar mee stap,en ik krijg ook mensen die lekker pittig willen rijden met flink veel draf en galop.
Of een 5 uurs rit,alles is mogelijk,dat is zo fijn als je maar met z'n tweeen op pad gaat.
Kijk maar eens op www.bosrit.isdezevanjouw.nl

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:49

gewoon waar jij je het prettigste bij voelt en jezelf niet forceren(iets doen wat je zelf niet kunt/wilt)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:37

Natasja: zeker als je in een groep gaat is dat soms wel lastig - omdat je dan ook de anderen overlast bezorgt.

Ropers en B10: bedankt voor de tips. Ik waardeer het zeer. Het enige punt is: ik ken niemand die over z'n eigen ritten zegt dat ze niet goed zijn. En ik heb ook echt elke keer een volgens de eigenaar 'braaf paard' meegekregen - maar de opvattingen over braaf verschillen dus nogal eens.

Sim0ne: je komt inderdaad al snel terecht bij hele rustige ritten, maar dat is juist het dilemma... het is NIET het tempo wat een rit tot rustig of eng maakt voor mij. Het is meer het ongecontroleerde.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 00:09

Ik rij het liefst in een zo klein mogelijk groepje. Geef waar ik het paard huur aan wat voor een soort paard ik wil. En verder is het iedere keer weer afwachten. Het zelfde paard kan per rit verschillend zijn. Wat ik het belangrijkste vind is mijn gevoel als ik naast het paard sta en als ik er net opzit. Als ik dan de zenuwen krijg (heb ik niet snel last van) is het niet goed en ga ik niet op dat paard.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:04

Shadow0 schreef:
Natasja: zeker als je in een groep gaat is dat soms wel lastig - omdat je dan ook de anderen overlast bezorgt.

Ropers en B10: bedankt voor de tips. Ik waardeer het zeer. Het enige punt is: ik ken niemand die over z'n eigen ritten zegt dat ze niet goed zijn. En ik heb ook echt elke keer een volgens de eigenaar 'braaf paard' meegekregen - maar de opvattingen over braaf verschillen dus nogal eens.

Sim0ne: je komt inderdaad al snel terecht bij hele rustige ritten, maar dat is juist het dilemma... het is NIET het tempo wat een rit tot rustig of eng maakt voor mij. Het is meer het ongecontroleerde.

Ja,ik begrijp wat je bedoelt,iedereen zegt natuurlijk dat het bij hun helemaal geweldig is,maar daar zijn weer die referenties voor die jou kunnen vertellen hoe het was of als je bijvoorbeeld op mijn site kijkt kun je zelf reakties van mensen lezen hoe hun de rit hebben ervaren en de foto's spreken voor zich en daar zitten (of ik moet zeggen zaten) heel wat onzekere mensen tussen...
Succes met je zoektocht!
Groetjes Bettine