Met je paard over een spoorwegovergang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanya89

Met je paard over een spoorwegovergang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:40

Ja dat vroeg ik me zo ineens af, kan je met je paard over een spoorwegovergang?
Ik dacht namelijk dat ie dan misschien met zn hoef in die rail kwam laatmaar zeggen..
Nou, weten jullie het? Haha!

shabbay

Re: Met je paard over een spoorwegovergang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:43

Ja hoor je kunt er best overheen. Het is natuurlijk wel altijd even extra opletten (vooral met die minishetties van mij) maar het kan wel hoor. Het moet wel heel raar lopen trouwens dat je echt vast komt te zitten al kun je dat natuurlijk nooit uitsluiten. Waar je ook op moet letten is dat paarden met ijzers soms een lichte schok kunnen krijgen van de rail als je de eerste bent die erover gaat na een trein gepasseerd is. Weet niet precies hoe dit zit (die van mij hebben geen ijzers) maar heb het eens gelezen. Gewoon in stap erover kan best!
Laatst bijgewerkt door shabbay op 24-04-07 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:43

Ja, dat kan. Alhoewel je vaak je paard eerst moet overtuigen dat het ook echt kan Haha!
Als je een paard hebt met ijzers en er is net een trein langsgekomen, dan kan je beter even wachten, het kan dan zo zijn dat je paard een schok krijgt van de rails omdat deze nog geladen is. Zodra er een auto overheen geweest is (rubberen banden) is het geen probleem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:44

Ja, je kunt met een paard over een spoorwegovergang. Sommige paarden vinden het raar of eng, anderen lopen gewoon door. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar er is ooit een topic over geweest waarin mensen aangaven dat ze wel problemen hadden gehad.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:52

kan wel maar je paard kan wel een schok krijgen. weet niet precies hoehet zit. dacht dat er zodra er eentrein nadert(maar nog niet te zien is) er stroom op de rails komt ook paarden zonder ijzers krijgen stroom. heb er al veel gehad die zonder ijzer eroverheen gingen en toen stroom kregen en vlak daarna de trein kwam. maar in preciepe kan je er gewoon overheen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:21

ikke20 schreef:
kan wel maar je paard kan wel een schok krijgen. weet niet precies hoehet zit. dacht dat er zodra er eentrein nadert(maar nog niet te zien is) er stroom op de rails komt ook paarden zonder ijzers krijgen stroom. heb er al veel gehad die zonder ijzer eroverheen gingen en toen stroom kregen en vlak daarna de trein kwam. maar in preciepe kan je er gewoon overheen

Dat klopt. Bij bepaalde spoorwegovergangen zit er een speciaal systeem (zeg maar heel erg verouderd) en dat schijnt zeer licht stroom af te geven. Maar er zijn maar heel weinig plekken hiervan in NL en mensen spreken elkaar hierover tégen.
En stroom met ijzers is natuurlijk een hele slechte combi. Haha!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:25

Voglens mij geleid rubber geen stroom dus dan vraag ik me af hoe het kan dat een auto of fiets met rubberen banden de rails kan ontladen?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:56

De rails geven idd ook stroom af aan paarden zonder ijzers ! Mijn pony heeft geen ijzers en toch een keer stroom gehad bij het oversteken van het spoor. Daarna wilde ze eerst niet meer over het spoor (alleen nog achter een ander aan) en momenteel gaat ze ook weer voorop maar let ze echt HEEL goed op waar ze haar voeten neerzet (niet op de rails dus) Knipoog .

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:40

Je moet inderdaad opassen met het spoor. Mijn paard heeft ijzers en dus ook een keer een schok gehad. Je kunt das beter even wachten tot er een auto overheen is geweest.
Het kan dus wel gewoon maar even opletten!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:41

Het kan wel. Silence loopt er ook zo overheen.
De overgang vind hij niet eng, wel het geluid wat autobanden maken als ze eroverheen rijden.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:47

MIjn advies zal zijn,ga er niet overheen.
Mijn merrie heeft bij het oversteken van een overgang tot 2 keer toe stroom gehad en ging daarna flink aan de kletter.(fjord dat nooit schrok)Ik ga er nooit meer overheen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:54

het kan best, met mijn pony had ik het ook makkelijk kunnen doen.
maar een spoorwegovergang over voor ik in het bos zou zijn is voor mij tóch de reden geweest niet te verhuizen naar een veel goedkoper en groter weiland.
ík vind het eng en als ik dat vind, vind mijn paard het ook, alleen al door mijn gezenuw

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:24

Ik heb het zonder na te denken een keer geprobeerd met mijn fjordje, (er liep wel iemand naast die als het nodig was het halstertouw kon pakken wat aan zijn bitje hing) en hij vond het reuze-interessant..
Afgelopen week even staan kijken naar de trein die voorbij raasde, en zelfs dat vond hij grappig.. (blond)

Met die stroom weet ik niet hoe het zit, hier is dat niet geloof ik, nog nooit gevoeld (bedenk me net dat ik ook met teenslippertjes enzo over de spoorwegovergang ga, en dan voel ik ook nooit iets..)

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:29

Als wij op de hei (bij Kootwijk) willen komen moeten we ook over het spoor. Sommige vinden hetgeen probleem, anderen willen er niet als eerste overheen omdat er ze een angst door personen voor het spoor is aangeleerd. Ik doe daar niet moeilijk om, als ze niet voorop willen ga ik er af of ik ga achter een ander aan, ook al is dat iemand die met mij mee rijdt. Ik maak ze dus ect niet zenuwachtig daar, maar ja net zo min als over het snelweg-viaduct.

Sommige bij ons krijgen ook stroom, en kijken meestal ook wel waar ze hun hoeven neer zetten. Hoe dit kan of komt weet ik ook niet.

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:34

Vroeger toen ik nog niet zo slim was wou ik dat ook doen met mijn pony nouja dacht ik die pony moet dat wel eens vaker gedaan hebben aangezien ze vroeger ook in dorpen met haar reden enz.
ik wou alleen aan de andere kant van het spoor geraken Knipoog
je kunt al raden zeker ik reed er 6 m vandaan van het spoor ineens tringelinge spoor dicht noujaa jeweetwel treintje komt eraan Clown Knipoog
en daar zag je ineens een zwevende dikke vliegende knol lopen volle rengalop met mij derop
maarja je hebt ook paarden die het wel gewend zijn en dus niet zo doen als die van mij deed
ondertussen loopt zei al wel heel gemakkelijk over spoor Knipoog

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:39

kan makkelijk, ik kwam met mijn pony geregeld over het spoor en nog nooit problemen gehad met stroom.
Het is wel handig als je voor het eerst over het spoor gaat met je paard/pony om te doen als of er niets aan de had is. zodra jij je paard met woordjes toespreekt o.i.d. heeft ze/hij al in de gaten dat het 'eng' kan zijn. gewoon doorstappen of draven en doen alsof het niets is.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:52

Als ik in een ander bos wil komen moet ik over het spoor met mijn paard. Wij gaan er geregeld over en ik heb nog nooit iets meegemaakt, ook niet met schokken oid. Het enige vervelende is de kans dat er een trein aankomt net wanneer je midden op de overgang staat Haha!

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:29

Ik moet als ik naar 1 bos ga altijd over het spoor en ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Voor de kar hebben ze wel eens een schok gekregen maar daar hebben ze verder nooit moeite meer mee gehad ofzo. Een schok kunnen ze ook alleen krijgen als de trein er net overheen geweest is en de spanning gaat dan na een paar seconden al weer weg of als er een auto/fiets overheen rijdt.