Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:11

Ik rijd nu een half jaar een fjord, die over 1,5 week van mij is.
Ik ging regelmatig een rondje naar buiten. Of met iemand ernaast te voet of op de fiets. Of met een ander paard. Ging altijd goed, het bekende kijken en een keer springen, maar verder niets.

tot afgelopen maandag.
Ik ging naar buiten met een jong paard erbij (4 of 5 jaar, ging voor de 2e keer naar buiten) want ''Diddle (die van mij) is toch altijd braaf..''

we waren goed en wel op de weg en Diddle bokte 1x, zo ontzettend gemeen dat ik al buiten westen was voordat ik de grond raakte..
Ik ben bijgekomen toen ik op de grond viel met mijn rug, maar toen mijn hoofd de grond raakte was ik weer ''weg''..

(Ik heb nu een hersenschudding, maar verder valt het wel mee Lachen )

Ik merk nu aan dat paard dat hij me niet meer vertrouwt.. Ik vind het ook moeilijk hem te vertrouwen, maar hij heeft met mij zeker zoveel moeite..

Ik wil zéker nog wel buiten blijven rijden, daar hebben we normaal gesproken allebei veel plezier in.. Maar hoe gaan we dat doen?

Ik weet het even niet meer Bloos (om eerlijk te zijn lijkt het me doodeng..)

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:30

Ik wil je niet ontmoedigen, ik ben ook van een paard afgevallen (fries) en ben daarna niet meer met haar naar buiten gegaan. Heb er nog wel weer opgezeten in de buitenbak, maar omdat ik geen plezier heb in het altijd rijden in een bak ben ik gestopt met het rijden van dit paard. Ik was al wat angstig door eerdere slechte ervaring met ander paard en dit paard zag vaak spoken en is toen dus mis gegaan. Heb 6 weken rust moeten nemen (zware hersenschudding), ben drie uur kwijt.

Hoop voor jouw dat je gauw weer lekker kunt gaan genieten. Misschien helpt het als je een heel oud rustig ervaren paard mee neemt. Eerst samen buiten gaan wandelen is misschien ook een idee. Sterkte ermee!

Britt_Sisi

Berichten: 8951
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:35

Ik denk dat je weer het vertouwen moet winnen! bijvoorbijld rustig longeren, daarna zonder longeer lijn, da rustig in de bak gaan rijden, wandelen langs de weg enzo, en dan na een tijdje(als het met je hersenschudding ook weer goed gaat) bijvoorbeeld met iemand die ernaast loopt een klein stukje langs de weg, en dan steeds verder. Dit is maar een idee hoor! iniedergeval veel sterkte!

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 14:01

op advies van de dokter moest ik wel blijven bewegen, dus als ik vanmiddag van de fysio terugkom denk ik dat ik hem meeneem aan de hand, om gewoon te gaan wandelen.
Het feit dat hij ook zo geschrokken is lijkt mij een teken dat hij het niet expres gedaan heeft, maarja, als ik vertrouwensloos op zijn rug zit, dan gebeurt het zo weer natuurlijk.. En met iemand anders erop, dan lukt het mij nog niet..

Dan denk ik dat de mensen in mijn omgeving op moeten passen omdat ze weleens aangesteld kunnen worden als wandelmaatje..

(jeetje, 1e keer vallen van paard, en meteen bang worden... best vervelend Lachen )

In de bak rijden heb ik wel weer gedaan. die maandag nog, een paar rondjes, daarna heb ik hem nog gelongeerd (onder het motto ''ik eraf, maar je werkt toch nog!'')
en dinsdag aan de longe gereden. Gisteren een paar rondjes stap draf en galop..Merk wel dat ik ons 2 gewoon bezig moet houden, zodat we allebei geen kans hebben om na te denken Knipoog

@ _mir_: de dokter zei tegen mij niks van een tijd... Ik merkte het vanzelf wel zei ze... hmm... als ik het zo hoor ben ik met mijn weekje niet klaar..?

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:15

Doe rustig aan zou ik zeggen, een hersenschudding is niet niks. Ben je ook momenten kwijt of weet je alles nog?
Ik was drie uur kwijt en weet er nogsteeds niks van, heb een paar kilometer met het paard en boswachter naar huis gelopen, daar bij die mensen een tijdje op de bank gelegen en door een vriend naar huis gebracht en op bed gelegt, en weet er niks meer van... Toen mijn vriend vervolgens thuis kwam was ik vreselijk in de war en heb alles wel tien keer gevraagd, hoe laat het was, waarom ik in bed lag, wat er gebeurt was en hoe het met het paard ging, hoe ik in bed kwam; ga zo maar door.

Als ik jouw verhaal zo hoor valt het nog wel mee Knipoog.

thegirl
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: aalten

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:40

Ik ben laatst ook met mijn haflinger in een buitenrit gevallen, waarbij ik onder het paard kwam. Ik weet ook niet meer hoe het is gegaan,ging zo snel. Maar mijn vriendin die achter mij reed was erg geschrokken, had de tranen in haar ogen. Ik ben ook meteen weer opgestapt na het controleren of het paard niks had, paard ging ook net zo snel weer lopen als toen het ongeluk gebeurde.
Ik heb anderhalve week pijn gehad, en wond is na lange tijd eindelijk weer dichtgegroeid. Ik besef nu pas wat er eigenlijk is gebeurd.
Maar ik heb zodra het kon ook meteen weer een buitenrit gemaakt naar de plek waar het gebeurde. Zo probeer ik over mijn angst te komen. Ik ben nl vaker gevallen (door een bos/over het asfalt gesleurd), en ben eigenlijk meteen weer gaan rijden zodra het kon. Het is wel heel moeilijk, maar hoe langer je wacht, hoe langer je 'er tegen aan zit te hikken', en steeds minder durft te gaan rijden. Zodra je weer kan rijden zou ik inderdaad iemand mee vragen, en desnoods terug te gaan naar de plek waar het gebeurd is. Zo merk je meteen hoe het paard en jijzelf reageerd. Het is wel heel moelijk, meestal bedenk je zelf welke taferelen er kunnen gebeuren waardoor je angst alleen maar groter wordt.
Maar je zult zien dat het mee valt.Je kan het beste proberen positief te denken. Je hebt vaker buitenritten gemaakt, en er zijn toen geen hele rare dingen gebeurd, behalve de laatste keer. Waarom zou het paard nou ineens elke buitenrit raar gaan doen?
Met zo'n gedachte maak je al wat makkelijker een buitenrit. Het is moeilijk, ik weet het, maar even moed houden, en je zult zien dat het mee valt! Succes ermee!

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:16

probleem is dat ik al een doemdenkertje ben... Bloos
altijd, bij elk paaltje denk ik 'getsie, als ik hier met mijn nek op val' zulke dingen...
Ik ga zo een rondje met hem lopen, het dorp in. Om mezelf te bewijzen dat hij helemaal niet schrikkerig is buiten. En een vriendin van mij wil van de week met een Belgje naar mij toe komen om samen een rondje te doen buiten Lachen

@ _mir_ ik weet alles nog wel, totdat ik gevallen ben heel precies. En daarna is het wazig... Maar toen ik op de grond wakker werd dacht ik ''hee ik zat toch aan de computer?Of was dit een droom'' maar die computer was al 3 of 4 uur geleden..

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:40

Ok. Je was het dus maar even kwijt. Ik denk dat het dan gelukkig meevalt, maar ben geen dokter! Ik weet 10-15 minuten voor de val al niet meer...

Doe kalm aan en geef je hoofd voldoende rust!

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:45

Ik herken je probleem, heb het zelf ook gehad. Een keer flink gevallen en daarna alleen maar daaraan denken...
Toch wilde ik graag buiten blijven rijden. Ik ben eerst met haar aan het halster gaan lopen buiten. Daarna met iemand erlangs aan een longeerlijn alleen maar een klein rondje stappen. En zo steeds een klein stapje vooruit. Dan los met iemand erbij, dan draven.
En zo kregen we weer wat vertrouwen in elkaar. Ik rij nu weer elke week lekker buiten, alleen of met iemand anders erbij.
De gedachte 'wat als ik nu val' heb ik nog steeds af en toe in mijn hoofd, maar het beheerst niet meer mijn hele buitenrit. Zeker als ik met iemand anders ben en lekker kan kletsen merk ik dat we allebei ontspannen.

Dus mijn tip is; rustig opbouwen en zo heel langzaam het vertrouwen in elkaar weer opbouwen.

_mistique_

Berichten: 2968
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:01

Ik ben 2/3 weken geleden ook van een fjord afgevallen.
tot 2x toe.
bokte ook heel gemeen, hij bleef gewoon bokken totdat ik eraf viel Gaaaap
binnen super braaf, met springen ook en buiten was die ook braaf zei de eigenaresse.
nou ben er meteen mee gestopt, normaal zet ik wel door maar ik vertrouwde hem niet meer en hij was gewoon zo gemeen Boos!

ik kon gewoon niet veder gaan met zo'n paard.

ik wil je ook niet ontmoedigen, maar als jullie elkaar niet vertrouwen zou ik hem zeker niet kopen!
eerst nog even het vertrouwen weer opbouwen en daarna pas kopen mocht het vertrouwen er weer zijn Lachen

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:06

_mistique_ schreef:
Ik ben 2/3 weken geleden ook van een fjord afgevallen.
tot 2x toe.
bokte ook heel gemeen, hij bleef gewoon bokken totdat ik eraf viel Gaaaap
binnen super braaf, met springen ook en buiten was die ook braaf zei de eigenaresse.
nou ben er meteen mee gestopt, normaal zet ik wel door maar ik vertrouwde hem niet meer en hij was gewoon zo gemeen Boos!

ik kon gewoon niet veder gaan met zo'n paard.

ik wil je ook niet ontmoedigen, maar als jullie elkaar niet vertrouwen zou ik hem zeker niet kopen!
eerst nog even het vertrouwen weer opbouwen en daarna pas kopen mocht het vertrouwen er weer zijn Lachen

Het was geen ''blijvend'' bokken. 'gewoon' 1 goeie Knipoog
Hij is ook niet gemeen, hij durfde niet meer met me te kroelen, of me aan te kijken, 2 dagen nadat het gebeurd was... Ik denk (hoop) dat het van hem ook een foutje was Lachen

Ik heb het dus goed te pakken gehad op mijn hoofd denk ik, en heb nog niet echt serieus gereden. Een vriendin van mij pakt hem onder mijn begeleiding zo vaak als ze kan (om de dag) En ze heeft mij 1x mee naar buiten genomen aan een halstertouw, ik ben bang op de weg, maar in het bos lekker een galopje gedaan enz.

Ik ben nu een beetje bang geworden, dus hij loopt nu wat meer te kwallen enzo, ja logisch als ik me ''zwak'' voordoe. Maar ik denk dat het goedkomt na een lange tijd Knipoog

eerst van die hoofdpijn af, want dat is echt totaal niet fijn Bloos

_mistique_

Berichten: 2968
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:22

als die niet meer durfte te kroelen, had die waarschijnlijk spijt Knipoog

maar je zei: we waren goed en wel op de weg en Diddle bokte 1x, zo ontzettend gemeen

vandaar Knipoog

maar ja als je, je zwak opstelt dan voelen ze dat idd Lachen
maar als je elke keer met een vriendin gaat, en het dan langzaam opbouwt moet het goedkomen Ja

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:26

ik vind bokken op zich al gemeen Knipoog maar het was van hem uit niet zo bedoeld denk ik (anders had hij wel durven kroelen *LOL* Maar omdat hij zijn kont eronderuit draaide met bokken viel ik... *denk ik, kan me het stukje ''vallen'' nogsteeds niet herinneren Sigaar *

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:58

Jesus wat zij jullie een doom denkers zeg. Als je eerst weer eens gaat rijden in de bak. Als dat weer goed aanvoeld moet je gewoon weer naar buiten gaan, neem alleen wel een ervaren ruiter en paard mee. Dus niet meteen alleen. Vraag aan deze persoon of hij/zij een paar keer met jou een buitenrit wil maken. Als je zo iemand hebt komt meestal alles wel weer goed.

Anoniem

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:02

WE knallen er allemaal wel eens af
En dan hebben we altijd wel ff zoiets van, oeps...
Maar dan ga je weer lekker op je gemak in de bak aan de gang en als dat weer fijn gaat weer naar buiten.

Je bent al tig keer lekker buiten geweest, daar plak je gewoon weer tig keer achteraan Lachen
Als dit nu elke keer zo was buiten ja dan kan ik me voorstellen dat je denkt, ik heb al zo vaak geluk gehad, nu stop ik daarmee. Maar toch niet door 1 keer pech hebben? Lachen

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe nu oplossen (flink gevallen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:13

Ik ben zelf een onwijze schijtebroek, dus ik had eigenlijk gehoopt nooit te vallen Knipoog

Ben gisteren met vriendin van me naar buiten geweest, zij op de fiets met het halstertouw in haar handen. Ging super, 1x afgestapt omdat er een golden retriever opaf gerend kwam, en IK dat niet fijn vind (ben als de dood dat zo'n beest bijt als hij al zo deuzig komt aanrennen) dus ik heb de puppie even vriendelijk toegeschreeuwd dat hij terug de oprit op moest ( en hij deed het Huilen van het lachen )
Tractoren met aanhangers, motoren, scooters, een auto die een aanhangwagen erachter had die stuiterde (en op de aanhangwagen een soort hek wat rammelde) maakt hem allemaal niks uit..

Maar o-wee die roze puntmuts in het gras (ontsnapte bak-kabouter) of een gas-unie paaltje ofzo..

Op het einde nog een galopje gedaan in de berm, en toen schrok hij even flink en ging opzij. Daarna nog met vriendin van mij erop onder klapperend lint door gereden enz...Een kennis met een ''stoere''auto erachter om te kijken wat hij deed..

Eigenlijk moet ik heropgevoed worden denk ik...Want ondanks dat hij zo braaf is, ben ik toch nog bang Bloos