Gras eten met bit, een probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gras eten met bit, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:57

Ik vroeg me af of het een probleem is dat je paard gras eet tijdens het rijden terwijl die een bit aan heeft, hiermee bedoel ik dan voor het paard zelf (bv. kans op verslikken e.d.).

Dat het niet ideaal is en beter voorkomen kan worden weet ik wel, maar heeft iemand een idee of het echt serieuze problemen kan geven?

Huertecilla

Re: Gras eten met bit, een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:33

[***] schreef:
Ik vroeg me af of het een probleem is dat je paard gras eet tijdens het rijden terwijl die een bit aan heeft, hiermee bedoel ik dan voor het paard zelf (bv. kans op verslikken e.d.).

Geen probleem in principe. Het is logisch dat je daarna niet moet gaan galopperen of een ander zuurstofeisende inspaning moet vragen. Er zal altijd gras met speeksel in de mond zitten en dat is dan wel een potentieel probleem.

Rijtechnisch is het zoals je weet niet goed en ook is het potentieel riskant.

'Gewoon' niet laten doen en bij langere pauzes het bit er uit. Dat is daarbij toch al gewenst. Daar zijn heel practische combi-hoofdtellen voor bedacht een paar eeuwen terug alweer Knipoog Bij de cavalerie was de touw'strop' om de hals ook mede daarvoor bedacht.

HC

Passoatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:20

als gras aan zijn bit blijft hangen kan hij daar last van hebben.
groetjes passoatjuh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:53

Huertecilla schreef:
[***] schreef:

Geen probleem in principe. Het is logisch dat je daarna niet moet gaan galopperen of een ander zuurstofeisende inspaning moet vragen. Er zal altijd gras met speeksel in de mond zitten en dat is dan wel een potentieel probleem.

Rijtechnisch is het zoals je weet niet goed en ook is het potentieel riskant.

'Gewoon' niet laten doen en bij langere pauzes het bit er uit. Dat is daarbij toch al gewenst. Daar zijn heel practische combi-hoofdtellen voor bedacht een paar eeuwen terug alweer Knipoog Bij de cavalerie was de touw'strop' om de hals ook mede daarvoor bedacht.

HC

Ok, bedankt Lachen
Bij pauzes gaat het hoofdstel inderdaad af (paard heeft altijd een halster aan met dus het halstertouw om de hals) en binnenkort komt er een biothane hoofdstelletje dus dan is het nog makkelijker.

Het is alleen omdat: als ik aan het rijden ben kan ik nog constant zitten opletten, maar op een bepaald moment zal de pony mij toch verassen met z'n hoofd in het gras duiken (moeilijke pony Vork ) en dan heeft die al een paar happen genomen voordat ik terug de aandacht heb en kan verderrijden.

Mijn vraag is dan eigenlijk vooral of ik er moet afspringen en zoveel mogelijk gras eruit trekken omdat het dus gevaarlijk is, of dat ik gewoon door kan stappen en de pony het zelf laten opeten... Lachen
(als ik moet afstappen moet ik dan nog zorgen dat ik ergens op de weg sta, want anders zit die meteen weer in het gras .. Soms is het een steenezel Nagelbijten / Gniffelen Clown )

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:39

Maak je niet druk,dit geeft absoluut geen problemen,al moet je na het eten wel even de tijd geven het etern te verwerken. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:20

[***] schreef:
Mijn vraag is dan eigenlijk vooral of ik er moet afspringen en zoveel mogelijk gras eruit trekken omdat het dus gevaarlijk is,

Nee.

Citaat:
of dat ik gewoon door kan stappen en de pony het zelf laten opeten... Lachen

Ja.

Hetzelfde geldt voor bitloos, alleen heeft het paard dan eerder gras en speeksel weggewerkt.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:31

Het hangt ook een beetje af van de handigheid van het paard om langs een bit te eten. Verder is het natuurlijk moeilijker als de neusriem strak(ker) vastzit of als het een dik bit is. Maar in principe kan een paard eten met het bit in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:14

Pony is superhandig Clown
En er zit geen neusriem en het is geen dik bit.

Ik heb dus gewoon ook niet de indruk dat hij er problemen mee heeft ofzo, maarja, je weet nooit. Daarmee de vraag...

Moet nu wel zeggen: gisteren ben ik er nog eens alleen mee opuit getrokken en nu had ik geen handschoenen aan.. Kon hem nu veel beter controleren. Denk dat hij op 4u tijd maar 1 of 2 keer een hap heeft genomen Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:13

1 of 2 happen gras maakt echt niet uit Lachen Je kan het niet altijd voorkomen dat je paard gras eet weet ik uit ervaring Nagelbijten / Gniffelen ze zijn soms sneller dan je denkt Haha!