Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wannabe2003

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-03-07

Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:25

Mijn paard is nu 4 jaar en sinds begin januari dit jaar onder het zadel. Zij is ook nog niet verkeersmak. Ik ben al een paar keer een klein stukje met haar gaan wandelen en 1 keer een grote ronde. Zelf ben ik absoluut geen held buiten, omdat ik in het verleden zelf een ongeluk heb meegemaakt met een niet 100% verkeersmak paard met een trekker.
Mijn paard staat in een omgeving waar redelijk wat verkeer is: fietsers, harlopers, scooters/brommers, auto's, trekkers, vrachtwagens.
De laatste keer ben ik wezen wandelen met een hengstenketting (ze is overigens een merrie) om zo wat meer controle te kunnen uitoefenen. Fietsers is al eigenlijk geen probleem meer, maar nou de rest nog.
Heeft iemand nog nuttige tips om het verkeersmak maken te vergemakkelijken en misschien mijzelf ook een beetje over m'n angst heen te helpen. Want met mijn angst help ik mijn paard natuurlijk ook niet.
Alvast heel erg bedankt.
Jojanneke en Willemijn

Paulaa_
Berichten: 3127
Geregistreerd: 16-02-07

Re: Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:26

wandelen langs de weg of een weilandje langs de weg zoeken maak hij zich zelf verkeers mak Lachen

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:27

ga op stap met een ervaren, verkeersmak paard, die niet op of om kijkt van wat voorbij komend verkeer.. Dromen
Zo leert je paard van dat paard zijn reactie, dat het zo eng nog niet is.. Cool
Mijn kleine bolle Haha! wordt op dit moment ook nogal eens in die functie gebruikt.... en iedereen er maar achteraan... Ach gut

Ninie
Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Re: Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:00

Mijn pony is bijna 4 jaar. Ik ben een aantal maanden terug intensief begonnen met het alleen wandelen langs de weg etc. Hij blijft dan wel nog wat onzeker.
Wat ik zeer duidelijk merk is, dat wanneer je met 1 of meerdere verkeersmakke paarden op pad gaat, dat het stukken beter gaat. Ik ben gisteren en vorige week zondag wezen buitenrijden, beide keren zo'n anderhalf uur weg. Hij is beide keren op plaatsen geweest, waar hij nog nooit is geweest en hij gaf geen krimp. Zolang het verkeersmakke paard maar de leiding neemt. Dus een echte aanrader, ga er lekker op uit, maar blijf altijd alert en voorzichtig!! Veel succes.

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:24

Sjolvir schreef:
ga op stap met een ervaren, verkeersmak paard, die niet op of om kijkt van wat voorbij komend verkeer.. Dromen
Zo leert je paard van dat paard zijn reactie, dat het zo eng nog niet is.. Cool
Mijn kleine bolle Haha! wordt op dit moment ook nogal eens in die functie gebruikt.... en iedereen er maar achteraan... Ach gut

En als je dan iemand kunt vinden met zo'n paard die dan ook nog eens een week of zo mee op trektocht wil gaan, dan kom je met een verkeersmak paard thuis, bewezen methode.

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:39

wat je ook kunt doen is wat grondwerk thuis, bij de stallen. je kan een auto op het erf zetten met motor aan. laat haar lekker snuffelen en de boel onderzoeken. zo raakt ze aan het geluid gewent en leert ze dat het niet eng is. je kan na een tijdje ook vragen of iemand de auto een beetje kan laten rijden. laat haar maar rustig kijken. ze geeft waarschijnlijk zelf wel aan wanneer het te veel wordt en dan neem je weer een stapje terug. ik zou dat soort dingen ook met paraplu's doen (dus ook het open en dicht doen) en met wapperende dingen en bijvoorbeeld ook met mensen die bukken en opstaan (kan ook erg eng zijn, zelf ervaring mee Lachen ) gewoon rustig laten kijken, haar kalmeren als ze het eng vindt, misscien kan je het eerst met iemand doen die ze kent en daarna met iemand die ze niet kent. zelf altijd rustig blijven. als ze op het erf schikt maakt het niet zoveel uit. ze kan beter daar een keer schikken en er dan niet meer bang voor zijn, dan dat ze op de weg schikt.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Re: Tips gevraagd: paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:34

Gewoon rustig de tijd ervoor nemen en inderdaad is een verkeersmak paard meenemen ook een goede optie.
Mijn paard heb ik ook zelf verkeersmak gemaakt en ik ben het op een gegeven moment gewoon gaan doen. Veel wandelen (maar wel zelf rustig blijven), paard laten kijken naar iets dat eng is en veel kletsen onderweg. De hemel in prijzen!!!

Vertrouwen moet groeien en dat kun je niet afdwingen, dus goed luisteren naar wat je paard zelf aangeeft want de een is daar makkelijker in dan de ander. Absoluut niet omdraaien als iets eng is want dan maak je het alleen maar erger. Als het heel erg wordt en je liever naar huis gaat toch even doorzetten en langs het "enge monster" daarna kun je alsnog omdraaien en naar huis gaan.