ruiterrijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ruiterrijbewijs onzin of handig

Poll eindigt op

handig.
7 (12%)
leuk
Geen stemmen
ja die heb ik
18 (32%)
die zou ik nog willen halen
20 (35%)
nee ik vind het onzin
11 (19%)

Totaal aantal stemmen: 56

mememe

ruiterrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 10:11

Hallo bokt.

Ik weet niet of het hier goed staat.
Maar ik ga dus voor mijn ruiterrijbewijs,en nou had ik een paar vragen.

1.Heb je hem echt nodig?
2.Wie heeft hem?
3.Wat kun je er allemaal mee Bloos ?

En please stem even op de poll

CynthiaV

Re: ruiterrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:21

Jaren terug, toen ik nog op de manege reed, heb ik hem ook gehaald. Het was toen echt niet vertrouwd om mij alleen met dat paard de weg op te sturen, mijn benen kwamen nauwelijks onder het zadel uit Bloos! maar ik haalde hem makkelijk.
Verder heb ik hem nog nooit nodig gehad en heb hem dus ook maar laten verlopen.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:29

trutje schreef:
Jaren terug, toen ik nog op de manege reed, heb ik hem ook gehaald. Het was toen echt niet vertrouwd om mij alleen met dat paard de weg op te sturen, mijn benen kwamen nauwelijks onder het zadel uit Bloos! maar ik haalde hem makkelijk.
Verder heb ik hem nog nooit nodig gehad en heb hem dus ook maar laten verlopen.

Oké,maar hij is dus wel makkelijk te halen als het om het praktijk gaat?
Weet iemand ook hoe de theorie is.
Want ik weet dus echt niet hoe ik ooit dat boek uit mijn hoofd ga leren.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:47

1.Heb je hem echt nodig?
Op sommige ruiterpaden geloof ik wel.
2.Wie heeft hem?
Ik niet, maar ik wil hem nog wel gaan halen ooit.
3.Wat kun je er allemaal mee ?
Veilig buitenrijden

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:50

euh ik heb hem niet Tong uitsteken
Krijg je eigenlijk een boete zonder??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:53

Ik heb voor de optie onzin gekozen

Het is alleen verplicht in de volgende gebieden:
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

In de rest van NL niet.
Aangezien ik niet bij zo'n gebied woon heb ik het bewijs niet nodig.

Verzekerd ben ik al, dus ook niet voor nodig.

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:54

Ik heb het ook niet, maar moet dat niet als je onder de 14jaar bent en wil buitenrijden? Of is dat alleen in België? ik ben niet zeker hoor, ik dacht het.

Maar ik heb het dus niet, zou het wel willen halen, ooit.

Anita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:27

Ik heb 'm afgelopen zomer gehaald. En waar ik 'm heb gehaald werden we erg goed voorbereid.
Geloof dat er maar 2 gezakt waren ofzo.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:40

Ruud_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:28

Net als het hebben van een autorijbewijs niet betekent dat je goed kunt auto rijden, betekent een ruiterbewijs niet dat je goed kunt paardrijden. Het geeft echter wel aan dat je ooit de basisbeginselen van het ruiter zijn hebt geleerd en op een paard hebt gezeten dat je toen redelijk kon rondsturen. Hoe summier die basis in de ogen van de "echte ruiters" dan ook mag zijn. Voorlopig heb je het bijna nergens nodig, maar dat kan in de toekomst wel veranderen. Ik heb het al jaren en met de gedachte "je kunt het maar hebben" vernieuw ik het netjes iedere keer. Mocht de wet aangescherpt worden zodat het verplicht wordt in het hele land, dan hoef je niet op de dan onstane wachtlijst om het alsnog te halen.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:11

Ruud_S schreef:
Net als het hebben van een autorijbewijs niet betekent dat je goed kunt auto rijden, betekent een ruiterbewijs niet dat je goed kunt paardrijden. Het geeft echter wel aan dat je ooit de basisbeginselen van het ruiter zijn hebt geleerd en op een paard hebt gezeten dat je toen redelijk kon rondsturen. Hoe summier die basis in de ogen van de "echte ruiters" dan ook mag zijn. Voorlopig heb je het bijna nergens nodig, maar dat kan in de toekomst wel veranderen. Ik heb het al jaren en met de gedachte "je kunt het maar hebben" vernieuw ik het netjes iedere keer. Mocht de wet aangescherpt worden zodat het verplicht wordt in het hele land, dan hoef je niet op de dan onstane wachtlijst om het alsnog te halen.

Ben ik met je eens.
Maar als je nou op de weg rijdt en er komt een auto/fietser van rechts.
Moet je dan stoppen en de auto/fietser voor laten gaan?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:21

Ik heb hem. Lachen Geen idee waarom, je kon hem halen bij de ponyclub, dus toen heb ik het maar gedaan. Altijd handig. Haha!
Mocht het verplicht worden o.i.d., dan heb ik hem iig al.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:25

Ik heb hem niet, en ik wil hem niet ook. Dan moeten ze eerst eens gaan kijken naar het ruiterbewijs. Al zouden ze die zooi verplichten hier, ik zou het nog boycotten.

Je kan op het eerste beste automatische piloot paard over 50 cm huppelen en dat was het dan weer. Dan nog wat domme vragen over of het slim is om in galop door mul zand heen te scheuren, en vervolgens ga je met een totaal niet verkeersmak, gestoord paard de weg op.
Maar dan heb je wél je ruiterbewijs... Verward

En dan zouden ze mij, met een kuikenmak paard en zelf veel ervaring van de weg halen.... wat een lolbroeken.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:26

mememe schreef:
Ruud_S schreef:

Ben ik met je eens.

Ja dan moet je stoppen.

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:03

1. Ik heb hem tot nu toe niet nodig gehad maar ik heb van zowel van de theorie als praktijk lessen veel geleerd!
2. Ja, ik heb dus mn ruiterbewijs Clown
3. In bepaalde gebieden is een ruiterbewijs verplicht..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:20

Ik heb hem wel, maar je hebt er niet zoveel aan Scheve mond Ik heb er nooit wat voor geleerd, een toetsje gemaakt, waar ik 0 fouten in had, en een beetje laten zien hoe ik kon rijden, en was geslaagd Haha! Maar dit was wel een jaar of 10 geleden, volgens mij is het nu iets moeilijker om te halen. Je moet hem nu in delen halen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:31

RUI --> BRT.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:42

Ik heb mijn ruiterbewijs inmiddels al 12 jaar, en ik heb een aantal keren gebruik gemaakt van de verzekering die eraan gekoppeld is. Ze willen het gaan verplichten, van mij mogen ze ik heb hem al. o ja als hij verplicht is worden de examens door het CBR gedaan, net als het autorijbewijs dus dan zal het ook wel zwaarder worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:44

Dat verplichten zeggen ze al 20 jaar

Ik hoop dat ze het nooit gaan doen.
Bij een auto zit de gas en de rem hetzelfde, dus heeft het nut.
Bij paarden niet.
Ga ik vandaag dat bewijs halen op een makkelijk paard en neem ik morgen mijn 3 jarige mee de weg op....

En hoezo heb je de verzekering nodig gehad, ben jij zo niet verzekerd?
Ik wel Lachen
Ook fijn als ik brokken maak met de fiets, of bij jou dat dure swarofski stuk uit mijn handen laat vallen Haha!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:55

Och,
Bij ons is het niet nodig.
Maar ik reed ook wel eens op plekken in het bos, waar je niet mocht rijden. Als de boswachter er dan aan kwam, kon je hem zo omkopen. Je zegt gewoon: Mooi heh meneer, galoperen op deze paden. hij zegt; Zeker meisjes, maar zullen jullie nu weer op het pad willen gaan lopen, waar het niet verboden is voor paarden?

Ja is goed, en dat lukt me nu al 5x Tong uitsteken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:01

mememe schreef:
Ben ik met je eens.

Dit heeft niks met het nut van een ruiterbewijs te maken. Als het goed is ken je de verkeersregels voordat je eraan deelneemt. Dit zou je dus ook zonder ruiterbewijs moeten weten.

Ik heb voor de optie onzin gekozen, maar ik heb hem wel. Niet omdat ik het zo nodig vond, maar omdat het voor mij destijds gewoon een weekendje weg was.

Je kunt er helemaal niks mee. Je bent extra verzekerd, maar als jij een gewone WA verzekering hebt voegt de ruiterbewijs verzekering niks toe. Verder is het alleen nuttig als je in een van de genoemde gebieden gaat rijden.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:06

Mistie schreef:
Maar ik reed ook wel eens op plekken in het bos, waar je niet mocht rijden. Als de boswachter er dan aan kwam, kon je hem zo omkopen. Je zegt gewoon: Mooi heh meneer, galoperen op deze paden. hij zegt; Zeker meisjes, maar zullen jullie nu weer op het pad willen gaan lopen, waar het niet verboden is voor paarden?

Ja is goed, en dat lukt me nu al 5x Tong uitsteken

Maar dat heeft toch niks met een ruiterbewijs te maken?
Dat zijn gewoon paden waar je met je paard niet mag rijden.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:30

Hoi, ik wil hem wel gaan halen agz ze in het gebied (duin, bos en strand van Noorwijk/Noordwijkerhout) waar ik rij ook een ruiterbewijs willen gaan verplichten. Knipoog Bovendien vind ik het wel handig om te hebben, je weet maar nooit of je het nog eens nodig hebt en het is nog eens leerzaam ook. Pling Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Morgen ga ik naar een uitlegavond over het ruiterbewijs op de Ponyclub de Boekhorstruiters in Noordwijkerhout, waar ik lid van ben. Ja Hopelijk kan ik daar dan ook meteen inschrijven !! Pling

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:58

Ik heb hem gebruikt bij een ongeval met buitenrijden, toen mijn paard het paard van mijn zus trapte en de da op 1e kerstdag kon komen hechten. Ik weet niet hoe dit geregeld is via de wa, maar bij het ruiterbewijs vergoeden ze dit zonder morren. Hoef ik bij mijn autoverzekering niet te proberen, om schade aan de auto van mijn zus op te geven, dan is het familie en telt het niet. Ik heb inderdaad wel een wa verzekering, maar toen woonde we beiden nog thuis en de vraag is dus of je normale wa vergoed als je onderling iets stuk maakt als zusjes in principe waren we namelijk beide verzekerde, vandaar dat dit een uitkomst was. Ook is het zo dat ik regelmatig hoor dat de wa niet uitkeerd als er iets met een paard is, het valt niet bij iedere wa standaard onder de dekking.

Suusjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:11

ik heb nu al een aantal jaar m'n ruiterbewijs, en heb nog nooit een ongeluk gehad
wel is het nodig om te hebben als je een paard wil huren en er dan alleen mee op pad wil gaan
zo mogen we met onze manegeles naar buiten zonder "instucteur" omdat ik m'n ruiterbewijs heb, zo hoeft er als het mooi weer is nooit van te voren rekening mee gehouden te wworden en kunnen we zo naar buiten