Welk paard kan deze trektocht aan??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Canthar

Welk paard kan deze trektocht aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 16:13

Hey,

ik heb onlangs een trektocht in Lotharingen (Frankrijk) gevonden en had deze graag met eigen pony gedaan, heb dus de ondernemers een email gestuurd of het mogelijk zou zijn. "Niet met jouw pony" zeiden ze, het zou te zwaar zijn. De trektoch duurt 5 dagen, elke dag zo'n 4-6 uur (35-45km). Hoe vaak en hoe lang moet een paard dat dat aan zou kunnen per week getraind worden, als je ook rekening houdt met een heuvel- tot bergachtig landschap?

v. Canthar

Huertecilla

Re: Welk paard kan deze trektocht aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:19

Canthar schreef:
Hey,

ik heb onlangs een trektocht in Lotharingen (Frankrijk) gevonden en had deze graag met eigen pony gedaan, heb dus de ondernemers een email gestuurd of het mogelijk zou zijn. "Niet met jouw pony" zeiden ze, het zou te zwaar zijn. De trektoch duurt 5 dagen, elke dag zo'n 4-6 uur (35-45km). Hoe vaak en hoe lang moet een paard dat dat aan zou kunnen per week getraind worden, als je ook rekening houdt met een heuvel- tot bergachtig landschap?

v. Canthar

Het hele Kikkuli-programma (7 maanden) met vergelijkbare specifieke (kracht)belasting.
Heuvel- tot bergachtig is snel 50 tot 100% belasting ten opzichte van vlak.

Tot slot moet je de belasting van de pezen door oneffen terrein niet onderschatten. Helaas kan je daar alleen op identieke ondergrond op laten aanpassen. Ook dat duurt maanden, geen weken en dan nóg wordt een polderpaard nooit een bergpaard.

Goed advies van de ondernemer.

HC

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:26

Ik sluit me aan bij HC Lachen.

Een trektocht in dergelijk gebied kun je niet vergelijken met een trektocht in het vlakke nederlandse landschap.

Het is ook uitermate lastig om je pony daar dan op te trainen. Trainen op afstand en snelheid is het probleem niet, maar trainen op de specifieke bergachtige omstandigheden die je daar zult tegenkomen zal echt lastig zijn.

Pony daarheen verhuizen, daar trainen en dan meedoen aan de trektocht na verloop van tijd kan natuurlijk wel Haha!.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:23

Ik ben het eens met het bvenstaande, maar ken mensen die met hun eigen ponies een trektocht in de Eifel hebben gemaakt. Dus het is wel mogelijk om gewoon in de bergen te rijden met onze polderponies. Maar ik moet er wel bij zeggen dat de net genoemde ponies wel in de hoogste en 1 na hoogste klasse endurance liepen, en ook al vaker aan wedstrijden in het buitenland hadden meegedaan. En bovendien hebben die zelf de afstanden kunnen plannen, en hadden ze hun bagage op handpaarden gepakt.
Voor jouw pony zal het dus een heel stuk lastiger worden: te korte trainigsmogelijkheid, geen bergervaring, vastgestelde afstanden en misschien ook nog eigen bagage.

Maar trektochten in Nederland kunnen ook heel leuk zijn! Misschien kun je er hier zelf een uitzetten? Lekker rondje Veluwe in de zomer?

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:04

Hey,

bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan maar van de trektocht afzie. misschien stippel ik inderdaad nog wel een eigen route uit in mijn buurt...

v. Canthar

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:51

Hoi,
Het is wel geen Frankrijk maar wel super moooi!
Je zou ook met je eigen paard op trektocht kunnen door Drenthe met de zingende huifkar! niet duur, all inclusive, super gaaf! Mooie natuur, routes over de hei, door het bos en door meertjes! je trekt van boerencamping naar boerencamping en slaapt in tentjes of een caravan. Een trektocht voor 265 euro! (met eigen paard krijg je zelfs nog korting geloof ik.)
De trektochten zijn op de volgende data's: 8 juli t/m 12 juli, 15 juli t/m 19 juli, 30 juli t/m 3 aug, 13 aug t/m 16 aug, 19 t/m 23 aug.

Kijk voor info en aanvragen folder hier! http://dezingendehuifkar.hyves.nl/event ... trektocht/
of voor foto's op www.dezingendehuifkar.hyves.nl

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:22

Canthar schreef:
Hey,

bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan maar van de trektocht afzie. misschien stippel ik inderdaad nog wel een eigen route uit in mijn buurt...

v. Canthar

Je kunt natuurlijk ook met paarden van daar gaan, die zijn eraan gewend.
Je zou wel met je eigen paard kunnen gaan, maar dan zul je zowel afstanden als tempo meer dan fors omlaag moeten brengen.
Vrienden van mij zijn een paar jaar geleden naar de Eifel geweest. Daar probleemloos een week rond gereden, maar over een veel kleine afstand en met een lager tempo dan wat ze in Nederland gedaan zouden hebben. Kanttekening is misschien dat beide dames zeer ervaren trektochtruiters zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:27

Ik ben een aantal jaren geleden met mijn vorige paard 3 weken naar Luxemburg gegaan. We hebben een jaar getraind om de de rug, buik en goede bil spieren te kweken. We hebben geen problemen gekregen maar konden ook op ons eigen tempo rijden we zijn gewoon een aantal uren per dag gaan touren. De paarden kwamen als behoorlijke body bilders terug.

Zou als het bij jou gaat zou ik of passen of met de paarden van daar rijden.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:58

ok dan, nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb besloten dat ik in mijn eigen buurt wel wat probeer te vinden. dat scheelt ook gelijk weer qua afstand