Tips voor eerste keer op vakantie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tientess

Tips voor eerste keer op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:58

ik ga ook misschien met me paard op vakantie.Word voor mij de eerste keer dat ik met een paardje op vakantie ga want dit is me eerste en heb haar nog geen 2 jaar. Heeft er iemand tips omdat ze op een vreemd terrein aankomt en van zichzelf is ze al soms erg kijkerig en schrikachtig. .Er word voer in haar voerbak gedaan als ze aankomt zodat ze zich miss dan al iets op haar gemak voelt. daarna na het eten lekker buiten zetten ofzo?en beetje poetsen?

Anoniem

Re: Tips voor eerste keer op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:57

Ik heb het topic even gesplit omdat het andere topic over adressen ging, jij zoekt specifieke tips en dat kan beter in een nieuw topic Lachen

Tips voor op vreemd terrein, ga er even stukje mee wandelen en de omgeving verkennen. Afhankelijk van de situatie zet je haar op stal en blijf je er even bij terwijl je alles opruimt en haar in de gaten houdt. Anders zet je haar op de wei, maar dan kan je haar beter eerst even aan de hand langs de hele afrastering nemen zodat jullie die allebei kennen, en haar dan loslaten. Heb je een erg springerig dier, dan zou je hem eerst in de bak kunnen laten uitrazen voor je 'm op de wei loslaat.

En verder gewoon doen. Lekker die eerste dag al gaan rijden voor klein ritje en gewoon normaal doen. Geen bijzondere toestanden, van ooh dat vindt ze misschien eng, want dan voelt ze jouw spanning.

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 19:44

dank je voor het verplaatsen ervan.jah ik dacht het gaat over vakantie en kon niet zo snel dezelfde topic vinden dus dacht er zal best iemand reageren haha. jah ik was indd al van plan om gewoon normaal te doen met haar,maar ze is meestal best eventjes gestresst door de reis.heb haar bijna 2 jaar,maar ze is nog maar 1 keer bij mij in de trailer geweest.heb er zelf geen 1 dus oefenen gaat niet. en voor de rest hoef ik haar nooit te verplaatsen.we hebben alles aan stal. maar ik kan haar dus ook gewoon als ze uit de trailer komt eerst even naar stal brengen en wat laten eten en dan buiten zetten in de bak?of gelijk eventjes het terrein verkennen en dan gelijk naar bak en daarna pas naar stal? want dit is voor mij ook helemaal nieuw en weet wel wat ik wil doen en hoe,maar het is de vraag of dat ik het goed doe.wil gewoon dat ze zich op haar gemak voelt en denkt het terrein is dan wel anders maar niet eng Tong uitsteken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:06

Vraag Antheman eens, die gaat regelmatig met haar paardjes op trektocht vakantie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:47

Als je paard van de trailer komt na een wat langere rit is het prettig als ze even wat kan lopen. Als er een paddock is, zou ik haar daar even in zetten en wel oog erop houden. Blijf de eerste tijd wel in de buurt, zodat je de reactie kunt bekijken op alle vreemde dingen. Sommige paarden hebben er moeite mee en hebben steun nodig, anderen gaan gewoon kijken waar hier het eten is. Als je paard erg onzeker doet, is het waarschijnlijk handiger om haar in een box te zetten met wat hooi. Neem eventueel eigen hooi mee, zodat dat vertrouwt is. Kijk even of je paard de waterbak kan vinden en of die misschien anders werkt dan thuis. Brok zou ik niet doen als het paard nerveus is, dan gaan ze te gemakkelijk schrokken en voor je het weet heb je een slokdarmverstopping of zo.
Hoe snel je hoeveel kunt doen met je paard, hangt dus sterk af van de reacties van je paard. Is ze onzeker, dan hou je het bij een klein stukje rijden, kijkt ze nergens van op dan ga je gewoon zoveel als je zin hebt en hij conditie heeft.
Ga je samen met iemand anders? Want samen met een bekend ander paard is al weer een stuk gemakkelijker.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:18

Ik zou je paard lekker in de wei zetten, maar misschien wel even de afrastering laten zin zoals Maya al zei. Kunnen bewegen is een goede manier om de stress er uit te lopen, en hetzelfde geldt voor eten: kauwen is ontspannend. Het zou wel fijn zijn als ze andere paarden kan zien, anders heb je kans dat ze de hele dag staat te hinikken. Let wel op het gras: dit moet natuurlijk niet ineens veel meer zijn dan thuis. Ik zou haar geen extra brok geven, daar krijgt ze alleen maar meer energie van waardoor ze, samen met eventuele stress, misschien juist 'gekker' gaat doen.

Verder: gewoon doen wat je altijd met haar doet, en vooral veel plezier hebben!

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 11:28

het is een stress kipje jah.bij mijn stalling is ze ook nog soms erg kijkerig en schrikachtig.dus laat staan op een vreemd terrein haha.die eigenaar van die manege daar zegt dat mijn pony te weinig eten krijgt omdat ze haar stro opeet.ik had gezegt dat ik liever niet wil dat ze op stro komt te staan want dat eet ze op.het is er niet uit te krijgen zoiets en erg vervelend vind ik dat.ze is prima zo zoals ze is.dus ik moet echt met die vrouw dingen afspreken dat ze die pony van mij niet teveel gaat voeren.ik heb al met haar gepraat over het voer en het lijkt een beetje dat zij voet bij stuk gaat houden dat zij vind dat die pony meer moet krijgen. Maar wat je zegt veenen ze word dan nog frisser enz enz.en ze ziet er goed uit en ik pas het voer aan aan haar arbeid en zo moet je dat ook doen anders groeied ze dicht dus ik moet ook voet bij stuk houden Tong uitsteken .

ik zet haar eerst lekker in de bak dat ze even kan uitrazen en wat rond kan kijken.daarna zet ik haar op stal met wat hooi.ze zou wat te eten krijgen in haar bak,maar vraag wel of ze dat wat later mag krijgen. ik ga alleen en mijn ouders hebben geen verstand van paarden.

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 11:31

ik ga met me ouders op vakantie bedoelde ik,maar die hebben geen verstand ervan.bedankt allemaal voor tips.mocht er nog een tip zijn die er niet bijstaat mail maar dan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:28

Wat is er mis met stro opeten? Zolang je pony er geen koliek van krijgt, is er niets aan de hand. Het is zefs alleen maar goed voor de darmwerking en ze wordt er niet dik van. Krijgt je pony wel genoeg ruwvoer, meerdere keren per dag?

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 19:06

ik weet wel dat er opzich niks mis is met stro eten,maar wat je zegt als ze maar geen koliek krijgt.tot nu toe nog nooit gehad bij der,maar omdat haar stal natuurlijk dan vol ligt met stro ben ik gewoon een beetje bang dat ze indd teveel ervan gaat eten.ik voer zelf maar 1 keer per dag bij want ze worden daar gevoerd,maar vond het zelf al iets te weinig en geef haar dus nog wat bij als ik er ben.maar als ik dus niet overdag naar stal kan krijg ze maar 2 keer eten overdag.en als ik dan savonds kom dan krijgt ze van mij nog en nog wat van de eigennaar daar.en ze staat voor de rest overdag de hele tijd buiten met de rest van de paarden. het komt wel goed denk ik met dat stro gebeuren,maar als ze maar niet teveel ervan eet.