Wat vindt 'de ruiterij' ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:22

nu eigenlijk zélf van het modale niveau?

Als je hier op Bokt even rondneust struikel je over de ruiters die met een opstapje op moéten stappen, geen benúl hebben van de verkeersregels en met angst voor vallen, een niet stoppend paard en 'anderen' onder hun cap in het zadel zitten.

Hoe ervaren de doorgewinterde ruiters dit nu? Hoe gaan die er mee om als ze in een lekker gangetje met hun paard dravend weer een volstrekt onvoorspelbare ruiter overdwars dribbelend op hun pad tegenkomen?
Ik bedoel het zijn niet alleen de niet ruiters die dit ervaren.

Wat doe je als jij op jouw paard met aangepaste snelheid netjes voorbij twee of drie 'van die' ruiters draaft en achter je stuitert er één van haar achter jou aan willend paard? Laat je dan jouw adresgegevens achter voor eventuele schade? Kijk je het even aan, rij je door, of laat je jouw paard alleen om voor de onvaardigheid van ánderen op te draaien?

Hoe gaat de ervaren ruiterij met de modale ontwikkeling om?

HC

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:43

Ik ben in de gezegende omstandigheid dat ik niet heel vaak andere ruiters tegenkom en het gemiddelde niveau wat hier wel buitenrijdt (best veel, alleen andere timing) valt wel mee Haha!
Maar mocht ik merken dat er iemand van een paard stort, al dan niet door mijn acties, zal ik altijd stoppen en kijken of ik hulp kan bieden in enige vorm. Is trouwens ook burgerplicht.
Wat bedoel je met dat paard alleen laten? Want ik kan me eigenlijk niets voor de geest halen waarvoor ik mijn paard tijdens een buitenrit van mij gescheiden laat worden.....

Enne, dat opstapje ben ik een groot fan van, hoor Clown

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 16:05

Waratje schreef:
Is trouwens ook burgerplicht.
Wat bedoel je met dat paard alleen laten?


Als jij wil helpen zal je toch íets met je eigen paard moeten doen?! Bind je dat fijn aan de teugels ergens een verkeersbord aan de rand van de weg vast vast terwijl jij het andere paard vangt of de ruiter uit de berm vist?

Ik maak 'het' niet vaak maar wel regelmatig mee. Een engelse paardverhuurmiep met onervaren ruiters. Blokkeren van links naar rechts een vier meter breed pad met alle kanten op bewegende paarden. Daar kán je niet omheen nóch op wachten want het wordt nooit wat zolang je in beeld blijft. Als ik ze zelfs maar in de verste verte zie, neem ik een héél andere route, maar soms kom ik ze nu eenmaal tegen.
Er heel rustig op méters afstand naast het pad langs dus, maar als je er voorbij gaat of bent wil de helft van de paarden achter me aan en de andere helft weet het allemaal niet meer. Verhuurmiep draagt bij tot de algehele verwarring door schijnbaar tegenstrijdige instructies te roepen omdat niemand weet voor wie ze wat bedoelt omdat ze de namen van de ruiters niet kent.
Ik laat bijna altijd een paniekerige boel achter me en áls daar wat fout gaat kan ik niets doen.

Ook al twee keer meegemaakt dat bij ruiters door of om wat voor reden ook hun harnachement kapot gaat bij het passeren. Stijgbeugelriem, teugels, zelfs bakstukken.
Probeer jij netjes te passeren krijg je een stuurloze paard-ruiter-combi op je af. Wégwezen! en ja, dat is wederom een paniekerige boel achter je laten.

Ik denk daar veel over na, want wat doe je als een ander door gebrek aan bekwaamheid van het paard kukelt en blijft liggen?
Moet ik dáárvoor standaard met halster-halstertouw-EHBOkit-mobieltje rijden?
Ik vermijd sommige routes op bepaalde tijdstippen om te voorkomen dat ik er mee geconfronteerd word. Triest eigenlijk.
Ik rij voor mijn lól en heb geen behoefte aan die sorus. Laat 'ze' leren rijden!

HC

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:38

Ah, op die manier.
In geval van ruiter uit een greppel vissen: een teugel eventueel losmaken van touwhalster en daarmee dus voldoende werklengte hebben om het paard wel vast te houden, zonder dat ze me op m'n hakken zit. Desnoods bij een pol gras vastzetten daarmee, maar wel in het zicht houdend. Mijn prioriteit zal ook bij de gevallen ruiter liggen en niet bij het weggelopen paard. Als je met z'n tweeen bent kan er eentje zich bezig houden met paard en andere met ruiter, maar ook dan blijft paard gewoon aan mij "vast".
Paard is goed opgevoed en laat zich zeker in noodgevallen perfect sturen vanaf de grond (ze vind gevallen mensen eng als ik er op zit, maar als ik afstap is het goed, mensen horen nou eenmaal niet op de grond te liggen of gebogen in de tuin te staan of "ondersteboven" een trapper van hun fiets te bekijken Clown )
En ja, ik heb een mobieltje bij me om "versterking" erbij te roepen. Wees eerlijk, in Nederland zit je nooit zover in de wildernis dat je geen bereik hebt en daar waar geen bereik meer is, komen die beginners niet.
Tja, ik vrees dat jij het dus slechter hebt met die verhuurmiep in je rijgebied. Ik kom eigenlijk nooit van die beginnersgroepen tegen, geen buitenrij-manege in de buurt en het verhuurbedrijf schijnt verhuisd te zijn, maar daar ben ik maar één keer een klein groepje van tegengekomen en dat had geen problemen.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:12

Als ik onderweg problemen tegenkom zal ik wel proberen te helpen die op te lossen zonder mezelf of mijn paard in gevaar te brengen. Maar ik kom niet zo vaak in die situaties hoor Verward .

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:02

Zelfs een doorgewinterde ruiter kan van het paard vallen Clown . Wanneer iemand dan hulp wil bieden, is dat zeer te waarderen of daar gebruik van gemaakt wordt of niet. We zijn allemaal als stumpers te paard begonnen, waarom zouden wij dat een ander misgunnen.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:19

Haha! Ik probeer het zoveel mogelijk te ontlopen dus ik ga vaak op een doordeweekse dag de Veluwe op.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 23:23

Zoals ik al schreef rij ik paard voor mijn plezíer, niet als wegenwacht.

Wel, het is volle maan en ik ga een paard roepen. Op dit tijdstip zal er vast geen 'stumperd' terreinrijden Haha!

HC

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:34

En ook geen wegenwacht Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:36

Huertecilla schreef:
Zoals ik al schreef rij ik paard voor mijn plezíer, niet als wegenwacht.

Wel, het is volle maan en ik ga een paard roepen. Op dit tijdstip zal er vast geen 'stumperd' terreinrijden Haha!

HC


Mij te koud, het vriest hier.

Anoniem

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 01:13

Huertecilla schreef:
Hoe ervaren de doorgewinterde ruiters dit nu? Hoe gaan die er mee om als ze in een lekker gangetje met hun paard dravend weer een volstrekt onvoorspelbare ruiter overdwars dribbelend op hun pad tegenkomen?

Gelukkig kom ik die nooit tegen Haha! Ik ben een van de weinigen die hier buiten rijdt Lachen In het verleden toen ik op pensionstal stond met mijn paard, dan reed ik in het bijbehorende bos. Maar als ik daar dan een ander paard tegenkwam, dan passeerde ik die altijd in stap. Dat is wat mij betreft ook de juiste etiquette, en als je dan uit zicht bent, dan ga je weer verder met wat je wilde doen Lachen Als ik zie dat iemand anders zijn paard niet in bedwang heeft, dan ga ik gewoon rustig op het gemakje staan kijken en wachten op wat die ruiter me voor instructies toebrult. Dus of ik blijf wachten, of ik rij rustig door en kijk ondertussen, hangt er beetje vanaf, ook wel wie er rijdt.

Huertecilla schreef:
Wat doe je als jij op jouw paard met aangepaste snelheid netjes voorbij twee of drie 'van die' ruiters draaft en achter je stuitert er één van haar achter jou aan willend paard? Laat je dan jouw adresgegevens achter voor eventuele schade? Kijk je het even aan, rij je door, of laat je jouw paard alleen om voor de onvaardigheid van ánderen op te draaien?

Nou, als ik zie dat iemand eraf valt, dan stop ik natuurlijk, draai me om, en vraag of het goed gaat. Eventueel vang ik haar paard op en begeleid ze naar haar huis / stal als ze dat willen. Hangt ervanaf. Adresgegevens voor schade achterlaten doe ik niet. Is ook niet nodig Clown Dat zij haar paard niet dusdanig onder controle heeft dat ze er buiten afvalt als die een ander paard ziet, is - even cru gesteld - niet mijn verantwoording en derhalve, ook niet mijn probleem. Immers, ik ben er al rustig langsgestapt en heb gekeken naar hoe het gaat.

Huertecilla schreef:
Als jij wil helpen zal je toch íets met je eigen paard moeten doen?! Bind je dat fijn aan de teugels ergens een verkeersbord aan de rand van de weg vast vast terwijl jij het andere paard vangt of de ruiter uit de berm vist?

Dat hangt eigenlijk volledig van de situatie af... Ik kan het paard zelf vast blijven houden Lachen Daar zijn nou split reins handig voor, lekker lang Haha! Of ik knoop het dier idd ergens aan vast.

Waratje schreef:
Paard is goed opgevoed en laat zich zeker in noodgevallen perfect sturen vanaf de grond (ze vind gevallen mensen eng als ik er op zit, maar als ik afstap is het goed, mensen horen nou eenmaal niet op de grond te liggen of gebogen in de tuin te staan of "ondersteboven" een trapper van hun fiets te bekijken Clown )

*LOL* Leuk paard heb je! Haha!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 03:04

Anne_GTI schreef:
Mij te koud, het vriest hier.


Hier niet? Ok, nu niet. Is rond het vriespunt maar met een hoog boven de bergen staande kraakheldere maan té mooi om te laten gaan. Thermo-T-shirt, flanellen overhemd, sweater en een halflang jack doet wonderen en vergeet een lekker warme wolvilten hoed niet!

Ruim drie uur door het terrein 'ruig gedaan'. Jep, paard had er zin in en nee, NÍEMAND! ook geen wegenwacht. Allen een roedel verwilderde honden. Zal blij zijn als ik mijn wapenvergunning voor een ruiterpistool heb, maar dat terzijde.
Oh en optomingsloos, dus geen split-reins om mee vast te zetten en als er een loslopend paard op me af zou komen schopt het mijne daarvan licht uit om mij (in diens perceptie) te beschermen Cool dus dat helpt niet veel. Afstappen en kijken wil ik overigens best doen. Stap ik daarna (zonder krukje) weer op en rij verder Tong uitsteken

Tja en als ik er op zo een nachtrit af val en dood ga is dat een prachtige dood toch?! Beetje rot voor de nabestaanden maar is dat je rode draad? Ik heb dat als nabestaande meegemaakt en het antwoord is NEE! ¡LÉÉF!

HC

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 03:20

a - draaf niet langs andere paarden of wandelaars ..wandelaars en fietsers soms wel maar op "veilige "afstand (heeft niks met mijn paard te maken maar houd rekening met de van hun op het gezicht af te lezen angst)

b- ja ben bang om te vallen , of eigenlijk niet
maar gezien mijn broze botten liever niet
kans dat het op korte termjin of uberhaubt ooit nog in mijn levenstijd heelt is klein ..

c- mocht er iemand van paard af stuiteren
ander dan ik ..stp ik uiteraard en stap af , vertel mijn paard dat die moet blijven staan
indien de mogelijkheid er is ivm de mogelijkheid dat een paard toch kan vluchten bij schrik
en hoeveelheid verkeer en de afwezigheid van angst van mijn paard voor dit verkeer , het einde van 1 teugel bij iemand in de handen duwen of even ergens omheen leggen of aan ander paard vast , maar in de regel luisterd ze gelukkig erg goed naar STAY

mogt hun teugel stijgbeugel riem of teugel of wath ever gebroken zijn en ze kunnen niet verder daardoor , bouw ik 1 van mijn teugels om tot wathever en gebruik deze zelf ipv iets of geef hun die ipv dat iets


heb heeeele lange teugels , zodat ik die op mijn zadel kan hangen
en er bji kan pakken indien nodig Bloos , en paard nderweg vast kan zetten
tijdens een pauze

en rijd zelf verder met het missend onderdeel indien beugelriem
of met kortere teugel , , kom wel thuis Knipoog

kom echter zelden andere ruiter tegen ..
zeker niet met de tijden en dagen en momenten dat ik rji
met heel mooi weer savonds want dan ben ik overdag te druk met andere zaken , of mijn kleine en bij rotweer ben ik nog nooit iemand tegen gekomen
rij erg vaak met schemer , nog net voor het donker weg met donker weer thuis
gooi lading fl;uoriserend spul op en trek regenjas aan en heb heerlijke rit

mijn evenwicht is niet wat het ooit geweest is en opstappen gaat de ene dag wel zonder opstap en de andere dag niet
toen ik nog wel de flexibiliteit had was ik toch al voorstander van opstap
soepel opspringen ..die kunst heb ik helaas nooit beheerd ..dus voor de parden rug lekkerder als je rustig kan gaan zitten

ennuh mobiele telefon heb ik niet ..dus mocht er wat met mij gebueren
hoop ik dat ik een leuke rit had Bloos

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:15

Ik kom weinig ruiters tegen als ik buitenrijd, we hebben hier ook niet echt een stuk natuur ofzo.

Zeker weten dat ik zou stoppen en helpen om als iemand van z'n paard valt, en paard rent bijvoorbeeld weg. Judy die laat ik gerust los, (behalve als dr een drukke autoweg naast ligt Knipoog ) van haar weet ik dat ze rustig in de berm gaat staan eten. Ik denk dat ik in zo'n situatie niet meer een veilige knoop kan leggen om Judy vast te zetten ook......

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:26

Ik zie sowieso niet in wat er zo erg aan is als iemand door middel van een opstapje op haar paard stapt. Verward (In Ierland heb ik veel mensen uit Engeland met behulp van een opstapje op hun paard zien stappen, zonder kwamen ze niet eens op hun paard Haha! ) Ik heb liever dat iemand zo op het paard stapt en het paard zo min mogelijk hindert, dan iemand die eerst vier keer moet 'hupsen' en zo om uberhaupt op te kunnen stijgen en vervolgens lomp in het zadel terecht komt, dat lijkt me pas onprettig voor een paard.

Als ik met fatsoen iemand passeer of nader en merk dat die ander problemen heeft met haar paard, dan zou ik dat aankijken om te zien of ik iets kan doen om die ander te helpen.
Mocht iemand van een paard afkukelen - en dan doet het er niet toe of het al dan niet aan zijn of haar bekwaamheid ligt, íedereen kan van een paard vallen - dan vraag ik of diegene soms hulp nodig heeft.

Maar goed, beginners die van toeten noch blazen weten en toch op een paard gaan buitenrijden, die roepen in mijn ogen het onheil op zichzelf af (oftewel: an accident waiting to happen). Ik zal hen helpen, mocht dat nodig zijn, maar dan wel met in mijn achterhoofd dat het toch wel voor een groot deel hun eigen schuld is.
Zo heb ik tijdens een vakantie een rit meegemaakt waarbij mensen met 0,0 paardrij-ervaring (lees: ze wisten niet eens hoe ze hun paard moesten sturen of stoppen) en zonder cap (!) meegingen op een buitenrit. Resultaat: halverwege de rit springt het paard van één van hen opzij, amazone valt eraf, breekt haar arm en moest naar het ziekenhuis. Maar goed, in dit geval lag, afgezien van de eigen verantwoordelijkheid van de beginners, ook een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de organisatie, die had gewoon niet mogen toestaan dat een beginner zonder cap een dagtocht gaat maken.

Goof

Berichten: 28968
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:29

Citaat:
Wat doe je als jij op jouw paard met aangepaste snelheid netjes voorbij twee of drie 'van die' ruiters draaft en achter je stuitert er één van haar achter jou aan willend paard?


Ik draaf nooit zomaar langs anderen of ze er nu wel of niet ervaren uitzien! Kwestie van fatsoen om gewoon even te gaan stappen. Mag hopen dat jij dat ook doet.

Feit dat een paard dribbelend of stuiterend op een pad staat heeft vaak niets te maken met onervaren ruiters, maar misschien gewoon met een fris paard! Daar wel eens aan gedacht??

Ik stap trouwens ook op (en zelfs af) via een bankje omdat dat beter is voor het paard, maar vooral ook voor mezelf, is daar iets mis mee???

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:22

Tsja.

Sommige combinaties zouden eigenlijk niet naar buiten moeten gaan, maar aan de andere kant "eens moet de eerste keer zijn".

Als het tuig uit elkaar valt bij de groepen van de Engelse mevrouw dan is dat in de eerste plaats haar aan te rekenen, dat tuig zal zij moeten onderhouden zodat het veilig is om met groepen op pad te gaan.

Daarnaast heb je altijd nog een verschil van perspectief. Ik reed bijvoorbeeld 2 dagen terug nog op het strand, samen met een ander. We zitten in galop, zien een ander paard ons tegenmoet komen (ook in galop). Wij terug naar stap, de andere ruiter naar draf. Tot zover prima.

Totdat hij ons nog geen 5 meter voorbij is en in volle rengalop ervandoor spuit Scheve mond.

Er is ook nog zoiets als ruiterettiquette.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:29

Precies, als iedereen zich aan de 'ruiteretiquette' zou houden, zou dat ook al problemen voorkomen.

Heb zelf ook al eens meegemaakt dat andere ruiters mij in galop passeerden. Tsja, toen stuiterde mijn paard ook alle kanten op. Het kostte me veel moeite om haar in het gareel te houden. In zo'n situatie kun je nog zoveel ervaring hebben als je wilt, maar op zo'n moment wil een paard alleen maar erachteraan en dan is het niet makkelijk om je paard 1,2,3 te kalmeren.

En inderdaad, eens zul je toch voor het eerst naar buiten moeten als beginner, maar dan heeft diegene hopelijk wel de basisbeginselen onder de knie waarmee hij/zij veilig buitenrijervaring op kan doen. Lachen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wat vindt 'de ruiterij' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:12

"de ruiterij", "het modale niveau"? Hmmm, zou niet weten waar ik me moest indelen. Ik heb 6 paarden, veel ervaring met(soms lange & barre, IJsland hier) trektochten, en ga ieder jaar met de lokale schapenhouders vee verzamelen op het hoogland. Ik zorg ervoor zo goed mogelijk voorbereid te zijn; EHBO spullen voor paard/ruiter, noodbeslag uitrusting, kompas, kaarten etc.
Op voornoemde evenementen gaan vaak minder ervaren (of gewoon slecht voorbereide) ruiters mee, als die hulp nodig hebben bij problemen krijgen ze die vanzelfsprekend. Als iemand van z´n paard valt en je daarbij hulp verleent vind ik dat geen reden tot irritatie. Zoals je de stelling verwoordt heb loop je gevaar een beetje als een snob over te komen (Maar misschien vallen de amateurs als vliegen op jouw gemiddelde buitenrit, hier kom ik maar heel zelden een andere ruiter tegen...)

Off topic: Mooie website HC, vooral met interesse de info over belasting/afstand gelezen.