Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:07

Hallo bokkers,

Ik sta op het punt van het opnieuw verkeersmak maken van Silence (waarom opnieuw? Zie topic: viewtopic.php?f=119&t=731600 )

Ik heb zeer goede begeleiding en ga er dan ook vanuit dat het helemaal goed gaat komen.

Ik wil dan thuis erg veel buitenritten gaan maken (ivm interesse in endurance) en Silence mag ook mee op vakantie en we gaan een kennismakingsklasse endurance rijden tijdens die vakantie.
Thuis wil ik toch wel om de dag naar buiten voor een lekkere stevige rit.

Nu mijn vraag:

Momenteel heb ik een dressuurzadel. Dit zadel zit echt heel lekker en ik kan er goed mijn draai in vinden.

Maar wat zouden jullie doen? Dat vele buitenrijden ook op dat dressuurzadel doen, of er een (2e hands) Veelzijdigheidszadeltje bij kopen zodat ik in de bak echt dressuur kan rijden met het dressuurzadel, maar lekker naar buiten kan met het vzh-zadel?

Alvast bedankt.

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:09

Ik zou denk ik een vzh erbij kopen Ja Maar is heel persoonlijk hè Knipoog In een vzh kun je net wat meer zit hebben en het is makkelijker als je onderweg een boompje tegenkomt Haha! Ik denk opzich dat het met dressuur ook wel te doen is Lachen

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:10

Ik heb ook een tijdje springles gereden met dit dressuurzadel, dus dan ene boompje zou niet zo`n probleem moeten zijn.
Dat is dus niet de reden dat ik twijfel. Maar iets zegt me dat een vzh-zadel buiten net wat makkelijker is.
Vraag me niet waarom, maar dat idee heb ik. Clown

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:12

Liedje schreef:
Ik zou denk ik een vzh erbij kopen Ja Maar is heel persoonlijk hè Knipoog In een vzh kun je net wat meer zit hebben en het is makkelijker als je onderweg een boompje tegenkomt Haha! Ik denk opzich dat het met dressuur ook wel te doen is Lachen



ben ik het geheel mee eens.
buitenritjes doe ik ook altijd op mijn vzh zit je net ff wat steviger

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:12

Misschien inderdaad voor de stevigheid Ja

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:14

Maaaaar, zoals ik zei... Heel persoonlijk Knipoog De één zit veel beter in een vzh en de ander in een dressuur Lachen Even uitproberen dus Lachen

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:14

Ik heb altijd met een vzh-zadel gereden dus ik ben beide gewend.

Ik kan ook wel met allebei de soorten overweg.
Silence trouwens ook.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:50

Als je dressuurzadel goed past en je er zelf lekker op zit zou ik hier gewoon mee rijden. Doe ik ook altijd en heb er geen problemen mee, ook niet met dagtochten. Maak mijn beugels hooguit 1 gaatje korter. En een sprongetje lukt zo ook wel.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 23:16

Ik kreeg zojuist de vraag van één van mijn instructrices, of het zadel speciaal voor ons gemaakt is.

Volgens haar past het gewoon super en lijkt het ook voor mij gemaakt zei ze.
Alles klopt er gewoon aan volgens haar.

Dus ik denk dat buitenritjes ook prima zullen gaan.

Anoniem

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 01:16

Dat hangt van je eigen voorkeur af Lachen Ik heb nu na veel zadel troubles ook een dressuurzadel voor m'n haflinger. Dat lijkt nu goed te liggen. Als dat blijvend het geval is, dan gebruik ik dat zadel precies zoals alle andere zadels, voor de buitenritten dus. Zolang het het paard goed past, en jij er lekker op zit, houden zo Lachen

Ik vind het persoonlijk lichte onzin om speciaal een ander soort zadel te gaan kopen voor het buitenrijden, terwijl een dressuurzadel net zo goed voldoet Bloos Genoeg endurancers die topsport rijden met een dressuurzadel.

Lynn_

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-03-07

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:20

Ik zou er een vhz bij kopen, omdat dat toch iets makkelijker is voor buitenrijden. En dan kan je je dressuurzadel lekker alleen gebruiken voor in de bak. Maar dat is mijn mening.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:57

Alleen als je van plan bent om hele dagen buiten op je pony door te brengen en trektochten met bepakking te gaan rijden, zou ik een ander zadel kopen. Maar dan geen vz-zadel, maar een zadel met een extra groot draagvlak om de rug van je pony te sparen.

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:03

Nouwja je moet het natuurlijk zelf weten. Maar wat je zegt, dat het lijkt of het zadel voor jullie gemaakt is en zó lekker zit. Waarom zou je dan een ander kopen?
Ik denk dat het best moeilijk is om dan een zadel te vinden wat net zo fijn is als je dressuurzadel.

XXHiskeXX
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-12-06

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:07

iC zou een veelzeidigheids zadel erbij kopen als je er genoeg geld voor over hebt. Knipoog want buiteritten wil je denk ik lekker los zitten, misshcien in verlichte zit, en dan is een dressuuurzadel -hoe fijn hij ook zit- denk ik niet zo handig... Tong uitsteken

XzountjuhX
Berichten: 30
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:40

nooit met een dressuur zadel naar buiten gaan dat is zeg maar even heel onvriendelijk dom je zit vele minder stevig
en je moet altijd wat korter zitten buiten en dat moet jeal helemaalniet doen dus ik zou gewoon een lekker veelzijdigheids zadel kopen

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:45

Hoezo moet je veel korter zitten buiten?

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:31

XzountjuhX schreef:
nooit met een dressuur zadel naar buiten gaan dat is zeg maar even heel onvriendelijk dom je zit vele minder stevig
en je moet altijd wat korter zitten buiten en dat moet jeal helemaalniet doen dus ik zou gewoon een lekker veelzijdigheids zadel kopen


Als je en goede zit hebt, maakt het niet uit in welk zadel je rijdt...En korter zitten hoeft helemaal niet, kijk maar eens naar enduranceruiters, die zitten eerder lang dan kort (want op langere ritten is kort zitten niet zo fijn voor je knieën).

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 20:50

Ik ben vanmiddag bij een info middag over endurance geweest en die vertelde, rijd zelf boven de 100km ritten met haar dressuurzadel.

Dus nu lijken zich voor mij geen problemen meer op te hopen met wel of niet erbij kopen.
En mijn dressuurzadel zit gewoon erg lekker.

Dit jaar doe ik het er zowieso nog mee.
Volgend jaar zien we wel weer verder Knipoog

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:24

ik zou ook een vz zadel erbij kopen. Ik heb zelf ook met een dresuurzadel gereden, maar ik vind een vz buiten toch wat beter zitten.

silviaftmax
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:20

Het ligt eraan,

als je ook wel behoorlijk wat stukken in rengalop wil doen zou ik veelzijdigheids nemen, omdat dat lekkerder zit in verlichte zit.

Verder zit een dressuurzadel lekkerder en steviger, dus als je daar goed je draai in kan vinden zou ik die nemen

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:22

Als jij erg prettig zit op je dressuurzadel, zou ik daarmee gewoon ook eerst een lange rit proberen voordat je een vz zadel aanschaft. Ik deed zelf alles met m'n dressuurzadel, ook springen, omdat ik daar verreweg het lekkerst op zat. Met een vz zadel kan ik nou eenmaal niet overweg Clown

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:37

Ik rijd altijd buiten met mijn dressuurzadel, daar voel ik me het best op, en ik heb er al behoorlijk lange ritten en dagtochten mee gereden en dat gaat prima. Ik spring er ook boompjes e.d. mee op buitenrit, is geen enkel probleem.

Als je toch liever een zadel bijkoopt om buiten te rijden zou ik geen veelzijdigheidszadel kopen, maar eerder een trekkingzadel o.i.d. Maar een extra zadel voor buitenritten lijkt mij persoonlijk nogal overbodig.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Dressuurzadel? Of veelzijdigheidszadel erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:22

De keus is gemaakt.

Ik hou het op mijn dressuurzadel.
Mocht ik hogere klasse`s bij Endurance gaan rijden, kunnen we altijd nog verder kijken. Knipoog