Vrij over wegen en velden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:57

Ik vraag me af: als jullie buiten rijden, hoe rijden jullie?

Volgen jullie netjes de ruiterpaden (als die er zijn) of durf je ook wel eens te rijden waar je eigenlijk niet mag? (of waar het niet duidelijk is of het mag of niet).

Als je ergens een groot veld tegenkomt dat uitnodigd voor een fikse galop, doen jullie dit dan? Of hou je in je achterhoofd dat dit veld waarschijnlijk van iemand is die er misschien niet mee kan lachen dat je het even met je paarden gaat omploegen en blijf je netjes op de paden?

Kortom, hoe gedragen jullie je buiten? Zo vrij als een vogeltje of houden jullie rekening met alle beperkingen en blijven jullie netjes waar jullie horen te blijven? Lachen

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:58

Ik hou rekening met de beperkingen die er zijn.

Daarnaast rij ik vooral over het strand, dus ruimte heb ik toch wel.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:07

Ik hou me aan het pricipe van gezond verstand, van 'in geen velden of wegen te zíen te zijn' Knipoog
Met 'zien' dan in de zin van (niet) op negatieve wijze opvallen.

In NL had ik wel twee paalsleutel-sets, doch paste mijn tijdstip aan de overige gebruikers aan, alleen over paden en was landbouwgrond een NoNo.

Hier ligt dit iets ruimer omdat men het geen punt vindt om langs de randen of over tractorsporen te rijden afhankelijk van het seizoen. Idem jacht- en natuurgebied. Ik vraag in geval van twijfel de eigenaar.
In principe rij ik ongeveer even veel 'dwarsveldend' als op een pad.
Ik rij ook 's nachts en juist alleen terrein wat net dan op veel grondstukken niet mag doch de politie, jachtopzichters en eigenaars weten er van.

Het cruciale punt is er voor zorgen dat je 'morgen' nóg mag rijden.
Zelfs als je ergens wel recht hebt is het soms slimmer om bepaalde momenten te mijden. Zo hebben we hier een paar punten die door toeristen relatief 'druk' bezocht worden en daar ga je dus na de koffie op zon en feestdagen NIET rijden ook al zijn de paden en plaatsen gewoon openbare weg.

HC

Natural_K
Berichten: 694
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:34

ik rijd eigenlijk overal behalve prive terrein. gelukkig zit ik in een gebied met heeeeel veel ruiterpaden dus ben ik niet zomaar in overtreding. Haha! waar ik wel bewust rij terwijl het niet mag is het aekingerzand over de vlakte. dit is zo wijds dat je alle overzicht hebt. het is wat krom daar, crossmoters en jeeps mogen er wel komen en wij met de paarden niet.. terwijl wij veel minder stuk maken.. Boos!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:31

Ik ben niet altijd zo braaf, en rij regelmatig buiten de ruiterpaden; mijn pony en ik houden ervan om nieuwe stukken te verkennen. Uiteraard ben ik dan wel extra beleefd tegen mede-recreanten die ik tegenkom. Ik ga eigenlijk nooit zomaar (hard) gelopperen op een grasveld, tenzij ik het ken, weet van wie het is en waar eventuele kuilen zitten.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:35

ik rij vaak over de niet ruiterpaden. dit omdat er in het bos maar 1 route is die kan je de ene kant op rijden of de andere kant(rij je een rondje) dus erg saai. daarbij komt dat je langs het (homo) bosje moet wat ik nou niet altijd even smakelijk vind om langs te rijden(ja ons ruiterpad loopt er dwars doorheen) en vaak lopen er mensen met honden of mountainbikers over de paden en vooral zomers al die nordic wandelaars die in leuke groepen over het ruiterpad lopen. je kan hier du niet fatsoenlijk rijden dus pak vaak ook andere wegen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:47

Ik heb een vaste route, een trainingsrondje zeg maar, maar daar rijd ik wel over 2 paden die voor mij verboden gebied zijn. De ene motivatie is dan, dat ik volkomen krankjorum ben als ik wel over de geoorloofde route zou rijden. Je rijd eigelijk alleen maar om een erg groot maisland heen en komt vervolgens op precies dezelfde plaats weer uit als wanneer je gewoon rechtdoor zou gaan over het verboden pad. Ik ben dat soort onzin niet van plan uit te halen dus doe ik het zo.

De 2e loopt zo'n beetje parallel aan het geoorloofde pad, maar laten ze die nu net volgestort hebben met puin. Mijn paard heeft gevoelige hoeven, dus dat doe ik het dier gewoon niet aan als er vlak naast een goed begaanbaar zandpad ligt.

Verder houd ik me aardig aan de regels, in de winter wil ik dan nog wel eens een stuk land mee pakken als het echt braak ligt. Zodra ik twijfel of het ingezaaid is, of dat het onkruid groeit, blijf ik van het land.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:42

Het is heel aantrekkelijk om van het pad af te wijken, maar mijn verstand wint doorgaans.

INGEMUIS

Berichten: 775
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Limburg, Landgraaf

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:04

Ik ben een beleefde vrije vogel Clown
Ruiters houden ze bij ons liever in het bos, maar ik rijd in de winter niet graag in mijn eentje door een donker bos. En dan rijd ik in de berm door het veld, en als ik in de zomer door het bos rijd en er zijn veel mensen dan stap ik meestal af, ik heb nog nooit commentaar gehad.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:34

Ik hou me wel netjes aan de paden. Vind het niet prettig om van de ruiterpaden te gaan, dan ben ik alleen maar aan het kijken of er geen boswachter in zicht is en dat rijdt niet fijn.

Al vind ik het hier soms wel moeilijk om te zien wat nou wel en wat nou geen ruiterpad is.

bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:14

Hadden we hier maar ruiterpaden, ik rij altijd gewoon over straat en bermpjes langs fietspaden.
Ik ga ook weleens naar het park, alleen in het weekend kom ik hier niet, dan is het te druk met honden.
Je hebt hier wel fijne schelpenpadjes in het park waar je een galopje op kan maken.

Anoniem

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:16

Ik kom nooit op velden of akkers van een ander.
Wat niet van mij is, daar blijf ik vanaf

Ik kom ook niet op die grindfietspadjes, maar blijf daar netjes langs.
Als we als ruiter nog graag willen komen op recratie gebied wat ook voor andere is, moeten we daar wegblijven Lachen

Verder zijne r hier geen ruiterpaden, dus ben ik aangewezen op de berm

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:51

runningkawa schreef:
Ik kom nooit op velden of akkers van een ander.
Wat niet van mij is, daar blijf ik vanaf

Ik kom ook niet op die grindfietspadjes, maar blijf daar netjes langs.
Als we als ruiter nog graag willen komen op recratie gebied wat ook voor andere is, moeten we daar wegblijven Lachen

Verder zijne r hier geen ruiterpaden, dus ben ik aangewezen op de berm


...en de weg Knipoog

Voor de rest geef je een eigenlijk normaal maar helaas goed voorbeeld.

Paardenhoeven en helemaal beslagen, beschadigen een schelpenpad trouwens op onacceptabele wijze.
Op dergelijke paden kun je trouwens ook goed zien hoe relatief bodemvriendelijk de banden van verguisde terreinmotoren in werkelijkheid zijn. Dit even afgezien van de rijstijl van ruiter en rijder.

HC

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:54

Er zijn in de buurt van de paarden waarmee ik buitenrijd geen ruiterpaden, dus ik rijd gewoon over de dijk en over woonerven. In het park kan ik gewoon over het gras racen, dat is gewoon van d egemeente. Ik controleer wel altijd even of het een goede bodem is.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Vrij over wegen en velden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:58

De grote weiden waar geen gras is (noem je dat ook een weide dan?) Dus al uitgetrokken graan etc daar galopeer ik wel op, op pas gezaaid gras etc niet. Overal waar ik kan rijden rijd ik. (zowel drukke wegen als bospaadjes, als rustige wegen)

Zoals dniesjj117 zegt, bij gemeente gras langs wegen galopeer ik ook wel eens