voorrangsregels buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:45

Roane schreef:
Wat ik ook geleerd heb bij het ruiterbewijs; als je op een gelijkwaardig kruispunt komt en je weet niet zeker of je voorrang hebt of niet en je deelt het kruispunt met een jongeman in een zwarte volkswagen golf met scheef petje die onderuit gezakt zit;
De jongeman in de zwarte golf neemt de voorrang wel.

Vond het persoonlijke wel een grappige regel, 9 op de 10 keer klopt het nog ook.
Ruiterbewijshumor. *LOL*


goed!!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:13

als ik buitenrijd houd ik me aan dezelfde regels als dat ik autorijd (met voorrang betreft dan he)
en als ik twijfel dan blijf ik gewoon lekker wachten tot het rustig is op het kruispunt Tong uitsteken

Ik vind het overigens belachelijk dat het 'verplicht' is om op de weg te rijden ipv op het fietspad of in de berm. Die laatste 2 zijn naar mijn weten een stuk veiliger...

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:14

Het hangt van de weg en de situatie af, of het veiliger is of niet. Lachen Op een hele drukke weg rij ik in de berm, bij een brede rustige weg rij ik op de weg.

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:07

Nou ik blijf toch liever in de berm (is ook beter voor de hoeven Knipoog)

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:42

irenemelody schreef:
Nou ik blijf toch liever in de berm (is ook beter voor de hoeven Knipoog)


of juist niet Knipoog

Merlynlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Oudkarspel (NH)

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:49

scheelt eraan Haha!

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:58

Als je op de weg rijdt en er komt een tegenligger aan en 1 van achteren, en er weinig ruimte in de berm is of iets dergelijks. Zorg dan dat je de ruimte neemt op de weg, zodat de auto die van achteren komt, niet denkt ik kan er wel langs en je vervolgens van de sokken rijdt.
En als je vindt dat ze te hard rijden, gebaren dat ze langzamer moeten rijden.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:57

LiNdA1986 schreef:
Ik vind het overigens belachelijk dat het 'verplicht' is om op de weg te rijden ipv op het fietspad of in de berm.


Aan de wijsheid ervan als algemene regel zitten twee kanten en het is maar net welke je het zwaarste laat wegen.
Zelf denk ik dat het het slimmer zou zijn geweest een onderschijt(bb) te maken tussen binnen/buiten bebouwde kom. Er binnen wel, er buiten niet.
Heb geen idee hoe het met tweebaans 100 km-wegen is. Of die nog bestaan en of paarden daar eigenlijk op mogen, maar ook daar zou ik er niet van maken.
Maar ja, dan krijg je weer een 'regel' die men moet kennen of met borden aangegeven moet worden.
Onder de streep is het gewoon wat nu algemeen geldende verkeersregel is. Wel helder.

Citaat:
Die laatste 2 zijn naar mijn weten een stuk veiliger...


Ook voor de fietsers? en hoe zit het met de schade aan de berm als alle ruiters daar met/zonder hoefijzers gaan rijden?
Maar goed, dat is niet terzake. Het mag gewoon niet.

Het is misschien even wennen maar de ruiterij heeft geen beschermde positie en moet zich ook simpel aan de verkeersregels houden. Je kan dit niet naar eigen goeddunken toepassen, want dat is feitelijk anarchie en waarom zou een andere weggebruiker dat dan niet mogen? Waarom zou een lichte off-road motorfiets dan niet door de berm mogen rijden bijvoorbeeld? Wat geeft jouw als ruíter het recht om (buiten uitzonderlijke situaties) de verkeersregels naar eigen goeddunken toe te passen?!

HC

amandatjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 25-02-07

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:50

Handig , wist ik niet Lachen

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:50

Huertecilla schreef:
onderschijt


Clown

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:02

Hmmm. Wat een tegenvaller.

Niemand die zich kan voorstellen wat een fietser van paarden op een fietspad denkt?
Ik bedoel, een moeder met kind in fietszitje en andere telg soort van rechtuit wiebelend naast zich, gezellig samen op weg naar school en daar komt een groot paard aan. Een paard onder een ruiter die het ook allemaal niet weet want daar niet mag rijden en blijkbaar niet voldoende vaardigheid heeft om te rijden waar het hoort, want anders reed die niet op het fietspad toch?!
Hoe zit het met de veiligheid van díe weggebruikers? Hoe zit het met de perceptie van díe mensen? Neem je daar als ruiter ook maar even voor joúw lol een beslissing over?

HC

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:28

HC, ik denk ook dat je moet kijken naar de situatie op dat moment. Natuurlijk zijn de regels belangrijk, natuurlijk zijn die er voor een reden. Maar soms zijn de regels niet de veiligste manier.
Dat heeft niks met iemands lol te maken maar met inzicht. Er is een situatie die ik tegen kom met een bochtige 80km weg met een apart breed fietspad. Daar kies ik voor het fietspad. Komen er fietsers aan dan ga ik in de berm.
Volgens de regels hoor ik op de weg, maar die is onoverzichtelijk en er wordt te veel hard gereden. Die situatie is voor zowel mij als de automobilist gevaarlijk. Dan is het fietspad simpelweg veiliger, en er is ruim voldoende plek voor fietsers (en scooters) om mij veilig te passeren.