voorrangsregels buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 11:47

Heejj..

ik heb een vraag: als ik buiten ga rijden en ik kom op een kruispunt
hoe zit het dan met de voorrangsregels?
en maakt het eigenlijk ook uit of ik dan op mijn paard zit of er gewoon naast
loop.
ik was wel benieuwd en hoop dat jullie me verder kunnen helpen Lachen

groetjes irene

missblonda

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Houten

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:51

ga dit even volgen aangezien veel buitenrijd

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:54

Goede reclame voor de ruiterij op de openbare weg is dit weer zeg Clown

HC

Merlynlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Oudkarspel (NH)

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:04

Nou ireen, je hebt toch al antwoord op je vraag ? Tong uitsteken niet meer nodig denk :p

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:06

En toch wil ik het nog ff van meer mensen horen Knipoog Tong uitsteken

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:08

Zowel op als naast je paard ben je een bestuurder en heb je dus ook de rechten van een bestuurder. Ik hou me eigenlijk verder altijd aan de fiets regels.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:08

Je bent officieel een bestuurder, dus heb je als het een gelijkwaardig kruispunt is voorrang op rechts. Als je er naast loopt ben je een begeleider, maar zal je nog steeds voorrang hebben (als ik het goed heb onthouden)
Als volwaardige bestuurder heb je dus voorrang op auto's en fietsers op een kruispunt, al raad ik je aan hen voorrang te geven als het er naar uit ziet dat ze deze regel niet weten.

Het betekend ook dat je niet een fietspad op mag met een paard en op de weg moet blijven rijden, tenzij het een gevaarlijke situatie is. Dan mag je het nog steeds niet, maar veiligheid eerst. Dat snapt zelfs een politieman.

@Huerte: je moet het toch ergens leren, wist jij alles al van de wereld en paarden toen jij voor het eerst op je paard sprong? Knipoog Wee blij dat ze het vraagt.

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:12

Okee heel erg bedankt !! Haha!

Merlynlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Oudkarspel (NH)

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:14

Roane schreef:
Je bent officieel een bestuurder, dus heb je als het een gelijkwaardig kruispunt is voorrang op rechts. Als je er naast loopt ben je een begeleider, maar zal je nog steeds voorrang hebben (als ik het goed heb onthouden)
Als volwaardige bestuurder heb je dus voorrang op auto's en fietsers op een kruispunt, al raad ik je aan hen voorrang te geven als het er naar uit ziet dat ze deze regel niet weten.

Het betekend ook dat je niet een fietspad op mag met een paard en op de weg moet blijven rijden, tenzij het een gevaarlijke situatie is. Dan mag je het nog steeds niet, maar veiligheid eerst. Dat snapt zelfs een politieman.

@Huerte: je moet het toch ergens leren, wist jij alles al van de wereld en paarden toen jij voor het eerst op je paard sprong? Knipoog Wee blij dat ze het vraagt.

Het betekend ook dat je niet een fietspad op mag met een paard en op de weg moet blijven rijden, tenzij het een gevaarlijke situatie is. Dan mag je het nog steeds niet, maar veiligheid eerst. Dat snapt zelfs een politieman.
?? Dus jij vind dat we op de weg moeten gaan rijden ?

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:19

het moet eigelijk wel maar ze zegt niet dat ze vindt dat het moet.

als ruiter ben je ook gewoon een bestuurder zelfs als je er naast loopt moet je gezen worden als een bestuurder dus heb je gewoon van rechts voorang.

als j theorie gaat doen voor de brommer of auto kom je er ook achter hoe het allemaal precies zit.
ik vindt alleen dat dat veel eerder verteld moet worden ik vind dat ze op basis scholen al veel meer moeten doen aan verkeerslessen.
op jonge leeftijd onthou je tenslotte het meest
Laatst bijgewerkt door areke op 18-02-07 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:23

Inderdaad, wat ik wel zeg is dat een ruiter en paard op de weg behoren te rijden tenzij dit een gevaarlijke situatie is voor paard en ruiter. Veiligheid eerst, maar het is de regel dat een paard en ruiter op de weg horen.
Lezen is een deugd weet je. Nagelbijten / Gniffelen

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:25

Heejj..
ik heb ff een plaatje zelf in elkaar geknutselt Haha! maar waar zouden wij dan moeten
rijden volgens jou Roane (sorry ik begrijp dat nog niet helemaal)
Afbeelding

Merlynlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Oudkarspel (NH)

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:25

haha ik dachtook al Haha!

Merlynlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Oudkarspel (NH)

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:26

lekker in de berm Tong uitsteken

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:28

in de berm mag dus eigenlijk ook niet. Eigenlijk hoor je met je paard op de weg, maar meestal is het wel veiliger om gebruik te maken van het fietspad of de berm. Ik doe dat meestal ook gewoon (ik ben zelf automobilist en weet hoe irritant het is als er langzaambewegende weggebruikers op de weg zijn) Heb er ook nooit commentaar op gehad eigenlijk.

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:30

Okee dus eigelijk op de weg maar het is meestal verstandiger om op het fietspad of in de berm te gaan.. okee dan weet ik dat! heel erg bedankt allemaal Lachen

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:30

irenemelody schreef:
Heejj..
ik heb ff een plaatje zelf in elkaar geknutselt Haha! maar waar zouden wij dan moeten
rijden volgens jou Roane (sorry ik begrijp dat nog niet helemaal)
Afbeelding


op de weg

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:31

*zet brilletje op, kijkt wijs* wij gaan hier uit van een andere verkeerssituatie. In dit geval, als de berm tenminste redelijk te berijden is zou ik in de berm rijden. Tenzij er laag overhangende takken zijn, gaten in de berm of rotzooi. In dat geval zou ik de berm als gevaarlijk bestemepelen en op het fietspad gaan rijden.
In iedergeval zo ver mogelijk van de weg, omdat er een andere mogelijkheid is dan de weg.

En wat ik beschreef mijn beste dames kwam uit het theorieboek van ruiterbewijs en is een algemene regel die niet perse op deze situatie hoeft te slaan. Knipoog

FotoYvonne

Berichten: 28
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:32

Officieel moeten wij gewoon op de rijbaan rijden. Waar ze met paard en wagen rijden daar moeten wij ook rjiden. Denk alleen dat er geen politieman over zal zeurem als jij gewoon over het fietspad of door de berm gaat aangezien dat veiliger is. De meeste politie agenten weten de regels voor ruiters niet. Heb weleens gebeld naar de politie en dan verwijzen ze je door naar een ruitervereniging. Hun hebben gewoon meer verstand van dingen met motoren en/of een stuur Haha!

En inderdaad in het verkeer gelden gewoon de regels voor een bestuurder. Alleen krijg je niet altijd voorrang, dus ik zou gewoon oversteken als jij zeker weet dat het veilig is Knipoog

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:33

Haha okee Tong uitsteken

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:37

Wat ik ook geleerd heb bij het ruiterbewijs; als je op een gelijkwaardig kruispunt komt en je weet niet zeker of je voorrang hebt of niet en je deelt het kruispunt met een jongeman in een zwarte volkswagen golf met scheef petje die onderuit gezakt zit;
De jongeman in de zwarte golf neemt de voorrang wel.

Vond het persoonlijke wel een grappige regel, 9 op de 10 keer klopt het nog ook.
Ruiterbewijshumor. *LOL*

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:42

Roane schreef:
Lezen is een deugd weet je. Nagelbijten / Gniffelen


Inderdaad, zoals je éérst de betreffende bepalingen moet nalezen vóór je de openbare weg opgaat. Dat is nog niet eens een kwestie van gezond 'bezint-eer-ge-begint' verstand maar een wettelijke plícht.
Ontwetendheid is een reden, geen excuus, NOOIT!

Al met al geeft wat ik hier op Bokt links er rechts over hoe de ruiterij zich in het verkeer stort lees me echt letterlijk de ríllingen over mijn rug.
Alom geneuzel over cap op, bp met airbag en zakken vol veiligheidsdingen maar stap 1., de regels eerst een nalezen is blijkbaar not-done....

Het niet op de rijbaan rijden is NIET TOEGESTAAN en alleen te verkopen onder het kapstok-artikel dat elke bestuurder gevaar dient te voorkomen. Dat gevaar moet er dan aantoonbaar zijn en standaard de berm vernielen,- de fietsers in de weg rijden en voetgangersdomein onderschijten is niet alleen FOUT maar bovendien schadelijk voor de ruiterij.
Als de ruiterij wil dat het verkeer de regels met betrekking tot hen respecteert is het een basisvoorwaarde dat de ruiterij zélf de regels respecteert. Helaas blijkt zij de regels niet eens te kénnen.
Het is naast een verplíchting jouw verantwoordelijkheid naar de andere verkeersdeelnemers en het getuigt van egocentrisch denken en absoluut gebrek aan respect voor jouw omgeving als je dat 'vergeet'.

HC

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:52

Ik citeer en vertel alleen wat ik tijdens mijn ruiterbewijs examen geleerd heb van een gecertificeerd ruiterbewijs instructrice en een autorijleraar. Ik ben met glans geslaagd en vertel alleen wat ik geleerd heb. Mij is geleerd te handelen naar mijn eigen inzicht, wanneer ik een situatie niet veilig acht voor mezelf, mijn paard en andere weggebruikers zal ik handelen zoals ik geleerd heb te handelen. Een paard is geen auto, dus kan deze regels ook niet zo strikt volgen.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:56

ik zou ook naar eigen inzicht handelen hoor.
hoeveel automobilisten weten nou eigenlijk echt hoe het zit?
ze weten het mischien wel maar ze houden er vaak geen rekening mee ze zijn toch sneller en als er wat gebeurt in de auto overkomt ze vaak toch niks.

de meeste bij ons in het dorp weten nu dat mijn paard niks doet en rijden echt zo ongeloofelijk hard.
helemaal die op de trekker zitten van 1 bedrijf hier als dat zo door blijf gaan dan stap ik er echt een x op af.
pasgeleden zaten we bijna tussen de trekker en aanhanger omdat mn paard dus wel ineens in paniek raakte.

dus voor je eigen veiligheid gan op het fietspad of in de berm ondanks dat je eigenlijk op de weg moet.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: voorrangsregels buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:59

nou ja ik heb gister een buitenrit gemaakt alleen die stoplichten springen steeds sneller op rood (het was groen we waren net op weg (met de kar) en toen was het weer rood) wij zijn maar door gereden en gelukkig stopte mensen (even vriendelijk bedanken) maar zo hoort het niet