Hallo, Heeft iemand van jullie ervaring met rijden met een GPS systeem? Ik rij regelmatig ergens waar ik de weg niet ken, beschik over een goed richtingsgevoel en rij met een kaart in mn zak als ik die te pakken kan krijgen. Maar afgelopen zondag ging het toch fout, om 15.15 uur opgestapt en in het donker om 19.00 uur, dankzij een hele aardige meneer die midden in het bos woont, weer terug bij de trailer. Vandaar dat ik overweeg om een GPS aan te schaffen en ik benieuwd ben naar jullie ervaring.
timokyana
Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.
Ik volg dit mee, lijkt me een ideaal systeem zeker als je op onbekend terrein rijd, alleen moet je wel de straat naam weten vanwaar je vertrekt. ( of even op je kaart kijken)
Dat hoeft niet. Gewoon op de GPS de locatie van je trailer neerzetten, dan kun je die altijd terug vinden .
Je hebt verschillende uitvoeringen. Ik rij af en toe met de meest simpele, de Garmin e-trex. Bij die van mij zie je alleen welke kant je op rijdt en hoe ver je nog van je doel (trailer) verwijderd bent (en natuurlijk snelheid, gemiddelde snelheid etc. etc. etc..). Je ziet niet hoe de wegen in het gebied lopen, dus er is een risico dat je op 100 meter van je trailer komt met een brede sloot ertussen waar je niet over kunt .
Iets uitgebreidere GPS systemen kun je ook kaartjes inlezen van het gebied, dus is dat risico minder groot.
Nadeel kan wel zijn dat je open ruimte nodig hebt voor een goede peiling. In erg dicht bos kan het dus zijn dat hij niet genoeg satellieten kan vinden voor een peiling.
Offfff, je kunt ook nog een soort TomTom achtig systeem kopen dat je op je palmtop zet oid ('na 100 meter rechtsaf')
pjotrg
Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)
Punt bij TomTom en dergelijke is dat wij vaak rijden op paden die niet op de kaartjes staan. Er bestaan tegenwoordig ook een soort polshorloges met GPS waar je ook de afgelegde weg, afstand, snelheid en zo kunt bekijken. Inderdaad wavepoint van de trailer vastzetten tesamen met een goede gedetailleerde "analoge" kaart en de kunde om die kaart te lezen !!!!!!! helpen.
Zoek ook eens bij topics over TREC dat is een vorm van paardensport, overgewaaid uit Frankrijk, in Nederland aangewakkerd door enduranceruiter Lotje Moerdijk, waar orientatie met kaart en kompas belangrijk is. Ze geven ook cursusdagen....
Nódig heb je het nergens. Ook niet met een motorfiets in de sahara.
Een GPS is een handig en snel hulpmiddel als je geen zin hebt om zelf vaardig te worden of het om pure snelheid over een 'bekende' route gaat.
Een groot nadeel van op gadgets vertrouwen is dat je vaardigheden NOG verder achteruit gaan.
Navigeren kan je léren. Een goed richtinggevoel (lees ruimtelijk inzicht) lijkt makkelijk maar is ook een valkuil. Je hoeft echt geen wonder van vernuft te zijn om ook zonder kaart of kompas te navigeren in onbekend terrein. Ok, binnen europa dan
HC
pjotrg
Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)
Ik hoor en lees hele goeie berichten over de Garmin, ik ga op zoek naar zo'n apparaat en mn spaarpot . Bedankt alle reacties! Rijze Marit.
'DE' Garmin bestaat niet. Er is een enorm aanbod aan modellen. Je moet goed op je netvlies zetten wat je wil. Wil je een electronisch stratenboek, dan wil je de TomTom voor motorfietsen.
Wil je kunnen navigeren over vage paden dan is het cruciaal dat je met Ozzie-explorer of vergelijkbaar aangemaakte routes, liefst kaarten, kan inlezen.
Een andere oplossing is een abonnement op Google Earth en de geplande route met satelietbeeld en stafkaart in waypoints omzetten. In dit geval volstaat zelfs een antieke Garmin II zonder kaartgeheugenen heb je eigenlijk de meest accurate route.
Één ding. In NL is dat onzin, maar als je zonder gids in onbekend terrein gaat rijden waar je daadwerkelijk navigatievaardigheid nodig hebt, neem dan ALTIJD een goede stafkaart en kompas mee. Het liefst met de meest cruciale waypoints er op aangegeven.
Ik neem regelmatig onze Mio mee. Daar staan alle wegen/straatjes/bospaden/veldwegen enz. gewoon in (kant en klaar gekocht.) Ik ben het met HC eens dat je ook op je eigen orientatie moet werken maar dit gaat niet altijd. Als ik een ander gedeelte van de bossen hier ga rijden neem ik altijd de Mio mee, just in case. Tot nu toe heb ik hem maar 2x nodig gehad. Ik rij gelukkig op een paardje wat een akelig gevoel voor richting heeft .