Op de weg rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SarahB

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Heist O/D Berg

Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:22

Hoi!
Ik vroeg me af waar je juist moet rijden als je met je paard een buitenrit maakt en (een stukje) over de gewone weg moet?
Om een voorbeeld te geven: een weg die tamelijk druk is, er is wel een fietspad, maar geen echte berm. Moet je dan op het fietspad rijden? Maar als dat te smal is, kunnen de fietsers er toch niet meer langs? En op de weg rijden lijkt me ook gevaarlijk.

Wat doen jullie in zo'n situatie? Natuurlijk zou ik proberen om zo'n wegen zoveel mogelijk te vermijden Knipoog, maar soms moet je er toch een stukje over...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:38

Ik zou het fietspad pakken waar geen berm is.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:40

officieel gezien moet je op de weg rijden, maar geen agent die je bekeurt omdat je op het fietspad rijdt. Als de berm vrij stevig is, (zondr kuilen en veel rommel) zou ik daar in gaan rijden. Zo kunne fietsers ook makkelijker passeren. Als je af en toe een keer omkijkt, en je ziet een fietser dan kun je ook stil gaan staan, en je paard met zijn hoofd naar het fietspad zetten.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:39

Zou proberen in de buitenberm te rijden. (Dus niet tussen weg en fietspad). Een paard heeft niet veel ruimte nodig om zijn benen neer te zetten, maar vlak langs een sloot of overhangende takken is niet ideaal. Verder ga ik met danamuts mee.
Is het daar rommel, dan zou ik er voor kiezen op het fietspad te stappen, vaak kijken of je fietsers niet hinderd.
Als auto's 50 km/uur moeten rijden op de weg (en er zijn veel fietsers) zou ik het wel overwegen op de weg te gaan rijden. Maar dan ben ik wel van het "mijn paard neemt heeeel veel ruimte in", zodat automobilisten rekening er mee houden niet ineens de langs te scheuren. 80 wegen ga ik niet op lopen onder het zadel, de meeste automobilisten snappen niet wat ze met zo'n sitautie aan moeten. Met een aanspanning is dat anders.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:15

danamuts schreef:
officieel gezien moet je op de weg rijden, maar geen agent die je bekeurt omdat je op het fietspad rijdt. Als de berm vrij stevig is, (zondr kuilen en veel rommel) zou ik daar in gaan rijden. Zo kunne fietsers ook makkelijker passeren. Als je af en toe een keer omkijkt, en je ziet een fietser dan kun je ook stil gaan staan, en je paard met zijn hoofd naar het fietspad zetten.


Ik rijd (mennen of fiets oid) eigenlijk ook altijd op het fietspad hoor Haha!
Ik doe dit met een shetlander en vind het tevens veel te gevaarlijk om op de weg te rijden tussen de auto's etc. De momenten wanneer ik agenten tegen ben gekomen ben ik er nooit op aangesproken, het enige wat ze zeiden was: "Ben jeje hond aan het uitlaten? Clown " ..Tjaa...
Mennend ben ik ze nog niet tegen gekomen...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:02

Een ruiter moet in de berm, een aanspanning moet op de weg. Wanneer de verkeerssituatie naar beoordeling van de menner/ ruiter gevaarlijk is dan mag je op het fietspad mits je fietsers niet hindert (dus daar niet laten mesten, aan de kant wachten als men wil passeren enz)
Geen politieman die weet wat de regels zijn dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het wordt natuurlijk iets anders als jouw paard een passerende fietser van zijn fiets afgooit. Dan is het een verzekeringskwestie en zal de fietser in het voordeel staan.

SarahB

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Heist O/D Berg

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 17:20

Oké, dankjulliewel voor de reacties. Lachen

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:52

als ruiter val je onder gemotoriseerd verkeer. je behoort dan tot de groep waar auto's motoren en vrachtwagens onder vallen. Met je auto mag je niet op t fietspad, dus officieel gezien met een paard ook niet. Maar oom agent zal het zelf ook niet weten denk ik. En de veiligheid gaat toch voorop!

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:54

Eigenlijk mag je niet op he fietspad rijden. al doen veel ruiters dit wel. Hier moeten we op de straat rijden. En als we met 2 zijn een heel rijvak in nemen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:15

danamuts schreef:
als ruiter val je onder gemotoriseerd verkeer.


1 pK Haha!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:43

Een ruiter valt onder bestuurder of geleider

_June
Berichten: 1958
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:42

Ik rijd altijd over het fietspad omdat er bij ons in de berm lantaarnpalen staan...
Als er een fietser aan komt, zorg ik dat ik genoeg ruimte over laat of ik ga even stilstaan.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:40

Ik zou het fietspad nemen... En dan zorgen dat je andere mensen niet lastig valt.

Maar, is dat serieus dat je onder het gemotoriseerd verkeer valt te paard? Dat je een bestuurder bent, okee, maar gemotoriseerd, zo had ik het nog niet bekeken Nagelbijten / Gniffelen

Melanie_92
Berichten: 159
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:59

Ik zou ook het fietspad nemen, op een weg waar veel auto's rijden (snel) zou ik het niet veilig vinden.. Knipoog

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:06

Mij is met het ruiterbewijs geleerd dat je met je paard op de weg moet rijden. Ook met het examen moesten wij gewoon midden op de weg. Helaas heb je nog al veel automobilisten die hier geen respect voor kunnen hebben dus is het voor je eigen veiligheid beter als je lekker op het fietspad of in de berm gaat rijden. Doe ik wel in ieder geval

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:18

danamuts schreef:
officieel gezien moet je op de weg rijden, maar geen agent die je bekeurt omdat je op het fietspad rijdt. Als de berm vrij stevig is, (zondr kuilen en veel rommel) zou ik daar in gaan rijden. Zo kunne fietsers ook makkelijker passeren. Als je af en toe een keer omkijkt, en je ziet een fietser dan kun je ook stil gaan staan, en je paard met zijn hoofd naar het fietspad zetten.

Psies!

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:21

danamuts schreef:
als ruiter val je onder gemotoriseerd verkeer. je behoort dan tot de groep waar auto's motoren en vrachtwagens onder vallen. Met je auto mag je niet op t fietspad, dus officieel gezien met een paard ook niet. Maar oom agent zal het zelf ook niet weten denk ik. En de veiligheid gaat toch voorop!


Mag je dan ook met je paard op de snelweg?
Volgens mij klopt dit niet... je valt niet onder gemotoriseerd verkeer maar je bent wel bestuurder.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:22

4EverHobbes schreef:
danamuts schreef:
als ruiter val je onder gemotoriseerd verkeer. je behoort dan tot de groep waar auto's motoren en vrachtwagens onder vallen. Met je auto mag je niet op t fietspad, dus officieel gezien met een paard ook niet. Maar oom agent zal het zelf ook niet weten denk ik. En de veiligheid gaat toch voorop!


Mag je dan ook met je paard op de snelweg?
Volgens mij klopt dit niet... je valt niet onder gemotoriseerd verkeer maar je bent wel bestuurder.


Een 45 km karretje mag ook niet op de snelweg. Ik geloof dat het minimum 50 km/uur is.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:22

haha voor de autoweg geldt een minimum van 50 en voor de snelweg van 60 km/h....

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:29

Je mag eigenlijk niet met het paard op fiets- en wandelpaden rijden.
Ik doe het zelf wel vaak hoor.
Veiligheid gaat voor alles!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:39

Jeetje.

Dit topic is wel een goed argument voor een écht rijvaardigheidsbewijs voor de openbare weg zeg Haha!

Dit en vergelijkbare topics is meer dan een beetje verontrustend met betrekking tot de kennis van de verkeersregels van de bestuurders te paard. De wegenverkeerswet zegt hierover dat de óverige verkeersdeelnemers er van mogen uitgaan dat alle bestuurders de verkeerswet kennen en zich daarnaar gedragen. Helaas...... Voor de ruiterij een slechte zaak.

HC

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:57

HC,

De SSR adviseert om bij 80 km wegen het fietspad te nemen! Cool

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:07

Als ruiter of menner ben je bestuurder.

Je valt niet onder het gemotoriseerde verkeer.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:03

Antheman schreef:
HC,

De SSR adviseert om bij 80 km wegen het fietspad te nemen! Cool


Oh, en?

Het punt is dat keer op keer blijkt dat bestuurders te paard de regels niet kénnen en wel van alles vínden...


Er zijn hier veel mogelijkheden om te rijden dus begrijp me goed, ik zeur nergens over. Hier zijn evenwel geen ruiterpaden, geen fietspaden en doorgaans ook geen bermen. Hoewel ik dat probeer te vermijden 'moet' ik soms wel eens een stuk over een provinciale weg. Ik ga dan bewust níet aan de kant rijden opdat achteropkomend verkeer echt moet wachten tot het veilig kan inhalen en niet tussen tegenliggers en paard door scheert.
Wat we ook doen is in onoverzichtelijke situaties aangeven dat men kan inhalen of waar dat kan even van de weg afgaan voor hetzelfde.
Ook groeten en 'bedanken' we altijd beleefd voor in feite normaal rijgedrag.

Wat mij hier opvalt is dat ruiters in het verkeer nooit aangeven wat ze willen of gaan doen. Ze gedragen zich niet als 'bestuurders'. Het verkeer moet altijd maar afwachten en dus opletten waar ze heen gaan. Ik ben juist heel helder en duidelijk met richting aangeven en dergelijke. Ook stel ik me met mijn paard helder op het wegdek op, 'sorteer voor'.
Ik merk daar waardering voor.

Ook hier heb je randdebielen én er rijden 700.000 !!!! spanjaarden zonder rijbewijs én 1½ miljoen oudjes in 'auto-zonder-rijbewijs'. Ik heb hier ook al eens een spiegel tegen mijn knie in stukken zien barsten en mijn hengst heeft al eens met een mep achteruit een koplamp laten sneuvelen zoveel afstand hield die gek.
Met de auto is dat echter nog veel erger hier. Er komen in Spanje 3 jongeren tussen de 18 en 25 PER DAG om in het verkeer! 50 doden in een kerstweekeinde is reden voor vreugde want dat zijn er 20 minder dan het jaar ervoor....
Dit even voor de goede orde aan de 'ja maar hier is het anders'-roepers. Ja, in NL ís het anders, maar bepaald niet alleen slechter voor de ruiterij.

Moraal van dit verhaal
- als de ruiterij wil dat de bestuurder te paard een gelijkwaardig verkeersdeelnemer is, dient die ruiterij zich als bestuurders te paard weten te gedragen
- alleen correct in het verkeer deelnemende bestuurders te paard dragen bij aan de juiste beeldvorming daarover


Ik kan niet beoordelen of ik dat 'advies' van de SSR nu zo correct of verstandig vindt. Het is wellicht 'gezond verstand' op korte termijn, maar niet conform de verkeersregels en het draagt ook niet bij tot rekening houden met de ruiterij.
Ik vind het wel principieel verkeerd dat een SSR dit advies uitbrengt.


HC

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:36

Huertecilla schreef:
Antheman schreef:
HC,

De SSR adviseert om bij 80 km wegen het fietspad te nemen! Cool


Oh, en?

Het punt is dat keer op keer blijkt dat bestuurders te paard de regels niet kénnen en wel van alles vínden...

Ik kan niet beoordelen of ik dat 'advies' van de SSR nu zo correct of verstandig vindt. Het is wellicht 'gezond verstand' op korte termijn, maar niet conform de verkeersregels en het draagt ook niet bij tot rekening houden met de ruiterij.
Ik vind het wel principieel verkeerd dat een SSR dit advies uitbrengt.


HC


Eens over de regels onvoldoende kennen.
Hier rijden ze ook maar aan. Zelfs borden met verboden voor ruiters worden genegeerd. Er staat tenslotte onder dat het niet voor mij geldt....

Volgens mij draagt de SSR ook niet aktief uit dat je beter het fietspad kunt nemen bij een 80 km weg. Het wordt echter wel gezegd tijdens examens.
Je hebt gelijk als het niet verbetert dat de overige weggebruikers er wat van leren. Maar het is WEL veel veiliger. En voor t laatste kies ik dan liever.