Tips voorbereiding/training voor trektocht gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Tips voorbereiding/training voor trektocht gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:47

Het is al een tijdje een terugkerend onderwerp van gesprek bij ons, een trektocht. Hartstikke leuk natuurlijk maar ook wel iets om vantevoren eens goed over na te denken. De voorbereiding, maar vooral ook de training van paard en ruiter.

We hebben een aantal paarden/pony's waarmee we erover na aan het denken zijn en dit eens zouden willen ondernemen. 2 daarvan zijn al wat ouder (17 en 20) en 1 herstellend van blessure, dus belangrijk om op een rustige manier op te bouwen.
Waar moet je aan denken en zijn er ergens trainingsschema's te vinden (eventueel endurance schema ofzo)? Wat is de ideale tijd van het jaar voor een trektocht, wat neem je mee of laat je eventueel brengen enz. enz.

Barst maar los! Alle ervaringen zijn welkom, het is allemaal nog op "erover praten" niveau, maar wie weet.

fjordnina

Re: Tips voorbereiding/training voor trektocht gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:13

Ik heb hier een aantal schema's en tips van een firma die altijd trektochten organiseerde. Erg handig!

Ideale tijd bestaat niet. Ideale weer wel. Niet te warm, graad of 20 en droog. Dat is het belangrijkste. Het ligt er ook aan waar je wilt gaan rijden. In bepaalde gebieden moet je bijv. extra rekening houden met dazen enz.

Laat je bagage weg brengen. Wij lieten dat tegen de kosten doen door het overnachtingsadres. Dus de mensen waar je die nacht geslapen had gaf je een routebeschrijving, adres en telefoonnummer van het volgende adres en dan komt het wel goed. Zo hoef je alleen de spullen voor de dagtocht mee te nemen en kun je het met een heel klein zadeltasje af. Zelfs de bananentasjes van Dabo hier op bokt waren groot genoeg.

http://img170.imageshack.us/img170/7883/afbeeldingnr5.jpg
http://img170.imageshack.us/img170/7883/afbeeldingnr5.jpg

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:36

Dank je, zal ze eens gaan bekijken!
Die bananentassen heb ik wel eens gezien, zal nog eens zoeken daarnaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:59

Bjarni schreef:
Het is al een tijdje een terugkerend onderwerp van gesprek bij ons, een trektocht. Hartstikke leuk natuurlijk maar ook wel iets om vantevoren eens goed over na te denken. De voorbereiding, maar vooral ook de training van paard en ruiter.

We hebben een aantal paarden/pony's waarmee we erover na aan het denken zijn en dit eens zouden willen ondernemen. 2 daarvan zijn al wat ouder (17 en 20) en 1 herstellend van blessure, dus belangrijk om op een rustige manier op te bouwen.
Waar moet je aan denken en zijn er ergens trainingsschema's te vinden (eventueel endurance schema ofzo)? Wat is de ideale tijd van het jaar voor een trektocht, wat neem je mee of laat je eventueel brengen enz. enz.

Barst maar los! Alle ervaringen zijn welkom, het is allemaal nog op "erover praten" niveau, maar wie weet.

Trainen kun je nu al gaan doen.
Ga stappen, 3 keer in de week.
Een goed uitgangspunt is dat je eerst de lengte van de rit opbouwt, dan pas de snelheid.
Als je nu gaat stappen, kun je bijv over 2 weken ook op dezelfde rit gaan draven.

Vergis je niet, een paard ècht goed op conditie rijden kost meer tijd dan je denkt!

Mijn uitgangspunt is dat ik probleemloos 2 uur kan rijden in alle gangen.
Mijn eerste trektochten lagen in een véél lager tempo dan hoe ik ze nu rijd. Toen stapte ik véél meer! Nu draven we een flink poosje, dat schiet tenminste op.

Voor een eerste rit zou ik korte stukjes doen, bijv max 20 km. Zeker met een belsuure paard erbij. Kan dit paard NU ook nog geen half uurtje stappen, dan zou ik me zowieso afvragen of het verstandig voor dit dier is om mee te gaan.

Het gaat nl niet alleen om fysieke afstanden, mentale belasting is zwaar! Het paard gaat immers van huis en gaat steeds verder. Vreemde omgeving, kan ook niet elk paard tegen.

Wat je vooral niet moet vergeten is dat je alle mogelijke ondergronden meepikt. Mijn eerste tocht van 2 dagen was TE zwaar. We hadden de lengte vd rit wel goed onder controle, maar hoe verder we gingen, hoe muller het werd. Dat kon mijn toen nog jonge pony, niet aan.

In jullie geval zou ik bijv in sept gaan, geen last vd dazen en je hebt de hele zomer om door te trainen.

En voor de eerste keer zou ik ook bagagevervoer regelen. Extra bagage is extra belasting voor je paard.

Succes!

Kijk ook even in mijn onderschrift, bergen trektocht fotos!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 18:33

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Kan ik zeker wat mee.

Stapritten zijn we inderdaad mee begonnen nu om op te bouwen. Het blessurepaard al weer wat langer, stap nu makkelijk alweer 1 a 1,5 uur geloof ik en heeft al eerder trektochten gedaan.
Lastige is dat die van mij nogal "frisjes" wordt als we met iemand anders gaan, is dan geen rustig stapritje meer te noemen. Dus ga nu vooral alleen, maar als we op trektocht gaan zal hij toch het tempo van de anderen meer moeten gaan aanhouden.

De verschillende ondergronden is zeker een goede tip! ga ik meenemen in de training.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:51

Je paard is na 1 a 2 dagen niet meer van de anderen te onderscheiden. Ze overnachten in een vreemde omgeving en zullen ook hun rangorde vaststellen. Hierna zul je dus maar zelden problemen hebben met hetzelfde groepje paarden.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 22:39

Op zich staan ze nu ook altijd bij elkaar als vast groepje dus de rangorde is al wel bepaald. Zou het dan nog verschil maken dat ze in een vreemde omgeving zijn?
Problemen onderling hebben ze dus niet. Het is alleen zo dat die van mij graag voorop loopt en nogal opgefokt wordt van paarden die achter hem lopen. Achteraan is niet echt handig want dan fokt hij zich op dat hij er langs wil...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:45

Bjarni schreef:
Op zich staan ze nu ook altijd bij elkaar als vast groepje dus de rangorde is al wel bepaald. Zou het dan nog verschil maken dat ze in een vreemde omgeving zijn?
Problemen onderling hebben ze dus niet. Het is alleen zo dat die van mij graag voorop loopt en nogal opgefokt wordt van paarden die achter hem lopen. Achteraan is niet echt handig want dan fokt hij zich op dat hij er langs wil...

Dit zijn juist dingen die je kunt leren Knipoog
Met hele kleine pasjes. Eerst 2 pasjes op de positie die je paard niet leuk vindt. Als dat gaat, uitbundig belonen. Verderop de rit herhaal je dit, maar probeer je er 4 pasjes van te maken.
Tegen de tijd dat het zomer is, loopt jouw paard overal even makkelijk Knipoog