Ben je buiten bitloos verzekerd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Ben je buiten bitloos verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:42

Dit zat ik me af te vragen.......

Wanneer je bitloos rijdt, met een gewoon goed hoofdstel, en ook gewoon een zadel, ben je dan wel verzekerd?

En met het ruiterbewijs, hoe zit dat dan? Ik heb zegmaar mijn 'dressuurversie' van het ruiterbewijs, is het bijvoorbeeld bij westernruiters die met hack/bosal buitenrijden anders?

Brand maar los!

opala

Re: Ben je buiten bitloos verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:06

Nov. 2004: Op mijn vraag of bitloos of caploos rijden van invloed is op vergoeding van schades, kreeg ik het volgende mailtje. (Niet om dit te promoten, ter info.)

Geachte heer, mevrouw. Wij zijn via u verzekerd bij N.N. Het gaat om het volgende. Ik bezit een paard. Evt. schade wordt bij mijn weten gedekt via de WA-verzekering. Nu hoorde ik iemand beweren dat wanneer je paard schade veroorzaakt, de vergoeding van de schade ook afhankelijk is van de optoming die het paard op dat moment droeg, in dit geval wanneer je je paard met touwhalster, zonder gebruik van een bit, berijdt. Ik wil graag weten of dit waar is. Ook wil ik weten of het waar is, dat je niet verzekerd bent wanneer je geen cap draagt. Hoop dat u bericht terug geeft. M.vr.gr. Lies van Dijk

U bent bij NN verzekerd tegen aansprakelijkheid voor schades die uw paard toebrengt aan andere als dit veroorzaakt wordt door eigen gedragingen van het paard. Mocht er schade ontstaan door een (stuur)fout van de berijder, dan valt de schade onder diens aansprakelijkheidsverzekering. Het maakt dus niet uit hoe het paard bereden wordt. Het niet verzekerd zijn als er geen cap wordt gedragen is mij niet bekend. Ik kan mij voorstellen dat er voor bepaalde levensverzekeringen bepaalde polisvoorwaarden zijn voor sport en spel. Ik weet wel dat er voor bepaalde gebieden (bos) regels gelden voor ruiters (o.a. ruiterbewijs, verplicht cap, etc).

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:09

ja, en je bent toch ook gewoon verzekerd als je aan de hand met je paard buiten loopt. of stel je paard raakt in paniek en rent de stal/paddock/bak enz uit de weg op. dan ben je naar mijn weten ook gewoon verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 09:43

Je paard valt onder je gewone WA verzekering, als zijnde huisdier.
Dit houdt in dat je verzekerd bent voor de schade die veroorzaakt is door het dier. Hier zijn geen voorwaarden aan verbonden.
M.a.w. je bent dus gewoon verzekerd, ongeacht de optoming of het zadel e.d..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:37

Pas op; adder onder het gras. Er is ook een wetsartikel waarin staat dat je het geleide dier onder controle moet hebben. Dat die controle er is zul JIJ in voorkomend geval moeten bewijzen, hetgeen achteraf niet altijd even eenvoudig is...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:43

@ikke: Hoe wordt dat bedoeld?
Stel je wandelt met je hond en je hebt je hond altijd onder controle omdat ie goed naar je luistert. Maar op een dag springt je hond op een auto, of springt tegen een fietsend kind aan, of whatever.
Ik ben benieuwd hoe dat in dat wetsartikel staat beschreven. Tong uitsteken

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:47

je hebt met bit echt niet veel meer te vertellen dan zonder. Ik ben en blijf van mening dat dit echt tussen de oren van een mens zit. Ga maar na, een paard weegt gemiddeld zo'n 650 kg, denk jij dat jij mét bit dit gewicht kan tegenhouden als deze écht aan de kletter gaat....denk het niet hoor.....

Uitzonderingen daar gelaten...maar ieder paard is bitloos te rijden. En nee ik heb zelf geen braaf paard maar rij haar wel bitloos buiten (start overigens ook gewoon wedstrijden dus ben niet per definitie een zgn puur natuur iemand of zo)

Het lijkt mij verzekeringtechnisch dan ook idd dat het niet uitmaakt of je nou met of zonder bit een buitenrit maakt!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:49

Interessant en nuttig topic Lachen Ik volg even.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:51

JoviBan schreef:
@ikke: Hoe wordt dat bedoeld?
Stel je wandelt met je hond en je hebt je hond altijd onder controle omdat ie goed naar je luistert. Maar op een dag springt je hond op een auto, of springt tegen een fietsend kind aan, of whatever.
Ik ben benieuwd hoe dat in dat wetsartikel staat beschreven. Tong uitsteken

Dit is een kapstokartikel, die gaan niet over details.
Als je een kinderwagen overhoop loopt, is de kans erg groot dat je aangesproken wordt op de beheersbaarheid van je paard. Als jij dan hard maakt dat je paard in blinde paniek op de loop ging voor een rotje tussen de achterbenen, dan sta je sterk. Als ie schrikt van een plastic zakje of zoiets in de berm, dan heb je geen poot om op te staan. In die context wordt dit soort artikelen gebruikt.

Dit soort artikelen wordt in omgekeerde volgorde gebruikt. Zodra jij ontoelaatbare dingen doet, dan wordt je erop aangesproken, op basis van dit wetsartikel. Heb je geen zinnige verklaring, dan heb je gewoon een dik vet probleem.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:52

Nuttige topic!