vastzitten aan 1 kant, hoe op te lossen in bos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JoanneArnhem

vastzitten aan 1 kant, hoe op te lossen in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 18:03

Hallo,

Veel van onze pony's zitten gigantisch vast aan 1 kant, voorbeeld van vandaag;

Fjord, 16 jar, pas bij ons, altijd dressuurmatig gereden en gewoon vast aan haar rechterkant, links heb ik een losse teugel, rechts is hij op dezelfde maat, maar gewoon strak.
Ik krijg haar dus ook makkelijker naar links kijken als naar rechts.
Nu vind ik dit met een losse teugel niet erg, maar bij situaties als viaducten. sporen en fietsers wil ik haar graag goed onder "controle" kunnen hebben.
Mijn vraag is, hoe krijg ik haar aan allebei de kanten even soepel, en dan vooral er vanuit gaande dat ze bijna alleen maar ik het bos loopt.
Wat zijn hier goede oefeningen voor??

_Sas_

Re: vastzitten aan 1 kant, hoe op te lossen in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:39

Wat je vooral niet moet doen is terugtrekken op de kant waarop de pony vastzit. Wat ik altijd doe is op die kant kleine ophoudingen maken. Verder veel rechterbeen er bij als je haar/hem naar rechts wil laten kijken en met dat been corrigeren als ze over de rechterkant heenloopt.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 18:59

_Sas_ schreef:
Wat je vooral niet moet doen is terugtrekken op de kant waarop de pony vastzit. Wat ik altijd doe is op die kant kleine ophoudingen maken. Verder veel rechterbeen er bij als je haar/hem naar rechts wil laten kijken en met dat been corrigeren als ze over de rechterkant heenloopt.

Ok ga ik proberen......dank je Sas..... Haha!

Probleem bij deze pony is dat er eigenlijk alleen een 2e en 3e versnelling en ze niet makkelijk in stap is, zodra ik iets geef of iets ga verzitten draaft ze aan, als ik dus stelling wil vragen en mijn been aan ga leggen, wil ze meteen aandraven ook al vang ik dit dan voor weer op.

In de bak is ze een schatje, misschien is er in het bos mee gecrosst?? Ik vind het iig een extra moeilijkheidsgraad zo.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:13

Ik ken het probleem..... Wij hebben zelf ook geen bak, en moeten het dus hebben van de bak van de ponyclub, maar als ik daar rijdend heen ga, ben ik een half uur verder voordat ik in de bak ben... en de bak is op dit moment ook nog eens te zwaar.

ik masseer haar veel, op het moment, over haar hele lichaam, en probeer op open velden wel wat voltes ed te rijden om haar los te maken. Als je een bocht om gaat, proberen te zorgen dat ze dan ook die kant op kijkt. Judy heeft er nog al een handje van om als een plank door de bocht te gaan zegmaar..

Hoop dat je hier ook wat aan hebt!

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:33

ej,
mijn tinker en ik hadden hetzelfde probleem. wat ik gedaan heb is veel figuren rijden dus bv in bos slalomen enzo werkt heel goed. en niet gaan trekken enzo heel losjes proberen te houden en ik heb ook met een pessoa gelongeerd en daardoor is die super los gegaan. dus misschien ook een idee?
gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:37

Laat hem eens los maken door een fysiotherapeut. Dat wil heel goed helpen en kan het misschien op lossen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:18

Juist veel gaan spelen met het bit. Veel kneepjes op de linkerteugel, zodat ze daar los word, en later ook aan de rechterkant als het goed gaat.
Ik denk toch dat je het het beste in de bak kunt oplossen.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 18:54

Ik ga alles uitproberen.

Het oplossen in de bak is niet echt een optie aangezien wij altijd in het bos rijden. En ik denk dat de ene keer in de 2 maanden dat ze de bak zien het niet echt veel uithaalt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:14

Anouar heeft er ook wel eens last van. Niet echt vast zitten aan een kant, maar hij heeft z'n hoofd altijd graag de kant van stal op Clown De teugel waar hij druk op neemt laat ik dan helemaal los en de teugel waar hij geen druk op neemt neem ik dan contact mee. Dus stel dat hij zelf naar links buigt, de linker teugel geen contact mee maakt en trekt aan de rechterteugel, dan bak ik de linkerteugel erbij en laat de rechterteugel helemaal los. In begin wil hij dan helemaal naar links, met m'n been hou ik hem dan rechtuit. Probleem is dan altijd zo opgelost en rij ik weer verder met twee losse teugels.

Vooral niet meer gewicht pakken op de kant waar je paard al gewicht pakt op de teugel