Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:29

Ik rijd al vaker in heb bos met een vriendin van mij en haar paard en af en toe met de manege maar ik zou graag ook met mijn twee verzorgpaardjes het bos in willen. Maar wat moet je kunnen/doen/mee nemen/weten om voor het eerst het bos in te gaan met ze?

Mijn verzorgpaardjes verzorg ik met mijn zusje van 12 (ik ben zelf 14). Het bos licht naast de wei en de stallen van de paarden. Mijn paardjes hebben nooit een bit in hun mond en met zadel rijden we ook niet vaak.

Wie heeft er tips ofzoiets? Ik wil goed voorbereid zo'n eerste keer het bos in.

alvast bedankt!

Anoniem

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:33

Laat ze eerst maar wennen aan bit en zadel lijkt mij hé. Zijn ze vaker naar buiten geweest?

Neem anders iemand op de fiets mee en zorg dat je het bos goed kent. Mobile telefoon mee en desnoods een halster+ touw voor als het echt mis gaat.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:54

Judith_ schreef:
Laat ze eerst maar wennen aan bit en zadel lijkt mij hé. Zijn ze vaker naar buiten geweest?

.


of juist niet? waarom persé een bit?

@ts: zorg dat de eerste keer iemand lopend of met de fiest mee gaat, dan weet je hoe de paardjes reageren buiten en hoe het gaat etc....een gevoel van zekerheid heb je dan, wat ook overgedragen wordt op de paardjes...

veel plezier!

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 20:17

ik ken het bos zelf helemaal uit me hoofd.. en er lopen ook honden .. daar zijn ze niet bang voor .. maar ik vind dat van een mobieltje en een fiets mee nemen wel erg slim
nee ik doe ze GEEN bit in de mond!

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:19

inderdaad even iemand op de fiets mee laten gaan.
wel zo verstandig.

Anoniem

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:23

roossie22, omdat ze op mij over komt dat een ze een bit belangrijk vind. Neem aan dat je dat anders niet er ook niet bij zet. Maar goed verkeer ge interpeteerd dus. Linda, dat kun je toch ook rustig zeggen? Ben helemaal niet tegen bitloos hoor, rij zelf ook bitloos.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:31

Op jullie leeftijd moest ik mijn ouders altijd laten weten hoe laat ik vertrok en wel route ik ongeveer zou nemen. Laat iemand ook weten hoe lang je ongeveer denkt te gaan rijden. Je kan het natuurlijk nooit op de minuut af zeggen, maar een indicatie moet lukken. Dit is natuurlijk een tip voor als je alleen of met je zusje gaat. Ook handig een labeltje met adresgegevens aan je zadel en/of hoofdstel.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:36

Misschien overdreven, maar voordat ik te paard het bos inging, ben ik eerst met het paard aan de hand door het bos gelopen. Vervolgens ben ik met een fietser in het bos gaan rijden. Na enkele keren met een fietser mee zijn gereden, ben ik uiteindelijk alleen gegaan. Nu rijd ik 2 á 3 keer per week alleen door het bos. Het bos ligt naast de wei en stallen.
TS misschien heb je iets aan 'mijn' methode. Verder zou ik even de staleigenaar melden waar je alngs rijd en hoelang je weg denkt te blijven. Een mobiele telefoon meenemen is een pré, kun je altijd in noodgevallen bellen.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:37

ik weet niet hoe verkeersmak jouw pony's zijn? anders is het misschien een idee een hele verkeersmakke pony mee te nemen..
je kan best bitloos rijden in het bos hoor, doe ik ook Clown .. misschien is een zadel wel handig, blijf je toch net wat makkelijker zitten voor het geval het mis gaat.. en verder idd iemand laten weten dat je naar het bos gaat, hoelaat je terug denkt te zijn. en wil misschien je moeder ofzo niet mee fietsen voor de zekerheid?

en anders ga je gewoon wandelen naast de pony's eerst, als dat goed gaat erop en als de pony's erg gestresst doen als je erop zit, stap je er weer even af Lachen

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:47

Judith_ schreef:
roossie22, omdat ze op mij over komt dat een ze een bit belangrijk vind. Neem aan dat je dat anders niet er ook niet bij zet. Maar goed verkeer ge interpeteerd dus. Linda, dat kun je toch ook rustig zeggen? Ben helemaal niet tegen bitloos hoor, rij zelf ook bitloos.



ooh sorry! ik dacht echt zo van oh dat is weer zo iemand die mensen stom vind die bitloos rijden enzo:P

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:48

magicrover schreef:
Op jullie leeftijd moest ik mijn ouders altijd laten weten hoe laat ik vertrok en wel route ik ongeveer zou nemen. Laat iemand ook weten hoe lang je ongeveer denkt te gaan rijden. Je kan het natuurlijk nooit op de minuut af zeggen, maar een indicatie moet lukken. Dit is natuurlijk een tip voor als je alleen of met je zusje gaat. Ook handig een labeltje met adresgegevens aan je zadel en/of hoofdstel.




Jaaa! dat labeltje vind ik heel slim ja.. want ik weet niet of mijn v.paardjes een chip hebben

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:50

tjitseee schreef:
ik weet niet hoe verkeersmak jouw pony's zijn? anders is het misschien een idee een hele verkeersmakke pony mee te nemen..
je kan best bitloos rijden in het bos hoor, doe ik ook Clown .. misschien is een zadel wel handig, blijf je toch net wat makkelijker zitten voor het geval het mis gaat.. en verder idd iemand laten weten dat je naar het bos gaat, hoelaat je terug denkt te zijn. en wil misschien je moeder ofzo niet mee fietsen voor de zekerheid?

en anders ga je gewoon wandelen naast de pony's eerst, als dat goed gaat erop en als de pony's erg gestresst doen als je erop zit, stap je er weer even af Lachen




ja bij lijkt een zadel ook veiliger! en ik begin ook met alleen aan de hand een rond je lopen in het bos.. de pony's van me zijn wel gewend aan auto's want er rijd er altijd een bij hun door hun stuk grond om het voer naar het voer hok te brengen

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:51

Tijgertje86 schreef:
Misschien overdreven, maar voordat ik te paard het bos inging, ben ik eerst met het paard aan de hand door het bos gelopen. Vervolgens ben ik met een fietser in het bos gaan rijden. Na enkele keren met een fietser mee zijn gereden, ben ik uiteindelijk alleen gegaan. Nu rijd ik 2 á 3 keer per week alleen door het bos. Het bos ligt naast de wei en stallen.
TS misschien heb je iets aan 'mijn' methode. Verder zou ik even de staleigenaar melden waar je alngs rijd en hoelang je weg denkt te blijven. Een mobiele telefoon meenemen is een pré, kun je altijd in noodgevallen bellen.



Ja vind ik hele goede methode!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:59

Wat Tijgertje86 zegt is een goed punt, ik doe het ook zo. Sterker nog, ik ben op het moment alleen maar met mijn paard aan het lopen/joggen en zo samen kilometers maken. Je paard krijgt op deze manier veel makkelijker en veel meer vertrouwen in je. Ik doe dit al een paar weken en voorlopig zit ik er de eerst komende maanden nog niet op, moet er wel bijzeggen dat dit paard nog niet ingereden is maar hij wordt ook niet ingereden voor ik het volledige vertrouwen van hem heb op de grond.
Doe eerst alles op de grond, ga hele stukken met je paard ernaast het bos in, heb geduld, ga dingen niet haasten omdat je er graag op wilt, het bos is net zo mooi en misschien wel nog mooier als je naast je paard loopt!

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 13:32

T@nj@ schreef:
Wat Tijgertje86 zegt is een goed punt, ik doe het ook zo. Sterker nog, ik ben op het moment alleen maar met mijn paard aan het lopen/joggen en zo samen kilometers maken. Je paard krijgt op deze manier veel makkelijker en veel meer vertrouwen in je. Ik doe dit al een paar weken en voorlopig zit ik er de eerst komende maanden nog niet op, moet er wel bijzeggen dat dit paard nog niet ingereden is maar hij wordt ook niet ingereden voor ik het volledige vertrouwen van hem heb op de grond.
Doe eerst alles op de grond, ga hele stukken met je paard ernaast het bos in, heb geduld, ga dingen niet haasten omdat je er graag op wilt, het bos is net zo mooi en misschien wel nog mooier als je naast je paard loopt!



Jaa daar ben ik het volledig mee eens!

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:09

Wat dacht je ervan om ze allebei een keer met een ervaren buitenrijpaard mee te nemen en niet allebei tegelijk.Dan kunnen ze 'de kunst afkijken' van het ervaren paard. De keer erna neem je de andere mee en als dat goed gaat dan kan je ze met z'n tweeen met het ervaren paard meenemen en daarna alleen hun twee. Ik heb vroeger vaak genoeg met mijn ervaren paard met onervaren paarden en pony's / ervaren pony's met onervaren ruitertjes gereden en dat deed ik altijd op deze manier. Pling Succes ermee

Anoniem

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:11

een zadel zou ik ze wel aanleren en natuurlijk niet je cap vergeten he!

Anoniem

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:13

Mobiel meenemen
en een beugelriem of halstertouw om de hals doen voor het geval dat

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Voor het eerst het bos in, wat moet je zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 17:34

okee bedankt!