Help 7 tot 10 daagse trektocht.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

Help 7 tot 10 daagse trektocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:25

In afwachting van het veluwe boekje ben ik benieuwd of er iemand is die wel is een 7 a 10 daagse trektocht heeft gemaakt.
Waar heb je toen geslapen!!
Ben je op de bonnefooi gegaan of heb je alles van te voren geregeld.
Zijn er dingen waarop je stuitte ivm vergeten of dingen die tegen vielen.
Met hoeveel personen ben je gegaan enz.
Hoe heb je je dagen igevuld enz.

(het liefst willen we een route gaan rijden van 7 a 10 dagen die al is uitgestippeld en geregeld.)
Helaas bestaat degene die dat voor mensen met eigen paarden doet niet meer (failliet)
Aangezien we zelf niet zulke goeie regeltante's zijn valt de voorbereiding al flink tegen.
Dus alle tips enzovoorts zijn welkom....!!!

ikke

Re: Help 7 tot 10 daagse trektocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:47

Is dit je "eerste keer"?? Doe dan even rustig aan en begin met een dag of drie, dat zal je al zwaar genoeg vallen.
Zorg om te beginnen voor GOEDE kaarten. Dat boekje van de veluwetrail is wel handig voor gedachtenbepaling en grote lijnen, maar waardeloos om een tocht in detail uit te zetten.
Ga met een kleine groep, max vier man/vrouw, of splits de boel voor het rijden.
Zorg voor goed passend tuigage en degelijke bepakking. Gewicht (of vooral het gebrek eraan) is alles.
Plan korte dagafstanden. 20km is genoeg; dat loopt in de praktijk toch wel uit op 25-30km.
ZOrg voor een goede conditie voor paard en ruiter. Goed wil zeggen dat je beiden zonder problemen 15-20min constant in arbeidsdraf kunt (licht)rijden (klok dit!! 15 min is LANG)
Train jezelf dat je ECHT probleemloos drie uur kunt rijden, zonder jezelf of het paard in de weg te zitten.
Loop onderweg stukken naast je paard, is comfortabeler voor beiden.
Last but not least: NEEM GEEN RUGZAKKEN!!!!! (dat is voor sukkels)
Tot slot is het lidmaatschap van de NVVR erg zinvol. Niet alleen levert je dat een hoop kennis, maar ook onvermoede adressen om te overnachten. kijk op www.nvvr.info

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:36

Afgelopen jaar heb ik een trektocht gereden van 10 dagen over de Veluwe, waarvan 2 rustdagen. Op de rustdagen hebben we niet gereden we hebben alleen even een wandelingetje gemaakt met de paarden. Ik ben samen met 3 andere meiden geweest.

Het is idd erg aan te raden goede kaarten te kopen en ze van te voren met zijn allen even goed te bekijken. Wij hadden dagritten uitgezet van 25 tot 35 km per dag. Maar we zijn bijna elke dag wel een stukje verdwaald/verkeerd gereden, dus het is voor een eerste keer wel aan te raden niet te veel km's per dag te plannen.

Ik heb alles van te voren gepland en geregeld, op de bonnefooi gaan zou ik zelf nooit doen! je hebt toch een paard bij je en die kun je niet zomaar overal kwijt.

Wij hebben onze bagage door de overnachtingsplaatsen laten overbrengen naar het volgende overnachtings adres, ik vond dit zef erg prettig! Zo kun je gewoon alles wat je wilt meenemen en zelf vind ik het ook erg onprettig om met zadeltassen enz te rijden, het rijd gewoon veel relaxter zonder bagage voor jezelf en het paard! En idd doe geen rugtas om, dat klotst en rijd absoluut niet fijn.

Wij zijn ook niet elke dag naar een ander overnachtingsplek gereden, dit geeft je iets meer vrijheid. Als je een dag niet zo veel zin hebt om te rijden of je paardje heeft ergens last van of kan gewoon wel een extra rustdag gebruiken dan is die mogelijkheid er ook.

Als je nog vragen hebt, of hulp nodig hebt bij het plannen van de tocht laat het maar weten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:26

Als dit inderdaad je eerste trektocht wordt is 7 dagen veel te veel. Het is niet alleen de dagelijkse kilometers (met bepakking?), maar vooral de indrukken die het paard moet verwerken. Ook een paard dat veel buiten rijdt, heeft er moeite mee dat je steeds dezelfde kant opgaat en dus niet terug. De derde dag is meestal het zwaarst voor het paard, het effect van "we lopen al twee dagen en we zijn nog steeds niet thuis".
Plan inderdaad niet te lange trajecten, een kilometer of 20 is genoeg, want je moet ruimte houden voor onverwachte obstakels en mogelijk fout rijden.
Er zijn tegenwoordig aardig wat adresjes waar je leuk kunt overnachten met je paard, Stichting Hippisch Toerisme kan je daar bijvoorbeeld ook aan helpen, net als aan kaarten en ideeen. ( www.hippisch-toerisme.nl )
Zorg inderdaad dat alles en iedereen in goede conditie verkeerd, mens, paard (conditie, maar ook hoevenkwaliteit) en tuigage. Als je bepakking op je paard mee wilt nemen is een goed boomzadel te verkiezen boven een boomlooszadel. Bepakking mag niet op de ruggegraad van je paard komen, moet stabiel liggen en niet klapperen. Wen je paard vantevoren aan de bepakking en oefen zelf ook met het opdoen van de bepakking. Gewicht uiteraard zo beperkt mogelijk houden en evenwichtig verdelen.
Het is misschien een hoop gedoe als voorbereiding, maar het is wel vreselijk leuk om te doen en kan zomaar een verslaving worden Cool

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:48

gogo schreef:
In afwachting van het veluwe boekje ben ik benieuwd of er iemand is die wel is een 7 a 10 daagse trektocht heeft gemaakt.
Waar heb je toen geslapen!!
Ben je op de bonnefooi gegaan of heb je alles van te voren geregeld.
Zijn er dingen waarop je stuitte ivm vergeten of dingen die tegen vielen.
Met hoeveel personen ben je gegaan enz.
Hoe heb je je dagen igevuld enz.

(het liefst willen we een route gaan rijden van 7 a 10 dagen die al is uitgestippeld en geregeld.)
Helaas bestaat degene die dat voor mensen met eigen paarden doet niet meer (failliet)
Aangezien we zelf niet zulke goeie regeltante's zijn valt de voorbereiding al flink tegen.
Dus alle tips enzovoorts zijn welkom....!!!

Niet de eerste keer zolang weggaan!

Ik rij veel trektochten en de langste was 8 dagen. Vorig jaar had ik 10 dagen uitgezet ,maar halverwege zijn we in de problemen gekomen, paarden hadden drukkingen omdat het de hele week alleen maar regende.
Ik zet altijd alles zelf uit. Van te voren regel ik overnachtingen. Met behulp van een goede kaart en een telefoon kom je een heel eind met adressen regelen.
Ik heb 1 keer met 3 personen een tocht gedaan. Verder rij ik altijd met mijn maatje. We zijn zeer goed op elkaar ingespeeld.

Wat ik het belangrijkste vind: zorg dat alles in goede conditie is!
Jij zowel fysiek als mentaal, je paard heeft voldoende kilometers in de benen, genoeg ervaring met rare situaties. Daarnaast moet je tuig in orde zijn! Ligt het perfect op je paard? Mooi! Zo niet, doe er wat aan! Zorg voor goede tassen die goed te bevestigen zijn en goed omhoog te trekken zijn ,zodat het zo min mogelijk op de paarden rug ligt.
Ik heb zelf nu 2 keer met een boomloos zadel met panelen gereden en dat gaat goed.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 16:44

Zo kijk hier kan ik wat mee.
Uit jullie verhalen (behalve die van sabien)blijkt dat 10 dagen veel te lang is.
Het was meer een richtlijn van wat we ongeveer willen/wilden.
Verder is het de bedoeling om de eerst aankomst dag en de dag erop op 1 plek te blijven.
De dag daarna (3de) dag starten met rijden maar 20 kilometer is idd lang zat maar ook bij wijze van 10 kilometer om ergens anders te slapen is niet erg.
We rijden in ieder geval niet om kilometers te maken.
Gelukkig heb ik een hele lieve moeder die mee wil voor bagage (is ze er zelf ook lekker uit en der fiets+ hond gaat mee.)
Dus daar hoeven we niet over in te zitten.
@antheman Veel kilometers heeft me paard nog niet in zijn benen zitten.
(niet bij mij in ieder geval vast wel op de drafbaan Bloos )
Ervaring heeft ze ook niet maar daarom gaan we ook op trektocht.
Ik moet er wel bij zeggen het gaat pas over volgend jaar (zomer?) en ik ben niet iemand die doorzet op het moment dat ik me vriendin haar paard of mijn paard het op wat voor manier dan ook niet aankan.
Hetzelfde geldt voor als we besluiten wel te gaan maar onderweg blijkt het toch geen suc6 te zijn.
Blessure weer of iets anders waardoor we het zouden moet afbreken.
1 belletje en de trailer staat zo weer voor onze neus om ons op te halen......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:53

gogo schreef:
@antheman Veel kilometers heeft me paard nog niet in zijn benen zitten.
(niet bij mij in ieder geval vast wel op de drafbaan Bloos )
Ervaring heeft ze ook niet maar daarom gaan we ook op trektocht.

Je klinkt heel verstandig!

Ook al ga je maar 10 of 20 km per dag, je moet wel bedenken dat je dit iedere dag doet! Veel mensen trainen bijv alleen maar in het weekeinde en rijden door de weeks een half uurtje in de bak . Daar ga je het NIET mee redden.

Verder bedoel ik met ervaring:
veel buiten zijn geweest, desnoods ernaast lopend. Laat je paard kennismaken met viaducten, tunnels, wegen oversteken, honden, al dat soort dingen. Je komt er ongetwijfeld iets van tegen!

Bagagevervoer is erg prettig de eerste keer en backup van een trailer dus ook.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:35

@antheman het feit dat we volgend jaar ook erg graag willen starten met endurance zegt denk ook wel genoeg.
En ervaring tjaa daar zijn we hard mee bezig (geweest zat 4 weken in het gips dus kon alleen maar wandelen over de weg)
Backup van een trailer hebben we maar niet in de zin van dat hij er zo is me pa gaat gewoon naar huis maar mocht er wat zijn komt hij ons wel halen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:42

Ik heb de zomer nooit als het beste seizoen ervaren, Dazen, hitte, zonnebrillen, verbrande neuzen, water innemen ect. De fijnste tijd voor een trektocht zal wel persoonlijk zijn, maar ik ga het liefst in april, mei of september. Het weer is dan al vaak genoeg mooi, het is meestal niet te heet en er zijn nog geen dazen. Dazen hangen natuurlijk een beetje af van waar je wilt gaan trekken. Door de kuststreek heb je er geen last van, maar ze zijn zeker een factor om rekening mee te houden.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:33

Ik heb nu twee keer een trektocht te paard gemaakt, beide keren ongeveer een week.
Wij reden ook 20 a 25 km per dag en om de dag een 'rustdag' wat inhield dat we die dag niet van locatie veranderden, wel een klein ritje maakten of in de bak wat reden om ze in beweging te houden, maar verder 'rust'.
Als je moeder meegaat met de bagage dan scheelt dat al, hoef je niet met bepakking te rijden.
Zorg dat je voordat je vertrekt veel met je paard op pad bent geweest. Zoek uitdagingen op in 'enge' dingen en bouw dit langzaam op zodat je paard vertrouwd mee kan op een trektocht.
Ook al rijd je langs een geplande route, dan nog kom je altijd situaties tegen waar je niet op voorbereid bent.
(bijvoorbeeld de keuze: 100 meter langs een hele drukke weg zonder berm rijden/lopen met vrachtverkeer langs je OF 8 km omrijden, met de camping al in zicht...dan spring je een gat in de lucht als je op je paard kunt vertrouwen dat jullie het samen aankunnen om die 100 meter te doen).
Zorg dat je genoeg vliegenspul mee hebt. Als je in de zomer gaat kan dat anders een flinke bron van ergernis zijn, vooral onderweg flink blijven sprayen! Bespaar hier niet op, maar kies echt voor een middel dat werkt.
Neem je paardenpaspoort mee, als je overnachtingsadres evt een entingsbewijs van je paard wil zien.
Zorg voor goed hoefbeslag of goed bekapte hoeven. Geen splinternieuwe ijzers, maar plan dit een weekje van tevoren.
Maak al een paar flinke ritten (2 a 3 uur - met tempostukjes) met de uitrusting waar je de trektocht mee gaat rijden.
Wees alert op opvallende dingetjes en neem je maatregelen en test deze ook.
Zorg voor een heuptasje of zadeltasje wat niet klappert om voor onderweg wat mee te nemen (sultana's oid...iets te drinken, een -eventueel inklapbare- hoevenkrabber, een telefoon, wat kleingeld en vliegenspray).
Schaf eventueel stijgbeugels aan met een breed draagvlak voor je voeten, rijdt heerlijk en je bent minder snel vermoeid. Bovendien kun je - als de voorkant van de beugel dicht is - met sportschoenen rijden en dat is weer erg prettig als je een paar kilometer naast je paard loopt om eigen stijfheid te voorkomen en om je paard te ontlasten.

En het belangrijkste: zorg dat je voor de paarden leuk is, dus zorg voor leuke adresjes waar ook andere paarden rondlopen, let op of er geen prikkeldraad is en zorg dat je je er zelf ook prettig voelt. Stippel dus van tevoren met goede kaarten alvast een globale route uit van adresje naar adresje en bekijk deze overnachtingsmogelijkheden ook in het echt, zodat je weet wat je kunt verwachten.
Wij hadden na onze eerste tocht besloten dat we de tweede keer een rol schrikdraad mee zouden nemen en een aantal prikpaaltjes, om eventueel een draadje te kunnen spannen in een weiland mocht dat nodig zijn. Of om onze paarden af te scheiden van andere paarden, of om ze bij prikkeldraad weg te houden, of om het gras te beperken als het een heel rijk weiland was.
Om je paard al boerend na zo'n nacht weer mee op pad te nemen voor een rit van 20 km is voor beide niet echt een pretje.
Misschien kan je moeder ook zorgen voor jullie eigen voer. Juist op zo'n tocht is het goed om je paard zijn eigen merk te kunnen geven, zodat hij niet aan veranderingen hoeft te wennen, terwijl er al zoveel anders is.