Midden op de weg lopen met paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:45

Als ik buiten rijd ga ik midden op de weg rijden. Ook al komen ze vol gas aanrijden dan ga ik tegenover ze staan en gebaar met mijn hand dat ze langzamer moeten. Nou moet ik zeggen dat het hier reuze meevalt. Toevalligerwijs zijn het vaak de vakantiegasten die zo'n haast hebben om naar de camping te komen.
Als ik mijn paarden buiten zet, en dat doe ik altijd met 2tegelijk, loop ik in het midden en aan beide kanten een paard. De mensen uit de omgeving kennen mij ondertussen en die wachten rustig. Maar afgelopen keer was er een, die wilde er tussendoor rijden. Gek! Maar dat doet ie geen 2e keer meer aangezien net de burgemeester er bij was, en die er wat aan gedaan heeft. Dat is echt een voordeel om in een klein dorp te wonen waar iedereen elkaar kent en helpt!

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:05

Apple schreef:
Gewoon je plaats op de weg innemen inderdaad Lachen. Met een paard ben je immers bestuurder Lachen.

Het is jammer dat daar bij ruiterbewijzen en koetsiersbewijzen relatief weinig aandacht aan wordt besteed. Bij een motorrijbewijs gaat een groot gedeelte van de stof over "plaats op de weg". Zo rijden dat je duidelijk zichtbaar bent en dat ze je niet zomaar in de berm kunnen drukken Lachen.


Bij het koetsiersbewijs besteden ze daar best aandacht aan, Apple Ja Ik ben zelfs de eerste keer gezakt omdat ik het verkeerd begrepen had... Bloos Namelijk dat je niet zoveel mogelijk rechts op je weghelft moet rijden, maar echt tegen de middenlijn aan. Dat is het veiligst, ook met openzwaaiende portieren als je geparkeerde auto's passeerd, maar vooral omdat auto's dan echt niet om je heen kunnen. Wat ik jammer vind is dat er tijdens het autorijbewijs eigenlijk nul aandacht wordt besteedt aan het feit dat een begeleider met paard (of koe), een ruiter en een paard en wagen ook bestuurders zijn en dezelfde rechten hebben als automobilisten....

Poeltje

Berichten: 2739
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: In de polder

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:14

Ik steek altijd mijn hand op als mensen rustig langrijden. Komen ze met een rotvaart aanrijden ga ik mooi midden op de weg, totdat ze langzamer rijden.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:19

Jep.. ik doe het ook als ik met een schrikkerig paard ben, en ik zie in de verte een auto kei hard rijden, dan ga ik mooi midden op de weg rijden!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:24

Idd mooi middenop je eigen weghelft gaan lopen. Reflectievest vind ik ook geen slecht idee.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:15

Ik loop idd ook soms wel eens midden op de weg. Als ik zie dat een auto echt met een rotvaart aankomt. Zo MOET hij wel afremmen, dan ga ik aan de kant, en kan hij er rustig langs.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:29

In belgie is het zo(zal in nederland ook wel zo zijn), dat je met paard bestuurder bent, of je er nu op zit of er naast loopt. Dus hoor je thuis op de rechter rijbaan. Officieel MAG je niet eens op het fietspad of de berm.(Maar nog nooit een politiemens tegengekomen die daar iets op tegen had, maar ik woon dan ook langs een 90-baan, dus het is gewoon gevaarlijk...)

Maar ik heb in de achterstraatjes ook vele mensen die totaal niks besef hebben van hoe ze moeten passeren...(tuuteren, erlangsscheren, kei hard optrekken, piepend remmen, allemaal al meegemaakt)

Natuurlijk zijn er ook mensen die wel weten hoe het moet...heb zelfs al een aantal keren een reusachtige vrachtwagen/tractor gehad die voor me gingen stilstaan en zelfs de motor uitzetten... Knipoog op een smal stukje weg, waar mijn paard beetje paniekerig van werd (als hij plaats heeft om weg te gaan is het allemaal niet erg en loopt hij stug voort, maar weerzijds een sloot dan vindt hij helemaal niks om dan een vrachtwagen te passeren)

Dus zo kan het ook.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:31

Over die reflectie vestjes in het engels, dat nog problemen zou kunnen opleveren...

Gewoon vestje bewerken met dikke alcoolstift? Wel groot en leesbaar schrijven natuurlijk...

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:52

Ik heb ook al heel vaak gehad dat ze idd de motor enz. voor je uitzetten! Vind ik héél netje!!

Meestal zijn dat busjes, die mijn pony níét eng vind, en dan komt er een dikke kraan aan en die scheurt er voorbij :s

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:32

wizewo schreef:
Over die reflectie vestjes in het engels, dat nog problemen zou kunnen opleveren...

Gewoon vestje bewerken met dikke alcoolstift? Wel groot en leesbaar schrijven natuurlijk...


Da's ook een goeie! Bij de Action ( www.action.nl ) kosten reflectievestjes iets van 1 euro 50.
Iig veel minder dan in b.v. de ruitersportzaak of Boerenbond.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:09

Hummm Nado, ik heb toevallig dit jaar ook mn koetsiersbewijs gehaald en kan me niet herinneren dat er echt expliciet aandacht aan gegeven is Verward

Kwam misschien ook doordat ik ook met andere voertuigen al mn plaats op de weg inneem en we met een flinke kar aan het rijden waren Haha!.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:26

In Nederland ben je met een paard (of je er nu op zit of er naast loopt een bestuurder) dus je mag gewoon je weg helft opeisen... daarnaast is het in Nederland ook nog eens zo geregeld dat jij als bestuurder van een paard mag rijden waar jij het, het veiligste vind. Dus als jij op de linkerhelft wilt gaan rijden omdat jij dat veiliger vind (je paard ziet het verkeer dan bijvoorbeeld beter op zich af komen en is minder snel geneigd om te scshrikken) dan mag dat gewoon, je mag ook op het fietspad, in de berm op de rechterbaan. En als jij het dus veiliger vind om op het midden van de weg te rijden dan is dat ook toegestaan, mits je maar weer terug gaat naar je eigen baan zodra de medeweggebruikers hun vaart geminderd hebben en kunnen passeren.

Meestal rij ik in de berm/fietspad of als het niet anders kan op de rechterbaan, indien er verkeersdeelnemers zijn die het nodig vinden om hard langs te racen ga ik midden op de weg stilstaan... (mijn paard is bomproof, dus dat gaat veilig...) en de chaffeur zit echt niet te wachten op een dikke deuk in zijn auto dus die stopt echt wel.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:33

Apple schreef:
Hummm Nado, ik heb toevallig dit jaar ook mn koetsiersbewijs gehaald en kan me niet herinneren dat er echt expliciet aandacht aan gegeven is Verward

Kwam misschien ook doordat ik ook met andere voertuigen al mn plaats op de weg inneem en we met een flinke kar aan het rijden waren Haha!.


Kan goed hoor Knipoog Misschien lag het er ook aan dat ik in het centrum van Zoetermeer gelest en afgereden heb, en daar heb je heeeeel veel geparkeerde auto's langs de weg en rijden mensen ongelovelijk asociaal langs aanspanningen...