vuurwerk tijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

monicees

vuurwerk tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:48

Hoi,
ik weet niet 100% zeker of dit hier of bij seizoensvragen hoort,
maar het gaat om buitenrijden dus..

ik heb 3 maand terug een paard gekocht (tinker)
ze was tot nu toe onwijs koel met buitenrijden en niet snel gek te krijgen.

Nu werd er 2 weken terug een rotje afgestoken waar ze onwijs van schrok.
Sindsdien is ze echt overdreven gespannen tijdens het buitenrijden.
kleinde dingentjes waar ze voorheen nieteens naar om keek zijn nu opeens bedreigend voor haar.
Van de week reed ik langs een school waar ook kinderen bezig waren met afsteken. (is langs een vrij drukke weg) kon haar gelukkig nog wel bij me houden, maar het scheelde niet veel, ze is ontzettend sterk.

Nu vroeg ik me af, hoe doen jullie dat bij paarden die bang zijn voor vuurwerk?
laten wennen ver voordat het eindjaar is, of juist afwachten,
en eventuele kalmeringsmiddelen?

ps. er is geen mogelijkheid om tijdelijk in een bak te gaan rijden want die heb ik niet, moet sowieso altijd langs de weg en door een woonwijk om op het strand te komen.
Clown
groetjes

RUBYWHITE

Re: vuurwerk tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:56

Moeilijk...en vervelend dat na die knallen je paard zo onzeker wordt. Belangrijk is dat jij hem er doorheen loodst. Ik ben blij dat wij in een gehucht wonen waar ze amper vuurwerk kennen Bloos Daarbij woon ik vrij en buitenaf dus mijn paarden komen zelden met vuurwerk in aanraking.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:57

Misschien een idee om je paard met een klappertjespistool aan de geluiden te laten wennen?

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 19:34

@ MyrtheJ.. dankjewel, is nieteens zo n gek idee!
mn broertje heeft vast nog wel zo n ding liggen denk ik
Van de week gelijk proberen Clown

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:10

met nieuwjaarsavond zet ik mijn paardje altijd op stal met de lichten aan (voor de flitsen) en de radio heel hard, dan hoort ze die knallen veel minder. en schrikt ze vrijwel niet meer, terwijl ze normaal gesproken echt panisch is voor knallen. misschien ook een idee voor jou? ik blijf er wel zelf ook bijzitten. maarja das alleen voor nieuwjaar wel te doen maar voor de rest van het jaar zou ik gewoon proberen je paard er langzaam aan te laten wennen, dus bijvoorbeeld eerst in je handen klappen ofzo (ik weet niet hoe erg het is) en het dan langzaam erger maken. maar dat kost wel veel tijd...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:51

Idd een klappertjespistool heb ik al eerder voorbij zien komen op Bokt en lijkt mij een goede training alleen begin niet meteen te knallen met dat ding!
Probeer het in een soort van schrik en obstakel traject in te bouwen, als je direkt inene gaat knallen met dat ding zal het waarschijnlijk alleen maar averechts gaan werken. Probeer het allemaal op te bouwen en zorg er ook voor dat je zelf niet in je hoofd hebt "nu gaat er zo een knal komen en gaat hij schrikken" want dan schrikt je paard uiteraard juist. Je brengt zelf gevoelens over op je paard dus probeer je paard zo ver te krijgen dat hij je blind gaat vertrouwen, dan zal je ook geen last meer hebben met vuurwerk (mits je daar zelf niet bang voor bent dus)

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 15:10

@ tanja,
wat bedoel je precies met schrik/obstakel project?

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 15:11

oeps ik bedoel traject

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:21

monicees schreef:
@ tanja,
wat bedoel je precies met schrik/obstakel project?

Een schrik/obstakel traject zoals er gebruikt wordt om een paard verkeersmak te maken. Dus met plastic waar je paard overheen moet, veel ritsel dingen, poort met slierten gordijn enz. Als je het daarbij gebruikt komt het al heel anders over op je paard als waneer je meteen met zo'n ding gaat lopen knallen Knipoog

solo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:37

Je kan gaan oefenen op eigen terrein. Is het proberen waard, maardan ben je denk ik al wel redelijk laat.
Maar ik zou voor de veiligheid kiezen en gewoon lekker thuis blijven.
You never know....

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:37

gaan oefenen..
en neem een vriend mee op een paard die er niet bang voor is
paarden hebben vaak steun aan elkaar.
die tip van t klappertjes pistool is ook zo gek nog niet!
Succes!

MiCkSkE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:43

hmmm, zonde man... daar gaat je relaxte buitenrit door mensen die nu al beginnen te steken Verdrietig
ik heb wel is gehoord dat iemand haar pony er aan liet wennen door keihard muziek op te zetten (wastiej al gewend) dus was het een ontspannende situatie voor hem, en het hielp kennelijk ook...
maar heb zelf geen id of dit echt de techniek is en hoe je zou moeten beginnen...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:28

ik train standaard vlak voor oud en nieuw met mijn pony's en vuurwerk. Dus echte rotjes ed. Ik ga meestal ook door een woonwijk lopen waar ik weet dat ze al vuurwerk af lopen te steken.
De eerste keer schrikken ze nog, maar daarna niet meer en kan je zelfs terwijl je ernaast loopt een rotje afsteken.
Het enige waar ze nog weleens van willen schrikken is van vuurwerk in een rioolput, maar dat is ook wel een erge knal.
ik vind de tips hierboven wel goede. Bouw het langzaam op en zorg er vooral voordat ze jou vertrouwt ook als er iets engs is, dan ben je al een heel eind.