veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 11:13

Huertecilla schreef:
Nee, met een mobieltje, naamkaartje etc., voorkom je problemen NIET. Het zijn wel kleine stukjes verzekering tegen het escaleren van de gevolgen.


Nou, deze mening deel ik niet met je. Haha!
Je zegt dus eigenlijk dat ik sowieso al moet voorkomen dat ik eraf val: trust me, i'm trying. Maar weet je wat dan nog veiliger is: er niet op gaan zitten.
Het gaat mij erom dat mocht er iets gebeuren, want dat kan altijd met de relatie tussen een dier en mens, dier en dier en verkeer en dier, dat ik het mogelijke heb gedaan waardoor ik de opvolgende situatie zo veilig mogelijk maak. Juist om hem, mij en anderen te beschermen! Ik neem juist de verantwoordelijkheid, anders moet ik er niet buiten mee op stap gaan.
Ik snap heel goed wat je bedoelt en hoe je denkt (ongeveer denk ik.. Lachen ) maar ik vind het te ver doorgetrokken in de relatie tussen een mens en een dier.

Citaat:
Dat vertrouwen is ERG belangrijk.
Jouw paard moet er op kunnen vertrouwen dat JIJ voor de veiligheid zorgt.
Jouw omgeving vertrouwt er op dat jij hen niet in de problemen brengt.
Jij moet er op kunnen vertrouwen dat jouw paard jou vertrouwt.
Dat komt niet uit de lucht vallen. Daarvoor is voorbereiding en vaardigheid nodig. HEEL VEEL KWALITEITSTIJD.


Vivaldi vertrouwt mij erop dat hij ergens langs kan, terwijl hij heeft ingeschat dat het niet kan (bv bruggetjes). Hij gaat er dan ook langs of overheen, met een scheef oor richting mij van 'zeker weten? Dan doen we het.'
Druk verkeer, klepperende zeilen, industrieterreinen, no problem allemaal.
Dingen die ik van hem vraag zijn nooit onmogelijk, dat weet hij!
Maar zoals ik al als voorbeeld aangaf: hij ziet duidelijk een gevaar in koeien die meerennen. Waarom, geeeeeen idee. Hij gaat er langs als ik hem dat zeg, maar hij bouwt dan zoveel spanning op, uiteindelijk wil hij maar 1 ding en dat is er weg! En dat is gewoon zijn instinct. Puur dierlijk.
Ik neem hem niks kwalijk, ik vind het niet erg, we gaan er iets aan doen. Nou, eigenlijk gaat HIJ er iets aan doen. Hij gaat ermee de wei in, confronteren en leren. Leren dat ze niet eng zijn door er domweg dagelijks bij in de buurt te zijn, gewenning.
Quality-time hebben we erg veel, schrik training, spelen vanaf het moment dat hij bij ons kwam als vers gecastreerde ruin uit de koppel dat nog he-le-maal niks kende. Dit alles met de boodschap: jij = dier, ik = mens en ik sta boven jou. No matter what.

Nou, wat ik eigenlijk wil zeggen: ik snap wat je bedoelt. Voorbereiding, vaardigheid, vertrouwen zijn ongelooflijk belangrijk. Maar hij blijft een schrik en vluchtDIER!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:18

Ik rij altijd buiten.
Neem nooit wat mee, jaa mijn mobieltje.

En als ik met mijn winterjas aanrijdt zit er een hoevenkrabber
of zakmes in. Maar nu niet, heb nu altijd een trui aan en kan het
dan nergens kwijt..

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:28

Huertecilla niet iedereen heeft een eigen paard. Als je in je vakantie een trektocht gaat maken dan kun je alleen maar hopen dat je een braaf paard meekrijgt dat heel wat gewend is en begeleiders met verantwoordelijkheidsgevoel.
Dan is er geen tijd om een intensieve band op te bouwen.

Anoniem

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:43

Huertecilla schreef:
Een helm bijvoorbeeld is pas zinvol als je schedel de grond raakt. Het maakt de mogelijke gevolgen van een mogelijke val waarschijnlijk kleiner.



Hier wil ik toch nog even iets over zeggen. Een cap is niet "pas zinvol als je schedel de grond raakt", maar schermt je ogen ook enigszins af voor tegenlicht (beetje fijner dan met halfdichtgeknepen ogen te moeten rijden met fel tegenlicht, lijkt me) en beschermt je hoofd ook voor laaghangende takken etc.



Zelf overigens mobiel en een multifunctioneel zakmes bij me met buitenrijden. Verder niet. Ja, voor de veiligheid een ander bit dan binnen Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:47

Fielychi schreef:
Maar hij blijft een schrik en vluchtDIER!


Interessant fenomeen is dit toch. Bij gedragsbiologen bestaat dit begrip niet.
Verder is het zelfs als aanname niet correct mbt paarden.
Ik zie en ervaar het hier met mijn eigen paardenfamilie volledig anders en een kennis heeft zijn leven te danken aan het hervan afwijkende idee van zijn merrie. Zij had gelukkig andere ideëen over paarden, leeuwenvoer en vluchten dan de gangbare opinie EN de leeuw die hen aanviel tijdens een trek.
Dominatie en vluchten hebben in de wereld van het paard bepaald een andere inhoud dan de gangbare mensenmening namens hen hierover. Lees het stukje op mijn site hierover maar eens.

@huurpaarden
Wanneer je besluit een paard te huren, dan spelen heel andere kriteria en motieven. Er is dan geen enkele binding tussen jou en paard en dat is dan feitelijk een levende variant van een quad of motorfiets. Je neemt dan een in de grond inherent onveilige beslissing. De rest is lapmiddel.
Let wel, ik heb geen waardeoordeel over of je dat wel of niet moet doen, geen alleen aan dat dit andere kriteria inhoudt.
Als verantwoordelijken voor een set paarden hebben wij in het verleden besloten ze om onder meer deze redenen NIET te verhuren.

HC

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:24

Pff, jemig.
Nou sorry, maar dit gaat me echt te ver.
Een dier = een dier. Dat is inmiddels geen interessant fenomeen meer.
Een dier kan niet logisch denken en zal dus kunnen schrikken en vluchten in een bepaalde situatie.

Dit terzijde, ik vroeg om kleine maatregelen die nauwelijks moeite zijn om het buiten wat veiliger maken.
Geen vaag geklets wat het nu inmiddels begint te worden. Niet omdat ik er geen zin in heb, maar ik heb me over jouw theorie al eens uitgediept en ik ben het er niet mee eens.
Dus zonder hier verder nog over te discussieren: tips wil ik! Haha!

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:12

@ Fielychi:
Khad mijn hoofdstel uitgeleent aan beginnende ruiters. het was een speciaal western touwhoofdstel..
en blijkbaar hadden ze iets verkeerd gedaan met vastmaken, khad het nagezien en zag er niks aan maar door het wild slaan met haar hoofd naar de vliegen enzo was het blijkbaar losgekomen....
dus ja, nu leen ik niks meer uit aan andere mensen en sindsdien heb ik ook niks meer meegemaakt...

mijn paard laat zelf niemand anders in haar stal komen en/of aaien, rijden of uit haar stal halen dus kben er vrij gerust in dat niemand haar kan pakken als ze toch losloopt...toen ik er was afgevallen is ze ruiters van manege tegen gekomen die ze wilde vangen, en tis niet gelukt..zelfs toen ze op manege aankwam mocht niemand aan haar komen....

Sandra91

Berichten: 705
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:03

Ik blij erbij vind het een beetje belachelijk.
Als ik buitenrit ga maken heb ik gewoon een cap en een mobiel.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:15

IkhouvanChey schreef:
Ik blij erbij vind het een beetje belachelijk.
Als ik buitenrit ga maken heb ik gewoon een cap en een mobiel.


Die mening deel ik niet helemaal met je..
Het ligt er natuurlijk erg aan waar je buiten rijdt, en hoe lang.
Zelf rijd ik altijd in the middle of nowhere, en kom ik nooit maar dan ook nooit íemand tegen! Dan vind ik het toch fijn als ik zelf dingen kan ondernemen, aangezien ik er ook nogeens geen bereik heb met m'n telefoon.

Als je ergens rijdt, waar best veel mensen zijn, en waar het niet heel lang duurt voordat er mensen bij je zijn, is het idd niet erg nodig om veel mee te nemen.

Maar waar ik rijd, kan het érg lang duren voordat er hulp komt. Ookal gaan ze me direct zoeken, het is gewoon erg moeilijk, ook omdat ik altijd een andere kant op ga..

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:52

Als ik een lange rit ga maken heb ik mijn mobiel,geld,en een electronisch kompas bij(dit in verband met geen richtingsgevoel Blond en zo vinden we de weg huiswaarts,ben nml ook in het bezit van een paard zonder richtingsgevoel),cap heb ik altijd op mijn koppie en felgekleurd hesje aan en een vetertje standaard eraan.

Ik woon op de grens en kan hier gelukkig nog urenlange ritten maken zonder een mens te zien...ook zit ik dan in de bossen eindje weg van de bewoonde wereld...
Dan ook nog op mijn paardje die soms wat rare sprongen maakt.

Ik ben me wel bewust dat er gevaar kan zijn maar ga er niet van uit en ik laat me ook niet weerhouden om met mijn bommetje weg te gaan.
Beste manier om goed controle over hem te krijgen is in mijn ogen mijn paard ook soms te confronteren met zijn angsten.
Ik kan wel weggaan met het idee "ojeee mischien springt er wel ineens een ree uit de bossen,schrikt hij(en hij kan me daar ontploffen)en lig ik eraf en niemand weet waar ik ben".

Maar juist daar heb ik me overheen gezet....en ben tot de conclusie gekomen dat JUIST door in me uppie op weg te gaan we samen het erg goed kunnen vinden.
Hij schrikt weleens en ik lig er soms naast(maar heb een tinker dus die pik je dan op bij de eerste grasspriet Zij zijn groot en ik is klein! ) maar als je bij alles wat je doet angst moet hebben van stel dat.....dan moet je zeker niet op een vluchtdier gaan zitten(dan is overigens een fiets nog gevaarlijk).

Ik ga zeker geen mesjes,hoevenkrabbers en verbanddozen enz. meezeulen....
Zit er een steen in zijn hoef zoek ik een takje,mes geen idee wat ik daarmee zou aanmoeten.....

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:10

Fielychi schreef:
Een dier kan niet logisch denken en zal dus kunnen schrikken en vluchten in een bepaalde situatie.

..knip...

Dus zonder hier verder nog over te discussieren: tips wil ik! Haha!


Cars geeft prima voorbeelden (afgezien van het begrip vluchtdier Huilen ).
Als je met alles-wat-zou-kunnen-gebeuren op je paard zit betwijfel ik of je er wel mee naar buiten moet.

Ter afsluiting. WEES REALISTISCH! Over wat voor ritjes HEB je het in vredesnaam??
Je rijdt in Nederland, waar zelfs in de flevopolders geen werkelijk afgelegen pad te vinden is. Als er een stijgbeugel of teugel breekt, dan loop je toch gewoon terug of verder?!
Zelfs in een jouw vreemde omgeving want in een uur lopen ben je ZO 6-7 kilometer verder en waar in NL kom je over zo een afstand NIETS tegen??
Ik zet hier bewust vaak een rood hoedje op en knoop ook wel eens een geel veiligheidsvestje achterop het zadel. Dit om in een voorkomend geval beter zichtbaar te zijn vanuit een helicopter.
In onze directe omgeving raken jaarlijks mensen zoek en ook komen bergwandelaars om, maar in NL???

Er is geen substituut voor voorbereiding, vaardigheid en vertrouwen.
Minder = meer. Ik zou bijvoorbeeld niet eens aan TREC mee MOGEN doen maar rij al wel jarenlang solo, duizenden kilometers, te paard echte oriëntatieritten door de bergen hier.
Als je dat niet zo ziet, neem het dan maar gewoon aan, of niet.

HC

Sandra91

Berichten: 705
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:35

Matthanja schreef:
IkhouvanChey schreef:
Ik blij erbij vind het een beetje belachelijk.
Als ik buitenrit ga maken heb ik gewoon een cap en een mobiel.


Die mening deel ik niet helemaal met je..
Het ligt er natuurlijk erg aan waar je buiten rijdt, en hoe lang.
Zelf rijd ik altijd in the middle of nowhere, en kom ik nooit maar dan ook nooit íemand tegen! Dan vind ik het toch fijn als ik zelf dingen kan ondernemen, aangezien ik er ook nogeens geen bereik heb met m'n telefoon.

Als je ergens rijdt, waar best veel mensen zijn, en waar het niet heel lang duurt voordat er mensen bij je zijn, is het idd niet erg nodig om veel mee te nemen.

Maar waar ik rijd, kan het érg lang duren voordat er hulp komt. Ookal gaan ze me direct zoeken, het is gewoon erg moeilijk, ook omdat ik altijd een andere kant op ga..


Ja oke.
Maar als ik buiten ga rijden wat ik zelden doe begin er binnenkort weer mee dan rij ik altijd het bekende stukje en waar wel mensen komen in het bos neem ik heus ook wel meer mee dan een cap en een mobiel.

Sandra91

Berichten: 705
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:37

Het vertrouwen tussen jou en het paard speelt ook heel erg mee.
Stel dat het paard jou niet vertrouwt of andersom zou ik of samen met iemand buiten rijden of niet lang en waar veel mensen zijn.

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:17

Natuurlijk moet je het paard vertrouwen als je op weg gaat. Maar er kan altijd wat gebeuren waar je niet aan gedacht hebt.

Zelf mag ik niet meer alleen de weg op met mijn pony, dit niet omdat ze erg schrikachtig is maar omdat ik loeihard door de zandpaden heen cross en stel dat ik er dan afval en met mijn rug of hoofd tegen zo'n paaltje aan val en bewusteloos of verlamt raak. Wat dan?

Ik ben het rij maatje van Fielychi (TS) ik rij met haar mee zodat zij meer ervaring kan opdoen met haar paard Vivaldi. Natuurlijk schrikt hij wel ergens van, maar dat doet mijn pony ook.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:28

Ik neem altijd mijn cap, telefoon en adreskokertje mee. Niet dat ik mezelf of mijn paard niet vertrouw maar door andermans ondoordachte acties zijn er ook nogal eens wat paarden de dupe geworden. Joekels van honden die een paard met hun 3tjes aanvallen (en dan bedoel ik niet spelen maar doodleuk bijtend aanvallen), jagers die op het crossterrein voor paarden lopen te jagen, mountainbikers die tussen 2 paarden doorcrossen en tijdens het fietsen het paard even een tik op de kont geven onder een luid "goede morgen dames" Boos! Nou ben ik zo'n gek die haar paard bomproof heeft gemaakt met een klappertjespistool en weet ik wat voor ongein maar menig paard schrikt daar wel van. Of er gebeurt voor je neus een auto ongeluk, altijd handig zo'n GSM.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:39

dat klappertjes pistool vind ik wel errug slim, geloof dat ik dat ook maar eens ga doen Haha!

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 01:41

Edit: Ik zie nu pas hóe oud dit topic eigenlijk al is... Bloos

Er lijken hier twee kampen te zijn die tegen elkaar ingaan en vertrouwen/vaardigheid en voorzorgsmaatregelen tegenover elkaar plaatsen... maar het kan elkaar toch prachtig aanvullen? Hoe vaardig je ook bent, als je paard zijn evenwicht verliest, akelig valt en gewond is, is het toch wel érg fijn als je een mobieltje bij hebt. Natuurlijk is het zaak in eerste instantie te zorgen voor vertrouwen tussen jou en je paard. Als er echter een idioot met een auto langskomt die het tof vindt om vlak naast jou keihard op te trekken en te toeteren, dan kán je paard schrikken. Het kan gewoon gebeuren. Daarnaast zijn er mensen die met wat minder ervaren paarden op stap gaan; ooit ga je voor de ereste keer alleen en dan is het best fijn als je naast je basisvaardigheid ook nog wat dingen hebt om in een noodsituatie op terug te vallen.

Huertecilla schreef:
Ter afsluiting. WEES REALISTISCH! Over wat voor ritjes HEB je het in vredesnaam??
Je rijdt in Nederland, waar zelfs in de flevopolders geen werkelijk afgelegen pad te vinden is. Als er een stijgbeugel of teugel breekt, dan loop je toch gewoon terug of verder?!
Zelfs in een jouw vreemde omgeving want in een uur lopen ben je ZO 6-7 kilometer verder en waar in NL kom je over zo een afstand NIETS tegen??


Aan de ene kant is het wat dit betreft erg fijn dat NL zo dichtbevolkt en bebouwd is, aan de andere kant is dat natuurlijk juist een risicofactor: áls je er een keer afmietert en je paard raakt in paniek en gaat er vandoor, kan hij makkelijk op een drukke weg terechtkomen. Bovendien is niet iedereen die van zijn paard valt direct weer in staat om te lopen. Knipoog

Natuurlijk is het belangrijk dat je in eerste instantie zeker moet zijn van jezelf en je paard. Maar het kan ook geen kwaad om maatregelen te nemen voor het geval het tóch mis gaat. Zelf heb ik altijd mijn mobiel bij (mocht er iets gebeuren en ik breek een been, dan wil ik iemand kunnen bellen die mijn pony gaat vangen en dan mogen ze daarná mij komen halen Knipoog) en heb ik ook altijd een cap op. Met echt slecht weer reed ik vroeger met lampjes en een hesje, maar tegenwoordig blijf ik dan liever in de bak (die had ik eerst niet tot mijn beschikking). Ik vind een adreskokertje aan het zadel ook geen gek idee, en dan inderdaad vooral ter bescherming van het paard. Een mes heb ik vaak ook wel bij, maar meer uit gewoonte dan omdat ik het ooit nodig gehad heb.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:29

Ik zet m'n helm op, neem altijd m'n mobiel mee en heb een adreskokertje aan m'n zadel.
Ik vertrouw Anouar 100%, maar toch kan er iets gebeuren. Misschien val ik tijdens het rijden wel flauw ofzo, dan kan Anouar nog zo braaf zijn.

Oja, zweep is hier ook geen overbodige luxe, om vervelende honden van je af te meppen.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:52


Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:48

Fielychi schreef:
Een andere tip die in NL handig is maar hier weinig zin heeft is je paard leren niet weg te lopen en wel te hinneken als een gek wanneer jij niet in staat ben op te krabbelen.



Ben ik toch benieuwd hoe jij je paard dat hebt aangeleerd...? Nerd

mystery1980
Berichten: 4246
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:03

tussen alle veiligheidstips mis ik er maar 1 en das het tel nr van de dierenarts, zeker als je een lange rit gaat maken en je paard struikelt en kan niet meer verder toch erg handig. Zelf neem ik mee: telefoon, met nr van iemand die mij kan ophalen in geval van nood, nr van de dierenarts, cap, en hoevenkrabber

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:19

Oh, dat staat standaard in mijn mobiel, dat nummer. Dat is niet alleen handig voor buitenritten, maar ik had vroeger in de wei ook geen telefoonboek ofzo; heb één keer bij het huis ernaast de telefoon (+ telefoonboek) moeten gebruiken, maar dat was nog in het pre-mobiel-tijdperk. Knipoog

Earmpykje

Berichten: 144
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:03

Fielychi schreef:
Matthanja: hoezo een spons mee?

Ik zit met het idee om gewoon een stro-touwtje als riem om te doen. Waar een stro-touwtje allemaal al niet goed voor is qua reparaties e.d.


Opgerold in een broekzak.
Sinds ik ze mee heb, heb ik ze nooit meer nodig gehad...

En wat betreft op de teugels gaan staat - die western teugels zijn twee losse helften , dus probleem opgelost. En je zou ze misschien kunnen leren dat ze NIET direct in paniek raken???? Of lukt dat alleen met (mijn) Haflingers???
Mwah, nee, menpaarden moeten óók eerst leren dat ze niet wegsjezen als ze eens over de strengen stappen, en voor die tijd gewoon níét voor de wagen knopen....

Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar de mens leidt het meest door het lijden dat hij/zij vreest.
De tips van HC klinken mij als zeer bruikbaar in de oren.
Met een vriendin met IJslander wil ik ooit graag de Grüne Küstenstrasse van Nieuweschans naar Denemarken rijden.... Dan kun je je nooit op alles voorbereiden wat je tegen kunt komen, wat je wel kunt en moet doen, is de paarden in een zodanige conditie brengen, dat ze het geestelijk en lichamelijk aankunnen!!!

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:26

.