Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:52

Waratje schreef:
griebels schreef:
En als je paard nu goed naar je luistert in de bak! Alles doet wat je vraagt! En je komt buiten en geeft aan sommige hulpen (rem) geen gehoor meer? Moet je dan een paard zijn leven lang in de bak rijden, terwijl we (mijn paard en ik) ook een comprimis kunnen sluiten??

Dan zou ik training met een ander paard erbij aanraden en ook buiten veel dressuurwerk doen. Dus aan de hulpen eisen, ook buiten. Geen gang sneller nemen als er niet voldoende rem op zit. Maar goed, als jij het met een grof bit en hefboomteugels wilt doen, ga vooral je gang.


Met een ander paard is het enigzins nog erger. Hij WIL winnen! Buiten doe ik ook dressuurmatig rijden (wel met een dubbelgebroken trens en indd de slof als noodrem) maar ook dat zet geen zoden aan de dijk. Maar zoals ik al zei niet elk paard is hetzelfde. Mijn paard is altijd in de bossen getraint. Hij stapt er paarden van 1m80 uit (mijne is 1m48), dat is nu eenmaal zijn snelheid. Klein paard met grote bewegingen. Draven doet hij ook zeer ruim en draaft dus ook die paarden van 1m80 eruit. Over de galop hoef ik het niet eens te hebben.

Even nog voor de duidelijkheid. Zolang mijn paard weet dat hij niet harder mag, heb ik ook geen druk op de teugels (heb trouwens geen hefboomteugels, maar gewone teugels met losse martingaal), en neem ik hem terug met mijn stem en (strenge, maar is ook nodig) ophoudingen. Je eigen zwaar maken is bij een renpaard een drijvende vorm dus dat doen we niet Knipoog Mijne komt dus terug op aanknijpen van knieën, stem en die ophoudingen... Duurt alleen wel even Knipoog

griebels schreef:
En over de rest van jouw bericht...
Dan heb jij geen ex-renpaard wat altijd gelopen heeft op karakter
Er zijn nu eenmaal paarden die buiten moeilijker zijn als binnen. Ik heb er 1 van!

Nee, ik heb een ex-barrelracer Haha! En die was in de bak zo mogelijk nog moeilijker als buiten, waar ze na het warm stappen de keuze bood voor snelle galop of rengalop. Een jaar lang stappen met lange teugel buiten heeft haar geleerd dat je ook ontspannen kunt stappen buiten en dat het niet allemaal volgas hoeft. Daarna ben ik nog 10 jaar bezig geweest met tempo-controle. Touwhalster werkt hier goed voor, geen bit om tegen te vechten, maar druk op neus en borst als goed werkende rem. Renpaarden gaan vaak hard met bit en zijn bitloos vaak veel toegankelijker.
[/quote]

Geloof me, ik heb het al geprobeerd met halster en is zeker niet voor herhaling vatbaar... Mijn leven flitste in een paar seconden aan me voorbij... En nogmaals, in de bak kun je er alles mee...

griebels schreef:
Mijne flipt niet , is heel cool en uiterst betrouwbaar, totdat je gaat galoperen. Hij blijft trekken (en hard!), om harder te kunnen... Zelfs na 1u galoperen (endurance) trekt hij nog omdat hij wil racen.

Goede conditie, dus Haha! Mijn eigen conditie laat een uur galoperen niet toe, na 8 kilometer geef ik het op, maar mijn paard echt niet..... Het vergt dan nog steeds wat overtuiging om haar uit de galop te halen, maar ze luistert wèl. En galop gebeurt alleen daar waar ik voldoende overzicht heb zodat ik weet dat ze ook een stuk kan galoperen.
[/quote]
Liekie luistert ook, al is het met tegenzin en het duurt dus even... Het is er gewoon een met gebruiksaanwijzing. En om mijn paard vrolijk te houden (wat in mijn ogen zeer belangrijk is) mag hij eens in de zoveel tijd een keer op een zeer overzichtelijk breed pad, zijn gas open trekken.

Verder gebeurd een galop bij mij ook op fijne paden, die ook overzichtelijk zijn. En die hebben we bij ons gelukkig heel veel.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:12

Wanneer ik even buiten ga uitstappen heb ik geen tierelantijnen Clown
Maar wanneer ik echt naar buiten ga voor een rit, heb ik altijd wel een martingaal erom... ze kan zich namelijk heel erg sterk maken en opeens een vreselijke sprong naar voren maken. Wanneer ze voelt dat de teugels wat tegen worden gehouden door de martingaal... komt ze direct terug.
Dressuur toepassen buiten kan, doe ik ook... maar daar wodt ze van zichzelf altijd al lekker heet van Haha! Dan rijdt je een uur buiten een een prachtige verzamelde draf... ziet er wel super uit... maar ontspannen is het niet Tong uitsteken Dus ik probeer haar zo lang mogelijk te laten worden en niet te veel schakelen, dan zit je ten minste niet op zo'n verzameld bommetje Vork

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:49

Waratje schreef:
luxket schreef:
ik rij langs de weg standaart met slof buiten, Op school met buitenrijden met pessoabit, wegens extra enthousiasme van em paard, Met stage op t strand met pessoa bit en in het bos gewoon dubbelgebroken trensje..

Ah, dat is dus wat ze in Deurne leren? Ik had er al geen hoge pet van op, maar dit bevestigt me weer in mijn mening dat ik geen les hoef van Deurne-typjes. Tong uitsteken



Dit leren ze niet op deurne dit wil ik zelf. Dit gebeurt ook niet op school met buiten rijden met slof dat mag daar niet eens. Maar doe dat voor mezelf zodat ik weet dat ik wat meer controle heb, verder hangt dees zo los als een waslijn.

Iedereen rijd trowuens met gewoon bit buiten, maar ik heb liever extra controle door middel van 2e teugels als hij uit zijn dak gaat. Strand heb je niet in deurne dus hoe kunnen ze je dat leren..

kijk en lees eens BOS DUBBEL GEBROKEN TRENSJE hier rij ik dus het meest op op school en in t bos

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:56

ik rijd met zo min mogelijk hulp middelen buiten.... Liefst rijd ik judy met alleen een touwtje om de nek. Dit doe ik wel alleen op zondagochtend 8.00uur, in een compleet met hekken afgesloten natuurgebied. Vaak gaat ook mijn andere pony, irena, de moeder van Judy in dit gebied los mee. Over de weg doe ik mijn touwtje aan het halster vast, en gaat ireen als handpony mee. (dit is 1 rustig weggetje uitrijden & een bruggetje over) Maargoed, da's vanuit de ogen van een natural, niet de dressuurmiepjeskant.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:17

Ik rijd buiten nooit met hulpteugels.

Ik hang er buiten zo min mogelijk aan. Vaak rijd ik met een sidepull of met de crosslink. Dus zonder bit.

Ik merk duidelijk dat hoe minder ik er aan hang, hoe braver ze eigenlijk is Lachen

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 13:58

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ben er heel wat wijzer uit geworden, ik heb in de tussentijd niet meer buitengereden maar wel gesprongen, daarbij heb ik een martingaal omgedaan omdat ze met haar hoofd in de wolken liep Wow! Ik merkte daarmee dat ze het wel accepteert dat de martingaal haar tegenhoud wanneer ze te hoog wil met haar hoofd, maar dat het daar ook bij op houd. Zou ze buiten bijvoorbeeld in paniek raken dan ben ik bang dat ze nog meer in paniek raakt wanneer er iets aan haar hoofd hangt. Ik rijd nu altijd buiten ook met een losse teugel zodat ze alle vrijheid heeft om alles te bekijken, en dat blijf ik de eerste tijd ook doen Lachen

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:08

luxket schreef:
Dit leren ze niet op deurne dit wil ik zelf. Dit gebeurt ook niet op school met buiten rijden met slof dat mag daar niet eens. Maar doe dat voor mezelf zodat ik weet dat ik wat meer controle heb, verder hangt dees zo los als een waslijn.

Iedereen rijd trowuens met gewoon bit buiten, maar ik heb liever extra controle door middel van 2e teugels als hij uit zijn dak gaat. Strand heb je niet in deurne dus hoe kunnen ze je dat leren..

kijk en lees eens BOS DUBBEL GEBROKEN TRENSJE hier rij ik dus het meest op op school en in t bos

Je geeft aan (zie hieronder) dat je op school buitenrijdt met pessoabit, langs de weg met slof, op het strand pessoabit en in het bos (hebben ze bij Deurne geen bos?) dubbel gebroken. Er staat niets over wat je in welke mate doet en ik zie dus vooral stevige hulpmiddelen voorbij komen. Het valt me mee dat ze die slof op school tenminste verbieden, zowaar toch een pluspunt voor de school Ja Als ze nou ook nog de leerlingen wat fatsoenlijke spelling bijbrengen kan het misschien nog bijna ergens over gaan. Tong uitsteken

luxket schreef:
ik rij langs de weg standaart met slof buiten, Op school met buitenrijden met pessoabit, wegens extra enthousiasme van em paard, Met stage op t strand met pessoa bit en in het bos gewoon dubbelgebroken trensje..