Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 19:17

Ik vroeg me af of er ook mensen zijn die voor de veiligheid weleens een hulpteugel zoals bijvoorbeeld thiedemann, martingaal of een slof omhangen wanneer ze gaan buitenrijden.

Ik rijd nu op een 8-jarige merrie van Balzflug. De eigenaresse durfde met haar niet meer naar buiten, is dus wel meerdere keren met haar naar buiten geweest, maar dan gaat ze heel paniekerig doen. Het is zowiezo niet een rustig paard.
Ik ben eerst begonnen met aan de hand naar buiten te gaan. Dat meerdere keren gedaan, toen een keer erop. Maar dat ging mis want ze begon te paniekeren en ik ook dus ik pakte de teugels te strak beet. Mijn vriend had haar aan het halstertouw beet. Toen begon ze te steigeren en belanden we bijna in de sloot.
Daarna ben ik eerst weer een paar keer met haar aan de hand naar buiten gegaan. Toen dat weergoed ging ben ik er weer opgegaan. Dat gaat zover goed, totdat we omkeren of als ik draven wil. Als ik wil draven gooit ze haar hoofd in de lucht en heb ik bijna niets meer te zeggen. Ik ben bang dat als we dan harder gaan draven dat ik echt niets meer te zeggen heb.
Wanneer we omdraaien gaat ze heel snel stappen en heb je ook eigenlijk niets te zeggen. Ze gaat alleen maar dribbelen en paniekeren. Vaak als we hard gewerkt hebben in de bak valt het wel mee maar om haar nou iedere keer enorm in het zweet te werken..
Vandaag heb ik geprobeerd om nadat we omgekeerd waren, eerst weer langs huis te lopen en een stukje verder te gaan, om daarna weer om te keren. Toen was het oplaatst helemaal mis want overal zaten spoken.

Vinden jullie het een goed idee om er een hulpteugel aan te doen? Zodat ik toch iets te zeggen heb als ze haar hoofd in de lucht gooit.

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:34

bij mijn voorige verzorgpaard deed ik altijd een slof om, want ze was anders te sterk. ps als je paard gaat panieken blijf hoe moeilijk ook naar vooren rijden ga nooit aan je teugels zitten

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:08

Ach, je zou met een martingaal kunnen gaan rijden om het hoofd op een redelijk niveau te houden, maar meer dan dat niet. Als je meer nodig hebt dan een martingaal, heb je eigenlijk (nog) niets te zoeken buiten.
Aantal punten om aandacht aan te geven: een paard zal alleen weggaan altijd angstig vinden, het is een kuddedier en weg zijn van de kudde is onveilig. Ga daarom met een onervaren paard niet alleen naar buiten, maar samen met een ervaren paard. Als dat goed gaat, kun je bekende rondjes voorzichtig alleen gaan uitproberen, liefst nadat je al wat gewerkt hebt en de ergste gekkigheid geweest is.
Punt twee is eten, wellicht voer je teveel krachtvoer om een rustig buitenritje te maken. Een paard dat moet vlammen op wedstrijd, zal ook vlammen bij je buitenrit..... Wellicht een keuze die je moet maken.
Paniekerigheid is meestal onzekerheid, zorg dat je paard zekerder van zichzelf EN van jou wordt. Geef het paard ruimte om dingen te onderzoeken, ontwijk moeilijke situaties niet, maar zorg dat ze behapbaar zijn voor haar. Schrikparcoursjes kunnen heel nuttig zijn. Ook heel belangrijk is dat jij rust uitstraalt, doe ademhalingsoefeningen om dat te bewerkstelligen (Centered Riding kan hierbij helpen).
Hoeveel kan je paard trouwens in de wei/paddock per dag? Hoe meer, hoe beter, daarmee komt er al veel meer rust in een paard.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:10

Ik zou in het begin gaan voor de slof en daarna over stappen op de martingaal.

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 21:34

Waratje schreef:
Ach, je zou met een martingaal kunnen gaan rijden om het hoofd op een redelijk niveau te houden, maar meer dan dat niet. Als je meer nodig hebt dan een martingaal, heb je eigenlijk (nog) niets te zoeken buiten.
Aantal punten om aandacht aan te geven: een paard zal alleen weggaan altijd angstig vinden, het is een kuddedier en weg zijn van de kudde is onveilig. Ga daarom met een onervaren paard niet alleen naar buiten, maar samen met een ervaren paard. Als dat goed gaat, kun je bekende rondjes voorzichtig alleen gaan uitproberen, liefst nadat je al wat gewerkt hebt en de ergste gekkigheid geweest is.
Punt twee is eten, wellicht voer je teveel krachtvoer om een rustig buitenritje te maken. Een paard dat moet vlammen op wedstrijd, zal ook vlammen bij je buitenrit..... Wellicht een keuze die je moet maken.
Paniekerigheid is meestal onzekerheid, zorg dat je paard zekerder van zichzelf EN van jou wordt. Geef het paard ruimte om dingen te onderzoeken, ontwijk moeilijke situaties niet, maar zorg dat ze behapbaar zijn voor haar. Schrikparcoursjes kunnen heel nuttig zijn. Ook heel belangrijk is dat jij rust uitstraalt, doe ademhalingsoefeningen om dat te bewerkstelligen (Centered Riding kan hierbij helpen).
Hoeveel kan je paard trouwens in de wei/paddock per dag? Hoe meer, hoe beter, daarmee komt er al veel meer rust in een paard.


Het is zowiezo een nerveus paard, dat zit haar nou eenmaal in het bloed. Ik wil niet dat ze aan een ander paard 'hangen gaat'. Ik wil dat ze op eigen benen loopt. Vandaar dat ik liever niet met een ander paard op pad ga. Daarnaast is er ook niet echt iemand in de buurt die ik zou kunnen vragen.
Ze krijgt geen krachtvoer meer op het moment, haar veulen is net bij haar weg. Ze krijgt elke dag beweging. Meestal gaat ze 's ochtends eerst naar buiten en 's middags rijd ik haar. Schrikparcoursjes schrikken haar niet af Haha! Ze is nergens bang voor, alleen buiten voor sommige dingen maar ze is nog nooit ergens echt van geschrokken, ze kijkt alleen maar. Het is meer het panieken wanneer we omkeren en het hoofd omhoog gooien.
Voor mijn rust denk ik altijd aan een ander paard, ik doe net of zit ik op mijn vorige verzorgpaard. Die
ging op de terugreis ook altijd zo snel maar vloog niet weg, dat houd ik dan in gedachten en dat houd mij rustig.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:40

Dan zou ik mits de eigenaar het goedkeurd buiten met thiedeman gaan rijden. Deze corrigeert het paard alleen wanneer het nodig is voor de rest heeft heeft ze er geen last van. Een slof zou ik juist niet nemen omdat je die snel strak vast pakt en daarop gaat rijden in plaats van de teugel.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:51

DjunDjun schreef:
Het is zowiezo een nerveus paard, dat zit haar nou eenmaal in het bloed. Ik wil niet dat ze aan een ander paard 'hangen gaat'. Ik wil dat ze op eigen benen loopt. Vandaar dat ik liever niet met een ander paard op pad ga. Daarnaast is er ook niet echt iemand in de buurt die ik zou kunnen vragen.
Ze krijgt geen krachtvoer meer op het moment, haar veulen is net bij haar weg. Ze krijgt elke dag beweging. Meestal gaat ze 's ochtends eerst naar buiten en 's middags rijd ik haar. Schrikparcoursjes schrikken haar niet af Haha! Ze is nergens bang voor, alleen buiten voor sommige dingen maar ze is nog nooit ergens echt van geschrokken, ze kijkt alleen maar. Het is meer het panieken wanneer we omkeren en het hoofd omhoog gooien.
Voor mijn rust denk ik altijd aan een ander paard, ik doe net of zit ik op mijn vorige verzorgpaard. Die
ging op de terugreis ook altijd zo snel maar vloog niet weg, dat houd ik dan in gedachten en dat houd mij rustig.

Het andere paard is niet om aan te hangen, maar om steun van te krijgen bij het verkennen van nieuw territorium. Ik heb met mijn paard diverse mensen met onervaren paarden begeleid, die lopen vrij snel naast of voor mijn paard, zodat ze een steuntje in de rug hebben. Als het mentaal genoeg is voor ze, kunnen ze wat afzakken tot naast/achter. Op die manier bouw je zelfvertrouwen op. Niet een heel ritje de neus in de staart van het andere paard laten steken, daar worden ze namelijk helemaal niets wijzer van. Ook alleen buitenrijden is een leerproces, neem voldoende stappen om het zo gemakkelijk mogelijk te doorlopen. Als het veulen net weg is, kan dat natuurlijk ook wat extra spanning opleveren bij je merrie, dat zal slijten.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:18

Een martingaal kan nooit kwaad. Als een paard in zijn enthousiasme zich buiten een beetje te sterk maakt, vind ik een bitje met lichte hefboomwerking zoals een thiedemanntrens of misschien zelfs een Kimblewick of Pessoabit een optie.

Als jouw paard echter in paniek raakt, helpt dat niks en krijg je dikke ongelukken. Daar zul je dus eerst aan moeten werken en zorgen voor goed mentaal overwicht over je paard, zodat die jou beter vertrouwt. Ik vind het zelf ook wel een beetje flauw klinken, maar dat denk ik echt. Wat dat betreft is idd een ouder leerpaard ernaast al een goed idee en verder stapje voor stapje opbouwen.

Anoniem

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:06

Inderdaad, een martingaal kan bijna niet verkeerd worden gebruikt, bijna niet.

Martingaal i.c.m een wat scherper bitje is misschien een oplossing. Je trekt haar niet echt in de krul ( inderdaad, ik ben niet echt een voorstander van slof en thiedeman) maar ze kan haar hoofd niet zo in de lucht gooien dat ze de teugels ontwijkt.

Het is alleen misschien wel nog belangrijker dat jullie elkaar echt vertrouwen. Uit eindelijk zal ze dan ook wel minder heet zijn. En zoals al wat vaker gezegd is, een leerpaard is een hele goede optie.

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:11

Judith_ schreef:
Het is alleen misschien wel nog belangrijker dat jullie elkaar echt vertrouwen.

...en dat bereik je met meer vrijheidsbeperking en meer dreiging van geweld?

Ik ben in de ogen van menigeen volledig onverantwoord bezig door met mijn jonge hengst zonder optoming, -helm of -mobiel de bergen in te gaan, doch IK zou niet op het paard van dit topic stappen. Zelfs niet binnen een omheining om een zachte zandbak.

HC

Anoniem

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:54

Pardon? Heb je mij dat ooit horen zeggen?

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:00

Judith_ schreef:
Pardon? Heb je mij dat ooit horen zeggen?


Ja.

Martingaal i.c.m een wat scherper bitje is misschien een oplossing.

Pling

Anoniem

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:09

En daar concludeer je uit dat ik vind dat je meer vertrouwen kan krijgen door geweld en beperking?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:40

Waratje schreef:
Ach, je zou met een martingaal kunnen gaan rijden om het hoofd op een redelijk niveau te houden, maar meer dan dat niet. Als je meer nodig hebt dan een martingaal, heb je eigenlijk (nog) niets te zoeken buiten.


Wat is dit voor een onzin reactie!! Ik rijd met een martingaal buiten EN met een pessoa-bit. Voorheen met hetzelfde bit en een thiedemann (niet om zijn kop in de krul te trekken, maar om hem te begrenzen met zijn neus kaasrecht omhoog te steken.)
Binnen is er niets aan de hand en buiten is hij gewoon TE sterk en wil hij TE graag racen (ex-renpaard).
Er zijn meerdere paarden die binnen super zijn en buiten flippen dus jouw reactie staat echt nergens op

Voor TS: Een martingaal om doen of een thiedemann gebruiken zoals ik hierboven beschreven heb...

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:10

Ik hou écht niet van hulpteugels.
Ook niet tijdens buitenritten.
Maar heel misschien kan het voor jou helpen aangezien je paardje steeds zo dwars met z'n hoofd doet.
Ik kan je niet verder helpen, want ik heb geen ervaring met hulpteugels, maar ik heb wel altijd geleerd dat met een martingaal een paard niet zo snel z'n kop in de lucht kan steken. Dus misschien is dat een optie?

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:16

Op mijn verzorgfjord rijd ik buiten altijd met thiedeman. Ze is op zich heel rustig, je kan er echt overal mee naartoe slenteren, maar als ze ineens een vrolijke bui krijgt is ze echt niet te houden. Als bit gewoon een watertrensje.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:45

griebels schreef:
Waratje schreef:
Ach, je zou met een martingaal kunnen gaan rijden om het hoofd op een redelijk niveau te houden, maar meer dan dat niet. Als je meer nodig hebt dan een martingaal, heb je eigenlijk (nog) niets te zoeken buiten.



Wat is dit voor een onzin reactie!! Ik rijd met een martingaal buiten EN met een pessoa-bit. Voorheen met hetzelfde bit en een thiedemann (niet om zijn kop in de krul te trekken, maar om hem te begrenzen met zijn neus kaasrecht omhoog te steken.)
Binnen is er niets aan de hand en buiten is hij gewoon TE sterk en wil hij TE graag racen (ex-renpaard).
Er zijn meerdere paarden die binnen super zijn en buiten flippen dus jouw reactie staat echt nergens op

Met een paard dat "flipt" heb je buiten niets te zoeken, daarmee breng je namelijk jezelf, het paard en alle voorbijgangers in gevaar! Dan mag je eerst eens uitzoeken waarom er "geflipt" wordt en zorgen dat je daar controle over krijgt. Het paard dient te luisteren voordat je naar buiten gaat. Met een martingaal begrens je naar boven, als dat niet volstaat voor controle over het paard, dan heb je buiten niets te zoeken, daar blijf ik bij. En nee, mijn paard is geen dooie sul, die heeft ook ideeen over hard gaan en neus in de lucht steken, daar heb ik het bit buiten helemaal weggedaan, ik rijdt al jaren buiten op touwhalster, waarna de neiging een stuk minder was om de kop in de lucht te steken.

o0onadiao0o

Berichten: 697
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: winterswijk

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:48

als die buiten paniekerig is,, heb je dan al eens een paard meegenomen die buiten rustig is en goed voorbeeld geeft? en waar die steun aan heeft of doe je dat altijd?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:58

Waratje schreef:
Met een paard dat "flipt" heb je buiten niets te zoeken, daarmee breng je namelijk jezelf, het paard en alle voorbijgangers in gevaar! Dan mag je eerst eens uitzoeken waarom er "geflipt" wordt en zorgen dat je daar controle over krijgt. Het paard dient te luisteren voordat je naar buiten gaat. Met een martingaal begrens je naar boven, als dat niet volstaat voor controle over het paard, dan heb je buiten niets te zoeken, daar blijf ik bij. En nee, mijn paard is geen dooie sul, die heeft ook ideeen over hard gaan en neus in de lucht steken, daar heb ik het bit buiten helemaal weggedaan, ik rijdt al jaren buiten op touwhalster, waarna de neiging een stuk minder was om de kop in de lucht te steken.


En als je paard nu goed naar je luistert in de bak! Alles doet wat je vraagt! En je komt buiten en geeft aan sommige hulpen (rem) geen gehoor meer? Moet je dan een paard zijn leven lang in de bak rijden, terwijl we (mijn paard en ik) ook een comprimis kunnen sluiten??

En over de rest van jouw bericht...
Dan heb jij geen ex-renpaard wat altijd gelopen heeft op karakter
Er zijn nu eenmaal paarden die buiten moeilijker zijn als binnen. Ik heb er 1 van!
Mijne flipt niet , is heel cool en uiterst betrouwbaar, totdat je gaat galoperen. Hij blijft trekken (en hard!), om harder te kunnen... Zelfs na 1u galoperen (endurance) trekt hij nog omdat hij wil racen.
Ik rijd buiten met een redelijk lang teugeltje, totdat we gaan galoperen, dan heb ik mijn brug korter en heb ik het pessoa-bitje als noodrem. Als hij niet WIL stoppen op de normale manier, dan maar op MIJN manier.
En onze compromis werkt goed... Ik heb 1 pad waar hij af en toe een keer gas mag geven en dan weet hij ook dat de rest van de bossen voor de rustige galopjes zijn. Nietemin blijft hij het wel proberen, maar met een minder sterke wil.

TIP: met een normaal gereden paard (dus geen ex-renner enzo) moet je nooit hetzelfde pad geven om een keer gas te geven. Voor mijn paard en mij werkt dit het beste Ja Omdat het bij hem net andersom werkt... Hij wil overal gas geven en moet leren dat hij op andere paden rustig moet galoperen. Bij hem leer je het dus op deze manier af dat hij overal hard galopeert, bij andere (normale) paarden leer je het juist aan op deze manier... Maar dat is algemeen bekend dacht ik zo!?

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:04

als je er iets aan hangt,pak dan een martingaal,
daar verpest je haa rniet zodanig mee.
een bitje is niet de oplssing.

ga met een ander paard naar buiten,of iemand er naast.
laat ze maar lopen, voorwaarts is beter als, draaien en paniek, probeer eens met een licht contcat,en niet mteen hangen als ze panikeerd.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:22

griebels schreef:
En als je paard nu goed naar je luistert in de bak! Alles doet wat je vraagt! En je komt buiten en geeft aan sommige hulpen (rem) geen gehoor meer? Moet je dan een paard zijn leven lang in de bak rijden, terwijl we (mijn paard en ik) ook een comprimis kunnen sluiten??

Dan zou ik training met een ander paard erbij aanraden en ook buiten veel dressuurwerk doen. Dus aan de hulpen eisen, ook buiten. Geen gang sneller nemen als er niet voldoende rem op zit. Maar goed, als jij het met een grof bit en hefboomteugels wilt doen, ga vooral je gang.

griebels schreef:
En over de rest van jouw bericht...
Dan heb jij geen ex-renpaard wat altijd gelopen heeft op karakter
Er zijn nu eenmaal paarden die buiten moeilijker zijn als binnen. Ik heb er 1 van!

Nee, ik heb een ex-barrelracer Haha! En die was in de bak zo mogelijk nog moeilijker als buiten, waar ze na het warm stappen de keuze bood voor snelle galop of rengalop. Een jaar lang stappen met lange teugel buiten heeft haar geleerd dat je ook ontspannen kunt stappen buiten en dat het niet allemaal volgas hoeft. Daarna ben ik nog 10 jaar bezig geweest met tempo-controle. Touwhalster werkt hier goed voor, geen bit om tegen te vechten, maar druk op neus en borst als goed werkende rem. Renpaarden gaan vaak hard met bit en zijn bitloos vaak veel toegankelijker.

griebels schreef:
Mijne flipt niet , is heel cool en uiterst betrouwbaar, totdat je gaat galoperen. Hij blijft trekken (en hard!), om harder te kunnen... Zelfs na 1u galoperen (endurance) trekt hij nog omdat hij wil racen.

Goede conditie, dus Haha! Mijn eigen conditie laat een uur galoperen niet toe, na 8 kilometer geef ik het op, maar mijn paard echt niet..... Het vergt dan nog steeds wat overtuiging om haar uit de galop te halen, maar ze luistert wèl. En galop gebeurt alleen daar waar ik voldoende overzicht heb zodat ik weet dat ze ook een stuk kan galoperen.

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:40

Waratje schreef:
Met een paard dat "flipt" heb je buiten niets te zoeken, daarmee breng je namelijk jezelf, het paard en alle voorbijgangers in gevaar! Dan mag je eerst eens uitzoeken waarom er "geflipt" wordt en zorgen dat je daar controle over krijgt. Het paard dient te luisteren voordat je naar buiten gaat.


Mag ik dat laatste uitbreiden met voor je er op stapt?!

Wat controle betreft krijg ik vaak de vraag hoe ik mijn paard onder controle hou. Het antwoord is NIET. Mijn paard(en) wil(len) wat ik wil en zo niet, dan is meer voorbereiding of meer vaardigheid van mijn kant nodig.

De ja, maar roepers geven alleen maar aan dat er wat aan HUN kennis en vaardigheid schort om het betreffende paard voor te bereiden.

Een goed boek wat dit betreft wat vooral gewoon leuk is om te lezen is Mijn Paarden, Mijn Leermeesters van Alois Podhajski.
Dit is geen leerboek noch belerend, maar er wordt aan de hand van anekdotische verhalen toch HEEL veel kennis en inzicht overgedragen.

Verbeter je paard, begin bij jezelf.

HC

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:17

ik rij langs de weg standaart met slof buiten, Op school met buitenrijden met pessoabit, wegens extra enthousiasme van em paard, Met stage op t strand met pessoa bit en in het bos gewoon dubbelgebroken trensje..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:59

Ik kom nog niet buiten met mijn tank omdat hij bommetje is buiten. Dan ga ik dat ook niet nog erger maken door er (in mijn geval dan, ik rijdt namelijk bitloos) een bit (of een ander bit) in te hangen en al helemaal niet door er hulpteugels aan te hangen (ik vraag mij af waar "hulp" in deze dan voor staat, ik zie het nl. niet) ik ga gewoon niet naar buiten zolang het nog niet goed gaat.
Veel oefenen en dan vooral door er ook nog niet op te gaan, veel grondwerk, veel naar buiten aan de hand en verder ben ik zelf ook nog niet. (en dit is geen nieuw paard voor mij hoor, ik heb deze al 9 jaar maar begin weer helemaal opnieuw met hem)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hulpmiddel om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:05

luxket schreef:
ik rij langs de weg standaart met slof buiten, Op school met buitenrijden met pessoabit, wegens extra enthousiasme van em paard, Met stage op t strand met pessoa bit en in het bos gewoon dubbelgebroken trensje..

Ah, dat is dus wat ze in Deurne leren? Ik had er al geen hoge pet van op, maar dit bevestigt me weer in mijn mening dat ik geen les hoef van Deurne-typjes. Tong uitsteken