Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:08

bij sommige paarden werkt het idd als je inhoudt, en dan weer loslaat.
1 kant opsturen is ook een optie.


je kunt ook met een pelham gaan rijden, met 2 teugels. gebruik je de onderste als ie er vandoor gaat.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:41

Korte flinke ophoudingen maak ik ook. Ik blijf niet trekken
Ophoudingen aan 1 kant maken wil ook weleens helpen...

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:09

Het vervelende ongeval van Mevrouw Bartels kan wellicht veel inzicht opleveren. Niemand die twijfelt aan de vaardigheid van Mevrouw Bartels in het zadel met teugels aan een bit.
Het mag zonder enige twijfel duidelijk zijn hieruit dat de ENIGE rem de bereidheid van het paard is om te stoppen.
Meer bit, meer kracht, meer middelen is NIET de weg. Zonder medewerking van het paard is de beste ruiter met de sterkste middelen niet in staat het te dwingen. Het paard moet WILLEN stoppen, willen luisteren.

Ik hoop twee dingen.
Dat Mevrouw Bartels herstelt.
Dat dit niet verwordt tot een excuus van zie je wel voor NOG meer angstgevoede paardbeperkende handelingen.

HC

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:17

Er zijn toch wel 2 verschillen. Gaat het paard voluit en denkt joehoe of heb je blinde paniek.......

Mijn ervaring is niet blijven trekken maar flinke ophoudingen maken en dan weer even los en weer een flinke ophouding.

Ga je er vandoor in blinde paniek is omtrekken een volte proberen te rijden of een boom zoeken geen goed plan imo. Ik heb op die manier wel eens een boom van erg dichtbij gezien, ik klapte er tegenaan en lag knok-out op de grond, voordeel was wel dat het paard ook maar gestopt was Tong uitsteken

Probeer gewoon oefeningen in het bos te doen, je overgangen te rijden, zodat je controle krijgt. En op de weg naar huis op een hete donder gewoon niet te hard draven of galopperen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:37

Ludora schreef:
Er zijn toch wel 2 verschillen. Gaat het paard voluit en denkt joehoe of heb je blinde paniek.....

AIIIII, daar gaan we al. NEE.
De gedoodverfde blinde paniek is een non-probleem, de adder zit in bewuste ongehoorzaamheid en ook dat los je via hetzelfde pad op.
Ik DOE het, lees mijn site. Of niet.

HC

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:05

Absoluut HC, lees mijn verhaal dus even verder, onderste zin !!!! Het gaat alleen maar om controle en gehoorzaamheid !!!

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:09

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt HC.
Je reacties zijn af en toe zo vaag. Kan je misschien iets duidelijker zijn wat je bedoelt met het incident van Mevrouw Bartels?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:15

Citaat:
“Het paard sloeg op hol en aanvankelijk dacht mam dat ze de controle nog wel had, maar dat bleek toch tegen te vallen. Om hem toch te laten stoppen stuurde mam hem richting een boompje. Hij schoot echter aan de andere kant dan gepland langs het boompje en mam viel er in volle vaart tegen aan. Ze kwam heel hard terecht en liep een vreselijk lelijke hoofdwond op en ze brak drie uitsteeksels van haar nekwervels.”

Tekst van voorpagina nieuws, een citaat van dochter Imke die het heeft zien gebeuren.
Oftewel goede ruiter op goed getraint paard, toch even buiten controle met erg vervelende gevolgen.
En ik deel van harte beide "hopen" van HC.

GummyBear
Berichten: 3035
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:00

Ik maak altijd korte flinke ophoudingen. Blijven trekken werkt averechts bij mij paard.
Wat ik wel is gehoord hebt is dat je je paard eerst altijd een paar meter moet laten gaan en dan pas terugnemen. Als je meteen begint met terugnemen, voelt hij jouw spanning. Ik weet niet of dit klopt, heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Als hij écht niet meer te houden is, kan je je ene hand vast zetten tegen de hals en je andere hand over de manenkam trekken. Maar doe dit alleen als het echt niet anders kan, want dit schijnt erg zeer te doen! Het paard krijgt dan als het ware een soort van klap in z'n nek.

En idd niet naar huis toe galopperen als je hem niet onder controle kan houden. Ja

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:21

Ik heb niet zo lang geleden een paniekmoment gehad met mijn paard alleen in het bos. Ik lag er bijna langs terwijl het paard in een rengalop naar huis vertrok. Hier wat ik gedaan heb (en volgende keer weer doe Knipoog):
0) no panic, even nadenken
1) terug degelijk in het zadel, eerst even aan jezelf en je paard denken en goed gaan zitten. Ik dacht even aan afdalen toen ik me aan de zijkant bevond, dat was beslist gemakkelijker geweest, maar het idee dat hij dan alleen een weg over gaat als hij zou blijven rennen tot thuis heeft me anders doen beslissen.
2) teugelcontact zonder trekken, gewoon melden dat je daar bent, en weer los laten.
3) rustig hoooow.. zeggen, en terugbewegen met je gewicht. Eigenlijk doen alsof je om een stukje rengalop gevraagd had en het nu wel goed is geweest.
En ja hoor, hij stopte Go jij! Go jij!
Zonder bit overigens, met bit was het met zekerheid fout gegaan gezien pijn in zijn mond hem nog verder over het randje had geduwd (weet ik ook uit ervaring).

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:07

Huertecilla schreef:
Het vervelende ongeval van Mevrouw Bartels kan wellicht veel inzicht opleveren. Niemand die twijfelt aan de vaardigheid van Mevrouw Bartels in het zadel met teugels aan een bit.
Het mag zonder enige twijfel duidelijk zijn hieruit dat de ENIGE rem de bereidheid van het paard is om te stoppen.
Meer bit, meer kracht, meer middelen is NIET de weg. Zonder medewerking van het paard is de beste ruiter met de sterkste middelen niet in staat het te dwingen. Het paard moet WILLEN stoppen, willen luisteren.

Ik hoop twee dingen.
Dat Mevrouw Bartels herstelt.
Dat dit niet verwordt tot een excuus van zie je wel voor NOG meer angstgevoede paardbeperkende handelingen.

HC

Nou goed... mijn paard wil op die momenten niet luisteren... Als ik dan met een scherper bitje hem toch wil overhalen lukt dat wel...

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:27

griebels schreef:
Nou goed... mijn paard wil op die momenten niet luisteren... Als ik dan met een scherper bitje hem toch wil overhalen lukt dat wel...


Ja, ik weet het, net zo makkelijk. IEEEEK Misselijk

Persoonlijk vind ik het veel acceptabeler en LEUKER om mijn paard niet met pijn te hoeven dwingen, geestelijk een bevredigende uitdaging daarbij.

HC

JodieR
Berichten: 2289
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:39

Gewoon tegen een boom pakeren =D
maar kijk uit dat hij er niet langs heen loopt, en jou een pijnlijke knie bezorgd Tong uitsteken

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:04

B_rOwny schreef:
Gewoon tegen een boom pakeren =D
maar kijk uit dat hij er niet langs heen loopt, en jou een pijnlijke knie bezorgd Tong uitsteken

Dat probeerde mevrouw Bartels dus ook, ging ook erg goed he

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:53

griebels schreef:
Met een brug zet je niet van te voren je handen zo neer dat hij geen kant meer op kan. Je hebt een brug op een bepaalde lengte waarin hij genoeg ruimte heeft om te bewegen, OOK in de galop. Je beperkt het alleen door te zorgen dat hij niet MEER lengte krijgt in zijn hals. Waardoor hij dus niet harder KAN gaan...

overigens rijd ik altijd met een brug in mijn teugels, ook in draf. Je kunt ze altijd nog korter nemen namelijk...


wat is een brug precies? Bloos

ik heb hetzelfde probleem als meerdere mensen hier.. twee weken geleden heb ik een buitenrit gemaakt (samen met een 100% verkeersmakke ijslander) in een heel rustig natuurgebiedje. Dat was de eerste keer dat we gingen galopperen buiten, op het begin bleven we op smalle paadjes zodat mijn draver er niet langs kon, ook al zou hij willen. hij was toen ook makkelijk terug te pakken, vond het ook echt heel erg leuk! toen kwamen we bij een picknicktafel aan, waar we pauze zouden halen, en mijn pony begon opeens weer te galopperen, echt in keiharde rengalop galoppeerde hij weg en er was geen houden aan, lossere teugels, strakkere teugels, kalmerend praten op een gegeven moment kwam ik op een open stuk uit en kon ik hem op de volte zetten waaarna hij in stap overging.. hierna buiten niet meer gegaloppeerd, gister een klein stukje, toen was hij wel makkelijk terug te pakken, probeerde wel zelf telkens weer te gaan galopperen..
bij mij was het dan de eerste keer galopperen buiten, dat was natuurlijk een hele belevenis voor hem maar ik hoop dat het volgende keer niet meer gebeurd, en anders zal ik jullie tips moeten proberen Tong uitsteken

de one rein stop was ik trouwens 3 weken geleden al mee begonnen om aan te leren!

Folkje
Berichten: 60
Geregistreerd: 07-11-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:51

Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen van: dat is DE oplossing. Zelf heb ik een pittige pony die het zo nu en dan leuk vindt om eens lekker snoeihard te galloperen, vooral huiswaarts. En dan ook een echte rengallop, wat niet altijd zo veilig is. Wanneer ze eenmaal op snelheid zijn dan is er geen houden meer aan en ben je eigenlijk al te laat. Ik heb ondertussen mijn pony al 9 jaar dus ik voel bijna altijd van te voren al wanneer ze weer niet te houden is. Op dat moment ben je al aan het galloperen, wat ik doe voordat ze op snelheid is, is haar naar links te laten kijken, zodat ze niet op snelheid kan komen. Dit is denk ik niet verstandig met een paard die in paniek is of een slechte evenwicht heeft. Of stuur ik haar de weg op, dan gaat ze ook langzamer. Dit helpt ook niet als je paard echt in paniek is(wel even kijken of er geen auto aan komt) Wanneer ze al op snelheid is, dan laat ik haar een stukje uitrazen (dus niet meteen trekken) en dan knijpend remmen of hoe je het ook noemt, dus de teugels vast en weer los, weer vast etc.. Voltes rijden gebruik ik nooit, ik rij altijd langs de weg dus heb daar de ruimte niet voor.
En ik rij altijd weer terug naar het punt waar ze niet te houden was en rij dan weer rustig terug. Vooral bij een paard dat naar huis rent is het belangrijk dat ze weet dat ze haar zin niet krijgt als ze hard gaat.
Wanneer je paard echt in paniek is, het enigste wat je kunt doen is je goed vast houden en proberen haar zo veilig mogelijk te sturen voor zover dat nog lukt. Van trekken raakt ze nog meer in paniek is mijn ervaring. Tegen bomen aan rijden is ten eerste: levensgevaarlijk voor jezelf, ten tweede: ik zou het knap vinden wanneer je een in paniek geraakt paardtegen een boom 'aan kunt mikken'.
Veel succes met je paard

kraampie
Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Eibergen

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:23

ikke20 schreef:
tegen een boom aanzetten, omtrekken, en nooooitrichting huis galoperen als je je paard niet kan houden. verder oefenen aanspringen meteen terug en dat uitbrijden dus als ze rustig blijven stukje langer galopperen ander weer terug.



Mee eens lijkt mij ook het beste om te doen .

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:28

In uiterste noodsituatie's mag de mijne tandjes flossen (oftewel zagen) natuurlijk niet fijn voor het paard en doet erg zeer, maar als ik moet kiezen tussen even pijn of een levensgevaarlijke situatie kies ik toch voor het eerste.

Fable

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Tallin, Estland

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:40

De one rein stop is erg goed als je paard hem kent, maar daarvoor moet je hem wel aanleren. Dus die kan je niet opeens spontaan gaan gebruiken. ABS werk goed, dan kunnen ze niet terug trekken en het is erg vervelend voor ze. Tegen een boom zou ik nooit doen, stel dat ze er net om springen en jij gaat recht door? dan lig je er van af net een diep gat in je niet-zo-snuggere hoofd. Of het moet een heel erg dikke boom zijn, bv. een seqoia of zo Vingers aflikken Vooral nooit ze hun zin geven, dus als hij spontaan aangalopeer, terug, wat dan ook, en als hij stopt terwijl jij hem geen teken gaf, weer aangaloperen, ookal is het maar voor een paar stapjes. Anders krijgt je paard het door dat hij sterker is dan mensen... Vork

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:37

ik ging vandaag weer verder met het aanleren van de one-rein-stop, eerst ernaast, deed hij super, al toen ik eerste keer mn hand over de teugel liet glijden.. daarna erop terwijl mn pony stilstond en meteen keerde hij zn hoofd naar mijn knie toe toen ik mn hand over de teugel liet glijden! Haha! Go jij! Go jij!

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:41

pompend remmen en doe net alsof je een zijgang aan wilt nemen dit remt ook wat af, maar idd een volte heeft het meeste effect, nooit op een boom afsturen er zijn genoeg paarden die daar op het laatste moment toch langsgaan wat een kapotte knie kan opleveren.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:50

sjorsie schreef:
pompend remmen en doe net alsof je een zijgang aan wilt nemen dit remt ook wat af, maar idd een volte heeft het meeste effect, nooit op een boom afsturen er zijn genoeg paarden die daar op het laatste moment toch langsgaan wat een kapotte knie kan opleveren.


heb ik wel beetje ervaring mee, alleen dan in draf gelukkig, wilde hem naar links van de boom, hij liep naar links en opeens toch naar rechts, mn knie deed zeerrr Tong uitsteken

oensan
Berichten: 698
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:00

en hoe doen jullie dat in de bak. Mijn paard is voor de eerste keer geschoren en megaheet en fris nu. Gister tijdens training ging hij dus met mij aan de haal, vreselijk bokken en spurten en ja ik kreeg dus keihard vliegles. Op de volte trekken ging niet want hij was mega sterk en ik kon werkelijk niets meer doen. Overigens kwam hij na 2 rondjes bokken direct weer naar mij terug, maar hij is nu echt moeilijk te rijden, iemand ervaring hiermee???

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:06

Ik heb geleerd om eerst met het normale dressuur rijden in de bak om je paard een gas een stuur en een rem aan te leren en dat werkt echt niet met blijven hangen want dat verlies je geheid van een paard of pony.. Tong uitsteken en met dat ik dat moest aanleren moest ik ook mijn stem hulp gebruiken.. en ophoudingen. ik leerde dat er 60 seconden in een minuut zitten en ik dus 60 keer een ophouding kon maken per minuut.. en als hij er toch in volle vaart vandoor ging (ik rij een ontzettend lompe frieze merrie) dan moest ik aan een teugel trekken en heel hard ho roepen.. en zodra ze stil stond moest ik heel lief braaf zeggen! Maar kan me voorstellen dat als je op een bospad rijd je niet zomaar zijn hoofd om kan trekken ivm bomen enzo.. ook ik zou dan idd de abs weer doen ophouding ontspannen ophouding ontspannen.. en tja als het echt niet anders kan dan maar een parkeerplaats zoeken (lees boom) en dan wel je knieen aan je zadel en je handen eraan.. voor het langs de boom heen vliegen met gevolgen van dien..
en nog een tip galoppeer idd niet richting stal

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:07

@ oensan als hij zo ontzettend fris is zou ik m eerst even aan de longeerzlijn zijn frisheid laten kwijtraken.. is altijd beter dan dat je vliegles krijgt Lachen