Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:46

Hm. Ik heb het af en toe ook.
Vooral vroeger, nu eigenlijk nooit meer, alleen laatst ineens.
Daarom lijkt het mij ideaal om mijn paard de one rein stop te leren, heb alleen geen fláuw idee hoe ik dit moet aanpakken en wil het niet verkeerd aanleren. Mijn paard is namelijk verschikkelijk sterk. Echt bizar.
Dus het is af en toe echt heel lastig. Nagelbijten / Gniffelen

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:13

Visconti schreef:
Wat Moniek bedoelt is een soort one rein stop. Die ik jullie allemaal kan aanraden Knipoog
Je leert je paard als het ware een nieuw reflex. Door de teugels door je hand te laten glijden leer je je paard dat hij je schoen moet aantikken met zijn neus. Dit oefen je uit stilstand. Als je paard ophol gaat (en dus ergens bang voor is) hoef je alleen maar de teugels door je hand te laten glijden en het paard zal stoppen omdat hij anders niet je schoen aan kan raken. Omdat het paard niet bewust wil stoppen (wat hij nooit zal doen omdat hij op dat moment vlucht) maar gewoon je schoen aan wil raken stopt hij veel sneller dan als je aan het bit gaat zitten trekken. (dat maakt het vaak alleen maar erger)


juist dat bedoel ik dus.
haha kon niet op de namm komen maar is zeker een aanrader en een veilige manier voor jou en je paard.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:15

Jennyzz schreef:
Hm. Ik heb het af en toe ook.
Vooral vroeger, nu eigenlijk nooit meer, alleen laatst ineens.
Daarom lijkt het mij ideaal om mijn paard de one rein stop te leren, heb alleen geen fláuw idee hoe ik dit moet aanpakken en wil het niet verkeerd aanleren. Mijn paard is namelijk verschikkelijk sterk. Echt bizar.
Dus het is af en toe echt heel lastig. Nagelbijten / Gniffelen


one rein stop is hier helemaal uitgelegd, incl foto's & filmpjes Knipoog : http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm


Ik moest laatst een viaduct over met Judy, normaal doen wij dit gewoon stapvoets. Opeens kwam er achter ons zo'n scootmobiel rijden, die ons probeerde in te halen... Judy raakte helemaal in de stress, en in een keer rende ze in volle galop het viaduct af. Via de andere kant kwam ook een auto aan, en achter ons zaten er ook een hoop... Ik kon nog wel enig zins sturen, maar door dat karretje wilde ze echt niet stoppen. Ik heb haar door laten rennen tot dat ik de ruimte had om rustig zonder te zagen af te remmen... Dit was uiterste nood, Judy is niet zo groot, meestal stap/spring ik er gewoon af als het echt een te gevaarlijke situatie is, maar niet als er zoveel verkeer achter me zit die niet kan uitwijken...

Judy is eigenlijk helemaal verkeersmak, maar het was gewoon even te veel dat op haar af kwam... Normaal hebben we namelijk geen problemen om het viaduct over te gaan. One rein stop zijn we nog mee bezig om aan te leren, daar wil ik nog geen gebruik van maken tot het knopje er echt goed op zit, wil het niet verpesten.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:32

Inderdaad de one-rein-stop! Die heeft mij en mijn paard ook uit benauwde situaties gered.

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:39

alsjeblieft niet laten draaien. zeker niet als je in de berm rijd oid. ik heb twee keer gehad dat ik onderuit ging met mijn paard en over het asfalt schoof, dat is echt niet leuk en ook traumatisch. misschien een hulpteugel. die one rein stop... is dat niet gevaarlijk? valt je paard dan niet? ik heb geleerd dat ik mijn paard nooit moet aandrijven in galop dan raakt hij in paniek en krijg ik hem veeel moeilijker terug. als hij te hard gaat geef ik ophoudingen, dus niet heel de tijd trekken en als echt niks werkt zaag ik. maar dat vind ik echt heel naar om te doen. liever voorkom ik deze situatie

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:48

Moniek schreef:
Shanna schreef:
toch proberen om te keren.. maakt niet uit hoe! en niet naar een boom sturen, je paard gaat er namelijk wel langsheen en denkt echt niet aan of hij wat op zijn rug heeft zitten!

lukt echt niks en is de situatie levensbedreigent zoals dat je paard in volle rengalop naar de snelweg rent en zelfs vlak voor de snelweg geen vaart mindert of iets dergelijks? alleen dan, en echt ALLEEN in een L E V E N S B E D R E I G E N D E situatie, kan je proberen je paard te stoppen door te gaan zagen..
maar dit doet V E R S C H R I K K E L I J K veel pijn in de mond van het paard en mag dus echt alleen in uiterste nood worden toegepast! anders wordt je paard zo hard in de mond dat het zelfs in uiterste nood niet meer werkt!!

[edit]spelfouten verwijdert


zover ik weet gaat een paard wat pijn heeft alleen maar harder rennen.
maar verder zijn de tips ok.
Wat ik geleerd heb is een soort noodstop.
Dit kan je ook oefenen .
je trekt al het waare aan een kant zijn hoofd naar jou knie.
Als je dat doet moet hij namelijk wel stoppen.
Dit heeft tot nu toe bij veel paarden geholpen.
Ikwens je verder veel succes.


Of je gaat samen met je paard over de kop... spreek uit bijna-meegemaakt-ervaring... Ik kon nog net op tijd loslaten Ja

Tip voor TS: maak een brug met je teugels, zet je handen laag en vast op een punt. DAarmee voorkom je dat je paard zijn hals langer kan maken. Een paard heeft lengte in zijn hals nodig om te kunnen racen...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:52

Visconti schreef:
Wat Moniek bedoelt is een soort one rein stop. Die ik jullie allemaal kan aanraden Knipoog
Je leert je paard als het ware een nieuw reflex. Door de teugels door je hand te laten glijden leer je je paard dat hij je schoen moet aantikken met zijn neus. Dit oefen je uit stilstand. Als je paard ophol gaat (en dus ergens bang voor is) hoef je alleen maar de teugels door je hand te laten glijden en het paard zal stoppen omdat hij anders niet je schoen aan kan raken. Omdat het paard niet bewust wil stoppen (wat hij nooit zal doen omdat hij op dat moment vlucht) maar gewoon je schoen aan wil raken stopt hij veel sneller dan als je aan het bit gaat zitten trekken. (dat maakt het vaak alleen maar erger)


Ik heb deze tip ook regelmatig gekregen voor mijn paard wat graag aan de kletter gaat (ex-renpaard, wat te graag racet). Maar dit werkt misschien alleen als je een paard hebt wat bang is ofzo... Voor een paard dat niet WIL stoppen werkt dit gegarandeerd niet! Want ook dan weten ze dat een ophouding betekent dat ze terug moeten komen, en ook dat negeren ze...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:54

Visconti schreef:
Dat slaat echt nergens op!
Een paard gaat er niet vandoor omdat hij je kwaad wil doen, een paard gaat er vandoor door zijn instinct. Op zijn reflexen dus. Daar word helemaal niet over na gedacht uberhaut. Om dan een paard te straffen voor zijn reflexen die de natuur in zijn koppie heeft gebouw is oneerlijk, en niet effectief.

Hoe wil je dat sowieso gaan doen? een stijle helling opzoeken en dan maar wachten tot hij op hol slaat Verward


er zijn wel degelijk paarden die er vandoor gaan wat niets met instinct te maken heeft.. Zie mijn vorige bericht over mijn eigen paard. En ik weet dat ik niet de enige ben met zo'n paard

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:55

Ja dat vraag ik me nou ook af, grieblels.
Als een paard nou echt zo over de rooie is gaat hij echt niet doodleuk proberen jouw schoen met zijn neus aan te raken. Clown
Wat doe je dan in zo'n geval?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:58

Zagen!!
Je hebt geen andere keuze...

En als er hier mensen zijn die zeggen dat het zeer in zijn bek doet... dat heeft ie dan toch echt aan zichzelf te danken.

Ik heb liever dat hij een zere bek heeft dan dat ik (met paard) onder een auto of wat dan ook lig!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:59

Maar het racen kun je dus wel voorkomen he.. zie een van mijn eerdere berichten...
Die brug maken helpt echt! En als hij uit het niets aan de kletter gaat en je hebt geen tijd om een brug te maken ken je je paard niet goed genoeg om ermee buiten te rijden, want je kunt het aanvoelen komen Ja

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:59

Ja maar met zagen werkt het bij mij af en toe ook niet. En zo'n brug is toch helemaal niet lekker? Ik vind het heerlijk om met een los teugeltje te galopperen.

Ik bedenk me nu ineens hoe ik het dan doe, maar dat kan ik me helemaal niet bedenken.
Volgens mij als je erop zit doe je alles op alles om je paard stil te krijgen.
Zo'n paard dat als een kip zonder kop doorrent is echt té gevaarlijk.

fienntjen
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-08-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:01

Proberen om cirkels te lopen tot het paard gekalmeerd is? Dat zou ik allesinds proberen te doen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:02

Met een brug zet je niet van te voren je handen zo neer dat hij geen kant meer op kan. Je hebt een brug op een bepaalde lengte waarin hij genoeg ruimte heeft om te bewegen, OOK in de galop. Je beperkt het alleen door te zorgen dat hij niet MEER lengte krijgt in zijn hals. Waardoor hij dus niet harder KAN gaan...

overigens rijd ik altijd met een brug in mijn teugels, ook in draf. Je kunt ze altijd nog korter nemen namelijk...

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:08

Klinkt wel als een goed plan griebels. Zal het eens een keer proberen.

Off topic, je hebt inderdaad echt zo'n wit, droom paardje. Schijnheilig

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:16

Is een goed plan! heb het van een renpaard-trainster gekregen... Het werkt echt.

En thanx voor je laatste zin! Ben ook super trots op hem Ja

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 07:53

@griebels: de one rein zou volgens mij ook bij een dwars paard moeten helpen, het werkt namelijk als een soort reflex, een paard hoort er niet over na te denken.

Ik ken de methode wel dat over het doorjakkeren, maar ik ben er niet zo kapot van. Ik ben van mening dat een paard altijd een goede reden heeft om op hol te slaan. Dan zou ik persoonlijk eerst echt alles lasten checken (mond, rug etc) voordat ik aan die methode uberhaut zou denken.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:43

LiNdA1986 schreef:
Hoe kan ik hem stoppen als het nog eens gebeurd??


Lees mijn site en het topic waarvan een link staat onder harnachement - bitloze optomingen van Bandida.
Nee, de essentie gaat niet over het wel-niet van een bit.

Oh, en de ORS is een leuk verhaal maar niet van toepassing bij bewuste ongehoorzaamheid.

HC

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:56

Jennyzz schreef:
Ja dat vraag ik me nou ook af, grieblels.
Als een paard nou echt zo over de rooie is gaat hij echt niet doodleuk proberen jouw schoen met zijn neus aan te raken. Clown
Wat doe je dan in zo'n geval?


Het punt is dat je de ORS kan toepassen voor je paard over de rooie gaat.De meeste paarden geven signalen,dat niet elke ruiter waarneemt. Vele paarden gaan bv dansen,dan is het de truc om de ORS toe te passen en je paard dmv de ORS te draaien in de andere richting.

ORS is ook toepasbaar bij noodgevallen,het paard zal niet vallen omdat het de reflex kent en het niet iets onbekends is

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:30

Als je de timing ondertussen hebt om de ORS toe te passen vòòr je paard over de rooie gaat, kun je het paard ook op een andere manier tot de orde roepen, dus dan zie ik het nut niet zo. En over het algemeen wordt de ORS aanbevolen voor een paard dat aan de kletter is gegaan, dus niks "het vòòr wezen".
Enige echte tip die ik heb is paard opvoeden voordat je gaat buitenrijden Tong uitsteken

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:36

Dinopino schreef:
Zoek een hele steile lange helling. Zet hem in galop en wanneer ie buiten adem is doordrijven. Verliest ie vanzelf de drang


Pff da's de holterberg als dichtstbijzijnde helling, dan ben ik 20 kilometer verder Haha! Ik denk dat hij dan al uit zichzelf gestopt is voordat we daar aankomen Haha!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:43

Waratje schreef:
Als je de timing ondertussen hebt om de ORS toe te passen vòòr je paard over de rooie gaat, kun je het paard ook op een andere manier tot de orde roepen, dus dan zie ik het nut niet zo. En over het algemeen wordt de ORS aanbevolen voor een paard dat aan de kletter is gegaan, dus niks "het vòòr wezen".
Enige echte tip die ik heb is paard opvoeden voordat je gaat buitenrijden Tong uitsteken


De onze is opgevoed en ging vroeger aan de kletter,dus niks opvoeden.
Hoe wou jij je paard misschien tot de orde roepen ?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:55

Armaris schreef:
De onze is opgevoed en ging vroeger aan de kletter,dus niks opvoeden.
Hoe wou jij je paard misschien tot de orde roepen ?

Moet ik hieruit begrijpen dat je na dat "aan de kletter gaan" besloten hebt je paard toch maar op te voeden? Tong uitsteken
Tot de orde roepen kan op veel manieren, afhankelijk van capriolen die uitgehaald worden en hoeveelheid gevoel voor humor dat ik voorhanden heb. Kan varieren van een keer Tsssss zeggen tot een flinke ruk (ja, niet subtiel) aan de teugel in combinatie met wat boze stem. Punt is alleen dat ze nooit "aan de kletter" gaat omdat ze is opgevoed. Ze loopt hoogstens te zieken dat ze hard WIL, maar vertrekt niet zonder toestemming. Maar ze mag ook zo nu en dan gewoon volgas, op een plek die overzichtelijk is, genoeg kilometers lengte heeft en er geen wandelaars in de weg lopen. En dan op tijd aangeven dat het einde in zicht komt en ze dus echt maar eens moet gaan remmen, via dat ABS systeem waar Kiwiko het over heeft. Aardig bijkomstigheid is dat ze ondertussen ook weet dat ze moet afremmen voor wandelaars die per ongeluk toch langs het pad lopen, hoef ik al niet eens meer iets aan te doen (behalve belonen, natuurlijk) Haha!

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:00

Wat betreft het hoofd naar je knie trekken vergt oefening van tevoren. (zie http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm , One Rein Stop ) Als Sjors niet wilt stoppen dan laat ik de teugels een beetje vieren (als je trekt gaat ie júist harder) en roep ik gewoon hooooo Clown . Hij luistert er goed naar Lachen

yupyup

Berichten: 40
Geregistreerd: 30-10-06
Woonplaats: Didam

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:10

mij lijkt het beste om zowieso niet in je eentje te gaan rijden. Een paard dat echt op hol slaat zal ervan doorgaan en dan bedoel ik ook echt. Veel mensen gebruiken het woord..op hol slaan als een paard keihard galloppeerd en men hem niet meer kan houden maar als een paar op hol slaat is dat door de schrik meestal..raakt een paard dan in een shok en merkt hij niet dat je op zijn rug zit. Op hol slaan is in jou verhaal niet het geval dus kun je er wel wat aan doen. Niet in de mond trekken! zorgen dat je zo snel mogelijk een bocht kunt maken of hem gerust stellen.. sla bijvoorbeeld een weg in die hij nog niet kent dan weet hij dat hij de verkeerde kant op gaat en zal stoppen Knipoog

Kus
Denise