Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:28

Ik was gisteren aan het buitenrijden en ging aan galloperen, MAAR nou ging ie ineens in volle rengalop ervandoor en ik kon hem echt niet meer houden (heb dat nog nooit gehad) Het was gelukkig dicht bij stal, en hij wou dus terug naar stal! Gelukkig stopte hij aan het einde en ben ik weer teruggereden dat stuk en toen in stap teruggelopen en dat ging wel goed!

Maar ik weet dat als je paard op hol gaat dat je hem dan op een volte moet zetten, maar waar ik reed ging dat dus niet!!!!

Hoe kan ik hem stoppen als het nog eens gebeurd??

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:31

Ik neem even een abo. Mijn paard is nl. ook nogal enthousiast met buiten galopperen. Ik denk zelf dat je sowieso al niet richting stal moet galopperen (weet niet of je dat deed).

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:34

mijn verzorgpony gaat ook super hard in het bos , ik laat haar dan altijd ''scheef'' lopen of erg stelling naar 1 kant rijden.
als ze er dan vandoor gaat kun je haar in 1 x helemaal om draaien en kan ze dus ook niet recht vooruit er van door.
bij mijn pony helpt het wel ,misschien dat je het ook kan proberen?

Anoniem

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:36

toch proberen om te keren.. maakt niet uit hoe! en niet naar een boom sturen, je paard gaat er namelijk wel langsheen en denkt echt niet aan of hij wat op zijn rug heeft zitten!

lukt echt niks en is de situatie levensbedreigent zoals dat je paard in volle rengalop naar de snelweg rent en zelfs vlak voor de snelweg geen vaart mindert of iets dergelijks? alleen dan, en echt ALLEEN in een L E V E N S B E D R E I G E N D E situatie, kan je proberen je paard te stoppen door te gaan zagen..
maar dit doet V E R S C H R I K K E L I J K veel pijn in de mond van het paard en mag dus echt alleen in uiterste nood worden toegepast! anders wordt je paard zo hard in de mond dat het zelfs in uiterste nood niet meer werkt!!

[edit]spelfouten verwijdert
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-06 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:37

Voorlopig maar even niet meer galopperen op weg naar huis Lachen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:40

Zorg er sowieso voor dat je niet gaat galopperen als hij niet lekker aan je hulpen is, of erg heet is.
Galoppeer niet steeds op dezelfde stukken, en niet op de weg naar huis terug.

Probeer hem eerst zo terug te krijgen.

Wellicht kun je met iemand meerijden, die zijn paard wel terugkrijgt. Jouw paard zal daar dan bij willen blijven.

Voltes, als er plek voor is.

In noodsituaties:

Omtrekken. (Bedenk wel dat dit slecht is, zeker met een zware bodem.)
Zagen werkt ook wel bij sommige paarden.

Maar, dit is dus absoluut en enkel in noodgevallen!
Als het iedere keer zo gaat, is het niet de optie, maar dat snap je zelf ook wel. Knipoog

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:28

hang er eens een martingaal of thiedeman aan. zo kun je beter controle houden, zet m niet te strak!

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:24

Goed dat je nadat je hem rustig kreeg bent teruggegaan over datzelfde stuk!!
Mijn paard draaide zich vorig jaar ook opeens om en galopeerde naar huis. En inderdaad volte rijden kon niet op die weg en omtrekken lukte me ook al niet. Gelukkig stopte zij op het einde van de weg, want ik had op dat moment ook echt niet meer geweten hoe ik haar stil moest krijgen. Ik ben toen ook maar weer gewoon verder gereden alsof er niks aan de hand was en heb de buitenrit gewoon vervolgd, maar dan zit je toch wel ff te bibberen op je paard..
ik vraag me inderdaad ook wel eens af wat je dan in zo'n situatie moet doen. Maar dan bedoel ik een incidentele situatie, dat je paard voor het eerst ervandoor gaat en dus dat niet iedere keer doet.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:08

ik heb dat ook wel eens gehad, maar niet alleen op de weg naar huis, gewoon dat 'm'n pony' zo druk werd en zoveel zin had om zo hard te gaan, vooral op de wat langere rechte stukken. Ik heb toen een hele tijd niet meer met haar gegalopeerd in het bos en zodra ze te hard ging heb ik haar stilgezet, of rustiger laten draven, en dus niet haar zin gegeven. Ik ben wel steeds meer gaan draven doordat je ook niet galopeerd, en ze dus toch een beetje die energie kwijt moest. Maar heb ook heel erg opgelet dat ik niet steeds bij dezelfde stukken ging aandraven want op een gegeven moment weten ze dat en dan doen ze het daar altijd. Dus bijvoorbeeld net voor een bocht gaan aandraven, of bijvoorbeeld een heel eind na de bocht, dus op de volgende weg pas aandraven. Elke keer weer anders.
Later ging het dus veel beter en had/heb ik haar veel beter onder controle en kon/kan ik haar ook houden en nu kan ik zonder problemen galoperen waar en wanneer ik wil Haha!.
Natuurlijk let ik nog wel op dat ik niet steeds bij hetzelfde punt ga draven o.i.d. want dan doet ze het waarschijnlijk zo weer.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:11

mijn pony doet het ook... pakt het bit vast en gaan met die banaan...... ik galloppeer niet op de zelfde plekken in het bos en zeker niet richting stal... maar hij is zo oersterk...Knipoog

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:00

Mijn paard doet het ook. Maar dan moet ik even goed terugtrekken en is ze zo weer terug. Omtrekken zou ik noooit doen. Dat zou bij mijn paard pas echt levensgevaarlijk worden. Ze is snel uit evenwicht. als ik haar omtrek zouden we bijna zeker omvallen. Dan is het pas echt niet te overzien als ze 40 km per uur gaan.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:06

tegen een boom aanzetten, omtrekken, en nooooitrichting huis galoperen als je je paard niet kan houden. verder oefenen aanspringen meteen terug en dat uitbrijden dus als ze rustig blijven stukje langer galopperen ander weer terug.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:08

Shanna schreef:
toch proberen om te keren.. maakt niet uit hoe! en niet naar een boom sturen, je paard gaat er namelijk wel langsheen en denkt echt niet aan of hij wat op zijn rug heeft zitten!

lukt echt niks en is de situatie levensbedreigent zoals dat je paard in volle rengalop naar de snelweg rent en zelfs vlak voor de snelweg geen vaart mindert of iets dergelijks? alleen dan, en echt ALLEEN in een L E V E N S B E D R E I G E N D E situatie, kan je proberen je paard te stoppen door te gaan zagen..
maar dit doet V E R S C H R I K K E L I J K veel pijn in de mond van het paard en mag dus echt alleen in uiterste nood worden toegepast! anders wordt je paard zo hard in de mond dat het zelfs in uiterste nood niet meer werkt!!

[edit]spelfouten verwijdert


zover ik weet gaat een paard wat pijn heeft alleen maar harder rennen.
maar verder zijn de tips ok.
Wat ik geleerd heb is een soort noodstop.
Dit kan je ook oefenen .
je trekt al het waare aan een kant zijn hoofd naar jou knie.
Als je dat doet moet hij namelijk wel stoppen.
Dit heeft tot nu toe bij veel paarden geholpen.
Ikwens je verder veel succes.

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:13

Tegen een boom aanzetten kan je een beschadigde knie opleveren, als je een paard hebt dat zo handig is om snel nog even langs de boom te lopen, ipv ervoor te stoppen...

Gitt

Berichten: 779
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Hoogvliet & Nieuw-Beijerland

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:17

Ik heb dat ook wel eens alleen dan mtt draf (is niet eng ofsow maar hij moet t leren) en dan maak ik altijd een bocht en als die er dan weer vandoor wil doe k t nog een keer hij wordt t dan vanzelf wel zat Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:18

ABS Haha! Haha! dus pompend remmen Haha!

loslaten, remmen, loslaten, remmen Haha! Haha!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:21

Moniek schreef:
zover ik weet gaat een paard wat pijn heeft alleen maar harder rennen.
maar verder zijn de tips ok.
Wat ik geleerd heb is een soort noodstop.
Dit kan je ook oefenen .
je trekt al het waare aan een kant zijn hoofd naar jou knie.
Als je dat doet moet hij namelijk wel stoppen.

Dit heeft tot nu toe bij veel paarden geholpen.
Ikwens je verder veel succes.

of over de kop gaan, zeker bij een buitenrit. dan ziet hij niet meer waar ie loopt.
en vooral jonge paarden kunnen daar lelijk door vallen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:23

beter vallen dan tegen een auto op????????

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:25

daar kan ik niet tussen kiezen eerlijk gezegd, tuurlijk onder een auto wil niemand, maar zo hard over de kop ook niet, ik ben 4 jaar geleden ernstig over de kop gegaan met een paard vandaar.

Maar ik kon er niet uit opmaken dat de ts langs een autoweg rijd. in het bos kies ik liever voor een andere manier dan zijn hoofd naast mijn knie te trekken.

edit: als het echt zo erg is met een paard dat je constand moet vrees moet hebben dat je niet onder een auto beland, dan zal ik niet (alleen) op buitenrit gaan.
Laatst bijgewerkt door Yell op 23-10-06 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:26

in het bos parkeer je het dier gewoon even tegen een boom Haha! Haha!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:27

haha.. kiwiko in de bocht. ik heb nog nooit gehad dat ik m ergens tegen aan moest parkeren. ik gebruik ook de abs methode

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:31

Wat Moniek bedoelt is een soort one rein stop. Die ik jullie allemaal kan aanraden Knipoog
Je leert je paard als het ware een nieuw reflex. Door de teugels door je hand te laten glijden leer je je paard dat hij je schoen moet aantikken met zijn neus. Dit oefen je uit stilstand. Als je paard ophol gaat (en dus ergens bang voor is) hoef je alleen maar de teugels door je hand te laten glijden en het paard zal stoppen omdat hij anders niet je schoen aan kan raken. Omdat het paard niet bewust wil stoppen (wat hij nooit zal doen omdat hij op dat moment vlucht) maar gewoon je schoen aan wil raken stopt hij veel sneller dan als je aan het bit gaat zitten trekken. (dat maakt het vaak alleen maar erger)

Mijnhaffie
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:05

heejj..
als je paard er van door gaat,ga dan vooral niiet aan het bit trekken,dan gaan ze nog harder en krijg je ze moeilijker te stoppen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:00

Zoek een hele steile lange helling. Zet hem in galop en wanneer ie buiten adem is doordrijven. Verliest ie vanzelf de drang

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Paard ervandoor, hoe stoppen? TIPS AUB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:12

Dat slaat echt nergens op!
Een paard gaat er niet vandoor omdat hij je kwaad wil doen, een paard gaat er vandoor door zijn instinct. Op zijn reflexen dus. Daar word helemaal niet over na gedacht uberhaut. Om dan een paard te straffen voor zijn reflexen die de natuur in zijn koppie heeft gebouw is oneerlijk, en niet effectief.

Hoe wil je dat sowieso gaan doen? een stijle helling opzoeken en dan maar wachten tot hij op hol slaat Verward