alleen buitenrijden; begin is er!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 14:57

Laatst had ik een topic geplaatst over het voor het eerst naar buitengaan met een paard alleen. Het ging hierbij om een ruin die verder altijd met zijn moeder naar buiten is geweest, maar omdat ik endurance wil gaan rijden, wilde ik ook graag alleen proberen.
Vandaag hebben we het weer geprobeerd. Mijn vader op de kar met de merrie ervoor, en ik op de ruin. Eerst weer samen een flink eind gereden, dan ik eens een stuk vooruit gereden en dan mn vader bleef stappen, en andersom. Dat ging niet heel erg goed. Vooral bij het achterblijven had ik het moeilijk hem in stap te houden, en is het ook lastig omdat ze elkaar horen hinniken. Na een uurtje zijn we allebei gesplitst. Heb ik eerst echt een kwartier gedraaft, waarna hij mooi rustig draafde, lang teugeltje gegeven en liep ie mooi met lage hals. Toen lekker een stuk gestapt en hij stapte nu ook mooi ontspannen. Nog wel af en toe hinniken maar gewoon rustig! Ik heb hem heel erg beloond en steeds gezegd van: braaaaaf goedzo! Ik was zoooo blij!!! Haha!
Eindelijk mooi een stuk gelukt! toen weer terug naar huis gereden in rustig drafje/stap. En ging prima! Ga gelijk morgen weer even proberen denk ik!

Wat vinden jullie ervan? Goed aangepakt op deze manier?
Nog meer mensen ervaring hiermee?

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:04

Dat klinkt inderdaad alsof je er goed over nagedacht hebt! Een prima manier toch. Je paard schiet niet onwijs in de stress, maar heeft daarentegen juist een leuke rit en vindt het dus zelf ook de moeite waard om dit nog een keer te doen. Volhouden zou ik zeggen! Cool

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:08

goed gedaan hoor
volhouden zo Haha! Knipoog
dan het wel goed Haha!

bassa

Berichten: 772
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Werkendam, Noord Brabant

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:07

ga zo door en hou vol Knipoog

Anoniem

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:09

goed gedaan Haha! en ga zo door dan hebben jullie er allebei plezier aan Knipoog

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:09

Perfect, goed gedaan hoor! Zo moet je het hem toch een beetje aanleren! Super! Zo een tijdje vol houden en dan kun je zo alleen buitenrijden... Veel succes!!

Groetjes Nienke!

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:34

Het feit dat het zo goed ging, bewijst wel dat je het goed aangepakt hebt. Haha!
Veel succes nog verder!!

Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 18:31

bedankt voor de fijne reacties. had ik echt ff nodig, om zeker te weten dat het goed zit!

OneDiamond

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-10-06

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:50

Komt helemaal goed hoor!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:17

Ik rij ook met mijn 4jarige buiten, alleen. hij is net onder het zadel. maar omdat ik van te voren heel veel met hem alleen langs de straat ben gewandeld. en door het bos vind ie het allemaal heel gewoontjes. hij drentelt wel eens. en schrikt wel eens een beetje maar hij doet het supernetjes

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:08

Ik ben ook bezig met "alleen" buitenrijden, dat wil zeggen met wel iemand ernaast/erbij. Mijn paard is namelijk wel verkeersmak, maar blijkt bij nadere ritjes toch niet vee-mak te zijn. Erg lastig als je dan langs een wei met koeien moet die dan ook nog beginnen te rennen. Het showpaard komt dan boven! Maar wij zijn steeds een stukje verder gegaan, zodat de route een beetje bekend wordt en ze vertrouwen opbouwt. Binnenkort hoop ik eindelijk eens een keer IN het bos te belanden, i.p.v. altijd tot bij het bos!

Maarreh, je bent goed bezig!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: alleen buitenrijden; begin is er!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:41

Ik rijd ook met mijn 4-jarige buiten, sinds kort alleen. De eerste keer alleen was echt een hel maar de tweede keer was al een stuk beter en konden we beide lekker genieten. Het is ook maar net hoe nuchter je paard is. Ik vind dat je het goed aangepakt hebt. Lachen