paard in galop te sterk op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
studentje1

Berichten: 585
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Delft

paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 14:09

Mijn paard, een 9-jarige Friesche stermerrie, is op buitenrit gewoon TE sterk in galop. Op het moment dat ik haar vanuit de galop terug wil nemen tot de draf heb ik een afstand van wel 60 meter nodig, en dan betrap ik me erop dat ik op een gegeven moment echt zit te trekken. Naarmate de rit vordert en ze vermoeider is gaat dit een stuk makkelijker. En ze mag van mij ook wel lekker renne, vind ik zelf ook heerlijk maar het wordt gewoon gevaarlijk, zeker op onbekender terrein. Hebben jullie ervaring met de Thiedemann? Of zijn er andere hulpteugels hiervoor?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:11

Gewoon niet lekker laten rennen totdat je de remweg weer onder controle hebt.

Veel oefenen. Eerst heel lang draven zodat het kwartje al flink op is voordat je gaat galopperen. In galop misschien eerst achter een ander paard zetten.

studentje1

Berichten: 585
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Delft

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:33

oke! klinkt goed. thanx! Wilde ook eigenlijk eerst dit soort dingen gaan proberen, voordat ik aan hulpteugels ga ofso...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:55

Zeker niet gaan trekken, daarmee maak je het alleen maar erger.
Leer je paard eerst eens wijken voor druk. Dan weet hij dat als jij een ophouding geeft hij niet terug mag trekken maar gewoon langzamer moet gaan.
Wees heel consequent. Anouar mag nooit racen van mij. Het klinkt misschien banketstaaf voor hem, maar ik bepaal het tempo, niet hij. Gaat hij lopen racen en luistert ie niet meer dan gaan we gewoon weer draven.
Inmiddels heeft hij dat dondergoed door en galopeert hij altijd op het tempo dat ik wil. Heel soms probeert hij iets harder te gaan, dan hoef ik alleen maar even te zeggen 'Doe normaal', dan weet hij het weer.
Als hij een keer hard wil gaan en z'n dak wil gaan doet hij dat maar lekker in de wei, die is daar groot genoeg voor en dan kan hij doen wat hij wil (doet ie ook wel)

Eerst moe maken heeft imo geen zin. Dan kan je daarna misschien wel lekker galoperen, maar je lost het probleem er niet mee op.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:31

Buiten veel overgangen rijden. Ga op een zandpad dressuren! Ook buiten moet zij net zo aan de hulpen staan als in de bak.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:28

Zoals Lenneke al aangeeft: altijd consequent zijn! Zo leren ze het snelste dat ze niet hun zin mogen doordrijven, maar naar de ruiter moeten luisteren!

Wat ik vaker doe, is niet altijd op dezelfde plek galoperen. En als je wel op dezelfde plek wilt galoperen, dan pas na bijvoorbeeld 100m beginnen te galoperen en niet meteen aan het begin van het pad. Of in de galop even een ophouding maken. Luistert mijn paard, dan mag ze weer haar normale tempo vervolgen, zo niet, dan terugnemen naar de draf. Als ik in rengalop zit dan maak ik eigenlijk altijd even een ophouding om te controleren of mijn paard nog wel naar mij luistert, je weet namelijk maar nooit.

Ik moet zeggen dat mijn paard dan ook maar zelden loopt te drammen om te galoperen. Lachen

Verder geef je zelf aan dat je -als ze eenmaal wat moe is- je paard makkelijker terug kan krijgen. Als ik jou was, zou ik dan ook pas galoperen als je weet dat je haar terug kunt krijgen. Zo maak je het voor jezelf makkelijker en leert je paard ook sneller naar jou te luisteren. Verder vind ik de tip van Qimm (namelijk: veel overgangen rijden) ook een hele goede!

Succes ermee!!

YellowDancer

Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-06

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:50

Ik heb inderdaad ook altijd in het bos veel overgangen gemaakt en best wel redelijk wat lange stukken gedraafd voor ik het tijd vind voor een galopje. Meestal is dan de meeste energie eruit en gaat de galop ook makkelijk en rustig. Knipoog

Als Yellow of Tinka druk gaan doen wordt er niet eens gegaloppeerd voordat ze rustig zijn. Er zijn paden genoeg in het bos en we verkennen ze toch eerst in stap of draf.

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:12

Ik weet niet of je in je uppie of met iemand
anders buitenrijd, maar als je met iemand anders
gaat, laat hem dan voorgaan! Al degene voor je stopt
moet die van jou uiteindelijk ook wel stoppen!
Je kunt hem natuurlijk ook extra "moe" maken!
Door veel te draven ed.

Veel suc6! Knipoog

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:52

Je zou een matingaal kunnen proberen als je paard zijn hoofd om hoog brengt als je hem terug wild nemen. Maar ik denk dat jouw paard vooral op de teugels gaat hangen, dan zou een thiedermann kunnen helpen. Maar jouw paard moet gewoon leren luisteren zodra jij hem terug neemt moet hij dat accepteren. Dat krijg je door consequent te rijden. Eerst kleine stukjes galloperen en weer terug nemen. Maar er vooral geen macht spelletje van maken want een paard is altijd sterker dan jij. Hij moet gewoon op een lichte hulp reageren misschien kun je ook op je stem gaan rijden. Als je heel zachtjes hoho zegt. Helpt bij mij wel. Maar hem vooral niet heel lang laten gallopperen zodat hij vaart heeft en steeds harder gaat. Dat moet je voor zijn. En als je hem op de kleine stukjes onder controle hebt dan maak je de afstand steeds iets langer. Totdat je merkt dat je minder controle krijgt dan neem je hem weer terug. En niet steeds op de zelfde plaats gallopperen. B.v ook langs de harde weg als je een goede brede berm hebt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:27

Maak een brug van je teugels.. Je paard kan alleen maar harder in galop door de lengte die hij in zijn hals krijgt door te trekken (sterk worden). Met een brug in je teugels krijgt hij geen lengte in zijn hals en kan hij dus ook niet harder...

studentje1

Berichten: 585
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Delft

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 21:45

een brug? hoe bedoel je dat...

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:29

Je doet het uiteinde van je rechterteugel naar links en het uiteinde van je linkerteugel naar rechts, zo heb je de uiteindes van beide teugels over elkaar, een soort van brug. Je moet de teugels verder gewoon vasthouden zoals normaal, alleen zitten dan nu de teugels deels over elkaar. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd hebt, anders moet je even een plaatje ervan zoeken of je instructeur of zo vragen, die weet wel precies hoe je de teugels dan moet vasthouden.

linsie
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-11-04

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:41

Ik heb dus precies hetzelfde probleem, en al zo ongeveer 5 jaar. En heb dus ook alles al geprobeerd... maar m'n pony is gewoon gek in z'n kop in het bos. In de bak luistert ie prima, rij ik met iemand anders en ik rij voor is ie ook normaal maar ga ik achter rijden wil ie er een wedstrijdje van maken (gaat steeds beter trouwens). Wat ik doe als ie zo snel gaat is slalommen, dan moet ie wel afremmen omdat ie over moet springen en dan kan ik hem makkelijker terug rijden. Moe rijden werkt ook niet, laatst heb ik 3 uur buiten gereden, was aan het einde nog net zo fris en fruitig (misschien nog wel meer) als in het begin. Ik ga eigenlijk ook alleen galoperen op paden die ik ken, zodat ik weet waar zijpaden zijn of waar eventueel een plas water kan liggen. Maarja.. het is wel extra uitkijken met een paard die een slechte rem heeft. Knipoog

Wat ik trouwens ook ooit een keer gehoord heb is dat als je achterover gaat zitten in het zadel met een snelle galop je ze juist meer vooruit duwt, en dat je dus beter in het zadel kunt gaan staan. Weet niet of dit waar is, kan het niet uit proberen! :p

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:54

Als je jezelf zwaar maakt in het zadel is het inderdaad ook zwaarder voor het paard maar een paard die echt zo voorwaarts is laat zich daar niet door remmen.
Ik heb hetzelfde probleem maar het is een beetje mijn eigen schuld (te vaak laten gaan). Ik rij aangespannen met een dubbelspan dius kan geen hulpteugels gebruiken. Het galopperen in het bos heb ik nu afgeschaft. Ik begin nu weer de rust in het span te krijgen en vraag nu af en toe een galopje aan 1 van de 2 terwijl ik de andere gewoon laat draven. Als dat goed blijft gaan dan vraag ik ze beide. Voorlopig ga ik niet meer voluit, worden ze veels te heet van.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: paard in galop te sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:06

linsie schreef:
Wat ik trouwens ook ooit een keer gehoord heb is dat als je achterover gaat zitten in het zadel met een snelle galop je ze juist meer vooruit duwt, en dat je dus beter in het zadel kunt gaan staan. Weet niet of dit waar is, kan het niet uit proberen! :p


Als je in een normale galop zit en je maakt je zwaar en lang, is dat indd terugnemen op je zit.
Gaat je paard in een harder tempo (canter of voluit) en je gaat zitten duw je indd je paard naar voren en is het dus een drijvende vorm!!