buitenrij-problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorla

Berichten: 192
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Hellendoorn

buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 11:25

Mijn pony vindt buitenrijden best leuk en kijkt graag om haar heen, ze is ook verkeersmak dus daar ligt het niet aan.. maar als ik langs de weg loop dan stopt ze ineens (zonder reden voor zover ik weet) en dan gaat ze achteruit lopen (bijna in de sloot) en dan wil ze het liefst zo snel mogelijk omkeren.. wat kan ik hieraan doen en wat zou de reden hiervan zijn?

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:27

Klinkt als gewoon naar huis willen gaan tenzij ze het altijd op dezelfde plaats doet en daar misschien bang is voor iets? Is toch echt iets waar je haar door moet rijden bij wijze van spreken. Heb er ook zo 1 gehad en als je het niet aanpakt zal het verergeren. Kan je haar dan nog houden en voorwaarts rijden of heb je er niets meer aan te zeggen?

sorla

Berichten: 192
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Hellendoorn

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 12:43

Nee, ze doet het niet op dezelfde plek dus ze is niet bang voor iets...ik kan haar nog wel houden als ze omkeert.. maar weer omkeren en doorrijden lukt niet meer.. moet ik haar echt keihard aanpakken.. en tik met de zweep helpt meestal niet echt...

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:45

Ik lees ff mee, dit probleem heb ik ook.
Soms werkt het inderdaad nmiet om met de zweep een tik te geven.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:50

sorla schreef:
maar weer omkeren en doorrijden lukt niet meer.. moet ik haar echt keihard aanpakken.. ...


Dan zul je toch echt een keer moeten doorzetten want nu weet ze dat jij toch niet het lef hebt om haar gewoon door te rijden en keert ze natuurlijk om:Y) niet met je laten sollen, jij bepaalt wanneer de buitenrit is afgelopen, niet zij.

DeadxStar

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:54

Idd goed doorzetten, anders krijgt ze haar zin en zal ze het blijven proberen..
Heb ook zo'n eigenwijs hoor, kan soms echt een etter zijn Tong uitsteken

No_worries

Berichten: 1830
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:15

haaa jah zo'n pony heb ik ooit gereden, zie profiel "Til's Abner" Haha!
superbraaf, lekker voorwaarts, heerlijk stappen aan een lang teugeltje. En dan inééns... de kop tussen de voorbenen en een giga-bok, en IN die bok omdraaien en richting huis spurten! Ik heb hem toen heel erg aangepakt, met zweep, benen en stem tegelijk Bloos Ik vond het absoluut geen fraaie actie van mezelf (en was blij dat er niemand in de buurt was, ze zouden wel gedacht hebben Scheve mond ) maar het hielp wél!! Is maar één keer nodig geweest...

Dus toch een keer 'keihard aanpakken' maar dan ook zo dat het wel degelijk indruk op haar maakt... Anders blijft ze het proberen. Succes en laat je weten of het beter gaat?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:01

Klinkt als een bermkabouter
Erg lastig....

sorla

Berichten: 192
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Hellendoorn

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:04

haha.. bermkabouter..
maar het is niet zo dat ze gaat bokken en dan keihard wegspurten.. maar ik zal het proberen en laat jullie weten of het heeft geholpen.. ik denk dat ik idd te 'soft' ben..

in ieder geval heel erg bedankt!!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:50

Mijn paard heeft ook van dat soort grappen, bij haar is het voornamelijk als ze weet dat het een lange weg van huis gaat worden. Ik heb haar er nog steeds niet doorheen kunnen rijden jammer genoeg. Mijn lesgeefster zegt ook dat je haar 1 keer flink moet aanpakken en op haar donder moet geven, zodat ze weet dat er niet met je te sollen valt. Waarschijnlijk gaat ze het zelf eens proberen, ik ben benieuwd...

Verder heb ik ook wel eens gelezen dat het helpt om je paard als hij vervelend is stil te laten staan met z'n hoofd in de richting van waar je heen wilt. Net zo lang stil laten staan totdat je paard het zat is en zelf weer verder wil lopen. Deze aanpak vergt wel heel veel tijd en geduld, vandaar dat ik hem nog niet geprobeerd heb Clown Dus ja, mocht je het proberen, laat dan even weten of het werkt! Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:15

Wanneer mijn paard dat doet, is ze op dat moment heel onzeker en bang. Ik gebruik geen geweld, want dat werkt averechts bij haar heb ik ervaren Bloos . Ze mag de tijd nemen om alsnog door te lopen en anders stap ik af en ga een stukje naast haar lopen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:03

Zelfde probleem maar ik heb de oplossing gevonden!

Het klinkt heel stom, maar tel maar tot 5. 1 doe je waarschuwend en drijf je normaal aan, bij 2 leg je nog meer nadruk op je stem en drijf je sterker aan. 3 zeg je kwaad, maar beheerst en opnieuw flink drijven. 4 doe je 3 maar dan nog iets sterker en bij 5 geen je een flinke tik.

Na 2 of 3 keer hebben ze dit door. Die van mij loopt nu bij 4 keurig netjes door. Dom is ze zeker niet Haha!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:07

Doet mijn paard ook wel is maar dan hoef ik hem alleen maar aan te pakken. Paar tikken en hij loopt weer heel apart. Zonder zweep bij me doet hij het de hele weg. Is het niet gewoon aanstellerij. Hij kan wel naar huis willen maar jij bent de baas.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:09

Mijn paard heeft dit ook gehad. Dan zag hij 'iets' en dat was dan al een aanleiding om stil te gaan staan en achteruit te lopen. Ik kreeg hem dan niet meer vooruit, als ik aandreef ging hij alleen maar achteruit.
Op zo'n moment draai ik mijn paard om en dan gaan we maar achteruit verder, vervolgens draai IK hem weer om en dan loopt mijn paard weer verder.
In het begin moet je dit echt tich keer herhalen, ik ben soms ook wel hele stukken achterwaarts gegaan. Maar nu doet mijn paard het bijna nooit meer Lachen

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:40

Ik denk dat het een vorm van uitproberen door het paard is. Zeker als het terugkerend patroon op een zelfde soort plek is. Het gaat erom om dermate veel overwicht op je paard te hebben dat hij wel doorgaat de goede kant op. Met overwicht bedoel ik eigenlijk ook dat er een dermate goede vertrouwensband tussen ruiter en paard is, dat het paard ook in een onbekende (of enge) situatie erop vertrouwt dat de kant die de ruiter hem opstuurt een veilige kant is. Dat is te leren: kijk maar naar politiepaarden.

Ik denk dat ieder paard een andere aanpak vereist, zolang deze maar consequent is. Meteen de zweep erop lijkt me niet de juiste start. Afstappen en aan de hand erlangs leiden heeft meer mijn voorkeur, als je maar vóóruit blijft gaan Haha!

Leuke anecdote: Mijn vorig paard Joop, een stevige tuiger (inmiddels al weer een jaar of 6 in de paardenhemel) was ook zo'n boef. Ik hem hem erdoor gekregen door de eerste tijd af te stappen, later ging het zonder probleem. Bij mij althans.... Als iemand als bijrijder wilde beginnen hoefde ik maar te zeggen: rijd hem maar het erf af en de weg op. Als het lukte was het een geschikte bijrijder, zo niet zou het ook nooit wat worden. Ik heb gelukkig uiteindelijk een paar geschikte bijrijders gevonden Pling

Het mooiste was dat met zijn oude eigenaar. Hij reed ook nog regelmatig op Joop, nou ja reed...... Knipoog Als hij kwam gingen de stal eigenaar en zijn vrouw met een bakkie koffie voor het raam zitten. Joop en die man kwam niet verder dan dat huis, joop maakte dan drie pirouettes en ging vol gas naar stal terug. Hij bleef wel zitten... Cool

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:55

Mijn paardje heeft ook zo'n 'trucje'. Als het op een gevaarlijke weg is dan stap ik af en neem ik haar aan de hand verder mee. Maar als het op een rustige weg is blijf ik er op zitten en geef ik been en stem hulp om naar voren te gaan. Boos worden heeft geen zin omdat ze dan juist in verzet komt. Als ze maar een stapje naar voren doet beloon ik haar en na twee a drie keer gaat ze zelf weer lopen. Of ik draai haar om en laat er achteruit de kant op lopen die we op gingen, en als ik haar dan weer omdraai loopt ze wel weer gewoon. De aanhouder wint Tong uitsteken

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:59

Mijn paard heeft dit trucje ook weleens, bij hem is het meer onzekerheid.
Ik stap meestal af en loop er dan langs met hem.

Meikevdv

Berichten: 1672
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: leusden

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:07

Precies hetzelfde probleem! Het lijkt erop dat ze het echt heerlijk vind en dan ineens doet ze dat.
In het begin dacht ik echt dat het een angst ergens voor was maar soms was het op plaatsen waar ze normaal zonder problemen langs reed. Ik ben toen streng geworden, ik neem altijd een zweepje mee en ze krijgt gewoon een tik als ze probeer om te draaien. Dan loopt ze gewoon goed door. nergens bang voor dus Haha!

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: buitenrij-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:15

Soms ruiken ze ook iets, als er bv een dood dier heeft gelegen. Ik denk dat in een echt vervelende situatie je beter af kunt stappen en er daarna weer op gaan. Dat is echt niet een vorm van verliezen. Mijn paard doet dit in het begin heel vaak, om terug te keren naar huis. Zodra zijn hoofdje links of rechtsomgang lijkt te gaan, hup de benen er aan. Voorwaarts !
Daarna is het klaar. Het is even uitproberen, en dan moet je even duidelijk zijn en net een slag voor zijn.