sporen om bij buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 20:43

sorry als dit verkeerd staat mods Knipoog

ik hoor altijd mensen diplomatiek verkondigen dat je sporen alleen gebruikt ter verfijning, en zeker niet om je paard voorwaarts te krijgen of wat dan ook! hier zijn de mensen altijd lekker vel op merk ik.

nu zie ik gewoon standaard mensen buiten rijden met sporen.
ik laat mijn sporen lekker in de kast hangen als ik ga buitenrijden. ik vind dat een paard ook zonder sporen goed te berijden moet zijn. ook als je toch wat wil werken buiten. buiten rijden is voor mij en rambo toch ontspanning, afwisseling voor het werken.

mij bekruipt het idee dat mensen het wel interessant vinden staan, of gewoon bang zijn dat hun paard geen stap meer kan verzetten zonder sporen. 'ja maar ik moet ook werken buiten!'

wat is jullie mening?

waarom rijden jullie met sporen buiten? ik ben gewoon wel erg benieuwd Vingers aflikken

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:47

Ik rij niet met sporen buiten, absoluut niet nodig. Paard is voorwaarts genoeg, en buitenrijden is gewoon lekker relaxen. Lachen

Anoniem

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:57

Same here. Met het buitenrijden laat ik mijn sporen lekker in de kast liggen. Buitenrijden is ter ontspanning en vermaak, en mijn hulpen hoef ik buiten niet te verfijnen ofzo. Wauw, kijk, ik kan mijn paard met veel minder zichtbare hulpen buiten in de galop krijgen dan jij! Neh, hoeft dus niet.

Wel zorg ik dat ik een zweepje mee heb (of dat degene met wie ik samen rijd een zweepje mee heeft), want hij heeft af en toe de neiging om vol op de rem te gaan als 'ie in de verste verte iets engs ziet. Zo vanuit een flinke galop, boem, op de rem. Want daar staat een stuk vrachtwagen aan de zijkant van het pad. Niet dat het beweegt ofzo, maar het is géél.

En dat soort acties zijn dus niet zo handig. Maar het wordt al beter Knipoog

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:29

Ik rij nooit met sporen buiten, mijn paard is voorwaarts genoeg. Ze hoeft ook absoluut niet aan de teugel. Ik neem wel altijd een zweepje mee en als we naar een onbekend terrein gaan gaat ook de martingaal om/aan (?). Verder moet het voor ruiter en paard ontspannen zijn. Knipoog

natuur5D

Berichten: 103
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: zaandam

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:31

ik gebruik zowiezo zelden sporen, alleen heel af en toe met de training om net dat beetje extra duidelijk te kunnen maken. maar tijdens een buitenrit zou ik echt nooit sporen omdoen, ik zou niet weten waarom want buiten rij ik geen figuren. bovendien lijkt mij dat als een paard eens schrikt en er vandoor gaat, je als ruiter toch automatisch gespannen gaat zitten en als je dan ook nog sporen omhebt zal het paard daar niet rustiger van worden. ik ben du ook wel nieuwschierig waarom mensen op een buitenrit sporen omhebben Ach gut

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:54

Ik rijd zoiezo maar 2 keer in de week met sporen.
Als ik naar buiten ga niet en met springen ook niet.
Verder rijd ik 2 keer in de week serieus en heeft hij ook nog wel eens gewoon een lekker dagje rijden hoor.
niet altijd te serieus

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:56

Ik rij wel buiten met sporen en zeker niet om voorwaarts te blijven. Daar hebben wij geen last voor, maar wel om hem heel makkelijk opzij te zetten....

Lennon stopt echt nergens voor.

Siria

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-09-06

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:58

ik reed vroeger altijd met spore, maar ben ze nu zat (al een tijdje hoor) ik rij buiten alleen met zweep

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:04

Ik reed mijn eigen paard ook altijd met sporen buiten, of net even duidelijker met m'n been te kunnen zijn als ze erg sterk werd (even goed van achteren naar voren rijden en ze was weer licht in m'n hand... Knipoog )

Paarden die ik nu rijd rijd ik niet met sporen buiten, omdat het niet nodig is...

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:54

Ik rijd nooit met sporen, dus ook buiten niet. Ik neem wel een zweepje mee, voor de zekerheid. Ben het wel met je eens dat een paard ook gewoon buiten goed te berijden hoort te zijn. Alleen ik geloof ook best wel dat er van die doorbatsers tussen zitten die gewoon gecorrigeerd moeten worden omdat het anders te gevaarlijk word.

Noetanchamon
Berichten: 2259
Geregistreerd: 16-10-04

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:56

Roelke_ schreef:
Alleen ik geloof ook best wel dat er van die doorbatsers tussen zitten die gewoon gecorrigeerd moeten worden omdat het anders te gevaarlijk word.


Juist Haha!

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:01

Ik rijd ook met sporen buiten.
Dit omdat buiten rijden toch echt wérken is voor ons, aangezien we bijna nooit in de bak (kunnen) rijden, vooral niet na een fikse regenbui. Daarnaast kan ik mijn hulp ook net iets verfijnen. Om voorwaarts te bijven heb ik ze niet nodig hoor

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:30

-> BRT

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:37

Ik ree alleen met sporen buiten als ik op een pony zat die niet voorwaarts te krijgen was maar ik ga dan ook niet te pas en te onpas schoppen ofzo.. Dat is ook niet nodig..

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:46

Ik rijd ook standaard met spoortjes buiten (zelfde als in de bak).. Juist omdat ik ook met buitenrijden wil kunnen corrigeren als hij niet reageerd op mijn beenhulpen. Heb ze bij buitenritten dan ook weinig nodig.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:38

Precies, omdoen vind ik wat anders dan echt gebruiken. Alleen als het nodig is ANDERS NIET!!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:07

Ik heb ze over het algemeen niet om bij buitenritten, maar ik stap wel vaak uit langs de weg na dressuren. Dan blijven ze gewoon om zitten.

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:32

ik heb ze buiten wel om omdat die van mij nog wel eens spoken ziet. hij gaat dan vol op de rem en wil niet meer vooruit of achteruit. Met een zweep gaat dan niet. als ik hem dan aantik, gaat hij omhoog. met de spoortjes een keer aantikken en meneer loopt weer. Heb ook regelmatig buiten gereden zonder, maar dat duurde allemaal veel te lang (stond om de 100 meter stil voor een spook) nu weet hij ook voort dat hij niet stil hoeft te gaan staan. En als ik ze om heb, gebruik ik ze 9 van de 10 keer toch niet, alleen als ik ze nodig heb.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:38

ik had ze heel vroeger bij mn pony wel eens om omdat die nog wel eens opzei(tegen autos/fietsers) aan durfde te springen en als ze dan opzei sprong kon k der een tikje met de spoor geven en sprong ze niet meer omdat ze der respect voor had dat wa mn enige reden ow jha en dat ik inplats van een zweepje mn sporen omdeed omdak mn zweepje altijd verloor(vergat altijd dak em moet vasthouden) rij nu buiten zoder sporen en zweep op allebei mn paarden

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:42

Ik rijd ook niet met sporen buiten, vaak ook niet tijdens de training Lachen
Vaak als ik hem goed heb getraind stap ik buiten uit, dan heb ik dus meestal wel spoortjes aan Lachen

Jannekjee

Berichten: 13
Geregistreerd: 24-07-05

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:37

Ik rijd sowieso niet met sporen (vind dat een paard op al mijn kleinste hulpen moet reageren en daar heb ik geen stuk ijzer voor nodig), dus buiten ook niet.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:42

Ik had ze bij mijn haflinger met buitenrijden ook altijd aan en een springzweepje mee. Dit omdat ze soms de vervelende gewoonte had op de hoek van een straat naar links te willen als ik naar rechts wou, met als gevolg dat ze achteruit begon te gaan en ze nauwelijks tot niet reageerd op gewoon benen. "Benen" met de sporen en ze was zo vooruit. Op zich valt dat achteruit willen gaan en moeilijk doen mee maar niet als er auto's in de buurt zijn of fietsers en voetgangers vermits ze daar gewoon tegenaan loopt dan. Is ze gewoon aan het "wandelen" geef ik ook helemaal geen benen dus heeft ze er verder geen hinder van.

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:47

Ik doe ze met buitenrijden nooit om (en nu bij het gewoon rijden met mijn nieuwe paard ook nooit gewoon)
Ik neem wel altijd een zweepje mee, voor als hij staakt, tilt slaat of blokkeert, altijd gemakkelijk Knipoog

Edit; dt fout Bloos!

Anoniem

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:54

Ik rijd ook nooit buiten met sporen. Vind het onzin, buiten is mijn vz-paard veel alerter en hij reageert beter op het been. Dit komt ook omdat ik western rijd en ik dus mijn kuiten van mijn paard af houd als ik rijd. Dit doe ik ook buiten als ik met mijn vz-pony ben, die gewoon dresuurmatig is gereden. Ik hoef alleen maar mijn been aan te leggen en hij begrijpt wat ik wil.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:32

Ik rijd dus wel met sporen buiten, aangezien het paard wat ik rij onwijs lui is en het liefste de hele weg stapt, heeft ie even wat overredingskracht nodig... Hij heeft een peesklap gehad en ik rij dus eigenlijk altijd buiten, ik heb gewoon geen zin om telkens met die zweep te zitten, en die sporen kan ik mooi alleen gebruiken wanneer het nodig is (op de heenweg, aanzet in draf dus Knipoog )