Ik zit met een "probleem". Sinds een maandje heb ik een hele lieve merrie van 4 jaar. Ze is 6 maanden onder het zadel en daarvoor altijd op de opfok gestaan.
Dus ze is eigenlijk een half jaar in contact met mensen.
Ze is heel goed in gereden door een Z amazone en daarna heb ik haar gekocht.
Ik hou zelf ook erg van een buitenrit op zn tijd dus ik ging elke keer na of voor het rijden eerst even het laantje op en af( gewoon een rustige weggetje.) daar reageerde ze nauwelijks op. Deed alsof het normaal was.
Vorige week wilde ik dus voor het eerst een buitenrit proberen.
Samen met haar paarden vriendinnetje, die heel goed verkeersmak is en heel erg rustig is. Zij liep voorop. Er fietse voor de zekerheid iemand met ons mee. Het eerste stukje ging goed. Maar toen werd ze steeds kijkeriger en ik liet haar gewoon rustig kijken. Toen kwam er een auto. En opeens was die heel eng en schoot ze keihard naar voren.. Ik hield haar nog net en zette haar stil om op het andere paard te wachten. Ze was gelijk een beetje opgefokt. Toen kwam er een fietser, ging ze opeens onwijs bokken. Dit had ze nog nooit onder het zadel gedaan.. Omdat ik het te link vond worden zijn we terug gegaan naar huis.
Maar wat ik niet snap.. Als ik met haar ging uitstappen kwam er ook wel eens een auto of fietser of tractor langs en keek ze er niet naar.. Nu opeens wel..
Wie heeft een tip om dit goed te krijgen.. Ik moet nu eenmaal langs een wat drukkere weg om in het natuurgebied te komen..
Ik wilde volgend weekend naar het strand gaan( met trailer) omdat ik vind dat dat minder gevaarlijk is.. Als ze daar aan de kletter gaat dan laat ik haar naar het mulle zand gaan.. Dan word ze vanzelf wel moe.. Ook is er geen verkeer op het strand.. ( ja wandelaars met honden maar dat is ze gewend.)
Is dat een goed idee?
Groetjes Agnes
Dus als ze weer het op een drafje zet of bokt, probeer dan toch nog 5 minuten of zo verder te stappen en als het goed gaat dán terug naar huis te gaan, zo associeert ze/jullie het ongewenste gedrag niet met naar stal terugkeren.