Paard braver in eentje buiten dan met andere paarden erbij..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

quibusjes

Paard braver in eentje buiten dan met andere paarden erbij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 17:36

Ik was benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben.

Mijn paard is super als we alleen naar buiten gaan. Dit heb ik ook heel veel gedaan en juist wat minder met andere paarden erbij. Tuurlijk schrikt ze weleens of wat dan ook, maar ze let heel erg op mij. En als ik rustig blijf is er niet zoveel aan de hand.
Wanneer ik met andere paarden meega is ze een stuk anders ineens. Volgens mij komt dat omdat ze dan heel erg op de andere paarden let en iets minder op mij.
Wanneer een ander paard even stil gaat staan denkt madame meteen dat er iets aan de hand is en wil ook stil gaan staan. Als ik dan voorwaarts drijf wil ze eigenlijk gaan bokken en wordt ze boos.

Misschien is het wel iets tijdelijks hoor, dat ze dit uitprobeert omdat ik de laatste tijd altijd in m'n eentje naar buiten ging, maar ik was wel benieuwd of anderen dit misschien ook hebben meegemaakt.
Het lijkt mij namelijk logischer als paarden lastiger zijn in hun eentje..

natuur5D

Re: Paard braver in eentje buiten dan met andere paarden erb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:00

ik herken dit wel een beetje. als ik alleen met mijn paard naar buiten ga, zal hij het met mij moeten doen
en daar luisterd hij (meestal wel naar) maar als ik in een groep ga, wil ie opeens niet meer voorop en als ik het toch probeer omdat de andere paarden ook niet voorop willen, gaat ie toch een partij achtelijk doen. terwijl als we er alleen opuit trekken hij toch ook een soort van voorop loopt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:33

Ik rij vrijwel altijd alleen met mijn paard. Wanneer zo nu en dan iemand anders mee gaat, dan is ze ook een stuk minder voorwaarts en schrikt meer dan anders van allerlei dingen. Volgens mij omdat ze zich optrekt aan het andere paard. Ze is niet minder braaf, maar staat minder op haar eigen benen Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:49

mijn paard naait zichzelf helemaal op als er anderen bij zijn Clown

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:18

jup heel herkenbaar Ja in een groep maken sommigen zich heel veel drukker om waar ze lopen (perse voor of achteraan, gek worden van paardne in een andere gang of paarden die heel dichtbij komen) dan wat er in de omgeving gebeurd.
Lekker alleen rijden als je paard zich dan op zijn gemak voelt kun je ook lekker je eigen tempo bepalen Ja

pipanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:18

Ik rij meestal ook alleen buiten,en dan is mijn paard zeer braaf.Ik kan de laatste tijd zelfs met losse handjes rijden. Dat doe ik niet als er een auto aankomt,dan pak ik de teugels even losjes beet.Maar met andere paarden erbij is hij zeer opgewonden hij vind het gewoon leuk en spannend en dan heb dus bijde handjes nodig om hem bij me te houden,dan gebruik ik dus ook een slof.Voorop kan hij dan niet hij wil het liefst ergens achterlopen om de boel in de gaten te houden,dus als het voorpaard niet loopt doet de mijne het ook niet Knipoog Clown

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:20

Ik herken dit wel bij een paard dat ik een aantal jaren geleden voor iemand heb gereden.

Alleen was het een super braaf paard, maar met andere er bij was ze opeens heel schrikachtig en zenuwachtig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:21

Mijn huidige paard vind alles best terwijl het wel een heethoofd is. Paarden kunnen gerust in volle galop voorbij scheuren ( wel een beetje aangeleerd hoor) mijn vorige daarentegen was niet te houden met een ander paard erbij. ik ken het verschijnsel wel

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:22

Mijn paard is idd ook een stuk drukker en voorwaartser als 'ie met andere paarden is, waarschijnlijk doordat hij het liefst voorop gaat. Als ik alleen ga rijden, is er meestal niks aan de hand. Maar oh wee als we met een groep gaan rijden, dan fokt 'ie zich helemaal op en lijkt het iedere keer alsof die er vandoor wil.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:27

Mijn paard is bij beide gevallen hetzelfde. Maar in een groep wil ze wel altijd voorop. Heeft voor- en nadelen. Sommige paarden maken er dan gelijk een wedstrijdje van. Maar als de paarden ergens niet langs willen, dan voelt ze zich heel stoer en dan loopt ze er langs met zo'n blik van: kijk is hoe stoer ik ben. En dan volgt de rest ook. Heb daarin een heel zelfstandige merrie. Echt een super paard

essieJgirL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:02

ik herken ook je verhaal wel mijn haf is ook veel liever/leuker buiten in haar eentje als metmeerdere als ik met meerdere rijd dan fokt ze zich zelf alleen maar op en is ze soms ook niet te doen over het strand shuin heel de tijd weg willen scheuren enzovoorts terwijl als ik alleen ga is er niks aan de hand dus ik rijook zoveel ogelijk alleen of met z'n 2e om haar te leren dat ze met een groep ook rustig moet worden en zo opbouwen ..

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:41

Bedankt voor jullie reacties, grappig om te horen dat meerdere paarden dit hebben. Haha!
Overigens mogen er inderdaad wel paarden voorbij crossen, tuurlijk wil ze het liefst mee, maar ze blijft wel gewoon netjes bij me.
Maar staken als er een paard uit de groep stopt doet ze dus maar al te graag Tong uitsteken

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:17

ik herken dit ook.als ik alleen rijdt met mijn paard is die ook vele gehoorzamer braver als ik met een groep ga wil ook voorop of wedstrijd doen zoniet gaat hij bokken,ik rijdt ook het liefste alleen op buitenrit en dat doe ik dan ook.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:40

Heeeel herkenbaar! Sinds ik grondwerk met hem doe is het merkbaar verbeterd, hij vertrouwt nu ook op mij als er andere paarden bij zijn. Hij ging laatst zelfs heel makkelijk voorop toen de rest op de rem ging *trots*.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:18

ik herken dit ook wel, maar het paard dat ik rij gaat niet bokken.
als we alleen rijden is ze over het algemeen braaf, behalve op onbekende wegen, dan dribbelt ze constant.
zodra er een ander paard mee is begint ze te versnellen, te drukken tegen het ander paard, zich plots om te draaien, heel raar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:05

Zoals ik het zelf ervaar, spelen twee dingen een rol.
Wanneer je samen met anderen rijdt, is je paard niet alleen op jou gericht, maar ook (of meer) met de andere paarden en zijn rol daarin (een leidend paard zal dan bijv. voorop willen lopen, wil niet ingehaald worden, wil niet dat het paard achter hem te dicht op hem loopt e.d.).
Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat jij niet meer zo gericht bent op je paard, maar ook op degene met wie je rijdt. Want je zit gezellig te kletsen e.d..
Het is dus een wisselwerking. Het contact is gewoon minder.

Hoewel ik het erg gezellig vind om samen met iemand anders te rijden, ga ik 't liefst alleen samen met m'n paard op pad. Omdat we dan ook echt samen en volledig op elkaar gericht zijn.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:08

Ik rij bijna altijd alleen, in een groep is eigenlijk niet te doen, mn pony heeft een vrij hoog tempo en fokt zich alleen nog maar meer op met andere paarden erbij. Gevolg; nodeloos geren en gehups en gedribbel en dan is het voor niemand leuk.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:27

Bij mijn paard is het zo dat als er één of twee andere paarden meegaan er niks aan de hand is, maar zodra er een hele groep paarden meegaan ze wel druk wordt.
Wel is het zo dat als ik alleen ga rijden en ik dan andere paarden/ruiters tegenkom, ze dan wel eens de neiging heeft erachteraan te willen gaan. Maar als er een ander paard bij haar is, dan kijkt ze helemaal niet om naar andere passerende ruiters.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:19

Ik heb altijd alleen gereden met Kevin omdat hij met een ander paard erbij verschrikkelijk druk en lastig wordt. Hij wordt dan echt super gespannen (dat voel je ook, zijn hele lijf wordt hard) tot hij ontploft en dan kan hij alleen nog maar Bokken en idioot doen (slaat gelukkig nooit op hol)
Toen stonden we nog op een pensionstal. Nu hebben we de paarden al 4 jaar aan huis maar Kevin durft het erf niet meer af. Daar gaan we aan werken en dan hoop ik dat ik samen met mijn vriend en zijn paard wel buiten kunnen rijden, destijds stond Kevin namelijk alleen op stal en nu staat hij samen met het paard van mijn vriend en 4 ponys in een groep, ik hoop dus dat hij samen met zijn maatje wel op buitenrit kan.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:26

ik heb dat ook met mijn verzorgpony... Vork

als ik in mijn eentje naar buiten ga luistert ie heel goed...

maar een keertje ging ik met 4 vriendinnen en toen is ie er 2 keer vandoor gegaan..!!!
het was best lachuh vooral toen ie heel hoog sprong over een klein plasje *LOL*
maar het kan ook vervelend zijn als je hem niet meer terug kan krijgen.... die dag rende hij bijna een hele drukke straat over Bloos! maar hij stopte gelukkig wel Tong uitsteken

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:35

Mijn paard is verschrikkelijk braaf schrikt nergens van vind alles best .. trackers auto motoren noem maar op.
als we met meerdere paarden gaan ook super braaf hoeft absoluuut niet met de groep mee