Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:04

Haha, óp naar de Xenos dan maar !
Heerlijk is dat he? Ik heb al een flinke verzameling met dat spul liggen. En dan te bedenken dat ik er (nog) bijna nooit 's avonds uit ga...

Maar nu wordt het toch heel snel donker. Helaas...

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:33

Passival schreef:
Laat ik hier maar niet op reageren....


Citaat:
Ik reageer wel Haha! Ik kan er niks aan doen, moet gewoon Lips are sealed Lips are sealed
Vooral die bovenste opmerking is lekker kortzichtig Lachen

Want ik denk dat velen van ons veiliger en zichtbaarder zijn op ons dierbare paard wat we helemaal volhangen met lampjes, dan op de fiets waar het licht het nauwelijks van doet en de reflectoren af zijn getrapt door vandalen Lachen
En hebben we allemaal een reflectievestje aan op de fiets of scooter, mensen?

En weet je hoeveel mensen ik hun honden uit zie laten op een donker weggetje, zonder ook maar enige vorm van licht of reflectie bij zich?
DAT vind ik pas gevaarlijk Ja maar daar wordt nooit over nagedacht...

Als ik buitenrij in de winter draag ik vaak overdag ook dat vestje; ik ben weleens te laat thuisgekomen en toen was het sneller donker dan we dachten Scheve mond

Reflectievestjes! OK dan!


Een fiets kan je niet vergelijken met een paard.. Een paard is een levend
wezen.. een fiets bestuur je zelf. Een paard kan zomaar ineens ergens
van schrikken of wat dan ook.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:37

dynamiek schreef:
Leandra15 schreef:
Nou dan moet je geen paard nemen...
Maja het is aan jullie hoor maar mijn menig is gewoon
dat ik het gewoon dom vind.


Pennyalarmmmmmmmmmmmmmmmm



Wat kom jij met je pennyalarm!!??!!??!! Hamer
Wat een achterlijke reatie.. Plaatst wat nuttigs als je wat plaats...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 16:40

Leandra15 schreef:
Een fiets kan je niet vergelijken met een paard.. Een paard is een levend
wezen.. een fiets bestuur je zelf. Een paard kan zomaar ineens ergens
van schrikken of wat dan ook.


dat probleem heb je overdag ook dus wat dat betreft maakt het niet uit

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:45

Als je zo bang bent dat er iets met je paard gebeurd, dan zou je helemaal niet moeten rijden. Met buitenrijden (overdag) kan je paard ook struikelen, uitglijden of wat dan ook. Met je paard in de bak kan hij net zo goed nog wel struikelen en vallen.

Een paard kan overdag ook schriken, dus die reactie slaat dan ook nergens op.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:41

Nou sorry hoor.. maar het is heel anders als wanneer je in
het donker rij.. of met daglicht.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:45

Ik rij in de winter wel regelmatig in het donker op straat.. Uiteraard wel op het asvalt en niet op gras of ruiterpaden!

Ik gebruik gewoon een reflectiehesje en heb zo'n reflectiesetje voor om de benen en om de hals van het paard. Voor op mijn jas gewoon een wit fietslampje en achter een rode Lachen Maar ik wil nog wel betere lichten aanschaffen.

Aangespannen naar buiten in het donker durf ik niet zo, dat doe ik liever met daglicht.

chello
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:46

Wij rijden ook in het donker met alles er op en er aan.
Best wel leuk om te zien bij ons in de stad rijd er ook po;itie te paard en daar worden we nu vaak voor aan gekeken, grappig he

pipanda

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: nu boven achter de P.C

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:22

Zeker in de winter is het vaak donker als ik buiten rij .Ik heb dan 3 knipperende bandjes om 2 om mijn bovenbonen boven aan de chaps en een in zijn staart(vlecht erin en bandje zakt niet af) Bandjes zijn gekocht in een fietswinkelen zijn met klitteband vast te zetten.En ik heb ook nog een reflectie streep op mijn dekje genaait(van mijn oude werkjas) en ook mijn nieuwe werkjas met reflectie strepen aan.

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:04

@Arabesk: Hoe heb jij je borsttuig dan (laten) maken? Welk materiaal? Ik heb hier wel van dat reflecterende lint liggen. (EN aangezien mijn paard errug breed is, zal de standaard borsttuig waarschijnlijk niet passen)

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:17

Je kunt misschien een martingaal neme en daarom dan dat reflecterend lint wikkelen en vastnaaien.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:20

Ik ben toevallig gisteren met twee maatjes het bos in geweest. Het was half 7 toen we vertrokken maar het was een beetje uitgelopen en het was donker toen we op de helft van de terugweg waren. Wij hadden dus geen verlichting omdat we er op gerekend hadden voor het donker thuis te zijn. Op een gegeven moment kwam er een auto het bospad in die ons, zelfs tot op een meter afstand, niet zag! Dat was wel even schrikken en ik heb gisteren ook meteen bij Divoza een nieuw setje reflecterend spul aangeschaft. Mij zullen ze nooit meer hebben, ik neem het zekere voor het onzekere!!!

Mexx

Berichten: 1063
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Grootegast

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:30

Passival schreef:
Als je zo bang bent dat er iets met je paard gebeurd, dan zou je helemaal niet moeten rijden. Met buitenrijden (overdag) kan je paard ook struikelen, uitglijden of wat dan ook. Met je paard in de bak kan hij net zo goed nog wel struikelen en vallen.

Een paard kan overdag ook schriken, dus die reactie slaat dan ook nergens op.


Ben ik niet met je eens! In het donker zie je nu eenmaal minder dan overdag. Ten eerste zie je niet of er kuilen of troep op de grond ligt waar je paard over kan struikelen. Ten tweede is de kans dat je paard sneller schrikt van een geluid als ze doordat het zo donker is, niet gelijk goed kunnen plaatsen wat het is (die van mij tenminste wel) Dus dat die reactie volgens jou nergens op slaat, vind ik weer nergens op slaan Haha!

Bovendien, als iemand zich op zijn paard niet veilig voelt in het donker, waarom zouden ze dan overdag ook niet moeten rijden? Afbeelding Dat heeft toch niks met elkaar te maken? Dat is hetzelfde als zeggen, dat iemand die niet durft te springen, dan ook maar moet stoppen met dressuur Afbeelding

Ik vind het prima hoor, dat mensen in het donker willen rijden. Maar ga dan niet gelijk zeggen, dat reacties van mensen die dat niet doen, nergens op slaan!!

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:20

Paarden zien ongelooflijk goed en als je hem zijn gang laat gaan dan zal ie niet zo gauw in een kuil stappen. (Helemaal niet op asfalt Haha!)
Ik denk dat over het algemeen ruiters meer problemen zien in 'in het donker rijden' als paarden. Vork

Qimm

Berichten: 15185
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:25

Refelecterend hestje, reflecterende been dingen, knipper LED ding rondom mijn cap en een reflecterende band voor haar borst langs. En als het dadelijk weer echt heel koud wordt en we alleen wat kunnen stappen en draven heb ik een refelcterende uitrijdeken

Wij vallen wel op Tong uitsteken

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:42

Citaat:



Wat kom jij met je pennyalarm!!??!!??!! Hamer
Wat een achterlijke reatie.. Plaatst wat nuttigs als je wat plaats...


Nee jou domme reactie van dan moet je geen paard nemen!!!
Das pas echt een domme opmerking.

Maar ja jij loopt te klagen dat wij buiten in het donker rijden, maar ik heb effe in je profiel gekeken en daar staat een heel charmante foto van je met een shetlander in huis op het gladde parket/laminiaat, nee das slim Vork

Mexx

Berichten: 1063
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Grootegast

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:57

DanielleJ schreef:
Paarden zien ongelooflijk goed en als je hem zijn gang laat gaan dan zal ie niet zo gauw in een kuil stappen. (Helemaal niet op asfalt Haha!)
Ik denk dat over het algemeen ruiters meer problemen zien in 'in het donker rijden' als paarden. Vork


Ik weet dat paarden beter dan ons zien in het donker, maar uiteraard nooit zoveel als overdag!! Mijn paard wordt daardoor wel schrikkeriger, terwijl een ander paard daar misschien geen last van zal hebben. Maar als ik dat bij voorbaat weet, ga ik het lot niet tarten. Ik vind het onzin om te zeggen dat een paard niet in een kuil trapt, hoe denk je dat ze die zien in de berm? Zelfs overdag zijn ze soms moeilijk te zien. Natuurlijk heb je dat op asfalt niet, maar ik rijd meestal in de berm Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:19

DanielleJ schreef:
@Arabesk: Hoe heb jij je borsttuig dan (laten) maken? Welk materiaal? Ik heb hier wel van dat reflecterende lint liggen. (EN aangezien mijn paard errug breed is, zal de standaard borsttuig waarschijnlijk niet passen)


Breed elastiek van de hema met daarop reflecterende stroken van de hema, alleen verkopen ze het spul nu niet (meer), misschien komt het van de herfst weer in de schappen Verward

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-09-06 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:21

Das een goeie om te onthouden van die martingaal.

Morgen ga ik naar de Xenos kijken wat die heeft.

mieky18
Berichten: 272
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: purmerend

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:22

Waar ik altijd buiten rij hebben ze slechter verlichting dus
heb ik z'n reflecterend jasje aan..
en voor me paard heb ik van die dingen voor om haar benen zodat we tenminste
wel gezien kunnen worden door andere mensen!!

greetz!!

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:24

Het is paard- en omgevingsafhankelijk of in het donker rijden gepast is denk ik. Op een drukke 80 km weg is het minder geschikt. Maar andere wegen kan het (met verlichting) wel. Als je paard tenminste niet de hele weg bij elkaar gaat springen in het donker, dan kun je beter thuisblijven Knipoog

Ik kom wekelijks (met wat anderen meestal) terug over land van de clubles. Deel is met lantaarnpalen, ander deel zonder. Paarden zijn het gewend die weg te lopen in licht en donker en levert geen problemen op.

We zijn goed zichtbaar met ons groepje. Alle auto´s remmen af als ze in de buurt komen gelukkig Lachen

Heb wel gemerkt dat je in het donker meer nodig hebt dan alleen maar reflectiemateriaal, voroal knipperend licht maakt evt. verkeer op de weg alert op je aanwezigheid.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:27

heb zelf van die reflectiebanden van de Action bekleed met fleece... Uitrekken zodat de randjes omkrullen om de randen van het materiaal heen en dan vaststikken aan de randen. Ideale dingen kunnen ook gewoon in de wasmachine. Koste me totaal 2 euro ofzo.
Heb die materialen inderdaad graag om, ook als het al schemert enzo Ja
Maar moet zeggen dat ik zelf in de auto ook wel eens gedacht heb Bloos! wat komt daar aan? allemaal lampjes, reflectie etc. Deed ik mn groot licht aan (zon smal weggetje met bomen erlangs dan doe je dat toch al snel voor de bochten) en die mensen op die paardne helemaal over de zeik Bloos
Was dus geen sein maar voor mezelf om te checken wat het was. Je kan er als automobilist zeker ook van schrikken Ja

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:40

Reed van de week terug van stal en liep er iemand met een hond op een onverlichte weg, mij tegemoet in de berm. Paar meter van te voren zie ik die man en pas een meter van te voren zag ik pas dat er bij die man een zwarte hond hoorde die precies op de rand van mijn rijbaan liep te snuffelen! Toen ik die zag, stuur omgegooid en gelukkig viel het mee. Maar schrok me helemaal kapot. Dus wat mij betreft mogen ook honden/ mensen en fietsers op onverlichte wegen meer licht opdoen. Wat dat betreft denk ik ook wel dat paardemensen bewuster bezig zijn met het feit dat ze in het donker moeilijk zichtbaar zijn. Dat schort er bij sommige fietsers nog wel eens aan, helaas.. Knipoog

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:49

Ik rij ook veel in het donker, wandel ook veel over een onverlichte dijk waar de auto's toch best hard passeren. Mij krijgen ze die dijk niet op zonder reflectiemateriaal en verlichting! Ik vind het echt heel onveilig om zónder te gaan wanneer je ander verkeer tegen kunt komen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Wie rijdt er nog meer in het donker op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:53

Helemaal mee eens Bienotje!
Ik vwoon zelf in een gebied waar de straatlantaarns erg dun gezaaid zijn en het doorgaans erg donker is savonds. Ik hebbij mijn hond om zijn halsband dus nog een bandje met knipperende rode lampjes zodat hij heel goed zichtbaar is, ik heb zelf een zaklantaarntje in mijnhand en als er een auto aankomt (wat hier in de avond vrijwel nooit voorkomt maar je weet maar nooit he) knip ik die aan zodat ze mij ook zien.

Ara, dat borsttuig vind ik geweldig! Die istenminste goed zichtbaar.

Verder nog een verzoek aan een aantal mensen hierin het topic om de uitspraken iets genuanceerder te plaatsen, dan houdenwe het hier ook gezellig.