verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 11:16

Een zeer goede vriendin van mij gaat (eindelijk) een eigen paard kopen, vooralsnog is ze de bijreider van mijn paard. Ze heeft een paard gezien wat alleen maar dressuurmatig is gereden maar wel perfeckt opgevoed. Het is een 7 jarige merrie. Het paard is niet verkeersmak terwijl ze wel naar buiten wilt met het paard, maar ze heeft geen haast en ik mag dat paard gaan verkeersmak maken. Op zich geen probleem alleen ik heb dat alleen 3 en 4 jarige gedaan. Nu is mijn vraag of dat bij een 7 jarige veel problemen zal gaan opleveren. Ze heeft (gelukkig) ook geen negatieve ervaring buiten dus is helemaal blanco. Ze is goed opgevoed en erg braaf. Wel is ze vrij groot, 1.74. Ze staat langs een drukke weg wat voor geen problemen zorgt. Ze komt op een boerderij te staan waar veel tractoren rijden.
Verwachten jullie veel problemen? ik heb geduld zat. Ik verwacht zelf aan het eind van het volgende seizoen zal het moeten lukken.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 12:30

reacties graag??? Als je toch leest kan je ook iets plaatsen Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:49

Geduld is een schone zaak Knipoog

Ik zie geen problemen maar dat verschilt per paard natuurlijk.
Ik heb hier een groene 12 jarige staan, bang voor alles wat hij nog nooit heeft gezien (en dat is heel wat gezien hij 10 jaar binnen heeft gestaan) maar was binnen no time verkeersmak. Hij kan zo gek als een deur zijn maar langs de weg is hij hartstikke rustig en schrikt hij nergens (meer) van.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:52

Ik zie weinig problemen; en je kan ook "buitendingen" in je training in de bak vast meepakken. Gewoon een container, jas, plastic zak etc. in de bak en gaan rijden.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:53

spijt me mijn paard is 12 en ook niet helemaal verkeersmak dus ik ga zeker je topic volgen.

Het gaat trouwens wel langzaam beter behalve verkeer zoals auto's en vrachtwagens.
Staat het paard hoog in het bloed, dat scheelt wel met verkeersmak maken.
Als ze een rustig karakter heeft zal ze sneller aan alles wennen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:55

Die van mij is een behoorlijk bloederig ding, geen problemen. Verschilt echt van paard tot paard.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:57

Ze heeft 39% volbloed erin.
Die van mij 36% en dat ging ook super maar zij was 3 toen ik ermee naar buiten ging

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:56

Ik heb geen ervaring met oudere paarden, maar denk dat het niet echt verschilt met jongere paarden (behalve dat ze sterker zijn).
Gewoon een lekker mak paard meenemen, en de eerste keren op tijdstippen gaan dat het rustig is.. of spreek een keer met iemand af dat hij/zij een paar keer rustig met een auto langsrijdt..

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:58

Ik heb geen ervaring met oudere paarden, maar denk dat het niet echt verschilt met jongere paarden (behalve dat ze sterker zijn).
Gewoon een lekker mak paard meenemen, en de eerste keren op tijdstippen gaan dat het rustig is.. of spreek een keer met iemand af dat hij/zij een paar keer rustig met een auto langsrijdt..

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:58

Sorry voor de dubbel post Bloos

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:15

Dat had je zelf nog kunnen verwijderen, nu niet meer (je hebt er al achteraan gepost Knipoog )

[edit] ik zie nu dus dat dat verwijderen helemaal niet meer kan, zie geen kruisje meer om je post te verwijderen Haha! Ik heb niets gezegt dus Haha!

kinsealy

Berichten: 606
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Het hoge noorden

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:49

Denk niet dat er veel verschil is met het verkeersmak maken van een paard van 3/4 jaar of een paard van 7 jaar.
Natuurlijk zullen er dingen zijn die ze eng zal vinden, maar zeker als ze nu al langs een drukke weg staat zal ze toch gedeeltelijk aan auto's gewend zijn. En een boerderij met tractoren is ook prima als voorbereiding. Knipoog
Zou gewoon rustig aan beginnen, langs een rustig weggetje en natuurlijk het liefst een verkeersmak paard mee.
En dan gewoon langzaam uitbouwen.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:51

Ik zie ook geen probleem,, zorg wel dat ze altijd kan schuilen achter een 100% verkeersmak paard... doe gewoon rustig aan neem de tijd.. lijkt me dat alles goed komt...
Bij het ene paard gaat het heeel snel.. en bij het andere paard duurt het heel lang..

Wat ik zelf een hele goede training vind.. wat wij zelf doen met alle paarden die verkeers mak gemaakt moeten worden is ze in een bak met dingen te confronteren die ze normaal buiten tegen komen.. en dan met ongeveer 3 makke paarden erbij.. dat ze hem/haar kunnen insluiten.. gaat prima!! Eerst aan de hand als dat goed gaat te paard...
Succes ermee!

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 22:45

helaas gaat deze merrie niet door maar ben wel al wat wijzer geworden dat een ouder paard nog best verkeersmak gemaakt kan worden

Thanks

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:57

Aangezien het paard geen negatieve ervaringen heeft, zul je weinig problemen krijgen. Dat het paard ook nogeens langs een drukke weg staat en tractoren op het terrein ziet, is een groot voordeel.
Ik zou het gewoon maar eens proberen, eerst aan de hand, dan een rustig ritje samen met een ervaren paard.
Die leeftijd is geen enkel probleem eerder een voordeel, 7 is geestelijk nog niet eens volwassen en zeker niet oud, maar het paard zal juist wat evenwichtiger zijn dan een 4jarige.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 18:41

Proberen gaat niet lukken we hebben deze merrie niet gekocht.