Waar paard verkeersmak laten maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 08:06

Weet iemand waar je je paard verkeersmak kan laten maken (Noord Holland)
Mijn fjord is een zenuwpees in het verkeer, ik zoek iemand die haar goed verkeersmak kan maken, zodat we ook rustige ritjes kunnen maken. Als ze schrikt wil ze nog wel eens het verkeer inspringen. Heb nog niet meegemaakt dat ze ervandoor ging.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:39

gewoon zelf heeel veel gaan wandelen, met een ervaren paard/pony erbij. leren ze het snel genoeg.

Marigold

Berichten: 12590
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:40

het kan erg helpen om ze samen met een verkeersmak paard op het land aan een vrij drukke weg te zetten, en samen met een erg rustig en verkeersmak paard naar buiten te gaan.
ik noem het even, je zou je heel wat gedoe/ geld kunnen besparen hiermee.

Anoniem

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:47

Het mooiste is om deze uitdaging zelf, samen met je paard, aan te gaan. Zodat ook de vertrouwensband tussen jullie twee kan groeien.
Zoals al gezegd is, kun je met je paard gaan wandelen. Eerst 'enge' dingen en geluiden e.d. op eigen terrein oefenen en dit opbouwen richting het verkeer.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:02

Zelf aan de slag gaan met een ervaren paard erbij. Elke dag een stukje verder. Ga eerst rijden/longeren en dan uitstappen buiten. Zo ontstaat er een band met je paard. Hoofdstelletje in en wandelen zou ik zeggen. Probeer het echt regelmatig te doen, zo wennen ze er het snelste aan. Ik zou het echt zelf doen, zo leer je haar reactie kennen en kom je op een punt dat je aanvoelt wanneer en hoe ze schrikt. Je kan ze dan een pas voor zijn door gerust te stellen. Als je het een ander laat doen, dan schrik je straks zelf van een reactie en heb je kans dat je paard meer schrikt van jouw onverwachte beweging dan van bijv een kliko. Neem er de tijd voor en schrik niet als het eens wat minder gaat.

Anoniem

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:45

Als je het zelf gaat doen zorg dan voor iemand te voet of op de fiets die meegaat om het verkeer te waarschuwen. Het overige verkeer weet dan dat ze kalm aan moeten doen en jij bent een stuk meer op je gemak omdat je zelf niet constant aan het kijken en luisteren bent. Dat heeft bij mij en mijn iig pony erg geholpen.
En natuurlijk eerst zoveel mogelijk oefenen op rustige wegen als dat gaat.

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 08:38

Bedankt allemaal. Ik ben veel met haar (aan de hand) aan het oefenen in rustige straten. Als ik erop zit loopt me vader mee. Het enigste waar ik een beetje bang voor ben is dat, als ze schrikt weer het verkeer in springt en tegen een auto opspringt.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:16

Mijn paard heeft eens een paar weken in een weide naast een drukke weg gestaan (op de stal waar ik haar heb laten inrijden).

Dat is denk ik het beste dat je kan doen, als je die mogelijkheid hebt.

En als je gaat buitenrijden, in het begin altijd zorgen dat er een rustig paard mee is om het goede voorbeeld te geven.

Anoniem

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:24

ik heb mijn paard zelf verkeers mak gemaakt..
hoe?
gewoon auto op het erf zetten in de schemer, rondjes erom heen eerst jij aan de binnekant, dna paard aan de binnenkant..
dan gaan de lichten aan, weer rondjes lopen, knipperlichten aan, weer rondjes lopen tot het niet meer eng is, moter aan, weer rondjes lopen, dan paard naast de auto zetten (2 meter afstand) en auto stukje laten rijden, paard meelopen naast de auto.. dan voor de auto uitlopen auto op verre afstand, dan laten inhalen door de auto, en dan zijn auto's niet meer eng van dichtbij.. en gewoon wanneer je flink wat lef hebt naar buiten gaan, eerst door een bos ofzo lekker uitrazen en de terug weg langs de weg..
die van mij ook meegedaan en die gaf niks om de toeterende auto's en bussen, maar een meertje was grote paniek!!!

en dan te bedenken dat die van mij een enorme dribbelkont is en de stopknop soms nog wel eens kwijt is...

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:33

Ik zou het als ik jou was zelf oplossen.
Die van mij kon in het begin ook erg miepen met
sommige dingen buiten, en goed door drammen
en opeens keihard weg galoperen.

Maar met veel geduld, en vooral doorzetten en een
ervaren paard erbij kom je er wel.
Je kan ook een keer zeiltje in de bak leggen,
en pionnen, vuilnisbakken, toeter, rook?
.... en noem alles maar op ....
Een soort van schriktraining!
Zal allicht ook helpen..

Ninus
Berichten: 1722
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:27

Wij hebben echt een bomproof paard op stal, die is in het begin altijd meegeweest. Dat paard schrikt werkelijk nergens van en dat stelde mijn paard erg gerust Ja

Als dat geen optie is zou ik idd iemand op de fiets of te voet mee laten gaan, dan voel jij je ook wat zekerder Ja Succes Lachen

Tancreda4

Berichten: 24058
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Waar paard verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:06

Jovarna schreef:
Het mooiste is om deze uitdaging zelf, samen met je paard, aan te gaan. Zodat ook de vertrouwensband tussen jullie twee kan groeien.
Zoals al gezegd is, kun je met je paard gaan wandelen. Eerst 'enge' dingen en geluiden e.d. op eigen terrein oefenen en dit opbouwen richting het verkeer.


Helemaal mee eens, zo heb ik het ook aangepakt met mijn paardje. Ontzettend veel wandelen. Ik wandelde altijd naar achteren in het land. Zo heeft ze netjes leren wandelen aan een los halstertouwtje. En daarna enge dingen op het erf. Koeien, schapen, tractoren en dat soort dingen. ALLES. Vuilnisbakken vooral, die blijft ze eng vinden Haha!

Het vertrouwen wordt daardoor ook enorm opgebouwd, iig merkte ik dat super, en zijn we richting weggegaan. Eerst savonds gaan lopen, dan is het verkeer minimaal bij ons hier voor. Een of twee autotjes, en een stuk in de berm zodat er voldoende ruimte tussen zat. Dit heb ik steeds meer opgebouwd, en nu ben ik vrijdag ovo rhet eerst een heel stuk met haar erop naar het dorp gereden, en het ging SUPER. Zelfs een bus, en de bruggen die ze nooit had gezien.

Als de vertrouwensband er is en groot is, dan overwin je samen zo de enge dingen. Eerst aan de hand, daarna erop. Ik heb geen hulp gehad van een ervaren paard, maar als je daar wel de mogelijkheid voor hebt daar zeker voor kiezen, dat kan erg schelen Lachen